Søg Garagen Hej Gæst! Register

Baotian bt49qt-12 Rocky med koldstart besvær
#1
Hej allesammen.

Min scooter er 1 år gammel og har haft problemer med at starte fra kold de sidste 2 måneder.
Det er en Baotian bt49qt-12 Rocky med 4-taks motor (45-scooter)

Når det lykkes at starte, går motoren fint, når den først er blevet varm.
Indtil da, risikerer den let at gå ud, hvis gassen slippes.
Fra kold kan det nemt tage 20-30 min at få den igang med kickstart.
Andre gange starter den næsten med det samme (kickstart, ej el-start).
Er motoren først ordentlig varm starter den fint med el-starteren.
Selv efter at have stået en time (hvorved motoren må siges at være blevet kold igen), er det som regel let at starte med el-starteren (da er der vel ikke tale om autochoker eller blandingsforhold?).
Startvanskeligheder opstår som regel efter at den har stået 3+ timer, men tidsrum varierer.

Tændrør og batteri skiftet.
Oliestand ok og luftfilter renset.
Tomgang justeret op og ned uden resultat.

Nogle erfaringer herinde omkring, hvad jeg kan gøre, uden at splitte det hele ad?
Vil jo helst undgå at konvertere min scooter til et samlesæt, hvis der bare skal justeres på en lille skrue, jeg har overset Blink med øjet

Hvor justerer man benzin/luft blandingsforhold?
Har hørt rygter om en støttefodskontakt, der kan give startvanskeligheder, men så burde problemet vel også være der med varm motor!?
Har også hørt om muligheden for fugt i karburator. Kan det give ovenstående symptomer?

Håber der er et par eksperter herinde, for jeg er lidt på bar bund.

Med venlig hilsen.
Michael
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
(22-09-2013, 22:43)Tornskaden Skrev: Hej allesammen.

Min scooter er 1 år gammel og har haft problemer med at starte fra kold de sidste 2 måneder.
Det er en Baotian bt49qt-12 Rocky med 4-taks motor (45-scooter)

Når det lykkes at starte, går motoren fint, når den først er blevet varm.
Indtil da, risikerer den let at gå ud, hvis gassen slippes.
Fra kold kan det nemt tage 20-30 min at få den igang med kickstart.
Andre gange starter den næsten med det samme (kickstart, ej el-start).
Er motoren først ordentlig varm starter den fint med el-starteren.
Selv efter at have stået en time (hvorved motoren må siges at være blevet kold igen), er det som regel let at starte med el-starteren (da er der vel ikke tale om autochoker eller blandingsforhold?).
Startvanskeligheder opstår som regel efter at den har stået 3+ timer, men tidsrum varierer.

Tændrør og batteri skiftet.
Oliestand ok og luftfilter renset.
Tomgang justeret op og ned uden resultat.

Nogle erfaringer herinde omkring, hvad jeg kan gøre, uden at splitte det hele ad?
Vil jo helst undgå at konvertere min scooter til et samlesæt, hvis der bare skal justeres på en lille skrue, jeg har overset Blink med øjet

Hvor justerer man benzin/luft blandingsforhold?
Har hørt rygter om en støttefodskontakt, der kan give startvanskeligheder, men så burde problemet vel også være der med varm motor!?
Har også hørt om muligheden for fugt i karburator. Kan det give ovenstående symptomer?

Håber der er et par eksperter herinde, for jeg er lidt på bar bund.

Med venlig hilsen.
Michael

Prøv og start med og få ladet dit nye batteri helt op, Min G-buddy har kun haft probs med og starte med elstart når batteriet var ved og være fladt dog stadig strøm nok til min alarm.
Men efter en opladning startede den som en drøm igen.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#3
Han skriver jo at han har skiftet batteriet Smil

Men det lyder som den klassiske at den skal have stillet ventiler Smil

Det kan osse være din choker der er defekt, men ville nok starte med at stille ventilerne, for det lyder som om
At bare den bliver en smule varm så vil den godt.

Nu skriver du at du har justeret tomgangen, hvor præcist har du justeret den henne,
og er det mens den var startet?
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#4
(23-09-2013, 07:17)MSJ1982 Skrev: Han skriver jo at han har skiftet batteriet Smil

Men det lyder som den klassiske at den skal have stillet ventiler Smil

Det kan osse være din choker der er defekt, men ville nok starte med at stille ventilerne, for det lyder som om
At bare den bliver en smule varm så vil den godt.

Nu skriver du at du har justeret tomgangen, hvor præcist har du justeret den henne,
og er det mens den var startet?

JA ved da godt det kan være mange andre ting også, Men fordi et batteri er nyt er jo ikke ensbetydende med at det er fuldt opladet måtte oplade mit i cirka 4 timer før det var fuldt opladet.
Så det har været nede omkring halv power da jeg fik det ved TH.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#5
(23-09-2013, 05:59)Quiks Skrev: Prøv og start med og få ladet dit nye batteri helt op, Min G-buddy har kun haft probs med og starte med elstart når batteriet var ved og være fladt dog stadig strøm nok til min alarm.
Men efter en opladning startede den som en drøm igen.

Den slår fin gnist både med det nye og det gamle batteri.
Når jeg endelig får den igang er det som regel efter et stykke tid, hvor både el- og kick-start har været masseret godt og grundigt.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(23-09-2013, 07:17)MSJ1982 Skrev: Men det lyder som den klassiske at den skal have stillet ventiler Smil

Det kan osse være din choker der er defekt, men ville nok starte med at stille ventilerne, for det lyder som om at bare den bliver en smule varm så vil den godt.

Nu skriver du at du har justeret tomgangen, hvor præcist har du justeret den henne,
og er det mens den var startet?

Jeg tror den med ventilerne lyder som det næste jeg bør afprøve Blink med øjet
Ved du hvor man gør det på denne model? Evt. link til en guide?

Har haft tomgangen justeret helt ud i begge yderligheder (tomgangsskruen), mens motoren er varm.
Kan konstatere ved kørsel igår at den landede lidt for højt og skal justeres ned.
Hertil morgen ville den igen ingenting, hvormed jeg måtte tage toget til arbejde Ked af det
Svar
#7
Ventilerne skal med garanti stilles Smil Vores Baotian havde samme problem.
/Karen Hansen


PGO Dr. Big  årgang 2016


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#8
Ventiljustering.

https://www.youtube.com/watch?v=3gwoe1xP...ata_player
Svar
#9
(23-09-2013, 09:53)rune75 Skrev: Ventiljustering.

https://www.youtube.com/watch?v=3gwoe1xP...ata_player

Tak Rune.
Video ledte mig på sporet af følgende video, der ligner min scooter og motor.
http://www.youtube.com/watch?v=9qqYcPq6kCs
Den er godt nok på hollandsk, men der bliver ikke sagt så meget og de viser meget tydeligt, hvad de gør Smil

Jeg har ikke fået det afprøvet endnu, men I hører nærmere om resultatet.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Motoren er den samme så det er sådan set ligegyldigt Smil
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#11
Hejsa folkens.

Det var ventilerne, som I påpegede.
Havde ikke noget søgerblad og tog til sidst chancen med at folde et stykke staniol nogle gange (6-lag) og gætte på at det passede nogenlunde med 0,05 mm.
Den startede i første hug efterfølgende Smil

Et stort tak til jer alle sammen for svarene på min tråd.
Hav en god weekend.

Med Venlig Hilsen.
Michael
Svar
#12
Nu er jeg bare lidt nysgerrig/interesseret, men hvor ofte skal der stilles ventiler på sådan en fætter? Trådstarteren skriver ganske vist ikke hvor langt scooteren har kørt; kun at den er et år gammel. Tænker bare, at det jo næsten er en ny scooter som måske ikke er blevet serviceret?

Venligst Erik.
Svar


Forum spring: