Halløjsa.
Det sker nogle gange for fir-taktere at de bliver utætte i ventilerne, hvilket man sagtens kan fikse, men er det ikke problemet, så kommer her min historie om fart i en agility.
Først, en glat glidebøsning, så var jeg oppe på 55 km/t på speedometer, hvilket nok har været 50 ægte. Derefter var det at save i CDI'en for at fjerne begrænsningen dér, således at den kan komme op på 9000 omdrejninger i stedet for kun 7500. Dette tillader at man kan bruge hele effektbåndet, hvilket giver ca. 5-10 km/t højere topfart og med de rette ruller giver bedre accelleration.
Derefter skiftede jeg til et malossi multivar, hvilket gav hurtigere accelleration og lidt højere topfart, men det kan lige så godt have været fordi den gamle var slidt. Jeg kørte dengang med et "powerluftfilter" og #86 dyse, men jeg har senere med trykmåler fundet ud af at man kan få helt fri gennemgang gennem det originale ved at fjerne begrænsningen. Du skal så fjerne den indsnævring der sidder støbt ind i gummistykket mellem karburator og filterkasse, ca. 7 cm fra filterkassen og så skal du med et pudseværktøj på en dremel fjerne alle fejl fra støbningen der sidder i luftvejene og glatte alle ujævne kanter ud. Grunden til at jeg anbefaler det værktøj er at det smelter plastikken en smule, så det efterlader en helt glat overflade, men har du for høj hastighed bliver overfladen ujævn.
For at få højere gearing kan man bruge en
malossi X-kevlar rem, som speedline sælger, da den er 2% længere end den originale, hvilket jeg opdagede at lige var nok.
Angående ruller fandt jeg frem til at det optimale var at blande 6g og 6,5g således at gennemsnitsvægten var 6,25g, men jeg anbefaler stadig at bruge følgende fremgangsmåde til at finde rullevægten og dysestørrelsen:
- Køb et par sæt ruller (og et par
dyser) og et stopur og find en lang lige strækning.
- Stå helt stille ved starten af strækningen og start stopuret i samme sekund du drejer gashåndtaget helt i bund og stop det når du når 50 km/t, eller når du har kørt en kendt strækning du mener du vil kunne stoppe uret ved hver eneste gang.
- Dette gør du tre gange med hver rullevægt og hver dysestørrelse og den, hvor det går hurtigst er bedst.
- Optimér først ruller og derefter dyse. Det er dog muligt at du lige må dyse lidt op inden du går i gang med rullerne, hvis den er for sløv til at lave testen.
Det er lidt en selvfølge med friskt tændrør, rent luftfilterelement, at gear- og motor-olie er skiftet når den har trængt, at bremserne ikke støder på og at forhjulet er smurt.
Du kan derudover også både bedre motorgang og nemmere koldstart ved at skifte til
iridium tændrør og en
31.000V tændspole.
På denne måde, med den forskel at jeg ikke brugte det originale luftfilter, nåede jeg 72 km/t på gps, hvilket er 80-85 på speedometeret.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".