Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny her :)
#25
(03-09-2013, 13:18)A-T Skrev: Det med punkteringer undrer mig lidt? Er der mange punkteringer på knallert?
Jeg har også hørt meget dårligt om det der anti-punkter snask - sætter sig i ventiler etc..

Og reserve-dunk? Er rækkevidden meget lille/er der ingen benzin måler på? Der er måske ikke reserve som på mc?

Har kørt på scooter i godt 5 år. Een punktering. Kørt tør een gang. De fleste scootere har benzinmåler, men til gengæld ingen reservetank. Regn med op til ca. 200 km rækkevidde.

Takker for oplysning om MC-punkteringsfrekvens. Er lige skiftet til sådan én.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#26
Det afhænger af hvor du kører, samt af dæk. Off-road dæk punkterer ikke så nemt på grund af knupperne. I København er mange glasskår på cykelstierne, og knallerterne punkterer nemmere end cykler med gode kevlar dæk. Køres på vej, f.eks. motorcykel eller knallert 45, er næsten ingen punkteringer.

Til en 30'er vil jeg bestemt anbefale punkteringsbeskyttelse. Før jeg kørte med punkteringsbeskyttelse, punkterede jeg ca. 4 gange om året. Jeg har aldrig punkteret, med punkteringsbeskyttelse i dækket, og har kørt med det i sammenlagt 4 år på københavnske cykelstier.

Punkteringsbeskyttelse koster et par hundrede kroner, og det er ikke besværet værd at køre uden. Du kan f.eks. bruge AirMan punkteringsbeskyttelse - det har de i T-Hansen butikkerne, så det er nemt at få. En flaske med 500ml koster 149 kroner. Fjern ventilen, hæld halvdelen i hver dæk, og så er det klaret. Hældes det dobbelte i (500ml), så klares større huller (10mm). Normalt holder punkteringsbeskyttelsen i mindst to år, men mange producenter skriver det har livstids holdbarhed. Så det er en billig og god indvestering. De små flasker er måske nemmere til scootere, og koster 99 kr. per styk. Gem de små flasker, så kan de genfyldes, og du kan bruge dem, hvis du får ny scooter.

Til motorcykler, er det lidt dyrere, da du skal have en type til høj hastighed. F.eks. OKO On-Road. Ved 30 km/t knallerter, og 45 km/t knallerter er off-road typen bedste valg. Dels er det billigere - men tror også det er bedre til at klare hullerner. Sandsynligheden for at punktere på en motorcykel er lavere, men konsekvensen når det sker er så større. Jeg ved ikke, om T-Hansens er til høj hastighed.
OKO-Offroad, er så vidt jeg ved bedste type på markedet til knallert 30, og knallert 45 ved max. 55 km/t.

Jeg kører selv med Slime, som jeg har købt i Bauhause og jeg har 237ml i hver dæk. Det er ikke af de bedste på markedet, men har alligevel beskyttet mine scootere fint mod huller. I alt kostede det 110 kroner, da det var på tilbud.

Du kan også bruge punkteringsbeskyttelse i bildæk, og har du en bil eller scooter, hvor fælgen er beskadiet, og som du ikke vil ofre noget på, så kan det måske også hjælpe. Det fik stoppet luftudsivningen i vores gamle bil med et utæt fælg.

De fleste typer er til slangeløse dæk. I dæk med slange klares kun små huller.


Det sker meget sjældent at jeg løber tør for Benzin, men jeg købte en MSR benzinflaske for nogle år siden, da benzin måleren var i uorden. Og jeg er meget glad for den, som ekstra beskyttelse. Kommer du forbi en scooterist der trækker og mangler benzin, så kan man også tilbyde dem at låne lidt benzin, så de kan køre til nærmeste tankstation. Tankmåleren er upræcis.
Svar
#27
(03-09-2013, 13:18)A-T Skrev: Jeg har også hørt meget dårligt om det der anti-punkter snask - sætter sig i ventiler etc..

Der er ingen problemer med anti-punkter snask. Det sætter sig ikke i ventiler. Og det er ikke snask. Det beskytter dækkene, ikke kun mod punkteringer, men beskytter også gummi mv. Der er nogle som forveksler det med dækpilot. Derfor, det dårlige rygte.

Anti-punkter beskyttelsen er ikke et klistret stof, der sætter sig i ventiler. Ventilen tages ud, når det fyldes i. Jeg har aldrig haft problemer med at efterfylde med luft.

Det er meget nemt at fjerne antipunkterbeskyttelsen. Det skyldes bare med vand. Intet klistret snask.

Se eventuelt filmene på www.slime.nu - de er meget sjove. Men det er også korrekt. Det er faktisk meget facinerende, at knallerten "lappes" på 0.1 sekund, når den punkterer. Man hører lige et hurtigt "pift", og kan bagefter ses en lille grøn klat i dækket. Ingen grund til at fjerne, eller lappe. Det holder fint, og det holder permanent. Til motorcykel bruges normalt OKO on-road. Du kan læse om det her: http://punkteringsbeskyttelse.dk/mc.html . Her er en video med ride-on protection, der meget svarer til OKO on-road, og også er for motorcykler. Den største forskel mellem off-road og on-road beskyttelserne, er at on-road typerne er til større hastighed, og har en konsistens, så det ikke medfører viberation ved høj hastighed. Ride-on video: http://www.youtube.com/watch?v=YqkBfEHYzxw

Hos T-Hansen har de også dækpilot. Så sørg for, at det ikke er det de langer over disken, eller en variant. Det de har på tankstationer mv. er også dækpilot. Dækpilot kan og må ikke bruges til punkterbeskyttelse. Det er klistret, og det puster dækken op med butan gas. Du kan risikere at dækket eksploderer, hvis hastigheden er for høj, og det kan medføre eksplosion, f.eks. hvs der svejses eller ryges i nærheden. En mekanikker døde på et tidspunkt på grund af dækpilot, da et dæk med det eksploderede, fordi han svejsede. Det er kun egnet til nødpunktering, og kan ikke bruges som punkterbeskyttelse. Samtidigt ødelægger det ventilerne, og er noget klistret stads at få væk. At hælde punkterbeskyttelse i, efter der har været dækpilot i, gør det ikke bedre. Så undgå dækpilot og alt andet der har indbygget "pumpning" i dåsen. Det er beregnet til nødlapning, ikke til forebyggelse. Alt punkteringsbeskyttelse kræver en pumpning med ren luft, f.eks. på en tankstation, og hældes i uden ventil. Hældes det i med ventil, så er det dækpilot, og ødelægger både dæk og ventil.

Jeg har søgt lidt på AirMan's antipunkteringsbeskyttelse, og er ikke helt sikker på kvaliteten. Den kan bruges op til 80 km/t, så det er en off-road type til langsom hastighed. De skriver på hjemmesiden, at den kun er holdbar til 200 km og således ikke en permanent type, men de skriver på flasken, at den er permanent - så måske holder den. Den findes i en type der går igennem ventilen beregnet til mindre huller - måske holder den kun 200 km. De fleste typer er til permanent beskyttelse. Men AirMan's pumpe er den bedste og mest lydløse på markedet. Jeg regner normalt med mindst et par års levetid eller mere. (10.000-20.000 km). AirMan's sælges af blandt andet Louis.de og t-hansen. Brug valve-out typen.

Fandt OKO's her: http://www.shopspace.dk/products-page-2/
Oko's bruger kevlar fibre. Nok bedste type. Fås i on-road type, der kan bruges ved over 90 km/t, specielt til motorcykler.

Den billigste i DK er Slime, og den som jeg bruger. En flaske til MC koster kun 56 kroner. Er kun til langsom hastighed, max. 70 km/t.
http://daekogslanger.dk/produkter/divers..._lappegele
http://bonanza.as/Produkter/S%C3%B8g/tab...fault.aspx
Kvaliteten er ikke den bedste, men det har fungeret fint for mig for knallert 30. Forsejlingen fungerer permanent, ca. 10.000 km. - eller 2 år. Det fås blandt andet i Kvickly Extra, Bauhouse, autobixen mv. Slime fås også i mange cykelbutikker, og fås også som slange med indbygget punkteringsbeskyttelse (for cykler).
Svar
#28
(03-09-2013, 14:40)Super 8 Skrev: Der er ingen problemer med anti-punkter snask. Det sætter sig ikke i ventiler. Og det er ikke <snip>

Meget interessant. Takker & bukker for den fine info.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#29
(05-09-2013, 07:43)stormbringer Skrev: Meget interessant. Takker & bukker for den fine info.

Den må jeg hellere få købt altid rart og ha med i saddelboksen sammen med noget der kan pumbe dækket igen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
(05-09-2013, 08:00)Quiks Skrev: Den må jeg hellere få købt altid rart og ha med i saddelboksen sammen med noget der kan pumbe dækket igen.

I starten købte jeg sådan en AirMax pumpe, og er meget glad for den. Dog er den kun til 12V, så der skal et 12V cigarstik på scooteren, eller købes en 220V strømforsyning. Jeg har den ikke med på scooteren mere, for der er ikke meget plads, og efter at der er kommet slime i dækket, så er jeg jo ikke punkteret. Kører du MC så skal bruges OKO ROAD da offroad typerne til max. 80 km/t ikke stabiliserer sig i dækket, og så opstår viberationer. Til en 30'er er det ukritisk. Jeg har hældt slime i, da det er billigst. Kragen brugte i sin tid OKO ROAD i sin MC-scooter, og så vidt jeg ved var han godt tilfreds.
Svar
#31
(05-09-2013, 21:29)Super 8 Skrev: I starten købte jeg sådan en AirMax pumpe, og er meget glad for den. Dog er den kun til 12V, så der skal et 12V cigarstik på scooteren, eller købes en 220V strømforsyning. Jeg har den ikke med på scooteren mere, for der er ikke meget plads, og efter at der er kommet slime i dækket, så er jeg jo ikke punkteret. Kører du MC så skal bruges OKO ROAD da offroad typerne til max. 80 km/t ikke stabiliserer sig i dækket, og så opstår viberationer. Til en 30'er er det ukritisk. Jeg har hældt slime i, da det er billigst. Kragen brugte i sin tid OKO ROAD i sin MC-scooter, og så vidt jeg ved var han godt tilfreds.

Køre kun 30 km/t scooter så der er vist ingen fare for den kommer over de 45 ned af bakke. Grin
Men jeg har set en fin lille CO2 Pumpe der passer på alle ventil typer mon den kan pumpe et scooter dæk op de er jo nok lavet til Racer og Mountinbikes.
Svar


Forum spring: