Svar: 2.280
Tråde: 58
Tilmeldt: Dec 2009
(28-08-2013, 15:37)Modvind Skrev: Hvis den er hydralisk skal der hverken ledningsnet eller sikrings boks til. Men alt efter hvordan den bliver trukket af motoren skal der nye krumtaps remskive til, ophæng og div strammehjul og i nogle tilfælde en anden generator
Den sidder på gearkass' siden Den er nemlig ikke remtrukket
Vh Jacob.
Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar: 2.660
Tråde: 180
Tilmeldt: Feb 2009
Jeg var henne ved sydhavns autoophug, og fandt en Citroen Saxo med præcis samme motor som min. Kiggede på den, og så at der lå servo i. Så den pillede jeg af komplet, og tog med hjem og er nu begyndt med at installere den på min bil. Har indtil videre afmonteret min gamle tanstang som jo netop er uden servo, og den "nye" tandstang er nu gjort klar med nye styrekugler til at blive monteret igen.
Så mangler jeg bare at sætte beslagene til pumpen på plads, og til sidst selvfølgelig også pumpen. Jeg fandt jo så også ud af, da den var elektronisk, og derfor havde jeg også lige afmonteret ledningsnettet ud til pumpen fra sikringsboksen. Jeg poster selvfølgelig også lige nogle billeder op, til dem der er interesserede, da jeg selv ved hvor spændende det er at følge med i sådan noget
Gilera Stalker -- årgang 2009 -- 3800km. Lovlig
BMW 320i E30 Coupe -- årgang 1987 -- 242.000km.
Svar: 2.280
Tråde: 58
Tilmeldt: Dec 2009
(30-08-2013, 00:31)Ra1994gh Skrev: Jeg var henne ved sydhavns autoophug, og fandt en Citroen Saxo med præcis samme motor som min. Kiggede på den, og så at der lå servo i. Så den pillede jeg af komplet, og tog med hjem og er nu begyndt med at installere den på min bil. Har indtil videre afmonteret min gamle tanstang som jo netop er uden servo, og den "nye" tandstang er nu gjort klar med nye styrekugler til at blive monteret igen.
Så mangler jeg bare at sætte beslagene til pumpen på plads, og til sidst selvfølgelig også pumpen. Jeg fandt jo så også ud af, da den var elektronisk, og derfor havde jeg også lige afmonteret ledningsnettet ud til pumpen fra sikringsboksen. Jeg poster selvfølgelig også lige nogle billeder op, til dem der er interesserede, da jeg selv ved hvor spændende det er at følge med i sådan noget
Hvor er tommel OP smileyen?
Vh Jacob.
Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar: 2.660
Tråde: 180
Tilmeldt: Feb 2009
Ja, som forventet mødte jeg rigtig mange udfordringer undervejs, og er ENDNU ikke færdig med den, men er da nået langt. Har arbejdet hele dagen fra kl 9 om morgenen til kl 19
Nåh men skulle jo montere den nye tandstang og fandt ud af at den nye er lidt længere end min gamle og vil derfor ikke kunne passe i det hul hvor tandstangen styres af rettet inde i bilen. Dette finder jeg selvfølgelig ud af efter jeg har kæmpet med at få den på plads efter en time
Gamle tandstang uden servo:
Nye tandstang med servo:
Jeg finder så ud af at jeg bliver nød til at skaffe mig en anden del fra den bil jeg skilte fra. Tandstangen bliver styret af en ratstamme inde fra bilen som styret af rettet. Der hvor tandstangen går inde i bilen (det lille hul som er lavet til den) er et lille stykke metal med noget gummi som isolation. Dette stykke metal skal udskiftes med en til servo. På dette stykke metal sidder nemlig indefra både bremse og koblingspedal. Så derfor blev jeg også nød til at afmontere hele koblingskablet, samt en lille klips som holder kontakten til bremseforstækeren. Bremseforstærkeren skulle jo selvfølgelig også af Efter alt dette kunne jeg afmontere hele det stykke metal med pedalerne.
Efter som den nye tandstang jo er lidt længere end den gamle, betyder det også at den er begyndt at gå lidt længere ind i bilen, og derfor bliver min gamle ratstamme jo også lidt for lang og kan ikke længere tage fat. Den skulle OGSÅ skiftes ud. Det fik jeg så skaffet efter et par timer, og gik så løs med at moneter det hele på igen.
Nu har jeg så monteret alt bremseforstærker, koblingskabel, den nye tandstang og selvfølgelig ny ratstamme samt det stykke metal jeg nævnte.
De friske styrekugler bliver monteret på fjederbenene imorgen:
Og så skal der ellers monteres beslag til pumpen og rør til den bliver også trukket imorgen.
Det eneste jeg så mangler er, lige at få den sporet selvfølgelig, og så skal den ellers bare nydes. (Den skal så også lige synes, men det klarer den nemt )
Jeg kommer nok med update igen imorgen, og flere friske billeder
Gilera Stalker -- årgang 2009 -- 3800km. Lovlig
BMW 320i E30 Coupe -- årgang 1987 -- 242.000km.
Svar: 7.249
Tråde: 122
Tilmeldt: Apr 2009
Du bliver da godt nok nogle erfaringer rigere.
Jeg burde også lave en del ting på min bil, men jeg tør ikke rigtig begynde at skille den ad i atomer. For hvis jeg ikke kan få den i gang igen, samme dag, kan jeg ikke arbejde.
Svar: 2.290
Tråde: 89
Tilmeldt: Jan 2006
31-08-2013, 22:41
(Dette opslag var sidst ændret: 31-08-2013, 22:41 af sukedk2001.)
El-hydraulik model :P
Sikkert lettere og billigere at købe en med servo.
Svar: 2.660
Tråde: 180
Tilmeldt: Feb 2009
(31-08-2013, 22:41)sukedk2001 Skrev: El-hydraulik model :P
Sikkert lettere og billigere at købe en med servo.
Nu var det ikke lige det jeg gik efter med jo, Meget billigere og MEGET lettere
Men nu har jeg da lært en masse.
Gilera Stalker -- årgang 2009 -- 3800km. Lovlig
BMW 320i E30 Coupe -- årgang 1987 -- 242.000km.
Svar: 2.660
Tråde: 180
Tilmeldt: Feb 2009
Pumpen blev monteret. Rørene blev monteret, og styrekugler også. Fyldte servo olie på, startede bilen og drejede rettet mod og og derefter mod venstre og gentog dette et par gange mens jeg hele tiden efterfyldte olie på, så systemet kunne blive luftfri. Jeg mig en lille tur, og følte at der var noget helt galt, som om at forhjulene ikke var helt "frie", og da jeg drejede på rettet kunne jeg mærke der var noget galt. Jeg gik ud for at kigge på forhulene, og så at de stak meget ud, som man havde sat rigtig meget vægt på bilen foran at forhjulene nu stod med ca. 10-15 grader udenfor
Jeg læste lidt i Haynes manual og fandt ud af noget vigtigt, nemlig at forstøddæmperne skulle sidde på en anden måde efter man har fået servo på. Se dette billede:
I min bil lige nu står begge støddæmpere som vist til venstre, og er sikkert derfor den ikke rigtig er så glad for det. Så også på det billede som en bruger sendte link til, og der sidder de altså begge som vist i bogen med servo nemlig til højre på billedet fra Haynes manual.
Så det skal jeg lige have flyttet om på, og så må jeg se om styrekuglerne er helt galt på den mht. deres placering, og se om jeg ikke lige kan gøre det lidt bedre på øjemål, sådan cirka
Gilera Stalker -- årgang 2009 -- 3800km. Lovlig
BMW 320i E30 Coupe -- årgang 1987 -- 242.000km.
Svar: 2.280
Tråde: 58
Tilmeldt: Dec 2009
Rallyen er "justeret" på samme måde i tårnene Gloede lidt da jeg så det første gang for jeg troede sq at de var faldet af
Vh Jacob.
Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar: 2.660
Tråde: 180
Tilmeldt: Feb 2009
Nåh, så fandt jeg ud af at pumpen ikke fik strøm pga. Defekt relæ og det må så købes fra Citroën eller peugeot imorgen. Så skal den så også lige spores imorgen og så er det ellers bare ud i køre i den
Gilera Stalker -- årgang 2009 -- 3800km. Lovlig
BMW 320i E30 Coupe -- årgang 1987 -- 242.000km.
Svar: 2.660
Tråde: 180
Tilmeldt: Feb 2009
Så er der servo i bilen Ja, hver gang jeg drejer så smiler jeg
Men det var så ikke relæet der var rå'et, men det var faktisk sådan at det relæ nemlig manglede at blive "aktiveret", altså den manglede nemlig et respons på, at nu må den faktisk gerne arbejde (altså give strøm videre til pumpen), og det skulle så helst være når motoren rent faktisk var startet, og altså blive slået fra når motoren slukkes. Så jeg trak en ledning fra relæet til generatoren, da der nemlig kun bliver produceret strøm når motoren er tændt. Når der så kommer strøm gennem den ledning, så starter pumpen, og det kører perfekt
Så fik jeg den sporet hos Quickpot (tidligere AGL), til 695kr. og dér udførte de en 4-hjuls udmåling på den, selvom den rent faktisk ikke kan stilles bag på, da det er fast bagbro der sidder på den. Men nu skulle der ikke være flere problemer med det
Gilera Stalker -- årgang 2009 -- 3800km. Lovlig
BMW 320i E30 Coupe -- årgang 1987 -- 242.000km.
Svar: 7.249
Tråde: 122
Tilmeldt: Apr 2009
Ja, det er 'problemet' ved at lave tingene selv. Man bliver glad i låget, når det virker.
Næste gang, så prøv en lokal dækmand. De plejer at være glade for øl
|