Søg Garagen Hej Gæst! Register

Fjernelse af SLS-systemet, ingen effektforøgelse
#1
Halløjsa. Grin

Jeg har tidligere sagt at der burde være effektforøgelse, hvis man fjernede SLS-systemet, da trykbølgerne i udstødningen i højere grad så bruges til at suge udstødningsgassen ud af cylindren. Jeg har dog nu taget mig sammen og læst afsnittet i servicebogen til agilityen(kap. 18) om dette noget grundigere og SLS-systemets ventil åbner ikke ved fuld gas fordi trykfaldet ved indsugningstakten ikke er stor nok. Smil

Det betyder at SLS-systemet udelukkende er aktivt ved tomgang og delvis gasgivning, hvor man jo ikke ønsker store mængder kræfter. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Dette gjelder vel bare di SLS-system som har en air injection cut off valve, gjør det ikke ?
Svar
#3
(20-10-2013, 20:21)rune75 Skrev: Dette gjelder vel bare di SLS-system som har en air injection cut off valve, gjør det ikke ?

Hmm. Nu skal jeg lige tænke mig om. I får også lige udklip af, hvad der står:

   
   

Det der står i servicebogen er at der er to ventiler:
- Air injection cut off ventilen er ifølge dette stykke tekst aktiv når man slipper gassen hurtigt og den vil så lukke idet den bliver trukket opad på tegningen. Smil
- Bladventilen (reed valve) lukker luft ind for at sænke CO forureningen. Sådan en bladventil (som også bruges i to-takteres indsugning) fungerer jo ved at den åbner når der er en trykforskel den rigtige vej og lukker når trykket på den side man vil have luft hen på er større end der, hvor luften skal komme fra. De skriver dog at ventilen kun er aktiv når man kører under 50 km/t. Smil

Jeg gik ud fra at det var fordi Air Injection Cut off ventilen var dobbeltvirkende således at den lukkede af både når trykket i indsugningen var for lavt og for højt. Trykket i indsugningen kommer på denne maskine med det originale luftfilter helt op på 96-98 kPa ved fuld gas og med et ubegrænset luftfilter helt op på 105-106 kPa ved fuld gas mens kommer helt ned på 40 kPa når gasspjældet hurtigt lukkes mens omdrejningerne er høje for så igen at stige til 55-65 kPa under tomgang. Smil
Således kunne en ventil styret af trykket i indsugningen være trukket op i en position, hvor den er lukket når trykket er nede omkring de 40 kPa, være en smule åbent under tomgang, hvor trykket er 55-65 kPa, være helt åben ved mellemgas, hvor trykket er 70-85 kPa og så ved fuld gas blive presset ned i en position, hvor den igen var lukket, fordi trykket der kommer til ventilen gennem vakuum slangen er for tæt på det der er inde i det sekundære luftfilter. Grin

Det er dog også muligt at den originale udstødning begrænser så meget at trykket i udstødningen ikke falder nok til at aktivere reed-ventilen når der gives fuld gas. Smil
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar


Forum spring: