Søg Garagen Hej Gæst! Register

Så galt kan det gå når der købes brugt
#25
(06-09-2013, 16:01)Teddy Skrev: Det er så første gang jeg har hørt om det problem.

Der er normalt 3 positioner:

- Ratlås (kræver styret drejes til venstre).
- Slukket.
- Tændt.

På alle de scootere jeg har været i nærheden af (det er efterhånden blevet til nogle stykker), har det været muligt at dreje nøglen til slukket tilstand, uden at styret skulle drejes til en side.

Har lige prøvet om jeg kunne dreje nøglen om på off, og tage den ud uden og dreje forhjulet til siden. Og så låse den og det går fint på en G-buddy.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#26
Nu er der jo heldigvis dødmandsknap på diverse modeller, min Aprilia SR 50 R Factory har blandt andet, dog bruger jeg den aldrig, maskinen er standard, og de 2 skivebremser kan uden problemer holde den stille selvom motoren tager max omdrejninger.

Jeg er dog blevet rykket omkring af en CPI med en Polini Evolution opsætning, der kunne hverken bremser eller min kampvægt holde den nede, på det punkt ville en dødmandsknap have været en god ting.

Det er nok også derfor langt de fleste banemaskiner er udstyret med en dødmandsknap hvis det går galt, og gassen sætter sig.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#27
(06-09-2013, 16:01)Teddy Skrev: Det er så første gang jeg har hørt om det problem.

Der er normalt 3 positioner:

- Ratlås (kræver styret drejes til venstre).
- Slukket.
- Tændt.

På alle de scootere jeg har været i nærheden af (det er efterhånden blevet til nogle stykker), har det været muligt at dreje nøglen til slukket tilstand, uden at styret skulle drejes til en side.
Tror også at det er normalt. Så vidt jeg husker havde Gileraen tre stillinger, men den var lavet så snedigt, at nøglen kun kunne drejes, når rattet var helt ude i venstre side. Her kunne den så sættes på ratlås, og slukket/tændt. Kombineret med at gassen sætter sig fast, og manglende dødemandsknap, så er det en farlig egenskab. Selvom det måske kun har været en "fejl" på scooteren, så er det ikke en fejl, der må kunne opstå.

Undersøger politiet et uheld som her, hvor at scooteren ikke har kunnet stoppes, fordi gassen har sat sig, så er meget væsentligt, om nøglen har kunnet drejes med rattet i ligeudstilling. Ellers må den vist sættes på ejerens eller producentens regning, og ikke førens.

Et andet problem er scootere der har alarm med autostart. Her styres tændingen fra fjernbetjeningen, og kan ikke slukkes med nøglen. Dette mener jeg også er et problem. Alarmerne bør laves sådan, at scooteren altid skal kunne slukkes med nøgle. Jeg har været udsat for, at ikke kunne slukke min scooter, fordi jeg havde tændt den med fjernbejteningen, og så var batteriet gået dødt. Ikke et alvorligt problem. Jeg låste den med kædelås, og gik de 400 meter hen til en købmand, for at købe batterier, mens scooteren stod og kørte. Siden har jeg ikke brugt autostart. Men scooteren var der, og kørte stadigt, da jeg kom retur.

Sjovt nok har de fleste knallerter og motorcykler med gear både dødemandsknap og kobling. Mens scootere, hverken har dødemandsknap eller kobling. Var der bare en af delene, havde der været mindre risiko.
Svar
#28
Nu har jeg ejet et dusin Gilera maskiner, og ingen af dem har haft det på den måde som du beskriver, der har nøglen kunne drejes til off ligemeget hvordan styret stod.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#29
(06-09-2013, 23:28)DarkSide Skrev: Nu har jeg ejet et dusin Gilera maskiner, og ingen af dem har haft det på den måde som du beskriver, der har nøglen kunne drejes til off ligemeget hvordan styret stod.

Det kan have været en fejl på den jeg fik i DBA. Det er den eneste Gilera scooter jeg har haft, så jeg skal ikke kunne sige, om det er almindeligt. Jeg forstod det, som en feature, og fik det demonstereret ved handlen, at rattet skulle drejes til venstre, for nøglen kunne drejes. Hvis det er en fejltype, som kan opstå ved Gilera scootere, så bør politiet naturligvis undersøge det, når der sker et uheld.

De andre scootere har ikke haft fejlen.

Foretrækker dog at nøglen sidder som på motorcykler, da den så er nem at komme til.
På scootere er også risiko for, at benet klemmes ind mod nøglen ved hård opbremsning (kollision med bil), og dermed at nøglen presses ind i benet. Det har jeg selv prøvet, og jeg ved at andre har prøvet det samme.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
(07-09-2013, 20:17)Super 8 Skrev: På scootere er også risiko for, at benet klemmes ind mod nøglen ved hård opbremsning (kollision med bil), og dermed at nøglen presses ind i benet. Det har jeg selv prøvet, og jeg ved at andre har prøvet det samme.

Det har jeg også haft "fornøjelsen" af, i bil. Nøglen blev drejet så motoren slukkede, hvorefter den knækkede. Lidt surt, når der er -21 grader og man sidder med sommertøj på. Fortvivlet

Men jeg brokker mig ikke over den slags småting, der var langt alvorligere ting at tage sig af. Det samme havde være tilfældet, hvis det var en scooter.
Svar
#31
(07-09-2013, 20:40)Teddy Skrev: Det har jeg også haft "fornøjelsen" af, i bil. Nøglen blev drejet så motoren slukkede, hvorefter den knækkede. Lidt surt, når der er -21 grader og man sidder med sommertøj på. Fortvivlet

Men jeg brokker mig ikke over den slags småting, der var langt alvorligere ting at tage sig af. Det samme havde være tilfældet, hvis det var en scooter.
Jeg måtte til lægen og sys på grund af nøglen. Og den gav en ordentlig flænge i benet. Så helt småting, syntes jeg ikke det er. Og flere har været udsat for det samme. Det er mere praktisk, at placere nøglen som på en motorcykel - dels så går den ikke ind i benet, når du presses forover, og det er nemmere at dreje nøglen/slukke mens du kører. På en scooter skal du "bukke" for at dreje tændingsnøglen. Der er tryk på, når du presses forover ved en kollision, og nøglen giver nemt en flænge i benet. Samtidigt, så skærer den ikke benet pænt op, men flosser den op, så det ikke kan sys pænt.
Svar
#32
(07-09-2013, 20:17)Super 8 Skrev: Det kan have været en fejl på den jeg fik i DBA. Det er den eneste Gilera scooter jeg har haft, så jeg skal ikke kunne sige, om det er almindeligt. Jeg forstod det, som en feature, og fik det demonstereret ved handlen, at rattet skulle drejes til venstre, for nøglen kunne drejes. Hvis det er en fejltype, som kan opstå ved Gilera scootere, så bør politiet naturligvis undersøge det, når der sker et uheld.

De andre scootere har ikke haft fejlen.

Jeg har en Stalker på vej her på Fredag, dog er jeg ikke sikker på om den faktisk har en tændingslås, hvis den har så skal jeg nok lige tjekke hvordan det fungerer med nøglen på den.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#33
Jeg havde helt glemt dette indllæg, Stalkeren står her på pletten, og tændingslåsen virker ligemeget hvad retning styret pejer, så det er blot dig der har været uheldig.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#34
(26-09-2013, 23:01)DarkSide Skrev: Jeg havde helt glemt dette indllæg, Stalkeren står her på pletten, og tændingslåsen virker ligemeget hvad retning styret pejer, så det er blot dig der har været uheldig.

Tænkte nok, at det hang sådan sammen. Jeg har ikke set andre scootere, med denne "feature".
Men, det er skide uheldigt, når scooteren også har tendens til, at gashåndtaget sætter sig fast - så begynder det, at være farligt.

Ratlåsen må være lavet på en måde, så den kan have været ødelagt og tændingsnøglen kun kunne drejes, når rattet stod helt til venstre, hvor ratlåsen var aktiv.

Det var min første scooter, som jeg købte i DBA, og jeg forstod det som en "feature" fra sælger.
Svar
#35
Off-topic, men en bekendt skulle i mit kvarter trække en "død" bil igang. De skulle lige runde et hjørne, men nøglen var ikke sat i tænding i bilen der skulle trækkes. Resultat; ratlåsen satte i kraft, og den nåede at skrælle tre parkerede biler inden de fik det stoppet. Uheldigt, men kun materiel skade.

Venligst Erik.
Svar


Forum spring: