Søg Garagen Hej Gæst! Register

Listo 45 gider ikke starte
#13
walker1 Skrev:Kunne ringe kompression være årsagen? Utæt toppakning eller slidt stempelring f.eks. ? (eller er sidstnævnte mest ved 2-taktere ?)

Jo, og den vej var jeg også forbi, i mit første indlæg skriver jeg netop at jeg har tjekket motor og karburator for utætheder. Stempelringene var fine for 400 km siden da den var til eftersyn, ligesom cylindergangen var så glat som en velsmurt barnenumse, som min mekaniker sagde.

Hvis der var ringe kompression ville den slet ikke kunne trække - den trækker helt kanon, bare jeg ikke kommer over 3/4 gas eller 55 km/t på nålen. Den kan også tage rigeligt omdrejninger under acceleration - sålænge jeg ikke kommer over 3/4 gas.

Står den i tomgang på centerfoden og jeg drejer hanen helt over, dør den næsten, hvorefter den skyder som en sindssyg... drejer jeg hanen ½ går den op i rigtig mange omdrejninger og kan sagtens holde dem kørende.

Jeg ved snart ikke - jeg har tjekket elsystem, karburator, benzinen er ok, motordelene (ventiler og knast, cylinder og stempel) er alle helt fine, der er ingen utætheder, den hverken ryger eller oser (medmindre jeg giver for meget gas) - kun lidt kondens-damp fra røret lige når den er startet

En rituel Listo afbrænding kunne måske hjælpe - og så pladen ind på det nærmeste motorkontor... gad vide om man kan få en skrotpræmie i form af en kold bajer hos den nærmeste hugger .... Ked af det
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
siestaknud Skrev:lyder ik godt. havde elers tænkt på en listo til forår men jeg er ik god til motor min far er og når både stig bror og nigthawk har problemer og jeg har læst ander så er det nok ik et godt bud?

Hvad du end vælger og kører på, tja, om end det endda skulle være en bil, så kan man altid løbe ind i problemer. Om Scooteren hedder det ene eller det andet, og koster fra 5000-til 25.000 kr, er ingen garanti for at den kører fejlfri i 10 år.

Jeg er glad ved min lille listo, bevares, det er ikke top kvalitet som er brugt hele vejen igennem, men til 7000kr (Eller som ved mig, købte min meget let brugt til 3.800 kr), så forventer jeg ikke det helt store. Jeg har nu kørt 2500 km på min scooter, uden problem (til nu), så ind til videre har den da gjort det fint.
Jeg prøver lige at se om jeg kan finde ud af at bikse sådan en tændrørshætte på. Og hvis det ikke hjælper den tilbage på landevejen, ja, så er den ikke 24 md endnu.

Skulle jeg købe scooter igen idag, så ville jeg hellere vælge en billig, ny scooter, så er jeg da garanteret 2 års kørsel!


Bare lige for at stille et lille regnskab op for sjov - Uden ansvar, og med skud fra hoften her:
--
Købs pris ny scooter, Model ("Kvali").. 18995.-
levering omkost.. 1195.-
Ialt... 20190

Lad os sige, den kører fejl fri i 5 år, hvorefter den sælges til 8000kr (er vel ikke ved siden af)
Tab.. 12190kr
--
Købs pris ny listo(billig scooter) .. 7500 kr
Efter 2 år, hvor reklamationsretten bortfalder, sælger man den igen, kan man vel få 3000 kr for den.
Tab.. 4500 kr

Det kan man så gøre 2 gange mere, til samme pris som Kvali scooteren, dvs 6 år ialt. - Hvor man så kører på ny scooter hele tiden.

- Og så er der ikke taget højde for at listoen kører laaangt på literen..
- Og at der ved kvali modellen, nok er umuligt at kører 5 år, uden at nogen slid dele skal skiftes.
Svar
#15
Citat:Købs pris ny listo(billig scooter) .. 7500 kr
Efter 2 år, hvor reklamationsretten bortfalder, sælger man den igen, kan man vel få 3000 kr for den.
Tab.. 4500 kr

Ja, men det bliver interessant at se, hvor de nye 30'ere kommer til at ligge rent prismæssigt. Med et kommende kørselsbehov på 4-6.000 km om året på veje, hvor lastbilerne og div. andre ikke har lyst til at køre mindre end 70, duer Listoen desværre ikke.
Hele landets samlede politistyrke render jo rundt og uddanner sig på bl.a. den strækning, så meget over 45 er næppe tilrådeligt. Blink med øjet Derfor sigter jeg mod 30!
Der er en 4-5 nye 4-taktere på vej (alle kinesere) i den klasse, så jeg vil gentage dit regnestykke,når jeg har fået priserne frem. Foreløbig har jeg hørt 6.500 - 9.000, hvilket jo er et lidt vidt begreb. Og er en dyrere kineser bedre eller mere holdbar end en billig?
Og af ovennævnte grund, kommer jeg nok i udstrakt grad til at køre lovligt. Forhåbentlig vil det forlænge levetiden en anelse.
Svar
#16
Det forlænger ikke levetiden at køre lovligt. Det er nærmere det modsatte.
TruckStar
Svar
#17
walker1 Skrev:Forhåbentlig vil det forlænge levetiden en anelse.

Tro om igen :roll:
Javist skal det ikke betydes som om, din lovlige 30'er ikke kan holde 2 år, men jeg ville nu fjerne alle begrænsninger og så bare holde den på 30km/t. Hver weekend kan du så lige lufte den på en sikker strækning så den kan få lov til at blive blæst lidt igennem Blink med øjet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Så brummer den igen.

Skiftede tændrørshætte med et fra thansen til 29.95 kr.
Glad mand igen.. :-)
Svar
#19
Jeg var i gang med at sondere terrænet indenfor 45 scootere, og faldt over dette forum. Synes at 4-takt lyder spændende. Jeg vil lige give mit synspunkt på:
Nighthawk Skrev:Jeg ved snart ikke - jeg har tjekket elsystem, karburator, benzinen er ok, motordelene (ventiler og knast, cylinder og stempel) er alle helt fine, der er ingen utætheder, den hverken ryger eller oser (medmindre jeg giver for meget gas) - kun lidt kondens-damp fra røret lige når den er startet
Jeg tror ret fast på, som du selv har været inde på, en svag gnist som ikke kan klare høje omdrejninger eller fuld hane. Nyt tændrør + hætte + platiner + kondensator, så tror jeg den kører igen (for det er vel den gode gammeldags tænding i sådan et dyr? :oopsSmil. Og skift nu ALLE delene - de indeholder ofte usynlige/periodiske/temperaturafhængige fejl, selvom de ser ganske friske og nye ud!! Check også tændrørsledningen, at den ikke er klemt eller der er slidt hul på isoleringen. Sidste mulighed jeg kan komme i tanke om er tændspolen.
Svar
#20
Ja, den står nu ved mekanikeren - han tjekker det hele når han alligevel er i gang med den. Maskinen kværnede nemlig variatoren mandag morgen... Fortvivlethock:

Jep, 6 ruller flænset og trykket helt flade. Bagpladen gået i 6 stykker, er flået fra hinanden. Selve variatorskålen er indvendig rykket godt skæv, og nylonstyrene er pulver...

Og nej, maskinen er ikke tunet - jeg ville starte den på kick'en, som jeg normalt gør når det er bundkoldt. Kickstarteren sad fast - så jeg startede den på elstarteren. Den gik i gang med et ordentligt KRONKKKK og jeg kunne høre metal vrides... Ked af det

Der er heldigvis ikke sket noget med hverken krumtap, rem, blæserhjul eller koblingsskåle. Variatoren bliver dækket på garantien - men sneeen har gjort at den ikke er nået frem.

Der er sku noget power i de 3 hypper...

Har bedt mekanikeren tjekke ALT.... IGEN.... (ligesom for 400 km siden).

Nu får vi se....
Svar


Forum spring: