Søg Garagen Hej Gæst! Register

Køre ulovligt ?
#61
(10-10-2013, 12:57)Jps Skrev: Få den tjekket med en GPS Blink med øjet.

Også det jeg vil, skal lige låne mine forældre's en dag's tid.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#62
(10-10-2013, 11:46)Super 8 Skrev: Cykelstier er ikke lavet til 60 km/t. Køres 60, skal køres på vej, og der skal køres som MC. Ikke noget med helt ude i højre side cykel placeringen.

Motorcykler, skal holde sig i højre side. Smil

Det gælder sådan set alle køretøjer, der må føres på offentlig vej, men for biler og lastbiler, er der alligevel ikke mange cm til overs.
Cyklister, skal skam også holde sig i højre side på cykelstien.

Undtagelsen er gående, der skal holde sig i venstre side.
Svar
#63
(10-10-2013, 12:48)Quiks Skrev: Kunne aldrig falde mig og køre 60 når jeg kun må køre 30, tror den render omkring 40-45 nu så tester den en af dagene så jeg kan få den droslet til 42 bare så den kan klare rullefeltet.
PS: Den er lovlig eller den står som den var da jeg købte den ved TH.

Hvis du allerede har fået en bøde for konstruktiv ændring, skal den ned til 39 km/t. 42 km/t er højst forsvarlige hastighed på cykelsti.
Svar
#64
(10-10-2013, 14:47)Teddy Skrev: Motorcykler, skal holde sig i højre side. Smil

Det gælder sådan set alle køretøjer, der må føres på offentlig vej, men for biler og lastbiler, er der alligevel ikke mange cm til overs.
Cyklister, skal skam også holde sig i højre side på cykelstien.

Undtagelsen er gående, der skal holde sig i venstre side.

Og hvad betyder så højre side?

I de fleste tilfælde, betyder det, at du skal køre i midten af højre vognbane.

Og motorcykler, skal køre i omtrent samme position som føren i en bil.

For cykelister og knallert 30 betyder højre side, at du kan få lov at slikke sten ude i rabatten.
Svar
#65
Jeg ved at jeg skal holde så langt til højre som muligt, så trafikken kan passere uden gener. Så det gør jeg, både på vej og cykelsti. Vil mene det er anderledes med motorcykler, men ved det ikke.
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#66
(10-10-2013, 15:24)Super 8 Skrev: Og hvad betyder så højre side?

I de fleste tilfælde, betyder det, at du skal køre i midten af højre vognbane.

Og motorcykler, skal køre i omtrent samme position som føren i en bil.

For cykelister og knallert 30 betyder højre side, at du kan få lov at slikke sten ude i rabatten.

Det er der mange der tror, men faktum er at man skal holde længst muligt mod højre. Kørsel på 2-hjuler midt på vejbanen, kan du få en bøde for.
Der er desværre også MC kørelærere, der underviser i kørsel midt på vejbanen, på trods af at det strider mod gældende lov.

Lidt yderligere læse materiale:
http://www.billig-scooter.dk/showthread....5#pid73045
http://www.michaeljohansen.info/stor-kna...banen-618/
Svar
#67
(10-10-2013, 16:13)K. Hansen Skrev: Jeg ved at jeg skal holde så langt til højre som muligt, så trafikken kan passere uden gener. Så det gør jeg, både på vej og cykelsti. Vil mene det er anderledes med motorcykler, men ved det ikke.

Som jeg tidligere har skrevet, gælder samme regel for alle køretøjer.
Svar
#68
(10-10-2013, 16:13)K. Hansen Skrev: Jeg ved at jeg skal holde så langt til højre som muligt, så trafikken kan passere uden gener. Så det gør jeg, både på vej og cykelsti. Vil mene det er anderledes med motorcykler, men ved det ikke.

Det er korrekt for cykler og knallert 30.

I praksis betyder det, at disse køretøjer skal køre helt ude i højre side, normalt udenfor kørebanen i vejens rabat i højre side, hvis der er plads til det og i nogle tilfælde må de trække helt udenfor vejbanen og rabatten og "kysse sten", for at undgå bilisterne.

I loven står, at du skal køre så langt til højre, som forholdene tillader. Men love skal fortolkes.

For motorcykler og knallert 45'ere kan placeringen diskuteres, og det samme med biler.

Så, det skal forstås sådan, at biler skal køre i højre vognbane, og de skal køre i midten af højre vognbane. I princippet skal motorcykler også køre i midten af højre vognbane, men i praksis er det ca. 2/3 inde, altså samme position som føreren i en bil. Politiet anbefaler, at knallert 45 kører i samme position som motorcykler. Dog gælder, for knallert 45 og andre langsomme køretøjer, såsom traktorer, at når det er muligt, skal de trække ind til siden i rabatten, for at lade hurtigkørende passere.

Er der plads til to biler i en vejbane, så skal bilisten/motorcyklisten opdele den i to vognbaner, og køre midt i den til højre. Der skal altså gives plads til, at en bil kan køre venstre om indenfor vejbanen. En motorcykel fylder det samme som en bil her. Den fysiske størrelse, betyder ikke noget, eller om to køretøjer kan køre forbi hinanden. Motorcykler, må heller ikke overhale, hvor der ikke er plads til bil. Der er en undtagelse ved sving i kryds, hvor det er tilladt at køre op på siden, af højresvingende bilister.

Se eventuelt her:
http://www.michaeljohansen.info/stor-kna...banen-618/

Ovenstående, er den bedste besvarelse som kan gives.
Svar
#69
I kan mene hvad i vil, men faktum er:

§ 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#70
(10-10-2013, 18:05)Teddy Skrev: I kan mene hvad i vil, men faktum er:

§ 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt.

Læs den link jeg henviste til. Her står det hele.

http://www.michaeljohansen.info/stor-kna...banen-618/

Det er også nyttigt at kende loven, hvis du en gang skulle have motorcykel kørekort.

Syntes du om siden kan du give ham en kop kaffe.
Svar
#71
(10-10-2013, 18:20)Super 8 Skrev: Læs den link jeg henviste til. Her står det hele.

http://www.michaeljohansen.info/stor-kna...banen-618/

Det er også nyttigt at kende loven, hvis du en gang skulle have motorcykel kørekort.

Syntes du om siden kan du give ham en kop kaffe.

Den side, henviste jeg til lidt længere oppe. Blink med øjet

Der er god info, men hans konklusion er noget sludder. Det er hans egen sammenbryggede mening, og det holder ikke i byretten.
Man skal ganske enkelt holde længst muligt til højre - det er vigtigt at bide mærke i ordet muligt, og hensynet til forholdende. Ligger der f.eks. store vandpytter, er det naturligvis tilladt at trække mod venstre i vejbanen, for at undgå disse. Eller hvis det skønnes sikkerhedsmæssigt forsvarligt, at trække mod venstre, så man ikke bliver presset for langt ud til højre, af et overhalende køretøj. Der kan nok findes et par andre eksempler, men det er altså undtagelser til hovedreglen: Hold til højre.
Svar
#72
(10-10-2013, 18:49)Teddy Skrev: Den side, henviste jeg til lidt længere oppe. Blink med øjet

Der er god info, men hans konklusion er noget sludder. Det er hans egen sammenbryggede mening, og det holder ikke i byretten.
Man skal ganske enkelt holde længst muligt til højre - det er vigtigt at bide mærke i ordet muligt, og hensynet til forholdende. Ligger der f.eks. store vandpytter, er det naturligvis tilladt at trække mod venstre i vejbanen, for at undgå disse. Eller hvis det skønnes sikkerhedsmæssigt forsvarligt, at trække mod venstre, så man ikke bliver presset for langt ud til højre, af et overhalende køretøj. Der kan nok findes et par andre eksempler, men det er altså undtagelser til hovedreglen: Hold til højre.

Færdselsloven er ikke loven, så du kommer ikke langt ved at henvise til den. Loven, er et stort kompleks af love, og disse omfatter også politiets undervisningsplaner, vejledning til køresagkyndige osv. Og der er også kommet en undervisninigsplan til knallert 45, der også er del af lovkomplekset. Færdselsloven udgør "grundloven", men love skal fortolkes og de andre love angiver fortolkningen. Tager du det nye kørekort til knallert 45, så vil landets kørelærere fortælle dig det samme som Michael. Men, som Michael også skriver, så skal du - uanset om du kører traktor, motorcykel eller knallert 45, køre ind til højre side, og om nødvendigt stoppe, for at lade bagved kørende trafik komme forbi. Visse love, finder du kun i vejledningen til motorsagkyndige, eller politiets vejledning til køreundervisningen.

I praksis, skal du på knallert 45 køre så langt til højre som er forsvarlig, og give plads til, at bagfra kommende trafik kan komme forbi, hvis de kan komme forbi indenfor samme vejbane. Kan de ikke komme forbi, så skal du placere dig på vejen således de ikke kan komme forbi, og derved tvinge dem over i de modkørendes bane. Det er den rette placering, og det du lærer, hvis du tager knallert 45 kørekort. Det som Michael skriver, er altså 100% korrekt. Der gælder præcist samme regler for knallert 45 som for motorcykel. Michael glemmer at fortælle loven ved kryds. Her er tilladt at køre op på venstre side af højresvingende biler. Det står f.eks. beskrevet i Stjernqvists undervisningsbog for motorcykler. Så der er en undtagelse til, at en motorcykel fylder det samme som en bil på vejen.
Svar


Forum spring: