Søg Garagen Hej Gæst! Register

Begrænser?
#1
Blot for det tilfælde at min 'skive' vitterligt er gået fløjten.

Kan denne fungere på en 4-takter?
http://www.thansen.dk/product.asp?c=8479...1387906261

Den er åbenbart ret enkel at montere, men hvor godt fungerer den?
Med kun 2 ledninger kvæler den åbenbart groft og brutalt trig-signalet til CDI'en.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det hjælper ikke rigtig at begrænse omdrejningerne, sålænge udvekslingen er "åben", motoren trækker jo i relative lave rpm. så den vil alligevel køre udvekslingen ud - det tager bare lidt længere tid.
Svar
#3
Her er jeg godt nok ude at svømme!

Som jeg forstår det af ovenstående, så hjælper det ikke at begrænse omdrejningerne. Sluthastigheden vil ALTID være 'alt for høj'.

Jeg kan gå med til at en begrænsning af omdrejningerne reelt kan forhindre koblingen i at gribe fat. men ved at begrænse omdrejningerne (lavere end CDI begrænsningen!) må tophastighheden da for pokker ligge lavere end uden begrænsning.

Eller er der noget helt basalt scooter-mæssigt, jeg har overset :oops: ?

Jeg er trods alt kun elektronik-mand (små og halv-store, sorte dimser med ofte rigtig MANGE elektriske forbindelser), men lidt mekanisk fysik har jeg dog haft.
Svar
#4
walker1 Skrev:Her er jeg godt nok ude at svømme!

Som jeg forstår det af ovenstående, så hjælper det ikke at begrænse omdrejningerne. Sluthastigheden vil ALTID være 'alt for høj'.

Jeg kan gå med til at en begrænsning af omdrejningerne reelt kan forhindre koblingen i at gribe fat. men ved at begrænse omdrejningerne (lavere end CDI begrænsningen!) må tophastighheden da for pokker ligge lavere end uden begrænsning.

Det hjælper ikke at begrænse rpm. nej, kun hvis motoren bliver så langsom i rpm., at den ikke kan slæbe sg selv og køre modvind, men der skal du ned omkring tomgang el. lign.

Grunden til at en ubegrænset cdi giver fart er, at der udelukkende opnås højere hastighed på omdrejningerne, fordi vario'en og remskiverne er kørt "helt ud " - i den trinløse gearkasse - så at sige. (sammenlign variosystem m. gearkasse)
(Det samme er gældende på en 2T hvor man fx. skifter udstødning, der kan trække flere rpm. ud af motoren.)
Svar
#5
Lidt OT.
Via linket fra Walker1, fik jeg øje på dette:
Scootday 07
Håber det kommer lidt tættere på Lolland Smil.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Energy Skrev:Det hjælper ikke rigtig at begrænse omdrejningerne, sålænge udvekslingen er "åben", motoren trækker jo i relative lave rpm. så den vil alligevel køre udvekslingen ud - det tager bare lidt længere tid.

På det punkt er vi uenige, hvis en motor får få omdrejninger, kan centrifugalkraften ikke slynge rullerne ud i yderste stilling, derved begrænses farten. Raptoren er med kædetræk, den er også elektronisk begrænset og kan ikke komme over ca 30 km/t med begrænsning
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#7
walker1 Skrev:men ved at begrænse omdrejningerne (lavere end CDI begrænsningen!) må tophastighheden da for pokker ligge lavere end uden begrænsning.

Ja det er korrekt
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#8
Så er vi tilbage til trådens start. Kan den dims fungere på en 4-takter´, eller er det alene for 2-taktere?

Umiddelbart vil jeg tro det fungerer, da tændingssystemet vist ikke kan se forskel på udstødnings- og kompressionstakten.

Generatoren sidder jo direkte på krumtapakslen og må derfor give en puls for hver omgang.
Eller .. ?

Et andet spørgsmål er, hvad signalspolen siger til at blive shuntet, som dimsen åbenbart gør. Det er muligvis en vikling med forholdsvis tynd tråd, så det er ikke den store strøm, men alligevel ..
Svar
#9
walker1 Skrev:Så er vi tilbage til trådens start. Kan den dims fungere på en 4-takter´, eller er det alene for 2-taktere?

Umiddelbart vil jeg tro det fungerer, da tændingssystemet vist ikke kan se forskel på udstødnings- og kompressionstakten.

Generatoren sidder jo direkte på krumtapakslen og må derfor give en puls for hver omgang.
Eller .. ?

Et andet spørgsmål er, hvad signalspolen siger til at blive shuntet, som dimsen åbenbart gør. Det er muligvis en vikling med forholdsvis tynd tråd, så det er ikke den store strøm, men alligevel ..

På Raptoren har jeg brugt en fra en Madass, jeg er ikke klar over om den fra Thansens virker, men tvivler da den er beregnet til 2 taktere.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Lund Skrev:På det punkt er vi uenige, hvis en motor får få omdrejninger, kan centrifugalkraften ikke slynge rullerne ud i yderste stilling, derved begrænses farten. Raptoren er med kædetræk, den er også elektronisk begrænset og kan ikke komme over ca 30 km/t med begrænsning

Johh, det tager bare længere tid, og hvis rullerne er så lette at det er umuligt, så er der heller ikke fornuft i at køre med den opsætning.

Desuden snydes politiet heller ikke af en fartbegrænser, hvis de er i tvivl ryger den bare med til undersøgelse, og så bliver de ulovlige dele spottet og ryger af. ideen er kun god hvis scooteren/knallerten udelukkende skal fartmåles på et evt. rullefelt, eller hvis en frisk betjent vil prøve dyret - og det er yderst sjældent. Normalt bliver man jo også spottet og stoppet fordi man kører for hurtigt, og så er det jo svært at påstå, at den ikke kører for stærkt... Griner
Svar
#11
Energy Skrev:Johh, det tager bare længere tid, og hvis rullerne er så lette at det er umuligt, så er der heller ikke fornuft i at køre med den opsætning.

Desuden snydes politiet heller ikke af en fartbegrænser, hvis de er i tvivl ryger den bare med til undersøgelse, og så bliver de ulovlige dele spottet og ryger af. ideen er kun god hvis scooteren/knallerten udelukkende skal fartmåles på et evt. rullefelt, eller hvis en frisk betjent vil prøve dyret - og det er yderst sjældent. Normalt bliver man jo også spottet og stoppet fordi man kører for hurtigt, og så er det jo svært at påstå, at den ikke kører for stærkt... Griner

Hehe det kan vi vist debatere til dommedag, jeg har fartbegrænseren monteret på begge mine køretøjer af følgende grund: Hvis jeg en dag på vej hjem fra job får at vide dem med blå hat er ude og holde razzia, kørere jeg meget pænt, ca 40 km/t, hvis de så står og gemmer sig i hækken og stopper alt hvad der er hjul under, så har jeg god samvittighed når jeg stoppes. Før eller efter jeg er blevet stoppet, slår jeg begrænseren til og i de tilfælde jeg er blevet taget, har den ladet mig køre videre.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#12
Lund Skrev:Hehe det kan vi vist debatere til dommedag, jeg har fartbegrænseren monteret på begge mine køretøjer af følgende grund: Hvis jeg en dag på vej hjem fra job får at vide dem med blå hat er ude og holde razzia, kørere jeg meget pænt, ca 40 km/t, hvis de så står og gemmer sig i hækken og stopper alt hvad der er hjul under, så har jeg god samvittighed når jeg stoppes. Før eller efter jeg er blevet stoppet, slår jeg begrænseren til og i de tilfælde jeg er blevet taget, har den ladet mig køre videre.

Der sikkert også en anden politi-mentalitet i Lemvig end her i vanvids-Århus - rent traiffikmæssigt altså. Ved bare, at mange indbragte scootere her har haft en fartbegrænser siddende - som åbenbart ikke var slået til da de mødte betjentene.
Svar


Forum spring: