Søg Garagen Hej Gæst! Register

Havariblink
#1
Virker havariblink normalt på MC/Scooter uden tænding på - eller kun med tænding på?

På biler virker det uden tænding, men er tvivl om der gælder samme for MC/Scooter. På bil skal det fungere uden tænding, men jeg er i tvivl om samme regler gælder på MC/scooter, da havariblink her ikke er et lovkrav.

Skal havariblink kunne blinke, når motoren er i gang? Eller behøver det kun at kunne fungere, når motoren er uden tænding?


Tænker lidt på at sætte havariblink på scooteren ved hjælp af start knappen, således at det aktiveres/deaktiveres med startknap, når scooteren er uden tænding. Det er lidt kompliceret med tænding på, da start knappen så bruges til start. Men, er lovligt at montere havariblink, der ikke har sin egen tænd/sluk knap, og er lovligt at det kun kan aktiveres uden tænding?

I dag bruges havariblink ved kø-kørsel på motorvej, men det burde ikke være relevant for en K30 eller K45. Sættes krav til, at haveriblink'et på knallert og MC'er, skal kunne fungere mens motoren kører, for at kunne bruges som kø-blink?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
(12-11-2013, 21:11)Super 8 Skrev: Virker havariblink normalt på MC/Scooter uden tænding på - eller kun med tænding på?

På biler virker det uden tænding, men er tvivl om der gælder samme for MC/Scooter. På bil skal det fungere uden tænding, men jeg er i tvivl om samme regler gælder på MC/scooter, da havariblink her ikke er et lovkrav.

Skal havariblink kunne blinke, når motoren er i gang? Eller behøver det kun at kunne fungere, når motoren er uden tænding?


Tænker lidt på at sætte havariblink på scooteren ved hjælp af start knappen, således at det aktiveres/deaktiveres med startknap, når scooteren er uden tænding. Det er lidt kompliceret med tænding på, da start knappen så bruges til start. Men, er lovligt at montere havariblink, der ikke har sin egen tænd/sluk knap, og er lovligt at det kun kan aktiveres uden tænding?

I dag bruges havariblink ved kø-kørsel på motorvej, men det burde ikke være relevant for en K30 eller K45. Sættes krav til, at haveriblink'et på knallert og MC'er, skal kunne fungere mens motoren kører, for at kunne bruges som kø-blink?

Det er ikke et lovkrav at der skal være havariblink eller katastrofeblink som det nok kaldes mest på en knallert/scooter.

Men hvorfor ikke montere det med en særskildt kontakt er da smartere og mindre kompliceret.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#3
(12-11-2013, 21:11)Super 8 Skrev: I dag bruges havariblink ved kø-kørsel på motorvej, men det burde ikke være relevant for en K30 eller K45. Sættes krav til, at haveriblink'et på knallert og MC'er, skal kunne fungere mens motoren kører, for at kunne bruges som kø-blink?

Det bruges til at advare bagfrakommende ved pludselig opstået kø, eller anden fare. Og det sker ikke kun på motorvej. Smil

De fleste knallerter har ikke 'havariblink'. Ingen af mine CPI'er eller Peugeot 30'ere, har haft det. Min PGO 45'er har det heller ikke.
Derfor, kan der ikke være krav til et sådant blink system.

En bil kan låses, så blinket kun kan slås til/fra, af ejer/fører. Det er ikke tilfældet for 2-hjulere, hvor andre i princippet kan slå det til med det formål at dræne batteriet. Og det sker ret hurtigt med de små batterier v har plads til, på vores maskiner. Jeg ville derfor personligt foretrække at evt. 'havariblink' kun kunne bruges, når der er tænding på.
En 2-hjuler står normalt heller ikke i vejen på samme måde som en bil eller andet større køretøj, der er gået i stå på vejen. Den trækkes blot ind til siden, så der er fri passage for andre uden farer, og dermed ikke behov for 'havariblink'.
Svar


Forum spring: