Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kraftigere lys på sin scooter
#1
Jeg bliver jo aldrig rigtig tilfreds med forlyset på mine Big's, trods de begge kører med 40/45 watt's halogenpærer, lige pt. Grin

Fandt så denne lygte på Biltema's side:
Fjernlys-Halogen.

Man er jo så nødt til at ha' 2 monteret, for at få et godt udbytte af lyset, de giver. Problemet er så, at statoren på Big, nok kun kan trække en af gangen. Og der er jo også et placeringsproblem Smil.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hvorfor ikke bare lade det være som det er, du bliver jo aldrig tilfreds alligevel? Rullende øjneGrøn grin
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#3
(16-10-2013, 19:36)K. Hansen Skrev: Hvorfor ikke bare lade det være som det er, du bliver jo aldrig tilfreds alligevel? Rullende øjneGrøn grin

I disse tider hvor man ikke må tune, så må man jo finde andet, at eksperimentere med Blink med øjet.
Ivecar plus 2023.
Svar
#4
Du kunne eventuelt lave noget med et relæ og fjernlyskontakten. Så kan man lave det så, strømmen bliver trukket direkte fra batteriet, og det vil jeg ikke mene bliver et problem, hvis man kun kører med fjernlyset tændt når det er virkelig nødvendigt Blink med øjet
Svar
#5
(16-10-2013, 20:18)Arbejdsnarkomanen Skrev: Du kunne eventuelt lave noget med et relæ og fjernlyskontakten. Så kan man lave det så, strømmen bliver trukket direkte fra batteriet, og det vil jeg ikke mene bliver et problem, hvis man kun kører med fjernlyset tændt når det er virkelig nødvendigt Blink med øjet

Relæ. Blink med øjet
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(16-10-2013, 20:46)Jps Skrev: Relæ. Blink med øjet

Sådan et monteringssæt kunne man også bruge, med separat afbryder til det ekstra fjernlys Blink med øjet
Svar
#7
Du skal tænke på, hvor du tager strømmen fra på scooteren, da at pæren jo øger strømforbruget, og dermed den nødvendige ledningstykkelse. De fleste ledninger er kun lavet til 10A. Skal du både drive den eksisterende fjernlyspære, og den nye, så overskrides nemt forbruget. En pære på 55W/12V bruger 4.6A og to bruger 9A. Du skal forvente at batterispændingen er 14V, og så bruges 20% ekstra, altså 5,5A eller 11A for to. Dertil kommer, at scooteren også bruger strøm til andre formål, og det kan nemt øge strømmen i nogle ledninger. Scooteren bruger nemt 5 til 7A. Derfor, skal du passe på med, at øge forbruget i forhold til det oprindelige, med mindre du gennemgår ledningsnettet, og regner ud om det er forsvarligt. Du skal også tjekke at multistik mv. holder til strømmen. Du risikerer naturligvis også at skulle isætte større sikringer (hvilket indikerer, at noget er galt...).

Endeligt, er selve kontakten til fjernlyset også problematisk. Mange tåler kun den strøm, som fjernlyset kræver i standard udgaven. En typisk kontakt kan være på kun 6A. Så sættes ekstra fjernlys på, hvor strømmen går igennem kontakten, så brænder kontakten af. En fjernlys kontakt, tåler kun en enkelt pære på 55W, hvis fjernlys kontakten er på 6A. Så du må ikke lade lampen drive to pærer, eller nærlyspæren samtidigt.

En mulighed er altid at tage strømmen via et relæ til batteriet, og bruge tilstrækkelige kraftige ledninger til det. Mener T-Hansen netop har sådan et relæ-lys kit for ekstra lys. I praksis, er det den eneste metode der kan anbefales, hvis du vil undgå at afbrænde ledningsnet eller kontakterne.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=6977...1223718480

Da relæet ikke trækker stor strøm, kan du fint lade den styre af fjernlys ledningen. Men, forbind det korrekt - ellers risikerer du, at noget brænder af. Prøv eventuelt, om du kan få relæet til at trække, ved at sætte 12V på styresignalet.

Husk altid sikringer. Sæt intet direkte på batteriet, uden der er en sikring på. Ej heller styresignalet, når du skal prøve at sætte den på 12V. Sæt den på efter en sikring. Ved T-Hansens sæt medfølger sikringsholder. Når du skal afprøve signalet, så sæt styresignalet på 12V for at se om relæet trækker korrekt, enten efter sikringen som følger med, eller brug en løs sikring, på max 1A mellem styresignal og batteri. Relæet bruger kun få milliampere. Du kan også bruge multimeteret som sikring - den har indbygget en sikring ved strømmåling på 200mA området. Og så risikerer du højst at skulle skifte den, hvis relæet ikke trækker.

Hvis du trækker to pærer på 55W/12V, skal du bruge en sikring på mindst 12A, når der tages højde for der er 14V. Sikringen bør sandsynligvis højst være 15A af hensyn til ledninger, stik, og relæet. Ved 15A skal ledningerne være mindst 1.5mm i kobber-tværsnitsareal.
Svar
#8
(16-10-2013, 21:29)Super 8 Skrev: Du skal tænke på, hvor du tager strømmen fra på scooteren, da at pæren jo øger strømforbruget, og dermed den nødvendige ledningstykkelse. De fleste ledninger er kun lavet til 10A. Skal du både drive den eksisterende fjernlyspære, og den nye, så overskrides nemt forbruget. En pære på 55W/12V bruger 4.6A og to bruger 9A. Du skal forvente at batterispændingen er 14V, og så bruges 20% ekstra, altså 5,5A eller 11A for to. Dertil kommer, at scooteren også bruger strøm til andre formål, og det kan nemt øge strømmen i nogle ledninger. Scooteren bruger nemt 5 til 7A. Derfor, skal du passe på med, at øge forbruget i forhold til det oprindelige, med mindre du gennemgår ledningsnettet, og regner ud om det er forsvarligt. Du skal også tjekke at multistik mv. holder til strømmen. Du risikerer naturligvis også at skulle isætte større sikringer (hvilket indikerer, at noget er galt...).

Endeligt, er selve kontakten til fjernlyset også problematisk. Mange tåler kun den strøm, som fjernlyset kræver i standard udgaven. En typisk kontakt kan være på kun 6A. Så sættes ekstra fjernlys på, hvor strømmen går igennem kontakten, så brænder kontakten af. En fjernlys kontakt, tåler kun en enkelt pære på 55W, hvis fjernlys kontakten er på 6A. Så du må ikke lade lampen drive to pærer, eller nærlyspæren samtidigt.

En mulighed er altid at tage strømmen via et relæ til batteriet, og bruge tilstrækkelige kraftige ledninger til det. Mener T-Hansen netop har sådan et relæ-lys kit for ekstra lys. I praksis, er det den eneste metode der kan anbefales, hvis du vil undgå at afbrænde ledningsnet eller kontakterne.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=6977...1223718480

Da relæet ikke trækker stor strøm, kan du fint lade den styre af fjernlys ledningen. Men, forbind det korrekt - ellers risikerer du, at noget brænder af. Prøv eventuelt, om du kan få relæet til at trække, ved at sætte 12V på styresignalet.

Husk altid sikringer. Sæt intet direkte på batteriet, uden der er en sikring på. Ej heller styresignalet, når du skal prøve at sætte den på 12V. Sæt den på efter en sikring.

Sætter altid sikringer på det jeg monterer på begge Big's. Det har jeg gjort ved cigartænder og horn (twinhorn). Men må som det første, finde ud af om de i det hele taget kan placeres ordentligt, på begge 2 Smil.
Ivecar plus 2023.
Svar
#9
http://everlight.dk/mc/scooter-xenon/ba2...xenon.html
Var det evt noget?
Pgo T-Rex 150cc Mc Årg 2003 - 8xxxKm
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(17-10-2013, 08:34)Polle82 Skrev: http://everlight.dk/mc/scooter-xenon/ba2...xenon.html
Var det evt noget?

Ja det gir nok et fedt lys men selv om det er CE godkendt og E godkendt så er det så vidt jeg ved ikke tilladt og montere på køretøjer der ikke er typegodkendt med xenon lys.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#11
(17-10-2013, 08:42)Quiks Skrev: Ja det gir nok et fedt lys men selv om det er CE godkendt og E godkendt så er det så vidt jeg ved ikke tilladt og montere på køretøjer der ikke er typegodkendt med xenon lys.

Tja, men vil man have lys eller ej? Det er da et alternativ til at skulle montere en omgang rally 2000 lygter. Det vigtige er nok også at huske at justere lygten ordentligt, så man ikke blænder.
Jeg er selv ved at lede efter kraftigere lys til min scooter, og det ender nok med, at jeg monterer sådan et xenon sæt.
Pgo T-Rex 150cc Mc Årg 2003 - 8xxxKm
Svar
#12
(16-10-2013, 21:33)Jps Skrev: Sætter altid sikringer på det jeg monterer på begge Big's. Det har jeg gjort ved cigartænder og horn (twinhorn). Men må som det første, finde ud af om de i det hele taget kan placeres ordentligt, på begge 2 Smil.

Ja jeg har også sikring mellem batteriet og min alarm og min lade indikator så selv når jeg lader går det igennem en sikring da jeg jo lader med en ctek lader der kan sættes direkte i lade indikatoren så man slipper for og skulle åbne ned til batteriet el pille det ud for og lade.

Men skulle jeg montere ekstra lys så ville det også blive gennem ræler og sikringer så man ikke brænder batteriet af, der er jo en mening med at fabrikken montere en sikring mellem scooteren´s lednings net og batteriet.Blink med øjet

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar


Forum spring: