15-01-2006, 19:23
walker1 Skrev:Kunne ringe kompression være årsagen? Utæt toppakning eller slidt stempelring f.eks. ? (eller er sidstnævnte mest ved 2-taktere ?)
Jo, og den vej var jeg også forbi, i mit første indlæg skriver jeg netop at jeg har tjekket motor og karburator for utætheder. Stempelringene var fine for 400 km siden da den var til eftersyn, ligesom cylindergangen var så glat som en velsmurt barnenumse, som min mekaniker sagde.
Hvis der var ringe kompression ville den slet ikke kunne trække - den trækker helt kanon, bare jeg ikke kommer over 3/4 gas eller 55 km/t på nålen. Den kan også tage rigeligt omdrejninger under acceleration - sålænge jeg ikke kommer over 3/4 gas.
Står den i tomgang på centerfoden og jeg drejer hanen helt over, dør den næsten, hvorefter den skyder som en sindssyg... drejer jeg hanen ½ går den op i rigtig mange omdrejninger og kan sagtens holde dem kørende.
Jeg ved snart ikke - jeg har tjekket elsystem, karburator, benzinen er ok, motordelene (ventiler og knast, cylinder og stempel) er alle helt fine, der er ingen utætheder, den hverken ryger eller oser (medmindre jeg giver for meget gas) - kun lidt kondens-damp fra røret lige når den er startet
En rituel Listo afbrænding kunne måske hjælpe - og så pladen ind på det nærmeste motorkontor... gad vide om man kan få en skrotpræmie i form af en kold bajer hos den nærmeste hugger ....