Søg Garagen Hej Gæst! Register

Fjerne røgvender
#1
Har besluttet mig for at fjerne den "lorte" røgvender eller hvad det hedder der sidder på udstødningen
Jeg kan simpelhen ikke se hvad den skal gøre godt for, andet end at varme motoren unødigt op.

Og da den sidder nede i forrøret kan jeg da ikke se at der skulle siden noget inde i selve forrøret eller tager jeg fejl?
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
(12-09-2013, 07:41)MSJ1982 Skrev: Har besluttet mig for at fjerne den "lorte" røgvender eller hvad det hedder der sidder på udstødningen
Jeg kan simpelhen ikke se hvad den skal gøre godt for, andet end at varme motoren unødigt op.

Og da den sidder nede i forrøret kan jeg da ikke se at der skulle siden noget inde i selve forrøret eller tager jeg fejl?

Hvad er det for en udstødning ?

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#3
[Image: 2jeh46.jpg]
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#4
(12-09-2013, 08:28)MSJ1982 Skrev: http://i44.tinypic.com/2jeh46.jpg

Okay sådan en har jeg godt nok aldrig set før, Hvad faen skal den lille studs gøre godt for.
Kan godt forstå det fra din side af.
Men hvis det er den lille stus du vil fjerne helt hvorfor så ikke bare lukke hullet ned i røret med en svejsning og skru den på igen så kan det ikke ses af politiet hvis de stopper dig.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#5
Hvis man fjerner røgvenderen/friskluftsystemet, så skal man vide, at katalysatoren (som jo sidder i selve udstødningen), måske brænder af på et tidspunkt.
 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 22.000 km VGA Mover 2016 6.600 km. Har haft Puch VZ, Puch MS 2 og 3 gear, Gilera Touring, Yamaha 4gear, Suzuki K50, Honda CD og Dax, Dr Big osv osv :D
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Når udstødningsporten åbnes kommer der en højtryksbølge og på grund af måden bølger reagerer på vil der lige efter denne bølge være en kort periode med lavt tryk. Dette lavtryk suger så gennem SLS systemet, som det rør er, frisk luft ind i udstødningen, hvilket skal bruges i katalysatoren. Når du, som stort set alle karburatordrevne motorer gør, kører en fed blanding vil alt ilten være opbrugt og den "billige" to-vejs-katalysator er afhængig af at der er frisk ilt til stede for at kunne omdanne CO og uforbrændt benzin til CO2, som er en ugiftig gas. Smil

Kulilte, CO, optages i lungerne og i planter men uden at ilten kan bruges, hvilket fører til celledød i hele kroppen samt dårligere vækst for planter, så denne ønsker vi ikke. Uforbrændt benzin er, udover at være en kraftig drivhusgas, en del af en kemisk proces der danner Ozon, O3, hvilket er monster hamrende giftigt for alt levenede. Grin

Så det lille rør du har tænkt dig at fjerne har altså til fordel at øge produktiviteten af katalysatoren. Hvis man ikke ønsker dette rør skal man bruge en tre-vejs-katalysator, som er meget dyrere, men også er meget mere effektiv da den fjerner endnu et stof der er med til at danne ozon. En tre-vejs-katalysator fanger NOx og bruger ilten herfra til at omdanne CO og uforbrændt benzin til CO2 samtidig med at nitrogenet frigives som det uskadelige (og i den rigtige koncentration, livsnødvendige) kvælstof, N2. Grin

Og derudover forlænger det også levetiden af katalysatoren som JPS siger.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#7
(12-09-2013, 09:16)Baddi Skrev: Når udstødningsporten åbnes kommer der en højtryksbølge og på grund af måden bølger reagerer på vil der lige efter denne bølge være en kort periode med lavt tryk. Dette lavtryk suger så gennem SLS systemet, som det rør er, frisk luft ind i udstødningen, hvilket skal bruges i katalysatoren. Når du, som stort set alle karburatordrevne motorer gør, kører en fed blanding vil alt ilten være opbrugt og den "billige" to-vejs-katalysator er afhængig af at der er frisk ilt til stede for at kunne omdanne CO og uforbrændt benzin til CO2, som er en ugiftig gas. Smil

Kulilte, CO, optages i lungerne og i planter men uden at ilten kan bruges, hvilket fører til celledød i hele kroppen samt dårligere vækst for planter, så denne ønsker vi ikke. Uforbrændt benzin er, udover at være en kraftig drivhusgas, en del af en kemisk proces der danner Ozon, O3, hvilket er monster hamrende giftigt for alt levenede. Grin

Så det lille rør du har tænkt dig at fjerne har altså til fordel at øge produktiviteten af katalysatoren. Hvis man ikke ønsker dette rør skal man bruge en tre-vejs-katalysator, som er meget dyrere, men også er meget mere effektiv da den fjerner endnu et stof der er med til at danne ozon. En tre-vejs-katalysator fanger NOx og bruger ilten herfra til at omdanne CO og uforbrændt benzin til CO2 samtidig med at nitrogenet frigives som det uskadelige (og i den rigtige koncentration, livsnødvendige) kvælstof, N2. Grin

Og derudover forlænger det også levetiden af katalysatoren som JPS siger.

Vil det sige at det er en tre-vejs-katalysator der sidder i 4 taktere for min har ikke det lille rør ?

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#8
(12-09-2013, 09:20)Quiks Skrev: Vil det sige at det er en tre-vejs-katalysator der sidder i 4 taktere for min har ikke det lille rør ?

Det er meget muligt, men umiddelbart tror jeg det ikke, for de er hamrende dyre og prisen er noget de konkurrerer meget på i denne branche. Det er meget muligt at der sidder en tre-vejs i din, men højest sandsynligt har de blot vurderet at din model godt kan overholde EURO-2 uden dette. Grin
På sådanne maskiner som min sidder der heller ikke det lille rør på, men dér er SLS-systemet bygget ind i selve topstykket og du kan se et tyndt rør være bukket rundt foran ventildækslet. Grin

De sidder på nogle to-taktere, men dér har de også ofte det lille rør på, fordi mængden af NOx ikke er stor nok til at levere ilt nok til at omdanne alt det der er uforbrændt eller ufuldstændigt forbrændt. Smil
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#9
(12-09-2013, 09:35)Baddi Skrev: Det er meget muligt, men umiddelbart tror jeg det ikke, for de er hamrende dyre og prisen er noget de konkurrerer meget på i denne branche. Det er meget muligt at der sidder en tre-vejs i din, men højest sandsynligt har de blot vurderet at din model godt kan overholde EURO-2 uden dette. Grin
På sådanne maskiner som min sidder der heller ikke det lille rør på, men dér er SLS-systemet bygget ind i selve topstykket og du kan se et tyndt rør være bukket rundt foran ventildækslet. Grin

De sidder på nogle to-taktere, men dér har de også ofte det lille rør på, fordi mængden af NOx ikke er stor nok til at levere ilt nok til at omdanne alt det der er uforbrændt eller ufuldstændigt forbrændt. Smil

Der står i papirene at der er katasylator på den.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(12-09-2013, 09:40)Quiks Skrev: Der står i papirene at der er katasylator på den.

Og det er der nok også, men ikke den Baddi nævner. Sikkert grundet prisen på den.
 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 22.000 km VGA Mover 2016 6.600 km. Har haft Puch VZ, Puch MS 2 og 3 gear, Gilera Touring, Yamaha 4gear, Suzuki K50, Honda CD og Dax, Dr Big osv osv :D
Svar
#11
(12-09-2013, 09:40)Quiks Skrev: Der står i papirene at der er katasylator på den.

Der er stensikkert en katalysator på den, men om det er en to-vejs eller en tre-vejs er lidt sværere at finde ud af. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#12
Ved der sidder Kat på en Sprint og det er jo næsten det samme.
Men fandt ud af hvad der var galt, troede at udstødningen tog alt luft fra luftfilter, men det var åbenbart min membran der var i udu så den ikke fik luft ved fuld gas Rullende øjne
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar


Forum spring: