Søg Garagen Hej Gæst! Register

MC Scooter. 4 eller 2 takter?
#1
Hejsa folkens Smil

I nærmeste fremtid skal jeg ud og investere i en mc scooter, og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig, at høre om lidt af jeres erfaringer med sådan en.

Lige pt står valget mellem en PGO T-Rex 110cc (2 takt) & en PGO G-Max 150cc (4 Takt)
Alt service kommer til at foregå på et autoriseret værksted, da jeg ikke selv kan stå for det længere.
Den maskine jeg vælger, skal bruges hele året rundt, og vil komme til at køre i alt slags vejr.
Topfarten er mig egentligt ligemeget, jeg fokuserer mest på km/l og omkostninger til service/vedligehold.

Har i evt nogle tanker til ovenstående, eller måske forslag til en helt anden maskine? (Den skal være brugt, har ikke økonomien til at købe helt nyt, denne gang)

Mvh Poul
Pgo T-Rex 150cc Mc Årg 2003 - 8xxxKm
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Tjaa 4t er jo kendt for at køre længere literen end 2 takter Blink med øjet

Men mon ikke 1504t går nogenlunde op med 110 2t?

Jeg havde taget 110'eren fordi jeg bedre kan lide accelerationen på en 2 takter Smil
Den er mere "kontant, markant, mærkbar"osv end 4t imo Smil
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#3
(08-09-2013, 19:56)Polle82 Skrev: Topfarten er mig egentligt ligemeget, jeg fokuserer mest på km/l og omkostninger til service/vedligehold.

Vil ihvertifald anbefale dig en maskine der mindst kan køre 80 km/t op af bakke i modvind - ellers bliver du bremseklodsen på vejen og det er IKKE sjovt.

Men hvis det er km/l, så kig på en Honda Inova - min far har en og den har aldrig været under 45 km/l - til gengæld kan den ikke holde 80 km/t i modvind Græder
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i solgt
Svar
#4
Hvis all service (inklusive oljeskift) skal foregå på verksted, vil jeg nok anbefale en 2takter. En Pgo 150 skal ifølge bruker
manualen ha oljeskift hver 1000km. Det kan nok strekkes til 2000km men det bliver likevel en merkbar utgift når det skal
gjøres på verksted.
En 2takter (av god kvalitet) kan ofte fint kjøres 10 000km mellom hver service om den behandles pent/normalt. Det er ihvertfall min erfaring.
Svar
#5
(09-09-2013, 10:01)rune75 Skrev: Hvis all service (inklusive oljeskift) skal foregå på verksted, vil jeg nok anbefale en 2takter. En Pgo 150 skal ifølge bruker
manualen ha oljeskift hver 1000km. Det kan nok strekkes til 2000km men det bliver likevel en merkbar utgift når det skal
gjøres på verksted.
En 2takter (av god kvalitet) kan ofte fint kjøres 10 000km mellom hver service om den behandles pent/normalt. Det er ihvertfall min erfaring.

Min Kymco Agility City 200i skal til service for hver 3000 km - og efter 6000 km er hver anden kun et olieskift.

Med tanke på hvad dagens biler kører mellem service, syntes jeg dog at 3000 km imellem hver er alt alt alt for lidt.
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i solgt
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg savner min Vivacity. Den skulle til service hver 6. måned, uanset km tal.
Første service, var efter godt 16.000km. Den kunne have kørt meget mere, viste det sig. Grin
Svar
#7
(09-09-2013, 15:50)Teddy Skrev: Jeg savner min Vivacity. Den skulle til service hver 6. måned, uanset km tal.
Første service, var efter godt 16.000km. Den kunne have kørt meget mere, viste det sig. Grin

Min Vivacity har aldrig fået et service i de 14 år. Det hævnede sig så også for for nogle uger siden. Griner

Svar
#8
4 takteren er dyrere og mere kompliceret i service/reparation end 2 takteren er. Til gengæld kræver den så en smule mere service. 4 takteren er uden tvivl den billigste økonomisk rent brændstof mæssigt, også med det for øje at slipper for at hælde 2 takts olie på og på en mc scooter bør man ikke (synes jeg) købe den billigste i biltema eller lign, men gå efter en kvalitets olie f.eks Castrol, Silkolene eller Motul. 4 takteren vil også føles, selvom den ikke er det mere dovn eller om man vil mindre anstrengt, hvor den anden føles friskere.

Synes som sådan ikke, at den ene er bedre end den anden. Det er oftes en smags sag, hvor meget man kan lave selv og effekten på de maskiner man kigger på. Alt efter hvor mange km du render med at den skal køre pr år, ville jeg lade det spille en stor rolle.

Ang den Honda der bliver foreslået, så er det en pisse fin maskine. Suzuki laver address som er en knock off af Honda, altså samme opskrift. Honda'en fåes af ny for 20.000kr og kan ikk huske om det er den eller Suzuki'en der er verdens mest solgte mc. Der kommer sygt mange af dem i bla Asien.
Men det er en maskine som er latterligt grim, alm knallert hjul, kædetræk godtnok i en lukket kasse, så er det alligevel meget mere vedligehold specielt om vinteren og 4 gear med automat kobling. Om man kan lide den eller ej, er en smags sag, men teknikken er bombe sikker, selvom den som også nævnt er ret motorsvag.
Opel Zafira 1,6 03'
Kawasaki ZZR 1100 D1 93'
Honda ANF 125 Innova 05'
Puch Maxi K 76' - Under total renovering!
Svar
#9
(09-09-2013, 16:36)Modvind Skrev: Ang den Honda der bliver foreslået, så er det en pisse fin maskine. Suzuki laver address som er en knock off af Honda, altså samme opskrift. Honda'en fåes af ny for 20.000kr og kan ikk huske om det er den eller Suzuki'en der er verdens mest solgte mc. Der kommer sygt mange af dem i bla Asien.
Men det er en maskine som er latterligt grim, alm knallert hjul, kædetræk godtnok i en lukket kasse, så er det alligevel meget mere vedligehold specielt om vinteren og 4 gear med automat kobling. Om man kan lide den eller ej, er en smags sag, men teknikken er bombe sikker, selvom den som også nævnt er ret motorsvag.

Og hvis Honda'en er interessant, ved jeg at min far skal til at sælge hans snart - har omkring 13000 km på klokken Smil
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i solgt
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(09-09-2013, 10:01)rune75 Skrev: Hvis all service (inklusive oljeskift) skal foregå på verksted, vil jeg nok anbefale en 2takter. En Pgo 150 skal ifølge bruker
manualen ha oljeskift hver 1000km. Det kan nok strekkes til 2000km men det bliver likevel en merkbar utgift når det skal
gjøres på verksted.
En 2takter (av god kvalitet) kan ofte fint kjøres 10 000km mellom hver service om den behandles pent/normalt. Det er ihvertfall min erfaring.

Olieskift for hver 1000km på en 4-takter? Det tror jeg ganske enkelt ikke på. På små 4-taktere er det for hver 3000km. Måske der i manualen står FØRSTE olieskift ved 1000km? På 4-taktere skal der stilles ventiler; på min for hver 12.000km. Så mon ikke alligevel brændstof-/ olie-forbrug og vedligehold er i 4-takterens favør?

Venligst Erik.
Svar
#11
(09-09-2013, 23:05)Scooterballe Skrev: Olieskift for hver 1000km på en 4-takter? Det tror jeg ganske enkelt ikke på. På små 4-taktere er det for hver 3000km. Måske der i manualen står FØRSTE olieskift ved 1000km? På 4-taktere skal der stilles ventiler; på min for hver 12.000km. Så mon ikke alligevel brændstof-/ olie-forbrug og vedligehold er i 4-takterens favør?

Venligst Erik.

Rent faktisk står der i manualen til min at det er for hver 2000 km den skal ind - der var så en indlægsseddel fra den danske importør, der ændrede det til 3000 km.

Der er jo heller ikke noget ordentligt oliefilter - vist nok bare en olie si + at det er en meget lille mængde olie - mener omkring en liters penge - så olien bliver jo "slidt" hurtigt med så lille en mængde.
Yamaha Virago 920 årg 1983 til daglig brug i tørvejr året rundt.
BMW E61 535d
Kymco Agility 200i solgt
Svar
#12
(09-09-2013, 23:05)Scooterballe Skrev: Olieskift for hver 1000km på en 4-takter? Det tror jeg ganske enkelt ikke på. På små 4-taktere er det for hver 3000km. Måske der i manualen står FØRSTE olieskift ved 1000km? På 4-taktere skal der stilles ventiler; på min for hver 12.000km. Så mon ikke alligevel brændstof-/ olie-forbrug og vedligehold er i 4-takterens favør?

Venligst Erik.

Det står faktisk 'replace it per 1000km'. Første oljeskift er på 300km.
Svar


Forum spring: