Søg Garagen Hej Gæst! Register

Nye el-bycykler i københavn
#1
Københavns kommune får snart nye bycykler.
De er allerede blevet testet af udvalgte personer, der var udset til at teste dem, før de sidste rettelser blev gjort.

Jeg har fundet lidt om dem her:

Film:
http://politiken.dk/poltv/nyheder/indlan...s-bycykel/

Brouchure:
http://www.toef.dk/files/Samkørsel/Gobike.pdf

Rapport fra ruc, der blandt andet indeholder transcript af invidelsen:
http://rudar.ruc.dk/bitstream/1800/11624/3/pendler.pdf

Robust industricomputer:
El-cyklen er monteret med en speciel industricomputer, der er vandtæt, kan tåle sne og almindelige frostgrader i Danmark, og indeholder touch-skærm.
Computeren er også forsynet med faciliteter som G-Sensor (for alarm og power up system), GPS, og Mobil internet for kommunikation mellem cykel og central (men ikke internet adgang).

Turguide:
I Bycyklen, er indlagt forskellige turguides, til steder i København.

Betaling med rejsekort:
Cyklerne betales med rejsekort eller SMS.
I den indbyggede computer, er muligt at f.eks. bestille biletter hos DSB mv.
Prisen er 20 kroner per time, hvis der ikke bruges el-hjælp.
Den er 25 kroner per time, hvis der bruges el-hjælp.
Alle el-cyklerne er monteret med el-motor, så der bestemmes ved lejen, om der skal være el-hjælp.

Det er muligt at få abonnoment på el-cyklen. For 50 kroner per måned, fås et abonnoment uden el-hjælp. Inkluderet i dette abonnoment, er den første halve time gratis. Herefter 4 kroner i timen.
For 70 kroner om måneden, fås abonnoment med el-hjælp. Også her, er den første halve time gratis. Herefter koster det 6 kroner i timen.

Alarmsystemet:
Cyklerne er forsynet med forskellige alarmsystemer, der baserer sig på tablet computerens GPS.
Transporteres cyklen f.eks. med 100 km/t, så vil alarmen gå i gang.
Der er f.eks. indbygget G-sensor, der detekterer rystelser, som kendes fra motorcykelalarmer.
Denne alarm, kan også detektere hærværk mod cyklen. Dog, er der ikke indbygget en sirene, og alarmen kan ikke høres. Flere har ment, at dette er en fejl på systemet, at der ikke er sirene, da den så ikke skræmmer hærværksfolk væk. I stedet dukker politiet bare op (hvis de har tid!). Alarmen går kun til centralen.

Endeligt er bycyklen lavet med specille komponenter, og har derfor ikke stor interesse hos tyve.

Falck abonnoment
Bycyklerne har falck abonnoment, hvilket betyder at centralen holder øje med dem, og Falck står for redistribution mv.

Høj kvalitet:
El-cyklen er søgt konstrueret i høj kvalitet, med lav vedligehold. De har lavet forsøg med forskellige typer cykler, blandt andet kardan træk.
Dog, kom de til, at remtræk var bedste valg. Så el-cyklerne er forsynet med remtræk. Et remtræk er stort set uden vedligeholdelse i forhold til kædetræk.

Hvad har el-cyklen kostet KBH kommune:
Prisen per ekstra bycykel er ca. 20.000 kroner (excl moms).
Kender ikke det samlede antal som er bestilt, men i første omgang, kommer 1260 elcykler til københavn.
Har læst, at der i alt er bestilt 3000 elcykler.
Den samlede regning, er ca. 110 mio kroner.
Elcyklen betales af både DSB, samt Københavns og Frederiksberg kommune.
Prisen er stort set den samme, som det vil have kostet, at opgradere de gamle bycykler.

Problemer:
Det viste sig, at der under invidelsen var flere problemer med elcyklen, der fortrins vis skyldes, at de personer der testede den, ikke var vandt til at køre med elcykler.

Elcyklen har ikke gashåndtag, men det er muligt at indstille hjælp i 3 niveauer. Den aktiveres ved, at pedalen drejer rundt, men da der kun tælles hele omdrejninger, betyder det at der er en forsinkelse før at el-hjælpen slår fra. Dette medførte, at de u-rutinerede kørerer, tørnede i mod kantsten, eller ikke forstod, hvad der skete.

De sidste rettelser er ved at blive gjort på el-cyklen, men om der tages hensyn til erfaringerne, og f.eks. monteres gashåndtag, momentsensor, eller en bedre PAS detektor, der giver flere pulser per omgang, vides ikke.

Politisk modvind:
http://www.b.dk/politiko/venstre-kalder-...e-userioes

Naturligvis er 100 mio kroner mange penge. Men i forhold til mange politiske investeringer, f.eks. DSB's, så syntes jeg de er givet godt ud. Jeg syntes om idéen med industri PC'en, der holder styr på cyklerne, og kan give turinformationer og mulighed for at købe biletter. Med hele 3000 el-cykler, er også sandsynligt, at de er med til at løse trafikale problemer i det indre københavn. Måske vil flere tage tog og bycykel, og stille bilen udenfor københavn centrum. Samtidigt, så ser ud til, at cyklen på mange måder er overvejet med hensyn til vedligehold.

I Århus og Odense har de reklamefinanserede bycykler, på samme måde som de gamle bycykler i København. De koster i gennemsnit mellem 1000 kroner, og 1500 kroner per styk at vedligeholde årligt. Trods de ikke bliver brugt! Og kører som en rustbunke.

Selvom de nye cykler er dyre, så forventes at de kan holde ca. 15 år uden stor vedligehold. Kan undgås at de stjæles, og at der ydes hærværk, så bliver det en relativ lav gennemsnits pris per år. Ialt, bliver de dyrere i indkøb og vedligehold end f.eks. Odenses, der ikke bruges, men til gengæld så tages der et lille beløb for at leje dem. Prisen er måske valgt for lav.

I hvertfald fortæller GoBikes direktør at 70 kroner per måned er billig - næsten alt for billig for abonnoment. Og mon ikke, at priserne er sat lidt for lavt? Det kan være svært, at drive en el-cykel for 6 kroner per time (25 km). Alene batteri, koster mindst det halve, og slid på motor mv. koster ca. 20%-30%. Priserne kan dog nok nemt justeres, hvis det viser sig, at ikke give overskud.

Jeg håber, at de nye el-cykler bliver en success.
Med den nye cykel, er det pendlerne der har været i centrum. Den gamle bycykel var et reklamestativ på to hjul, der var designet til, at være praktisk til at flytte reklamen. Samtidigt gav københavns kommune gratis reklameplads på over 100 søjler i København til et reklamefirma, for at få dem til at drive "bycyklerne". Den gamle ordning betød også, at reklamefirmaet bestemte hvor cyklerne skulle stå - bestemt ud fra, hvor reklamen gjorde bedst.

Den nye bycykel har stort set ingen interesse som tyveriobjekt - biler, er af større værdi, og indeholder flere brugbare dele.
Alligevel, er risiko for, at den nye bycykel bliver dyr - for den har mange politiske modstandere, der er villig til at yde hærværk på den.
Blandt andet cykeludlejningsvirksomheder føler deres eksistens truet. Taxa chauffører, føler at de statsfinanserede cykler konkurerer med dem. Og dertil, er mange bare imod offentligt finanserede cykler, og vil måske yde hærværk på dem af politiske årsager, eller betale polakkerne for at tage dem.

Med den nye ordning, er KBH kommune ude af aftalen med reklamefirmaet, hvilket betyder at cyklerne kan placeres, hvor det er hensigtsmæssigt for brugerne. Og samtidigt, så har kommunen selv mulighed for, at hente reklamepenge ind, ved at udlejde reklamesøjler, og måske reklamer på el-cyklen. Det har været nævnt mulighed for, at tablet PC'en, skulle kunne vise reklamer, når der køres.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
I Tokyo har de valgt el-dele-biler i stedet for el-dele-bycykler:

http://bilmagasinet.dk/article/175666-ku...ery/804516

[Image: ac457c7646fd4faa91e243cee6b0b64b.jpg?mod...t=500&q=85]
Svar
#3
Fandt denne engelske artikkel om de danske bycykler:
http://cphpost.dk/local/future-city-bike...aste-money

Har nogen prøvet dem? Er de leveret? Og hvor står de?
Jeg har ikke selv testet dem endnu. Men glæder mig til det.
Det kunne være spændende, hvis nogen vil skrive om deres erfaring, hvis de prøver en af de nye elektriske bycykler.

Så vidt jeg forstår, er de ikke helt lanceret endnu, selvom det fremgår af diverse medier. Før de blev leveret var meningen, at de skulle testes af udvalgte inviterede mennesker, blandt andet fra københavns kommune, og fra diverse medier, for at opsamle deres vurdering, og tilrette cyklerne.

Kan godt lide kommentaren med kommunale budgetter. Den sætter beløbet til elcyklerne lidt i perspektiv!

Kunne være godt, hvis man gav en skærv fra det offentlige til bedre kørekort - altså, tænker særligt på headsætundervisning baseret på videooptagelser og et elektronisk headset der detekterer øjets bevægelser og opmærksomhed, samt giver samme køreundervisning som en dygtig kørelærer til den uvidene elev.

Tør slet ikke tænke på, hvad et spil tennis på den lokale idrætsplads reelt koster. Eller, at låne en bog på biblioteket. Eller endnu værre, et besøg på teateret - teater budgget på 100 mio kr. årligt, og ingen indkomst.
Svar
#4
De første el-cykler er kommet. Desværre, så er jeg flyttet fra København, og har ikke haft mulighed for at prøve dem.

Har nogen prøvet de nye el-bycykler?

Hvad mener I om dem?

Burde de være gratis at bruge?
Svar
#5
(21-08-2014, 17:15)Super 8 Skrev: De første el-cykler er kommet. Desværre, så er jeg flyttet fra København, og har ikke haft mulighed for at prøve dem.

Har nogen prøvet de nye el-bycykler?

Hvad mener I om dem?

Burde de være gratis at bruge?

Jeg ved at der står nogle ved Østerport St. de står nede Ved Sløjfen, hvor bus 26 også køre fra. Lidt skråt over for den svenske kirke.

Har dog aldrig selv prøvet dem, men har set en masse kinesere fjolle rundt på dem. Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(25-08-2014, 07:04)Polywog Skrev: Jeg ved at der står nogle ved Østerport St. de står nede Ved Sløjfen, hvor bus 26 også køre fra. Lidt skråt over for den svenske kirke.

Har dog aldrig selv prøvet dem, men har set en masse kinesere fjolle rundt på dem. Grin


Der er kort over dem her: http://bycyklen.dk/da/find-a-bycykel
Kortet viser de 20 opladestationer, og om der er cykler i dem.
I alt skulle på nuværende tidspunkt være 250 bycykler.

Fandt en artikel om dem i business.dk: http://www.business.dk/vaekst/vi-laver-i...sk-bycykel
Bycyklen er fremstillet i tyskland af http://www.mifa.de der også fremstiller Grace. Grace er ekendt som elcyklen over alle.

El-cyklerne koster københavn og frederiksberg kommune ca. 500 kr. om måneden. I gennemsnit, er kommet 750 kr. ind per måned per el-cykel. Så trods den store modstand, kommer de måske ikke til at koste noget for skatteyderne. Måske bliver de mere populære, efterhånden som det bliver kendt de er der, og folk lærer at bruge dem, i stedet for busser.
Svar


Forum spring: