Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvor mange km skal der til før motorolien skal skiftes?
#1
I min agility manual anbefales der at motorolien skiftes for hver 2.000km.
De fleste sider på nettet skriver om tommelfingerreglen på 15.000km hvad angår biler.

Rigtig mange nye biler kan uden problemer køre meget længere end de 15.000km i mellem olieskift (Der er sågar angivet noget højere km tal for olieskift i nye bilers manualer).

Så er mit spørgsmål: Er det virkelig nødvendigt at skifte for hver 2.000km på en 4-takts scooter, hvor motoren (og olien) når op på driftstemperatur for hver tur der køres?

Jeg mistænker lidt der er indgået aftaler i mellem olieproducenterne og bil/scooter producenterne for at de hver især kan tjene lidt ekstra på at vi alle skifter olien noget oftere..
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Tænk på hvor meget olie der er i en bil i forhold til en 50cc knallert Smil
Min bruger 3.5 liter, fatters sorento skal have 8 Smil
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#3
(06-11-2013, 17:57)Jacob k Skrev: Tænk på hvor meget olie der er i en bil i forhold til en 50cc knallert Smil
Min bruger 3.5 liter, fatters sorento skal have 8 Smil

Korrekt og en scooter-motor tager også flere omdrejninger ved en given hastighed uanset vægten på rullerne, men alligvel.. En bil kan snildt køre 30-40.000km uden problemer på den samme olie, så hvorfor skulle en scooter ikke kunne køre 5000km, eller måske 8000km (Især hvis du køre med tunge ruller, som sætter omdrejningerne drastisk i bund)? Smil
Svar
#4
(06-11-2013, 17:38)sc00ter Skrev: I min agility manual anbefales der at motorolien skiftes for hver 2.000km.
De fleste sider på nettet skriver om tommelfingerreglen på 15.000km hvad angår biler.

Rigtig mange nye biler kan uden problemer køre meget længere end de 15.000km efter et olieskift (Der er sågar angivet noget højere km tal for hvert olieskift i nye bilers manualer).

Så er mit spørgsmål: Er det virkelig nødvendigt at skifte for hver 2.000km på en 4-takts scooter, hvor motoren (og olien) når op på driftstemperatur for hver tur der køres?

Jeg mistænker lidt der er indgået aftaler i mellem olieproducenterne og bil/scooter producenterne for at de hver især kan tjene lidt ekstra på at vi alle skifter olien noget oftere..
Det er ikke helt rigtigt. Det har været fremme i medierne, at manglende service har medført ødelagte turboer osv.
Svar
#5
(06-11-2013, 18:03)Arbejdsnarkomanen Skrev: Det er ikke helt rigtigt. Det har været fremme i medierne, at manglende service har medført ødelagte turboer osv.

Det siger da sig selv med den måde folk køre deres turboladede biler på.

Næsten alle (og jeg gentager lige: NÆSTEN ALLE) turboladede-bilejere er ikke opmærksom på at en turboladet bil er langt mere skrøbelig (Selve turbo'en er), hvis ikke den har nået sin driftstemperatur inden de smadrer gaspedalen i bund - og det er der RIGTIG mange der gør.

Sådan en lille fin fætter tager snildt 100.000 omdrejninger i min. og mange af dem kan nå op på 250.000, så det er ikke så mærkeligt at de ryger så hurtigt, hvis ikke folk behersker højre fod.

PS. Jeg spørger ind til N/A motorer, ikke turboladede motorer, da et fåtal, hvis næsten ingen scootere har en turbo monteret Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg smed ny motor og gearolie i hver 4-5000km på min Zip 4T, alt efter hvad lysten og tiden sagde.
Indtil man kender sin scooter og hvor meget/lidt olie den bruger er det nok meget sundt at overholde olieskift. Når man så kender sin scooter kan man sikkert godt strække olie skift lidt og ofre en ordenlig olie når man nu endelig er igang.

Svar
#7
Det skulle meget gerne stå i din manual Smil

Der er nogle der gør det hver 2-3000 km, jeg er nok en af de dårligere og gør det når den trænger
Men der kan så osse kun gå 14 dage imellem Flov
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#8
(06-11-2013, 19:19)Xipe Skrev: Jeg smed ny motor og gearolie i hver 4-5000km på min Zip 4T, alt efter hvad lysten og tiden sagde.

Ny motor, er nok overkill. Griner
Svar
#9
(06-11-2013, 19:59)Teddy Skrev: Ny motor, er nok overkill. Griner

Jeg skævede også første gang jeg læste det Griner
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Så har man bare mange penge Smil
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#11
(06-11-2013, 19:19)Xipe Skrev: Jeg smed ny motor og gearolie i hver 4-5000km på min Zip 4T, alt efter hvad lysten og tiden sagde.
Indtil man kender sin scooter og hvor meget/lidt olie den bruger er det nok meget sundt at overholde olieskift. Når man så kender sin scooter kan man sikkert godt strække olie skift lidt og ofre en ordenlig olie når man nu endelig er igang.

Hold da op Grøn grinGrøn grin
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#12
Njaaa, mon ikke der menes motorolie?Grin I min håndbog til Yamaha`en anbefales olieskift på motoren for hver 3.000km og transmissionen (bagtøjet) for hver 6.000km. Det overholder jeg så ganske naivt, selvom jeg godt kan se (som mekanikeren siger), at den brugte olie er rigtig fin i farve og gennemsigtighed. Det kommer vel også an på hvor lange ture man kører og hvor ofte.
Dumt at spare på olie synes jeg, men også dumt og dyrt at gøre det helt unyttigt.

Venligst Erik.
Svar


Forum spring: