Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco Stealth spørgsmål
#1
Hejsa, jeg har lige arvet en giantco stealth (stor knallert) som var i lidt sølle stand. (Kunne ikke gå i tomgang, batteri defekt, intet luftfilter monteret, revnet forrør mm.)

Den har gået 11.000km og er serviceret efter bogen ved Thansen, så nogle af tingene jeg har fundet er sq lidt skræmmende. Græder

Jeg har ikke rodet ret meget med scooter før, så noget af det er lidt nyt for mig. Jeg har fået justeret benzinskruen ud, den var kun ½omgang ude, og har derefter justeret tomgangen, så den kan holde sig selv igang. Jeg skiftede også olien bare for at være på den sikre side. Der er også skiftet batteri, forrør og monteret et luftfilter Grin

Scooteren viser ca 50-55km/t men tager lang tid om at komme derop. Jeg fjernede begrænsingen, men det gav ikke rigtigt noget synes jeg. Topfart ned af bakke er ca 65 på speedo, som er ca 55-58km/t efter gps. Jeg synes jo den burde kunne lidt mere, men har ikke noget at sammenligne med. Den virker bare lidt doven, men det er måske bare 4-takterens karateristik? Jeg har haft yamaha jog som knægt, den husker jeg i al fald som værende noget mere frisk i optrækket.

Jeg tænker rullerne måske er for tunge, så den ikke kan trække helt ud? Jeg vil tro de er standard, kan det passe de er 6,5gram fra fabrikken?

Den er helt standard, bare med fjernet begrænsning.

Nåeh jah forresten, jeg synes lyset lyser meget nedaf, hvad skal demonteres for at justere det, kan det passe snart hele fronten skal pilles af? Fortvivlet

På forhånd tak for hjælpen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Ja du skal have hele fronten af for at skifte pære osv på sådan en Ked af det
Jeg kan ikke erindrer om man kan stille selve lyset på sådan en.

Med hensyn til optræk, så kan du prøve at skifte til 5 gram eller 5.5 og så mål remmen Smil
Hvis den er 1.5-2 mm under det der står på den så trænger den til en skifter.
Variator og kobling kan osse være slidt, eller beskidt, så det har indflydelse.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#3
Jeg har målt bredden på tandremmen til 17.05mm hvor den standard ser ud til at være 17,50mm ifølge Thansen.
Svar
#4
(21-10-2013, 19:04)Olddude Skrev: Jeg har målt bredden på tandremmen til 17.05mm hvor den standard ser ud til at være 17,50mm ifølge Thansen.

Højst sandsynligt fordi den er lidt slidt.
Og hvis skjoldene er nogenlunde som på G.buddyén så sidder der 8 stjerneskruer der skal ud for og pille fronten af så man kan skifte pære. Det er jo vildt smart, hvis man står midt på en mørk landevej og skal skifte pære.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#5
(21-10-2013, 19:04)Olddude Skrev: Jeg har målt bredden på tandremmen til 17.05mm hvor den standard ser ud til at være 17,50mm ifølge Thansen.

Så kan den godt køre mindst 1000 km endnu Smil

Men prøv at tjekke Variator og kobling for støv og snavs, og så må der ikke være olie hvor remmen køre
Og prøv nogle lettere ruller...

Hvis ikke det hjælper, så er en Malossi Multivar rigtig god Smil og måske en længere rem, men det tror jeg ikke er nødvendigt i dit tilfælde.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Quiks, mfl. Tak for info, ved du om det er muligt at justere lyset?

Der var lidt støv og sårn, men ikke noget specielt, men det ér renset af. Intet oie derinde.

Er der specifikke forslag til valg af ruller? Jeg så 5- 5,5gram nævnt længere oppe.

Jeg vil helst heller ikke bruge flere tusinde kroner på maskinen, da jeg ikke ved om jeg beholder den, eller om den bare skal sælges/byttes til noget andet spændende.

Et sæt ruller kan jeg dog godt lige overkomme Grin
Svar
#7
(22-10-2013, 08:51)Olddude Skrev: Quiks, mfl. Tak for info, ved du om det er muligt at justere lyset?

Der var lidt støv og sårn, men ikke noget specielt, men det ér renset af. Intet oie derinde.

Er der specifikke forslag til valg af ruller? Jeg så 5- 5,5gram nævnt længere oppe.

Jeg vil helst heller ikke bruge flere tusinde kroner på maskinen, da jeg ikke ved om jeg beholder den, eller om den bare skal sælges/byttes til noget andet spændende.

Et sæt ruller kan jeg dog godt lige overkomme Grin

Jeg har desværre ikke kigget efter om man kan justere lyset så det kan jeg ikke svare dig på.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#8
(22-10-2013, 08:51)Olddude Skrev: ved du om det er muligt at justere lyset?

Af med skjoldet. Stilleskrue midt på, mellem pærerne. Det morsomme opstår så, når du skal checke - for det kræver jo at skjoldet bliver monteret - og afmonteret igen hvis du vil rette noget. A strike of genius - not!

Køretøjet er som de fleste kinesere; ringe kvalitet. Min Stealth 08'er har gået knap 35k og er moden til den helt store overhaling. Stellet har gravrust, plastic dalrer og rasler, lyset er som lyset nu er på sådan en kinøjser; ringe og drivlinien - CVT + remtræk + kobling - er blevet byttet flere gange. Slidt op, knækket osv. Det eneste som bare har virket hele tiden og uden brok er selve motorblokken inkl bagtøj. Men det er selvfølgelig osse et Honda-design (GY6 motor-enheden).

Stealth'ens største fordel er relativt god plads i fodrummet og større hjul end de andre i den klasse.

Dine hastighedsmålinger ser genkendelige ud. Du kan måske vinde lidt med andre ruller, men forvent ingen mirakler med den lille 50cc maskine. Dens ratede output på de der 3-4 heste giver en naturlig marchfart på sådan et sted i halvtredserne. Højere topfart kræver flere cc, sådan er dét.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#9
Hej alle, tak for hjælpen, det er sq super.

Jeg suser ned og køber nogle lettere ruller. Jeg fuskede lige og pillede en enkelt rulle ud, samlede igen og kørte en kort tur for at teste. En slags ghetto-mod. Den virkede i al fald lidt friskere, så jeg tror også det ville være et hit med lettere ruller. Satser på at prøve med 5grams.

Ved ikke helt om jeg beholder den til at tulre rundt på i byen, evt til kæresten osv...Forsikring af sådan en er jo ikke slemt, så den ville ikke koste så meget at have stående. Men det er omvendt også synd den evt bare ville stå i et hjørne og ikke blive brugt.

Er der nogen der har nogle bud på hvad man evt ville kunne få for sådan en scooter? Den er fra '08 med de der 11-12.000km på bagen. Den har kørt vinter, så det kan man se på stellet. Der er lidt skader på plastikken, men det er ikke fuldstændigt kampsmadret.

Alt virker, lys, lygter, elstart osv, og der er som tidligere beskrevet lidt nye dele hist og her.

På forhånd tak, endnu engang. Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Det gode ved en Stealth er at stellet er kraftigere, samt skjolde og selve opbygningen, minder mere om noget Pgo (Nu får jeg nok voldsom kritik)
Men ja det er noget af det bedste, hvis ikke den bedste Giantco du kan få.

Problemet er at stellet er udsat, lige nøjagtigt de steder, hvor der kommer lort ind, det har de altså formået at pakke ind på en Sprint
G-buddy osv.

Dit speedometer passer osse bedre end på en sprint, pga hjul diameteren og selve speedometer, da det bare er bedre kvalitet Smil
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#11
(22-10-2013, 18:58)MSJ1982 Skrev: Det gode ved en Stealth er at stellet er kraftigere, samt skjolde og selve opbygningen, minder mere om noget Pgo (Nu får jeg nok voldsom kritik)
Men ja det er noget af det bedste, hvis ikke den bedste Giantco du kan få.

Problemet er at stellet er udsat, lige nøjagtigt de steder, hvor der kommer lort ind, det har de altså formået at pakke ind på en Sprint
G-buddy osv.

Dit speedometer passer osse bedre end på en sprint, pga hjul diameteren og selve speedometer, da det bare er bedre kvalitet Smil

Ja speedometeret på en Sprint/G-buddy er det værste lort jeg nogenside har oplevet.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#12
(22-10-2013, 18:55)Olddude Skrev: Jeg suser ned og køber nogle lettere ruller.

Hvis din Stealth virker på samme måde som min, vil du bemærke at rullerne har en evne til at blive slidt, som gør at gearingen over en 2-3000 kilometer (altså mindre end 20 tankninger) 'strækker sig'. Maskinen føles stedse tungere/sløvere.
Så sætter man nye lettere ruller i, men fordi de er nye OG lette ender man med at køre i 1. gear. Så bytter man til nye ruller med samme vægt som før - belært af erfaringen med de lette - og så virker det igen. Et stykke tid. Men alt for KORT et stykke tid. Så skal man til det igen - hvilket viser sig at være et held, fordi nu er nylonstyrene slidt op - eller osse er det selve flangerne på variohuset som er færdige. Eller osse er remmen blevet flosset. Aaargh!.

Min stealth har kørt lige nøjagtig 0 kilometer siden maj, hvor jeg fik MC-kort og fluks købte mig en tolv år gammel Honda CB500 for 24 kilokroner.

Hondaen har til sammenligning kørt godt 10.000 siden maj (altså det samme som tager halvandet år eller tre serviceintervaller på Stealth'en), og det eneste vedligehold den har krævet er kædesmøring! Ikke engang et olieskift har der været behov for.

Så de 24 kilokroner er givet godt ud. Nul brok. Nåja - og så følger den med i trafikken i stedet for at være i vejen og kan fragte en passager. Et klart hit Smil
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar


Forum spring: