Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvor mange ampere
#1
Hej alle igen.
Har været lidt inaktiv på det sidste, hvilket skyldes at Kymcoen bare kører og at jeg er startet på teknisk skole som snedker. Men here goes:

Batteriet er ved at være fladt, meget endda, og jeg tror det er klappet sammen. Der sidder et 7 amp. på nu, men kan jeg godt sætte et med større ampere-tal på, hvis jeg skifter alle sikringer til eks. 10 amp.? Nogle af mine sikringer er nemlig allerede 10 amp., men ikke alle.

Mvh.
Mathias
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Mener batterierne er for store til at passe i hullet, når du kommer over 7 amp.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#3
Du blander nogle begreber sammen Blink med øjet
Ampere er strøm her og nu, Ah (amperetimer) er kapaciteten på batteriet.
Det vil sige at du IKKE skal skifte sikringerne, da de kun står for overbelastnings -og kortslutningsbeskyttelse af ledningsnettet Smil
Svar
#4
(27-09-2013, 18:00)Arbejdsnarkomanen Skrev: Du blander nogle begreber sammen Blink med øjet
Ampere er strøm her og nu, Ah (amperetimer) er kapaciteten på batteriet.
Det vil sige at du IKKE skal skifte sikringerne, da de kun står for overbelastnings -og kortslutningsbeskyttelse af ledningsnettet Smil

Tak for rettelsen. Det skal siges at jeg ikke er 100% klar på begreberne Blink med øjet
Men hvis jeg kan finde et batteri der fysisk passer i hullet, vil det ikke skade at sætte 8 eller 10 amp (ah?) i? Men derimod give mere kraft og større "overlevelse" til vinter?
Svar
#5
Mål din batterikasse. Derefter, finder du det batteri med den største Ampere timer (AH), og største Koldstart Ampere, der kan opdrives.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(27-09-2013, 18:02)bachlassen Skrev: Tak for rettelsen. Det skal siges at jeg ikke er 100% klar på begreberne Blink med øjet
Men hvis jeg kan finde et batteri der fysisk passer i hullet, vil det ikke skade at sætte 8 eller 10 amp (ah?) i? Men derimod give mere kraft og større "overlevelse" til vinter?

Større sikringer, giver mere kraft til at skade ledningsnet og elektronik. Intet andet. Sikringer, skal og må aldrig være større, end de er fra fabrikken. Springer de, er noget galt.

Jeg har haft et problem på min Kymco Super 8 med lyskontrol boksen, og derfor kortsluttet den. Det betyder, at jeg trækker strømmen til lyset, fra scooterens ledningsnet. Derfor er nødvendigt, at jeg skifter til større sikringer. Men, der er så også risiko for, at svide ledningsnettet. Men, det er ikke sket. Jeg har også sat en alarm på efter sikringen, der gør at der kræves en større sikring. Har du ikke lavet sådanne modifikationer, så skal du køre med de originale sikringer og aldrig andet.

Startmotoren er koblet uden om sikringer, så større sikringer har ikke betydning for at kunne starte.
Svar
#7
Så har jeg fået købt mig et nyt batteri og ladet det op (12v-7amp)
Nu virker horn og lys fint igen, men starteren virker stadig sløv som om den ikke får strøm nok. Starteren der er gået eller -relæet? Eller tændspolen?
Svar
#8
(29-09-2013, 12:49)bachlassen Skrev: Så har jeg fået købt mig et nyt batteri og ladet det op (12v-7amp)
Nu virker horn og lys fint igen, men starteren virker stadig sløv som om den ikke får strøm nok. Starteren der er gået eller -relæet? Eller tændspolen?

Problem løst! Det viste sig at mit kickstarterskjold sad så løst OG at der ingen pakning var imellem, som bevirkede at den ene ende af mit starterdrev sad så løst, at det lød som om der ikke var strøm på (at tandhjulene ikke tog ordentlig fat i hinanden). Men tak for hjælpen endnu en gang Smil
Svar
#9
(29-09-2013, 12:49)bachlassen Skrev: Så har jeg fået købt mig et nyt batteri og ladet det op (12v-7amp)
Nu virker horn og lys fint igen, men starteren virker stadig sløv som om den ikke får strøm nok. Starteren der er gået eller -relæet? Eller tændspolen?

Er der problemer med at startmotoren ikke kører godt, kan det nemt skyldes batteriet. Batterier er ikke alle lige gode. Når du køber et batteri, skal det helst have mange CCA.

Derudover, så kræver specielt vedligeholdelsesfrie batterier, at de ikke aflades helt. De skal holdes opladet, også af forhandleren. Ikke alle forhandlere får det gjort, og så kan batteriet være ødelagt, når du får den udleveret. Tjek derfor spændingen på et nyt batteri, og aflever den tilbage, hvis spændingen ikke er høj nok - bedst, tag voltmeteret med i butikken, og mål spændingen ved kassen. Tager du den med hjem, vil de måske ikke tage batteriet retur.

Der er også stor forskel på batteri kvaliteter. Jeg købte på et tidspunkt et vedligeholdelsesfrit batteri fra T-Hansen. Den kunne knapt trække startmotoren. Efter kort tid, var den helt ubrugelig.

Det sidste batteri jeg købte var et Nitro YTZ batteri - hvis jeg husker korrekt. YTZ batterierne er bedst. Og det har holdt ekstremt godt. Flere gange, har jeg ikke fået batteriet ladet op, og jeg har alarm på - det betyder, at CTEK opladeren har måttet få liv i batteriet igen, fordi den var helt afladt. Det er lykkedes hver gang, og den starter fint trods det. Jeg har fejl på auto-chokeren, og skal derfor starte mange gange, da jeg ikke har fået mig taget sammen til, at få fejlen rettet. Det går fint med NITRO batteriet. Jeg starter stort set uafbrudt, en halv time, og så er scooteren varmet op og starter. Måske skulle jeg også få den auto-choker repareret.

Jeg har ikke prøvet LiOn batterier. JMT laver også LiOn batterier, og de ser umiddelbart fine ud med hensyn til specs. Dog, så er vigtigt, at IKKE bruge en CTEK oplader, med desulfateringsprogram til LiOn, da de ikke tåler det. Der kan endog være eksplosionsfare hvis de bruges til LiOn batterier! CTEK'erne må kun bruges på blyaccumulatorerne, hvis de har desulfalteringsprogram.

Hvis du har en Kymco Super 8, så kan jeg kun anbefale Nitro YTZ14S. Batteriet er stort (150 x 87 x 110 mm), og fylder batteriboksen helt op, så dækslet går lidt i mod. Det er lidt svært at montere ledningerne, men de kan lige være der, hvis de ikke stikker op ad. Og batteriet har CCA på 230A. Ved YTZ14S skal du så vidt jeg husker bruge sidehullerne, da der ikke er plads til batteriklemmerne øverst.

Se batteriets specifikationer her:
http://www.nitro-batteries.com/images/do...T_2010.pdf

Nitro YTZ10S er lidt mindre i højden, og kan bedre være i Super 8'erens batteriboks. Den har CCA på 190A og må oplades med op til 900mA. CTEK opladeren oplader med 800mA, så du bør ikke bruge mindre batteri end YTZ10S.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(29-09-2013, 21:04)Super 8 Skrev: Er der problemer med at startmotoren ikke kører godt, kan det nemt skyldes batteriet. Batterier er ikke alle lige gode. Når du køber et batteri, skal det helst have mange CCA.

Derudover, så kræver specielt vedligeholdelsesfrie batterier, at de ikke aflades helt. De skal holdes opladet, også af forhandleren. Ikke alle forhandlere får det gjort, og så kan batteriet være ødelagt, når du får den udleveret. Tjek derfor spændingen på et nyt batteri, og aflever den tilbage, hvis spændingen ikke er høj nok - bedst, tag voltmeteret med i butikken, og mål spændingen ved kassen. Tager du den med hjem, vil de måske ikke tage batteriet retur.

Der er også stor forskel på batteri kvaliteter. Jeg købte på et tidspunkt et vedligeholdelsesfrit batteri fra T-Hansen. Den kunne knapt trække startmotoren. Efter kort tid, var den helt ubrugelig.

Det sidste batteri jeg købte var et Nitro YTZ batteri - hvis jeg husker korrekt. YTZ batterierne er bedst. Og det har holdt ekstremt godt. Flere gange, har jeg ikke fået batteriet ladet op, og jeg har alarm på - det betyder, at CTEK opladeren har måttet få liv i batteriet igen, fordi den var helt afladt. Det er lykkedes hver gang, og den starter fint trods det. Jeg har fejl på auto-chokeren, og skal derfor starte mange gange, da jeg ikke har fået mig taget sammen til, at få fejlen rettet. Det går fint med NITRO batteriet. Jeg starter stort set uafbrudt, en halv time, og så er scooteren varmet op og starter. Måske skulle jeg også få den auto-choker repareret.

Jeg har ikke prøvet LiOn batterier. JMT laver også LiOn batterier, og de ser umiddelbart fine ud med hensyn til specs. Dog, så er vigtigt, at IKKE bruge en CTEK oplader, med desulfateringsprogram til LiOn, da de ikke tåler det. Der kan endog være eksplosionsfare hvis de bruges til LiOn batterier! CTEK'erne må kun bruges på blyaccumulatorerne, hvis de har desulfalteringsprogram.

Hvis du har en Kymco Super 8, så kan jeg kun anbefale Nitro YTZ14S. Batteriet er stort (150 x 87 x 110 mm), og fylder batteriboksen helt op, så dækslet går lidt i mod. Det er lidt svært at montere ledningerne, men de kan lige være der, hvis de ikke stikker op ad. Og batteriet har CCA på 230A. Ved YTZ14S skal du så vidt jeg husker bruge sidehullerne, da der ikke er plads til batteriklemmerne øverst.

Se batteriets specifikationer her:
http://www.nitro-batteries.com/images/do...T_2010.pdf

Nitro YTZ10S er lidt mindre i højden, og kan bedre være i Super 8'erens batteriboks. Den har CCA på 190A og må oplades med op til 900mA. CTEK opladeren oplader med 800mA, så du bør ikke bruge mindre batteri end YTZ10S.

Vil bare lige ha en kommantar med her, Mit batteri er et YTL5Amp fra AERO vedligeholdelsfrit batteri fra Thansen og det virker da fint og har gjort det i 1½ vinter. Da jeg fik det lille den er født med skiftet ud med et lidt kraftigere altså 5 AMP istedet for de 4 AMP de bliver født med.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#11
(29-09-2013, 22:55)Quiks Skrev: Vil bare lige ha en kommantar med her, Mit batteri er et YTL5Amp fra AERO vedligeholdelsfrit batteri fra Thansen og det virker da fint og har gjort det i 1½ vinter. Da jeg fik det lille den er født med skiftet ud med et lidt kraftigere altså 5 AMP istedet for de 4 AMP de bliver født med.

At man sætter 4 amp på en scooter, er sq for dumt, tænker her på fabrikanterne. De kan bare ikke klare kulden. Mit batteri virker fint når der er varmt, men så snart der bliver koldt og fugtigt aflader det. Har dog ikke set hvor mange amp det er på, men skulle ikke undre om det var 4 amp også.
/Karen Hansen


PGO Dr. Big  årgang 2016


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#12
(30-09-2013, 00:09)K. Hansen Skrev: At man sætter 4 amp på en scooter, er sq for dumt, tænker her på fabrikanterne. De kan bare ikke klare kulden. Mit batteri virker fint når der er varmt, men så snart der bliver koldt og fugtigt aflader det. Har dog ikke set hvor mange amp det er på, men skulle ikke undre om det var 4 amp også.

De maskiner, er ikke designet til brug i vores kolde og fugtige klima.
Svar


Forum spring: