Søg Garagen Hej Gæst! Register

Så galt kan det gå når der købes brugt
#1
Denne gut var ret så uheldig, med sit køb af brugt knallert:
Defekt knallert.
 Kymco Super 8 2015. 31.000 km. Anaig City Elf 2019 480 km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Det må man sige, det kunne godt være han skulle have tjekket om basis ting virkede, inden han satte sig på maskinen. Smil

At gassen sætter sig kan dog ske, jeg har prøvet det flere gange, ud af det blå, det har dog primært været om vinteren, og altid på Gilera/Piaggio.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#3
(03-09-2013, 09:05)DarkSide Skrev: Det må man sige, det kunne godt være han skulle have tjekket om basis ting virkede, inden han satte sig på maskinen. Smil

At gassen sætter sig kan dog ske, jeg har prøvet det flere gange, ud af det blå, det har dog primært været om vinteren, og altid på Gilera/Piaggio.

At gassen har sat sig, har jeg prøvet en del gange gennem tiden, men kun een gang på en scooter, nemlig Big1 Smil. Ikke sjovt når det sker. Men smørelse kan jo gøre en del, for at forhindre den slags unoder.
 Kymco Super 8 2015. 31.000 km. Anaig City Elf 2019 480 km.
Svar
#4
Uheldig vil jeg nu ikke kalde det, det er direkte dumt bare at sætte sig op på maskinen og fare derudaf - uden at have gået de vigtigste ting igennem. Og så glemte han nok at der også er muligheden, for at dreje nøglen. Så stopper den vel nok (med mindre tændingen også er møg defekt).

Nu har han så mødt konsekvenserne af at være lemfældig med tingene, det slår forhåbentligt hårdt. Sur
Svar
#5
(03-09-2013, 09:17)Jps Skrev: At gassen har sat sig, har jeg prøvet en del gange gennem tiden, men kun een gang på en scooter, nemlig Big1 Smil. Ikke sjovt når det sker. Men smørelse kan jo gøre en del, for at forhindre den slags unoder.

Ja surt for knægten men som andre skriver så tjekker man om den er iorden før man prøvekøre den og husker så samtidigt og tjekke stelnummer og motornummer ved politiet. Så kan man købe den.
Hvis altså alt er ok.Grin

Men har selv oplevet at gassen satte sig så jeg måtte bremse knallerten ned med begge bremser da lyskurven selvfølig skiftede til rød samtidigt.
Og det skete flere gange desværre så til sidst sprøjtede jeg frostsikker låseolie i kablet det hjælp da et stykke tid men har så lige skiftet gaskabel så håber jeg slipper for det sker igen til vinter.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(03-09-2013, 09:05)DarkSide Skrev: Det må man sige, det kunne godt være han skulle have tjekket om basis ting virkede, inden han satte sig på maskinen. Smil

At gassen sætter sig kan dog ske, jeg har prøvet det flere gange, ud af det blå, det har dog primært været om vinteren, og altid på Gilera/Piaggio.

For nogen år siden, købte jeg en Gilera knallert i DBA, og den havde netop denne fejl. Bremserne var ikke for gode, og det var svært at stoppe den, med gassen i bund - og kun den ene bremser. Specielt, var bagbremsen ikke kraftig nok, til at holde motoren alene.

Selvom det ikke var et problem, at få den ned i hastighed, og til at stå stille, så var det svært at slukke den. For når hånden blev fjernet fra bremsen, for at "nå" nøglen, så tog den fat.

Den brugte knallert, havde tilmed den fejl, at tændingslåsen ikke kunne drejes, og den kunne derfor ikke slukkes, med mindre rattet blev drejet helt til venstre så ratlåsen blev aktiveret. Og tændingslåsen sad i højre side, så den var stort set ufremkommelig med venstre hånd. Så vidt jeg husker, så var svært at holde scooteren, samtidigt med at baghjulet ydede fuld kraft, og rattet skulle drejes, bagbremse slippes, og venstre hånd nå tændingshåndtag for at slukke den.

Nogle knallerter, hvor centrifugalkoblingen ikke kobler helt ud, kan det være svært at holde. Kobler centrifugalkoblingen fra, så kræfterne bliver svagere ved langsom hastighed, er det normalt nemt nok. Kobles ikke ud, når bremserne holdes, og hastigheden bringes ned, så er det svært at holde bremsen.

Min holdning er, at dem der laver knallerter er totalt uansvarlige. Det er meget nemt, at indbygge en ekstra sikkerhed. Jeg har på min knallert lavet det sådan, at når bremsen trykkes, og bremselys aktiveres, så begrænses CDI'ens antal pulser per sekund, til et minimum der er meget tæt på tomgang. Antallet per sekund justeres automatisk, ved at måle pulserne, når scooteren startes, og derved konfigurere tomgangshastigheden, og lægge lidt til. Da stort set alle CDI'er indeholder en microcontroller, koster det kun lidt kode, og at der føres en indgang ind fra bremselyset. Indgange er der nok af, så der kræves kun et par modstande, til at dele neddele de 12V bremsespænding ned til en spænding der kan detekteres af CPU'en.

Det har store fordele, fordi at motorens hastighed bringes ned, uanset om for eller bagbremse trykkes. Dette reducerer spændingen imellem hjulene. Du kan ikke trykke forbremsen i bund, og lave hjulspind, ved at gasse fuldt op. Er der glat eller fedtet underlag, skal ikke meget spænd imellem hjulene til, før der sker udskridning. Får du ikke sluppet gashåndtaget, når der bremses, så sker som ved hjulspind - der opstår spænding imellem forhjul og baghjul, fordi du bremser på forhjulet, og giver gas på baghjulet. På et glat underlag, giver det hurtig udskridning, da gnindningsmodstanden til det glatte underlag overskrides. Det samme gælder på græs.

Jeg syntes at det er grotest og uansvarligt, at producenterne af scooterne dels laver dem på en måde, så gashåndtaget kan sætte sig fast. Og at der ikke er en ekstra sikkerhed. På motorcykler, er en dødemandsknap, og der er kobling. På scooterne, er der ikke ekstra sikkerhed.

Jeg var en gang så uheldig, at ikke kun gassen sat sig fast - da jeg så bremsede hårdt på forbremsen, fordi en bil kørte ind foran mig, så brækkede højre bremsehåndtag af - og jeg kunne ikke bremse. En bil, vil aldrig blive godkendt, med et sådant system. Min motor, gik heldigvis næsten i stå, grundet mit elektronik der regulerede hastigheden ned trods gashåndtaget var i bund, og hastigheden kunne reduceres på bagbremsen. Men, det er jo ikke indbygget på Gilera. En gilera, bør som minimum enten have kobling eller dødemandsknap, for at være et nogenlunde sikkert køretøj. Eller, der bør monteres en sikkerhed, der justerer motoromdrejningerne ned, når bremsen trykkes.

Knallerter og motorcykler, bruges primært i lande, hvor der er alt for mange mennesker. Og sikkert ikke uden grund. Spørgsmålet er, om vi helt burde forbyde dem i EU.

Måske er upraktisk at forbyde motorcykler og scootere helt i EU - men problemerne kan måske reduceres, f.eks. ved der lægges afgifter på. Her kan tages hensyn, så der kun lægges afgift på motorcykler og scootere med ringe sikkerhed. Tænker på, at der f.eks. kunne lægges en årlig afgift på alle motorcykler uden ABS - måske afhængigt af motorstørrelse, så store motorcykler uden ABS betaler ekstra. Pengene der kommer ind, kan så bruges til, at reducere registreringsafgiften for nye motorcykler, med obligatorisk ABS. Derved vil de fleste afskaffe motorcykler uden ABS, fordi de koster årlig ekstra afgift. Og de nye med ABS får mindre registreringsafgift, eller bliver helt uden.
Svar
#7
(04-09-2013, 21:07)Super 8 Skrev: Knallerter og motorcykler, bruges primært i lande, hvor der er alt for mange mennesker. Og sikkert ikke uden grund. Men spørgsmålet er, om vi helt burde forbyde dem i EU.

Nej. De skal bare laves bedre.
/Karen Hansen


PGO Dr. Big  årgang 2016


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#8
(04-09-2013, 21:07)Super 8 Skrev: Knallerter og motorcykler, bruges primært i lande, hvor der er alt for mange mennesker. Og sikkert ikke uden grund. Spørgsmålet er, om vi helt burde forbyde dem i EU.

Hvis der er noget der skal forbydes, så det biler :P.
 Kymco Super 8 2015. 31.000 km. Anaig City Elf 2019 480 km.
Svar
#9
(04-09-2013, 21:33)Jps Skrev: Hvis der er noget der skal forbydes, så det biler :P.

Eller bilfrie søndage som vi havde i start 70érne. Grin

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(04-09-2013, 22:06)barden Skrev: Eller bilfrie søndage som vi havde i start 70érne. Grin

Ja, dem husker jeg tydeligt Smil. Jeg tog chancen (jeg var jo ganske ung dengang) at køre fra Helsingørmotorvejens start til første afkørsel. Og det uden at møde nogen, der dyttede af mig. Flov
 Kymco Super 8 2015. 31.000 km. Anaig City Elf 2019 480 km.
Svar
#11
(04-09-2013, 22:41)Jps Skrev: Ja, dem husker jeg tydeligt Smil. Jeg tog chancen (jeg var jo ganske ung dengang) at køre fra Helsingørmotorvejens start til første afkørsel. Og det uden at møde nogen, der dyttede af mig. Flov

Hehe. Jeg kørte nu ikke selv dengang. Men vi tog også chancer ved familiebesøg. Men det var ilde set, kan jeg huske. Grin

Svar
#12
Gad vide hvor mange i sådan en situation tænker på at dreje nøglen ?
Selvfølgelig er det ikke muligt som Super 8 skriver det, men ellers.
Kymco Agility 50 - 45'er @ 60km/t Cruise speed & 77km/t Top speed
Årgang 2006, Trip: 13.700km - Økonomi ca. 42 km/l
Svar


Forum spring: