31-03-2007, 18:44
Så har jeg fået lagt 125 kilometer bag mig på min nye scooter - jeg har lagt nogle billeder ind, jeg har skudt idag ude i Hareskoven i det gode vejr. Jeg tøver ikke med en lynanmeldelse. Som visse vil vide havde jeg en Piaggio NRG Pure Jet der blev stjålet, så jeg har nu et referencepunkt.
Jeg skal prøve at gøre det kort: denne scooter har fantastiske køreegenskaber, uovertrufne bremser, den larmer væsentligt mindre end NRG'en, og den har et jævnere optræk. Dertil virker det som om (jeg har ikke læst hvad den vejer) at det er en lettere scooter - den er simpelthen lettere at trække med. Den har også den for mig positive egenskab at den motorbremser væsentligt mindre end NRG'en når man slipper gassen. Jeg har tit måttet gasse lidt op igen efter at have sluppet gassen op mod rødt, for ikke at irritere bagvedkørende. Ikke her, den ruller simpelthen længere ubesværet.
Støddæmpningen er en anelse blødere end hvad jeg er vant til. Behageligt nok.
Den kører ikke helt så hurtigt som NRG'en, optrækket er måske også lidt langsommere - jeg har utrolig svært ved at bedømme hvad der var lyd og hvad der var reelt optræk. Factoryen her kommer ikke over 8000 omdrejninger under normale omstændigheder (NRG: 8700), og så topper den omkring 73 km/t på speedometeret. Nogen mener det ændrer sig over de første 1000 km - jeg er i tvivl om mekanikeren reelt har opdateret softwaren. Det har jeg ellers betalt for.
Jeg har intet negativt at sige om dens måde at køre, styre eller bremse på. På disse områder er den NRG'en overlegen efter min mening.
Sædet er faktisk ok - man sidder godt. Der er mindre bredde end på NRG'en, men det virker ok. Jeg er lidt mere i tvivl mht. den måde det er delt mellem fører og passager. På NRG'en kunne man godt skubbe bagdelen lidt op mod passagersædet fordi overgangen var 'flydende'. Her er det adskilt med et par centimeters højdeforskel, og det føles ikke rart at sidde indover dette spring. Generelt er dette ikke et problem.
Mht. udseendet er jeg nok lidt mere i tvivl. Den ser da fin ud, men NRG'ens mere klassiske træk foran er svære at slå. Hvis jeg skal sige noget negativt om udseende og finish, er det at plasticdele såsom låg over opbevaringsrum i konsollen, opbevaringsrum foran i saddelen og posekrog ikke forekommer af nogen særlig høj kvalitet. Ligeledes har scooteren et par mindre charmerende træk: plastikkassen med drevsystemet i er mildest talt klodset at se på, og løsningen med en klodset kantet 'bagskærm' der går ned hele vejen oppefra, er ikke særlig flot, for nu at sige det mildt. Der foretrækker jeg NRG'ens frække lille rundede skærm, der var monteret nede nær koblingsdelen af drevsystemet.
Scooteren har en rimeligt avanceret elektronisk system med diagnosticeringsmenu, stopure, startspærre, battericheck (spændingsmåling) og andet. Men dette og det andet positive jeg har nævnt her, får man jo som bekendt også lov at betale for. Prisen er høj, men jeg mener der er belæg for at sige at man får noget for pengene.
Jeg skal prøve at gøre det kort: denne scooter har fantastiske køreegenskaber, uovertrufne bremser, den larmer væsentligt mindre end NRG'en, og den har et jævnere optræk. Dertil virker det som om (jeg har ikke læst hvad den vejer) at det er en lettere scooter - den er simpelthen lettere at trække med. Den har også den for mig positive egenskab at den motorbremser væsentligt mindre end NRG'en når man slipper gassen. Jeg har tit måttet gasse lidt op igen efter at have sluppet gassen op mod rødt, for ikke at irritere bagvedkørende. Ikke her, den ruller simpelthen længere ubesværet.
Støddæmpningen er en anelse blødere end hvad jeg er vant til. Behageligt nok.
Den kører ikke helt så hurtigt som NRG'en, optrækket er måske også lidt langsommere - jeg har utrolig svært ved at bedømme hvad der var lyd og hvad der var reelt optræk. Factoryen her kommer ikke over 8000 omdrejninger under normale omstændigheder (NRG: 8700), og så topper den omkring 73 km/t på speedometeret. Nogen mener det ændrer sig over de første 1000 km - jeg er i tvivl om mekanikeren reelt har opdateret softwaren. Det har jeg ellers betalt for.
Jeg har intet negativt at sige om dens måde at køre, styre eller bremse på. På disse områder er den NRG'en overlegen efter min mening.
Sædet er faktisk ok - man sidder godt. Der er mindre bredde end på NRG'en, men det virker ok. Jeg er lidt mere i tvivl mht. den måde det er delt mellem fører og passager. På NRG'en kunne man godt skubbe bagdelen lidt op mod passagersædet fordi overgangen var 'flydende'. Her er det adskilt med et par centimeters højdeforskel, og det føles ikke rart at sidde indover dette spring. Generelt er dette ikke et problem.
Mht. udseendet er jeg nok lidt mere i tvivl. Den ser da fin ud, men NRG'ens mere klassiske træk foran er svære at slå. Hvis jeg skal sige noget negativt om udseende og finish, er det at plasticdele såsom låg over opbevaringsrum i konsollen, opbevaringsrum foran i saddelen og posekrog ikke forekommer af nogen særlig høj kvalitet. Ligeledes har scooteren et par mindre charmerende træk: plastikkassen med drevsystemet i er mildest talt klodset at se på, og løsningen med en klodset kantet 'bagskærm' der går ned hele vejen oppefra, er ikke særlig flot, for nu at sige det mildt. Der foretrækker jeg NRG'ens frække lille rundede skærm, der var monteret nede nær koblingsdelen af drevsystemet.
Scooteren har en rimeligt avanceret elektronisk system med diagnosticeringsmenu, stopure, startspærre, battericheck (spændingsmåling) og andet. Men dette og det andet positive jeg har nævnt her, får man jo som bekendt også lov at betale for. Prisen er høj, men jeg mener der er belæg for at sige at man får noget for pengene.
Hvil i Fred NRG. Amen.