Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvor mange km skal der til før motorolien skal skiftes?
#25
(08-11-2013, 17:07)Scooterballe Skrev: Nå, kan se at 12.000km anbefales til nogle nogle mc. Jeg mener bestemt, at intervallet for vores VW-diesel i firmaet er 30.000km. Og der er en sensor i motoren som registrerer hvis olien er af dårligere kvalitet. Så lyser servicelampen før de 30.000km.

Venligst Erik.

Det skal nok passe med de 30.000km på din. Jeg ved at på Skoda oktavia er det også 30.000km.

Min bette bil har også service lampe, ved dog ikke om den gælder olie også.

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#26
(08-11-2013, 17:27)barden Skrev: Det skal nok passe med de 30.000km på din. Jeg ved at på Skoda oktavia er det også 30.000km.

Min bette bil har også service lampe, ved dog ikke om den gælder olie også.

Det anbefales dog af mange, at skifte når den har nået det halve af intervallet i service bogen. Med long-life olie, kan man strække intervallerne lidt længere.
Svar
#27
(08-11-2013, 18:26)Teddy Skrev: Det anbefales dog af mange, at skifte når den har nået det halve af intervallet i service bogen. Med long-life olie, kan man strække intervallerne lidt længere.

Jeg skifter efter forskrifterne. Brænder den af, må Skoda hygge sig med den.

Svar
#28
(08-11-2013, 18:27)barden Skrev: Jeg skifter efter forskrifterne. Brænder den af, må Skoda hygge sig med den.

Og det er jo fint så længe der er garanti, men ældre biler, dér skal man til at passe lidt på. Ikke at jeg har gjort det med min egen, den trænger voldsomt til at få skiftet olien. Flov

Jeg har hørt at mineralsk olie skulle være godt til gamle biler, er der mon hold i det eller er det noget sludder?
Svar
#29
(08-11-2013, 18:30)Teddy Skrev: Og det er jo fint så længe der er garanti, men ældre biler, dér skal man til at passe lidt på. Ikke at jeg har gjort det med min egen, den trænger voldsomt til at få skiftet olien. Flov

Jeg har hørt at mineralsk olie skulle være godt til gamle biler, er der mon hold i det eller er det noget sludder?

Ja, det har du helt ret i. Smil var det en gl. bil, så er snakken jo en anden. Så ville jeg også gøre det.

Hmm. Eller det gør jeg jo faktisk allerede med Morrissen. Der skifter jeg olie ved hver sæsonstart. (Det er ihvertfald planen)

Jeg skiftede olien på den da jeg købte den, og den skal rigtig nok have mineralsk olie 20W/50.

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
Jeg overvejer at hælde mineralsk olie i min Ibiza 2001'er, det det jo er væsentlig billigere end syntetisk. Men jeg kan ikke lade være at tænke, om det er usundt for motoren.
Svar
#31
(08-11-2013, 18:30)Teddy Skrev: Og det er jo fint så længe der er garanti, men ældre biler, dér skal man til at passe lidt på. Ikke at jeg har gjort det med min egen, den trænger voldsomt til at få skiftet olien. Flov

Jeg har hørt at mineralsk olie skulle være godt til gamle biler, er der mon hold i det eller er det noget sludder?

Jeg har talt med mekanikere der på det bestemteste fraråder et 30.000km interval for en turbodiesel. Måske mekanikere generelt bare er konservative, for det er da noget ret nymodens noget at biler kan køre så langt uden olieskift. Men hvad ved jeg. Jo, at jeg engang købte en brugt Mercedes diesel fra 91. Det var en GT, altså en gammel taxa importeret fra Tyskland. Mekanikeren gjorde mig udtrykkeligt opmærksom på, at den kun måtte køre med mineralsk olie. Fordi, som jeg husker det, at det havde den altid gjort, og at syntetisk olie ville "udtørre" diverse pakninger med utætheder i motoren til følge. Og det var olieskift for hver 5.000km!!!

Venligst Erik.
Svar
#32
(08-11-2013, 19:09)Teddy Skrev: Jeg overvejer at hælde mineralsk olie i min Ibiza 2001'er, det det jo er væsentlig billigere end syntetisk. Men jeg kan ikke lade være at tænke, om det er usundt for motoren.

Det tror jeg så ikke du skal hælde i en 2001 Motor, uden jeg ved det. Morrissen er jo fra 1969. Smil

Tror du skal gå efter fuldsyntetisk eller delsyntetisk. Mineralsk olie er noget man hælder i traktorer og gamle veteranbiler. (Fik jeg lige at vide) Smil

Svar
#33
Her står noget, som måske kan bruges. http://www.autoteknik.dk/olieskift-paa-bilen.html
Når jeg tænker på rådet fra mekanikeren om olie på en ældre Mercer gir`det måske mening. At affaldsstoffer måske planter sig omkring pakninger og simmerringe og "tætner". Vel, bare en tanke, fik aldrig den fulde forklaring. Men en SEAT IBIZA fra 2001 tror jeg nu nok er bedst tjent med en moderne olie.

Venligst Erik.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#34
(08-11-2013, 20:59)Scooterballe Skrev: {...} Når jeg tænker på rådet fra mekanikeren om olie på en ældre Mercer gir`det måske mening. At affaldsstoffer måske planter sig omkring pakninger og simmerringe og "tætner". Vel, bare en tanke, fik aldrig den fulde forklaring. {...}

Venligst Erik.

Jeg fik at vide at på den gl. Morris ´69 at den endelig kun måtte få mineralsk olie, (står også i instruktionsbogen) da fuldsyntetisk ville få gamle aflejringer til at løsne sig og i værste fald blokere oliekanalerne.

Så jeg vil også holde mig til at moderne motorer skal have del eller fuld syntetisk olie.

Svar
#35
(08-11-2013, 20:59)Scooterballe Skrev: Her står noget, som måske kan bruges. http://www.autoteknik.dk/olieskift-paa-bilen.html
Når jeg tænker på rådet fra mekanikeren om olie på en ældre Mercer gir`det måske mening. At affaldsstoffer måske planter sig omkring pakninger og simmerringe og "tætner". Vel, bare en tanke, fik aldrig den fulde forklaring. Men en SEAT IBIZA fra 2001 tror jeg nu nok er bedst tjent med en moderne olie.

Venligst Erik.

Hmm, jeg havde godt nok ikke lige overvejet at delsyntetisk kunne være det bedste.
Men ja, jeg har også en ide om at mineralsk nok er en dårlig ide - med mindre jeg skifter det sås tit, at prisforskellen alligevel udlignes. Og så er formålet jo udtjent.
Svar
#36
(08-11-2013, 16:35)barden Skrev: Jow, den si kan nok kun tage et tændrør hvis det kom forbi, groft sagt. Smil

Det var dælens, vidste ikke biler havde sådan en si i bundkarret (Ikke til at se.)

Hvorfor har de dog det, når de også har oliefilter?.

For at tage evt fremmedlegemer. Inden de når ventiler og løftere samt knast, filteret kommer inden olien når bundkarret, altså til sidst i "kredsløbet"".
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar


Forum spring: