Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hjælp til at gøre min scooter lovlig.
#13
(28-08-2013, 15:13)Siv5 Skrev: Jeg har købt en brugt scooter gennem en ven, og blev lovet at der ikke var pillet ved den. I dag blev jeg stoppet af politiet der tjekkede den på et bånd og skærmen viste 68. Så nu skal jeg hurtigst muligt få gjort den lovlig igen. Jeg har ringet til samtlige forhandlere og værksteder i Silkeborg hvor jeg bor.

Ingen kan eller vil gøre den lovlig. Det er en TMS S3 50cc jeg har, og da firmaet er gået konkurs, lader det til at ingen ligger inde med dele til denne model mere. Så hvad gør jeg så. Er der evt. en fra Silkeborg der kan gøre min scooter lovlig igen, vil selvfølgelig gerne betale for det. Det haster bare ret meget, da jeg ikke tør køre på den før dette er ordnet.

Okay, lad os begynde fra en ende af. Smil
Først kan du købe en toppakning og så tage topstykket af og måle diameteren af cylindren, den burde gerne være 39mm. Er den få mm større eller mindre gør det ikke den store forskel, men er du oppe på 45-47mm er det en for stor der sidder på. Grin

Jeg kan se at denne model er begrænset i CDI'en og i vario med en 9mm bred bøsning. Så du skal først måle den udenvendige diameter af glidebøsningen i varioen. Gå så til en smed eller en anden der har en drejebænk og få dem til at lave en kort bøsning der er 9mm bred og har en indre diameter på det samme som glidebøsningen med tolerencerne +0,02 og -0,00. Den ydre diameter af den begrænsende bøsning han skal lave skal være ca. 5mm større end den indre diameter. Hvilket materiale den laves af er af mindre betydning, det skal blot være hårdt og først smelte ved over 250 grader. Hærdeplast og stål er begge fine og billige materialer. Smil

Angående begrænsningen i CDI'en, så er den lidt mere tricky, da du skal have en original CDI. Kan det ikke fremskaffes kan du begrænse kræfterne ved at putte en tragt ind i luftfilteret. Placeringen skal være i luftvejen og det bedste sted vil være en afstand på mindst 2 cm fra karburatoren men ikke inde i selve luftfilterkassen. Grin
Denne tragt vil både tvinge lufthastigheden op uden grund, hvilket man taber energi på, men man vil også begrænse ved hjælp af trykbølger på denne måde. Brug en plastik tragt så du kan eksperimentere med hvor stort hullet skal være. Husk at skifte dyse når du ændrer mængden af luft. Blink med øjet

Jeg tror det umiddelbart var således den kan begrænses uden at skaffe originale reservedele. Ingen benzinøkonomisk måde overhovedet og tragten skal nok begrænse kræfterne, men er det nødvendigt må man gøre det. Er du utilfreds med accellerationen kan du få lavet en begrænsende bøsning der er bredere end 9mm og så gøre hullet i tragten lidt større. Grin

Mål altid hastigheden med en GPS så du er sikker på at du overholder loven. Den konfiskeres nemlig når du på et rullefelt når over 42 km/t anden gang. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی


Forum spring: