Søg Garagen Hej Gæst! Register

16 tommer hjul = bedre støddæmpning?
#13
(12-03-2014, 07:57)tiggi Skrev: De nyere vga er født med en form for justering på bagdæmper.

Ville ønske de havde tænkt på det da de lavede min G-buddy, den føles som havde den stiv baggaffel uden nogen form for støddæmper.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Jeg tror godt at man kan sige at større hjul har bedre støddæmpning, hvis de har en større volumen luft i. Det er jo sådan at når hjulet trykkes sammen af at man kører over et eller andet, så vil trykket i hjulet stige og det højere tryk vil prøve at få dækket til at rette sig ud og dermed at det springer tilbage op. Smil

Med et lille hjul med en lille mængde luft vil trykket derfor hurtigere blive højt og springe tilbage end et stort hjul, hvor den sammentrykning ikke gør så stor en forskel som ved det lille. Grøn grin

Hvorvidt min tanke er rigtig eller forkert skal jeg ikke kunne sige, men det giver i mit hoved god mening når man kigger på idealgasligningen der siger at trykket stiger når en gas komprimeres, altså når dækket trykkes sammen på grund af en ujævnhed. Smil

Og så selvfølgelig det som Stormbringer siger med hensyn til at store hjul danner bro over huller. Da man i den industrielle revolution begyndte at lægge veje i england blev køreturen også først behagelig da der var en der fandt på at de øverste sten alle skulle være mindre end bredden af et hestevognshjul, så alle huller mellem stenene var mindre end hjulet. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#15
(11-03-2014, 23:52)Quiks Skrev: Kan da godt være der er justerbare dæmpere på de fleste scootere men så er det da dem jeg ikke har set. Har endnu ikke set en scooter med justerbar bag dæmper, så skal det være dyre mærkevare scootere. Dem kiggede jeg jo ikke på havde alligevel ikke råd til den slags.

De fleste jeg har set har i bag, dog ikke i for. Det er dog kun hvor hård den skal være som regel.
http://www.scootergalleri.dk/video/guide...alvaerktoe
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#16
(14-03-2014, 04:31)Havoc Skrev: De fleste jeg har set har i bag, dog ikke i for. Det er dog kun hvor hård den skal være som regel.
http://www.scootergalleri.dk/video/guide...alvaerktoe

Ville jeg ønske min havde, det er lige netop der mit problem ligger jeg vejer ikke så meget så den føles som var den stiv, er jo nok bygget efter en person på 80-100 kg og ikke mine 40-45 kg så ville godt ku gøre den blød nok til at den tar lidt af når jeg køre over ujævnhedder på vejen eller kandtsten osv.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#17
En anden ting man skal sikre sig er at dækket har et stort luftvolumen. Ganske som Baddi skriver. Breden og profilet er bestemt ikke uvigtigt. Man skal altså gå efter de bredeste fuldprofiler man kan finde. Ikke noget med lavprofil, altså det tal der står efter skråstregen på størrelsen skal være mindst 80 der er standard.
Freedom is just another word, for nothing left to loose. Citat: janice Joplin.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: