Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvor mange km skal der til før motorolien skal skiftes?
#13
(06-11-2013, 18:01)sc00ter Skrev: Korrekt og en scooter-motor tager også flere omdrejninger ved en given hastighed uanset vægten på rullerne, men alligvel.. En bil kan snildt køre 30-40.000km uden problemer på den samme olie, så hvorfor skulle en scooter ikke kunne køre 5000km, eller måske 8000km (Især hvis du køre med tunge ruller, som sætter omdrejningerne drastisk i bund)? Smil

Det kan den med garanti også!! Peugeot kan jo fx kører uden nogensinde at få skiftet deres gearolie Blink med øjet

Det tager længere tid at forurene 8 liter olie end det gør at forurene 1 liter olie (Jeg aner ikke hvor meget olie der går på en 4t Smil)

Den "samme" olie (hvis vi nu siger den samme ml) bliver brugt langt hurtigere på en knallert end den gør på en bil, og langt flere gange pr km (hvis du kan følge mig :P)
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
(06-11-2013, 23:28)Jacob k Skrev: Det tager længere tid at forurene 8 liter olie end det gør at forurene 1 liter olie (Jeg aner ikke hvor meget olie der går på en 4t Smil)

Den "samme" olie (hvis vi nu siger den samme ml) bliver brugt langt hurtigere på en knallert end den gør på en bil, og langt flere gange pr km (hvis du kan følge mig :P)
Nej.

Lille regnestykke:
Vi ta'r en rækkefirer-maskine. Den indeholder vel en cirka 4 liter olie. Sådan een kører mindst 10.000 km mellem olieskift.
Så ta'r vi en enbanker-maskine. For nemheds skyld lader vi denne indeholde een liter olie. Ifald nogen synes at kunne genkende 50cc-scootermotoren her, er det ikke helt tilfældigt.

Nuvel. Der er sådan cirka fire gange så mange bevægelige dele i rækkefireren - medmindre det er en 4-ventilet udgave, for så er der flere. Altså er antallet af bevægelige dele som skal smøres per liter olie sådan cirka det samme for de to motortyper.

Jeg ville finde det helt logisk at enbankeren osse havde olieskift-interval på 10.000 km. Olien har samme opgave.

Nogen tænker så 'omdrejninger - sådan en rækkefirer løber da ikke med +7000 o/m!' Jo, den gør - når den sidder på en motorcykel. Så'n noen maskiner har typisk redline omkring 11k, og er bestemt designet til at blive brugt.

Men den lille enbanker har altså typisk et skift-interval på 3000 km.

Så enten har vi gang i en konspirationsteori her - de lede oliefabrikanter har rottet sig sammen med scooterfabrikanterne om at få os til at overforbruge olie.

Eller der er tale om at fabrikanterne udøver CMA: Cover My Ass. Altså ansvarsfraskrivelse.

Muligvis er der osse tale om forskellige grader af produktkvalitet.

Eller et mix af det hele.

Det bekymrer mig egentlig ikke så meget. Er der 3000 km i sådan en liter, går det lige op med at der er 12.000 i fire liter.

Samme driftsomkostning per kilometer for enbankeren som for rækkefireren. Flere olieskift. Oh well.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#15
Ved det ikke, men motorolien på min scooter ser rigtig fin ud ved 3000km. Og der skal fyldes 7,2 dl på. Selv tror jeg at den sagtens kunne køre mindst det dobbelte. Måske fabrikanterne anslår at scootere kun kører små ture og dermed har mange koldstarter? Min gamle Lancia kørte ofte langture og 25.000km mellem olieskift; den brugte vel ca. 1 ltr. pr. 4.000km med påfyldning hver 1.000km. Olieskift er meget afhængig af kørselsmønstret, og sådan er det nok også for scootere.

Venligst Erik.
Svar
#16
Vi må huske å di små encylindrede scootermotorer ikke har noe oljefilter. Oljen blir ikke renset på noen måte og behøver
derfor å blir skiftet ut oftere.
Svar
#17
(07-11-2013, 22:58)rune75 Skrev: Vi må huske å di små encylindrede scootermotorer ikke har noe oljefilter. Oljen blir ikke renset på noen måte og behøver
derfor å blir skiftet ut oftere.

En 4takter har nu oliefilter si. http://www.thansen.dk/product.asp?c=9817...2116109138

Og en totakter er der er der jo løbende udskiftning.

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
(07-11-2013, 22:58)rune75 Skrev: Vi må huske å di små encylindrede scootermotorer ikke har noe oljefilter. Oljen blir ikke renset på noen måte og behøver
derfor å blir skiftet ut oftere.

Ja det er vel også afhængig af oliens og motorens beskaffenhed. På min scooter findes der bare en oliesi i bunden af krumtaphuset, og der er intet tilfaldet den så vidt mekanikeren og jeg har set.

Venligst Erik.
Svar
#19
Men se lige hvor grommasket den si er Blink med øjet
Alle biler har også den si, ved sugerøret i bundkarret Smil
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#20
(07-11-2013, 23:05)barden Skrev: En 4takter har nu oliefilter si. http://www.thansen.dk/product.asp?c=9817...2116109138

Og en totakter er der er der jo løbende udskiftning.

Endten sad den så godt i spænd at jeg ikke lage mærke til den oliesi eller også har mekanikkeren ved Thansen ikke sat den i sidst de skiftede olie ved service eftersyn for da jeg skiftede olien tømte jeg det ud af den prop der skulle holde oliesien men kom sku ikke nogen si ud, og selv om jeg stak min finger op i hullet kunne jeg ikke mærke den.
Men er måske bare mig der ikke tjekkede godt nok.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#21
Så vidt jeg kan se, anbefaler motorcykelfabrikanter olieskift for hver 6000km. Det er vel også overkill ift biler.

Venligst Erik.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
(08-11-2013, 00:17)Jacob k Skrev: Men se lige hvor grommasket den si er Blink med øjet
Alle biler har også den si, ved sugerøret i bundkarret Smil

Jow, den si kan nok kun tage et tændrør hvis det kom forbi, groft sagt. Smil

Det var dælens, vidste ikke biler havde sådan en si i bundkarret (Ikke til at se.)

Hvorfor har de dog det, når de også har oliefilter?.

Svar
#23
(08-11-2013, 16:31)Scooterballe Skrev: Så vidt jeg kan se, anbefaler motorcykelfabrikanter olieskift for hver 6000km. Det er vel også overkill ift biler.

Venligst Erik.

Min skal have skiftet ved 15000km, eller en gang om året. (Skod-A Citigo)

Svar
#24
(08-11-2013, 16:41)barden Skrev: Min skal have skiftet ved 15000km, eller en gang om året. (Skod-A Citigo)

Nå, kan se at 12.000km anbefales til nogle nogle mc. Jeg mener bestemt, at intervallet for vores VW-diesel i firmaet er 30.000km. Og der er en sensor i motoren som registrerer hvis olien er af dårligere kvalitet. Så lyser servicelampen før de 30.000km.

Venligst Erik.
Svar


Forum spring: