Søg Garagen Hej Gæst! Register

Nyt Topstykke/ Friskluft system.
#1
Hej ! Engang i Januar, fik jeg boret udstødningshullerne til støtteboltene op til 8mm, men efterhånden er gevindet blevet dårligt igen, og kunne ikke spændes ordentligt mere, så blev enig med mig selv at der skulle et nyt Topstykke til. Så langt så godt, det hele er sat rigtigt på og spændt korrekt.

Så skulle jeg til at spænde friskluftsystemet på, og finder så ud af at der sågu ikke er nogen gennemgang i Topstykket hvor det sorte rør skal spændes fast. Nu har jeg så blændet friskluftsystemet af, faktisk har jeg fjernet systemet helt og nu vil jeg gerne høre om det har nogen betydning overhovedet at det ikke er der mere ? (Skal lige sige at det drejer sig om Giantco G.Buddy 45 knallert ) eller kan jeg bare lade som ingenting og glemme at det overhovedet har været monteret Spørgsmålstegn. På forhånd tak !.
Giantco G.Buddy 45 --- 2010 -- 19212 km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
(13-10-2013, 13:13)koldingeren Skrev: Hej ! Engang i Januar, fik jeg boret udstødningshullerne til støtteboltene op til 8mm, men efterhånden er gevindet blevet dårligt igen, og kunne ikke spændes ordentligt mere, så blev enig med mig selv at der skulle et nyt Topstykke til. Så langt så godt, det hele er sat rigtigt på og spændt korrekt.

Så skulle jeg til at spænde friskluftsystemet på, og finder så ud af at der sågu ikke er nogen gennemgang i Topstykket hvor det sorte rør skal spændes fast. Nu har jeg så blændet friskluftsystemet af, faktisk har jeg fjernet systemet helt og nu vil jeg gerne høre om det har nogen betydning overhovedet at det ikke er der mere ? (Skal lige sige at det drejer sig om Giantco G.Buddy 45 knallert ) eller kan jeg bare lade som ingenting og glemme at det overhovedet har været monteret Spørgsmålstegn. På forhånd tak !.

Det betyder ikke en dyt Smil Men det er jo ikke helt lovligt, da den skal have det, hvis den er født med det. Men ydelsesmæssigt betyder det ikke noget.
/Karen Hansen


PGO Dr. Big  årgang 2016


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#3
Jo, det betyder noget. Katalysatoren opnår ikke den korrekte temperatur, og med tiden falder den sammen, og blokerer for luftgennemstrømningen.
Svar
#4
(13-10-2013, 14:16)Arbejdsnarkomanen Skrev: Jo, det betyder noget. Katalysatoren opnår ikke den korrekte temperatur, og med tiden falder den sammen, og blokerer for luftgennemstrømningen.

Den faller ikke sammen men den kan i teorien stoppes/tettes til med sot som ikke brenner bort pga lavere temperatur i
katalysatoren. Jeg har lest mye om fjerning av dette sls/pair systemet på mc/scooter forum rundt om i verden men aldri
lest at noen har fått sin udstødning ødelagt etter det er fjernet.
Svar
#5
(13-10-2013, 14:16)Arbejdsnarkomanen Skrev: Jo, det betyder noget. Katalysatoren opnår ikke den korrekte temperatur, og med tiden falder den sammen, og blokerer for luftgennemstrømningen.

Ja det betyder selvfølgelig noget for udstødningen, det er rigtigt, jeg tænkte mere på motoren Smil
/Karen Hansen


PGO Dr. Big  årgang 2016


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(13-10-2013, 15:06)rune75 Skrev: Den faller ikke sammen men den kan i teorien stoppes/tettes til med sot som ikke brenner bort pga lavere temperatur i
katalysatoren. Jeg har lest mye om fjerning av dette sls/pair systemet på mc/scooter forum rundt om i verden men aldri
lest at noen har fått sin udstødning ødelagt etter det er fjernet.

Nu er jeg lidt i vildrede, udstødningsgassen må da være varmere når den ikke får den kolde og friske luft fra friskluftenheden eller hu. Iøvrigt har jeg da fået opfattelsen, at modellen ikke har katalysator? Men der kan jeg jo være helt på afveje.

Men ellers tak for svarene, jeg må tage chancen og køre uden friskluft, ellers skal jeg til at bore et hul op, og det er jeg ikke så vild med. Og få byttet Topstykket er lidt sent da jeg jo har monteret det hele, det er bare sjovt, for jeg bestilte specefikt et Topstykke til modellen og opdagede det ikke før jeg skulle montere det sorte rør på TopstykketFortvivlet.
Giantco G.Buddy 45 --- 2010 -- 19212 km.
Svar
#7
(13-10-2013, 16:45)koldingeren Skrev: Nu er jeg lidt i vildrede, udstødningsgassen må da være varmere når den ikke får den kolde og friske luft fra friskluftenheden eller hu. Iøvrigt har jeg da fået opfattelsen, at modellen ikke har katalysator? Men der kan jeg jo være helt på afveje.

Men ellers tak for svarene, jeg må tage chancen og køre uden friskluft, ellers skal jeg til at bore et hul op, og det er jeg ikke så vild med. Og få byttet Topstykket er lidt sent da jeg jo har monteret det hele, det er bare sjovt, for jeg bestilte specefikt et Topstykke til modellen og opdagede det ikke før jeg skulle montere det sorte rør på TopstykketFortvivlet.


Ja, udstødningsgassen er varm, men katalysatoren skal være endnu varmere. Det kan den ikke blive alene ved hjælp af udstødningsgassen, fordi der ikke er noget ilt i udstødningsgasserne, derfor bruges friskluftsystemet Blink med øjet
På en bil f.eks. er det noget anderledes, da de bliver monteret med en "3-vejs" katalysator der ikke behøver at blive tilført ekstra ilt, men den er noget dyrere.
Svar
#8
(13-10-2013, 18:30)Arbejdsnarkomanen Skrev: Ja, udstødningsgassen er varm, men katalysatoren skal være endnu varmere. Det kan den ikke blive alene ved hjælp af udstødningsgassen, fordi der ikke er noget ilt i udstødningsgasserne, derfor bruges friskluftsystemet Blink med øjet
På en bil f.eks. er det noget anderledes, da de bliver monteret med en "3-vejs" katalysator der ikke behøver at blive tilført ekstra ilt, men den er noget dyrere.

Jamen, så må jeg vel hellere få boret hullet og få monteret friskluftsystemet igen Fortvivlet. Hullet skal være lidt skrå ind i udstødningsporten, der skal vel bare bores igennem, ( kan jo måle hullet på det gamle Topstykke ) retningen på hullet kan jeg vel luske mig til på det gamle, eller skal det være pinligt nøjagtigt? Tænker på om luften skal komme i en bestemt vinkel og mixe udstødningsgassen eller er det hip som hap. Vil selfølgelig prøve at ramme cirka samme sted som på det gamle Grin.
Giantco G.Buddy 45 --- 2010 -- 19212 km.
Svar
#9
(13-10-2013, 21:36)koldingeren Skrev: Jamen, så må jeg vel hellere få boret hullet og få monteret friskluftsystemet igen Fortvivlet. Hullet skal være lidt skrå ind i udstødningsporten, der skal vel bare bores igennem, ( kan jo måle hullet på det gamle Topstykke ) retningen på hullet kan jeg vel luske mig til på det gamle, eller skal det være pinligt nøjagtigt? Tænker på om luften skal komme i en bestemt vinkel og mixe udstødningsgassen eller er det hip som hap. Vil selfølgelig prøve at ramme cirka samme sted som på det gamle Grin.

Prøv og stik et bor i hullet på det gamle så kan du se vinklen på det.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Hvordan ser udstødningen ud på den G-Buddy?
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#11
(13-10-2013, 21:36)koldingeren Skrev: Jamen, så må jeg vel hellere få boret hullet og få monteret friskluftsystemet igen Fortvivlet. Hullet skal være lidt skrå ind i udstødningsporten, der skal vel bare bores igennem, ( kan jo måle hullet på det gamle Topstykke ) retningen på hullet kan jeg vel luske mig til på det gamle, eller skal det være pinligt nøjagtigt? Tænker på om luften skal komme i en bestemt vinkel og mixe udstødningsgassen eller er det hip som hap. Vil selfølgelig prøve at ramme cirka samme sted som på det gamle Grin.

Du trenger virkelig ikke borre opp det hull. Det skjer absolutt ingenting om kjører som den er. Det er vanlig at fjerne
det friskluft system.
Svar
#12
(14-10-2013, 18:33)MSJ1982 Skrev: Hvordan ser udstødningen ud på den G-Buddy?


Det er standard udstødning til både Sprint og G-Buddy.
Idag tog jeg så Topstykket af, for kigge lidt på hvordan jeg kunne bore hullet op. Men blev enig med mig selv om at det havde jeg slet ikke lyst at begynde på. Så jeg tørrede Topsykket af og begav mig ud til Tanten. Det kunne jo være at man fik et nyt, selvom det havde været monteret og havde kørt en 30-40 km.

Ekspedienten fik forklaret problemet om hullet i Topstykket. Han besluttede sig at ringe til Chefmekanikeren. Han kom så tilbage og sagde at De kun havde dem uden hul i, da de havde fundet ud af at scooterne ( Giantco'er ) kørte bedre uden friskluft systemet ?. Han sagde også at det ikke ville få mere indflydelse, end med det monteret.

Så ud af forretningen igen med samme Topstykke Fortvivlet, men med lovning om at jeg måtte komme, hvis der opstod problemer Målløs. Så nu må jeg så køre uden eller finde en der kan bore hullet rigtigt op og med det rigtige værktøj. Der er jo kommet en del forskellige svar, men nu må jeg se hvad der sker.
Giantco G.Buddy 45 --- 2010 -- 19212 km.
Svar


Forum spring: