Søg Garagen Hej Gæst! Register

Benzinøkonomi: Kør magert i mellemgassen
#1
Hej folkens. Grøn grin

Som nogen jo ved har jeg en lidt speciel scooter der halvvejs er et transportmiddel og halvvejs et trillende laboratorium og folk får altid nogle store øjne når jeg siger at jeg kører 47 km/l med begrænsning, så her kommer et af de tricks jeg benytter mig af, som jeg mener at man også bør kunne bruge selvom man har karburator. Grin

Jeg har længe leget med dette og har haft kørt ufatteligt magert selv før jeg fik oliekøleren og på meget varme dage i sommeren og motoren har ikke taget skade, så nu mener jeg at jeg har prøvet nok til at turde dele det med jer uden at sætte jeres motorer i farezonen. Grøn grin

Tricket er at man skal køre magert i mellemgassen. Det gør at man bliver nødt til at åbne mere for gasspjældet for at få de samme kræfter, men dette sænker pumpetabet da motoren så ånder lettere og dermed behøver man ikke brænde så meget benzin af for at få de samme kræfter på krumtappen. Grin
Når man giver fuld gas bruger man så hoveddysen, hvor man har indstillet den til ikke at køre magert og man får sådan stadigvæk fuld power til at accellerere. Blink med øjet

Måden jeg er kommet frem til at pumpetabet er så højt er idet at jeg kan se at jeg kun bruger dobbelt så meget benzin ved fuld gas og 7500 omdr. som når jeg triller afsted med 6800 omdrejninger og 32 km/t.
Jeg ved dog at den ved fuld gas i hvert fald kan køre dobbelt så hurtigt uden begrænsninger. Idet luftmodstanden fir-dobbles når hastigheden fordobles skal der så meget mere energi til end blot dobbelt så meget energi, så på den måde kan vi sige at en stor del af energien når man giver fuld gas ikke blot kommer fra mere benzin der bliver brændt af men også af at motoren nemmere ånder. Grin
Nu har jeg ikke regnet på hvor stor en del af den samlede modstand luftmodstanden gør og hvor meget der er rullemodstand, så man kunne argumentere for at det ikke er et godt argument, så lad os tale om tryk. Blink med øjet

- Ved tomgang på 1400 omdr. er trykket i indsugningen ca 550 hPa og der bruges per arbejdstakt lidt under 1/3 af den mængde benzin der bruges for at køre de nogen-og-60 km/t ved fuld gas selvom der ved tomgang stort set ingen modstand er. Smil
- Ved 10% gasgivning (7400 omdr) og en normal blanding er trykket i indsugningen ca 650 hPa og der bruges som sagt halvt så meget benzin per sprøjt som ved fuld gas.
- Ved 20% gasgivning (7400 omdr) med en mager blanding er trykket i indsugningen ca 800 hPa og der gives en lille smule mindre benzin end ved 10%.

Idet temperaturen skabes af hvor meget af energien fra arbejdstakten der går tabt ud i motoren og der ved så lidt gasgivning generelt ikke er så meget energi i arbejdstakten er jeg rimelig sikker på at enhver moderne fir-takts motor vil kunne klare en mager mellemgas uden at lide overlast. Grøn grin
Med hensyn til to-takts motorene ved jeg ikke om jeg tør anbefale dette da de har meget større tendens til varmesætninger som følge af mager blanding. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: