Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvor mange km skal der til før motorolien skal skiftes?
#37
(08-11-2013, 22:00)Jacob k Skrev: For at tage evt fremmedlegemer. Inden de når ventiler og løftere samt knast, filteret kommer inden olien når bundkarret, altså til sidsr i "kredsløbet""

Filteret/silen kommer helt først i kretsløpet. Det står på enden av det røret som suger oljen opp av bundkarret. Det er likt som
på di små 4taktere (50cc). Først silen/filteret så oljepumpen. Biler har i tilegg et ordentlig filter etter oljen har passert
pumpen.


http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesid...epumpe.php
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#38
(08-11-2013, 22:33)rune75 Skrev: Filteret/silen kommer helt først i kretsløpet. Det står på enden av det røret som suger oljen opp av bundkarret. Det er likt som
på di små 4taktere (50cc). Først silen/filteret så oljepumpen. Biler har i tilegg et ordentlig filter etter oljen har passert
pumpen.


http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesid...epumpe.php

Hvorfor skriver du det til mig? Smil
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#39
(09-11-2013, 00:28)Jacob k Skrev: Hvorfor skriver du det til mig? Smil

Fordi du skriver at filteret/silen kommer sist i kretsløpet. Det stemmer ikke.
Svar
#40
En god tommelfinger regel er at jo højere liter ydelsen er, jo hyppigere olieskift. De fleste alm personbiler med benzin motor er 15.000km mellem skift og mc'er for hver 5000km. Men der spiller jo mange ting ind, som f.eks kørsels mønster. En turbo diesel der kører alene små ture eller by har bedst af hyppigere skift
Opel Zafira 1,6 03'
Kawasaki ZZR 1100 D1 93'
Honda ANF 125 Innova 05'
Puch Maxi K 76' - Under total renovering!
Svar
#41
Nu er det jo ikke fordi en lille 50ccm motor har en høj ydeevne. Men jeg tænker alligevel på; og det er også nævnt tidligere, at den trods alt yder sit maksimale det meste af kørslen. Til sammenligning med en bil i forhold til scooteren ville jeg sidde i en 900kg tung bil med 15hk. Og så skulle motoren godt nok også slide i det. At biler og især motorcykler kan opnå meget høje omdr. betyder jo ikke at de gør det hele tiden. De kører ganske enkelt mere afslappet. Om det har indvirkning på slitage af motorolien ved jeg ikke, men i det hele taget må det på alle måder slide mere at køre på fuld damp hele tiden. Måske også på olien.

Venligst Erik.
PS: "Den der smører godt kører godt".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#42
(08-11-2013, 22:00)Jacob k Skrev: For at tage evt fremmedlegemer. Inden de når ventiler og løftere samt knast, filteret kommer inden olien når bundkarret, altså til sidst i "kredsløbet"".

Der har de fleste biler altså små magneter i bundkarret til og opsnappe div små metal stumper der kunne komme i olien.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#43
(10-11-2013, 02:23)Quiks Skrev: Der har de fleste biler altså små magneter i bundkarret til og opsnappe div små metal stumper der kunne komme i olien.

Det er da så kun hvis ejeren har fået det eftermonteret en bundprop med magnet. Idag er det heller ikke det de fleste motorer bliver dræbt ved, men udeblivende olieskift eller olie af for ringe kvalitet. De udeblivende er særdeles farligt for mange af de små turbo diesel motorer idag, da der vil dannes slam/koks som samler sig i bundkaret og nemt sætter sig i oliepumpens si eller turboen. Motorerne fra PSA 1,6-1,9 hdi som bla bruge Peugeot, Citroen og Ford er særdeles uheldigt designet da bundkaret er udformet, så der stadig ligger nogle dl tilbage ved hvert olieskift, også derfor der har været så mange sammenbrændte motorer og turboer der. FTZ har dog selv udviklet et anderledes designet bundkar.

Tilbage til scooterne, så er alt jo relativt og kun en tommelfinger regel i det jeg skrev. Havde jeg selv en firetakts scooter ville jeg bestemt overholde intervallerne og måske endda skifte lidt oftere. Selvom en scooter ikke har en særlig høj litereffekt, har den ikke ret meget olie i motoren, samt den arbejder oftes konstant med meget højere omdrejninger end en bil nogensinde kommer til, specielt hvis den er begrænset med f.eks en varioskive.
Opel Zafira 1,6 03'
Kawasaki ZZR 1100 D1 93'
Honda ANF 125 Innova 05'
Puch Maxi K 76' - Under total renovering!
Svar
#44
Nå, der er ingen der har taget i betragtning, hvad der forurener olien, så den kommer jeg lige med. Grøn grin

Olien forurenes primært af gasser der blæser forbi stempelringene og så danner kemiske forbindelser med olien. Derfor har man tilsætningsstoffer som gasserne kan danne forbindelser med inden de går i selve de smørende dele af olien. En af de store forskelle ved vores små motorer og de større, dyrere, bilmotorer er at de har en såkaldt PCV-ventil.
PCV står for "Positive Crankcase Ventilation" og er et system der sørger for at der ventileres frisk luft ned i krumtapshuset og at gasserne der er blæst forbi stempelringene suges tilbage i indsugningen og brændes af.
PCV systemet fungerer ved trykforskellen på hver side af gasspjældet og med to slanger, således at luften i motorens inderside er meget fortyndet i forhold til den i vores motorer.

I vores motorer sidder der en slange på ventildækslet der går op til luftfilterkassen, men de 50cc som rumfanget af krumtapshuset varierer med når højest sandsynligt ikke at blive suget ind og pustet ud af denne slange hver gang, da det kræver meget energi at accellerere luften så højt op i hastighed, som den skal gennem så lille en slange. Det svarer jo til at indsugningen havde den diameter. Grin
Dette system er lavet alene for at de gasser der kommer forbi stempelringene ikke skal ophobe sig og få pakningerne til at skyde ud og olien til at tømme sig ud på vejene, som det var tilfældet med de første mobile forbrændingsmotorer. Smil
Det gør at luften inde i krumtapshuset på ethvert tidspunkt består 100% af de gasser der er blæst forbi stempelringene og dermed er olien konstant udsat for denne forurening i meget mere koncentrerede docer end i biler. Smil

Derudover er der også det at vores scootere ofte kører meget federe blandinger og at selve stemplene ikke er lige så teknologisk avancerede som bilers, hvor man har brugt mange penge på at udforme stemplerne så de udvider sig så meget som muligt på samme måde som cylindren for at minimere mængden af gas der blæser forbi stempelringene. Jo tættere det er, jo mere effektiv er motoren jo også. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#45
(11-11-2013, 00:25)Baddi Skrev: Nå, der er ingen der har taget i betragtning, hvad der forurener olien, så den kommer jeg lige med.

Jeg gætter på du tænker på diverse svovlforbindelser? Tjo, det lyder rigtig logisk. Jeg forestillede mig faktisk kun at oliens opgave var at kunne rumme sodpartikler. Det var ihvertfald hvad jeg fik at vide; at olien ikke slides op - den fyldes op - med restprodukter fra forbrændingsprocessen.

Hvilket også passer helt fint med den olie du finder i gearkassen på en bil kontra dén du finder i motoren. Gearkasseolien skiftes meget sjældnere, fordi det her er selve olien som skal slides ned.

Krankhus-udluftning/trykudligner: Spændende. At overskudsluften idag føres tilbage til indsugningen, skyldes vist mest at man ønsker at begrænse forureningen. Jeg har ihvertfald en gammel motor hvor krank-udluftningen blot er en slange ud i det fri. Og ifald man øger motorvolumen anbefales det at opbore dette hul for at sikre mod opbygning af overtryk -> pakninger skudt ud.

Fakta-indskud til olieskift-snakken: Min aldrende CB500 har intervaller på 12.000 km. Designet er fra sådan cirka 1990, og intervallet er altså angivet med den slags olier man kunne få i 1990. Fylder jeg nu en nyere og bedre olie på, burde jeg kunne strække den lidt - men kun lidt, idet såvel ny som gammel olie vel fyldes lige hurtigt op med sod. Indtil videre har jeg kørt 11.000 på den sidste påfyldning, og olien er stadig rød, nu blot med en brunlig undertone. I øvrigt har maskinen en literydelse på knap 120 heste.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#46
(11-11-2013, 00:25)Baddi Skrev: Nå, der er ingen der har taget i betragtning, hvad der forurener olien, så den kommer jeg lige med. Grøn grin

Olien forurenes primært af gasser der blæser forbi stempelringene og så danner kemiske forbindelser med olien. Derfor har man tilsætningsstoffer som gasserne kan danne forbindelser med inden de går i selve de smørende dele af olien. En af de store forskelle ved vores små motorer og de større, dyrere, bilmotorer er at de har en såkaldt PCV-ventil.
PCV står for "Positive Crankcase Ventilation" og er et system der sørger for at der ventileres frisk luft ned i krumtapshuset og at gasserne der er blæst forbi stempelringene suges tilbage i indsugningen og brændes af.
PCV systemet fungerer ved trykforskellen på hver side af gasspjældet og med to slanger, således at luften i motorens inderside er meget fortyndet i forhold til den i vores motorer.

I vores motorer sidder der en slange på ventildækslet der går op til luftfilterkassen, men de 50cc som rumfanget af krumtapshuset varierer med når højest sandsynligt ikke at blive suget ind og pustet ud af denne slange hver gang, da det kræver meget energi at accellerere luften så højt op i hastighed, som den skal gennem så lille en slange. Det svarer jo til at indsugningen havde den diameter. Grin
Dette system er lavet alene for at de gasser der kommer forbi stempelringene ikke skal ophobe sig og få pakningerne til at skyde ud og olien til at tømme sig ud på vejene, som det var tilfældet med de første mobile forbrændingsmotorer. Smil
Det gør at luften inde i krumtapshuset på ethvert tidspunkt består 100% af de gasser der er blæst forbi stempelringene og dermed er olien konstant udsat for denne forurening i meget mere koncentrerede docer end i biler. Smil

Derudover er der også det at vores scootere ofte kører meget federe blandinger og at selve stemplene ikke er lige så teknologisk avancerede som bilers, hvor man har brugt mange penge på at udforme stemplerne så de udvider sig så meget som muligt på samme måde som cylindren for at minimere mængden af gas der blæser forbi stempelringene. Jo tættere det er, jo mere effektiv er motoren jo også. Blink med øjet

SelvfølgeligGrin Det har jeg selv gået og tænkt på, men du er altså bedre til at forklare detUdråbstegn
Og igen, tak for endnu en go` forklaring på et teknisk spørgsmål!!

Venligst Erik.
Svar


Forum spring: