Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny her :)
#1
hej alle Grin

Jeg er ny i scooter-verdenen og vil gerne stille nogle spørgsmål inden jeg køber scooter.

Min opgave er at købe en 30 knallert til min datter. Ideen er at købe en brugt maskine, med mangler etc. for at holde prisen lav (max 2500). Den skal så sættes i stand over vinteren og være klar til næste forår.

Så derfor kigger jeg nu efter en brugt 30 knallert.
Jeg poster her i 4-takter fordi det er hvad jeg har forstand på (noget da Blink med øjet) hvis der skal laves motor-arbejde.

Så mine spørgsmål:
1. Hvad ville være en passende model til en nybegynder (min datter er ret lille af statur og vejer ikke så meget). Hun ønsker sig noget i "retro" stil Grin
2. Bør jeg også overveje en 2-takt model?
3. Hvis ja hvorfor?
4. Hvad går typisk galt på scootere og hvad skal man checke ved køb?

På forhånd tak for evt. svar Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Velkommen til Smil

2. Bør jeg også overveje en 2-takt model?
3. Hvis ja hvorfor?
4-taktere er mest økonomiske og støjsvage, dog har 2-taktere ofte lidt flere kræfter Blink med øjet

4. Hvad går typisk galt på scootere og hvad skal man checke ved køb?3
Det der typisk går galt er når folk skruer og ikke aner hvad de laver, det har jeg og mange andre lært på den hårde måde Fortvivlet

Må jeg spørge hvorfor du går efter en scooter med mangler? Hvorfor ikke bare lede efter en der fungerer som den skal? Grin
Svar
#3
Hej og velkommen til siden.
Først og fremmest vil jeg gerne fortælle dig, at det er lidt op til en selv, om man ønsker en 2-takter eller en 4-takter. Har du planer om at få den til at køre hurtigt osv, så skal du over i noget 2-takter. Men det formoder jeg at du ikke har tænkt dig, derfor synes jeg det er en fin ide med noget 4-takter, som også i de fleste tilfælde kører længere på literen.
Problemet er bare, at der findes idag så mange 4-taktere, som er kinesere, men nogle mærker er bedre end andre. Fx kunne en Kymco være en super ide. Jeg ville da holde mig LANGT væk fra Giantco, da jeg ud af erfaring selv købte en til min lille søster, og den skulle da hele tiden repereres.

I hvert fald, skal du ud og kigge på noget brugt, så sørg for at tjekke disse ting:
At scooteren ikke er væltet, eller har været nede og ligge, altså at dens skjolde ser fornuftige ud, da det nogle gange kan vise sig, at stellet kan have taget skade af at have væltet.
Tjek for rust både på stel/motor/udstødning samt støddæmpere (både foran og bagved). Husk også at tjekke at dækkene er fine og med godt mønster da det også koster lidt at få det skiftet.
Mærk efter at motoren ikke er varm når du skal til at tænde den, da sælger nogle gange prøver at skjule at scooteren er svært at starte op når den er kold.

På kickstarteren burde den starte på første hug, men max for andet hug. Prøv da også elstarteren, og lyt ikke til sælger hvis han/hun påstår at der kun lige mangler et nyt batteri og så starter den. (Hvorfor har sælger så ikke selv LIGE gjord dette)Blink med øjet
Tjek at motoren står roligt og fint i tomgang, og tag dig en lille tur. Tjek både bremser, affjedring, topfart (lidt over 30 kan den godt vise, da de normalt viser en anelse for meget på speedometeret). Tjek selvfølgelig også alle lygter, da nogle af dem kan være svære og tager lang tid at skifte.

Spørg om servicehæfte, og hvis ikke sælger har det, så spørg om faktura på seneste service eller lignende.
Og husk nu, at alle scootere der er nyere end juni 2006, alle SKAL have nummerplade på, og derfor også naturligvis har en registreringsattest, (nøjagtigt ligesom biler, bortset fra at scooteren ikke skal til synSmil)

- Nogle ting som du selv kan skifte på den som service er: tændrør, luftfilter, benzinfilter, variator ruller, (Hvis det er en 4-takter så skal man også huske at stille ventilerne en gang imellem, og huske at skifte olien på den som på en bil), en 2-takter skal nemlig kun fyldes med olie i en beholder som bliver opbrugt. Man kunne da også smøre gaskabel og bagbremsekabel hvis man lige vil give den en ordenlig tur.Blink med øjet Husk da også at man ca. hvert 2. år udskifter bremsevæsken til forbremsen.
Gilera Stalker -- årgang 2009 -- 3800km. Lovlig
BMW 320i E30 Coupe -- årgang 1987 -- 242.000km.
Svar
#4
2 takteren er nemmere at skrue i for nybegyndere, der er færre komponenter og mindre der kan lave vrøvl. den vil derfor også være nemmere at fejlsøge på.

Til 2500 skal du passe på ikke at løbe ind i en forskruet model.
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#5
Tusind tak for de hurtige og meget udførlige svar Grin

Mht. mangler - rigtig nok - hvorfor lede efter en med fejl - een der virker ville da være at foretrække.Grin Jeg synes bare at efter at have kigget en del på DBA så har jeg ikke fundet fejlfrie 4-takt maskiner i den prisklasse. Men de findes måske?

Så har jeg lige et spørgsmål mht variator ruller? Hvordan checker jeg dem og hvor tit skal de skiftes/serviceres?
Alt det andet service-arbejde har jeg lavet før på bil/mc så det ser jeg ikke som et problem Grin

Mht. modeller så har jeg kigget på sym fiddle II og mio - er der nogen der har anbefalinger etc.?

Tak igen for de gode svar!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(27-08-2013, 08:57)A-T Skrev: Tusind tak for de hurtige og meget udførlige svar Grin

Mht. mangler - rigtig nok - hvorfor lede efter en med fejl - een der virker ville da være at foretrække.Grin Jeg synes bare at efter at have kigget en del på DBA så har jeg ikke fundet fejlfrie 4-takt maskiner i den prisklasse. Men de findes måske?

Så har jeg lige et spørgsmål mht variator ruller? Hvordan checker jeg dem og hvor tit skal de skiftes/serviceres?
Alt det andet service-arbejde har jeg lavet før på bil/mc så det ser jeg ikke som et problem Grin

Mht. modeller så har jeg kigget på sym fiddle II og mio - er der nogen der har anbefalinger etc.?

Tak igen for de gode svar!

HAr du overvejet og kigge på en af politiet´s auktioner der kan man være heldig og finde en udemærket scooter til en rimelig pris.
Svar
#7
(27-08-2013, 09:09)Quiks Skrev: HAr du overvejet og kigge på en af politiet´s auktioner der kan man være heldig og finde en udemærket scooter til en rimelig pris.

Så jeg ved, afholdes der ikke auktioner med knallerter mere. Ihvertfald ikke her, i "mit" område.
Ivecar plus 2023.
Svar
#8
(27-08-2013, 09:41)Jps Skrev: Så jeg ved, afholdes der ikke auktioner med knallerter mere. Ihvertfald ikke her, i "mit" område.

Og dem der er, er der laaaangt imellem. Ked af det
Svar
#9
(27-08-2013, 09:41)Jps Skrev: Så jeg ved, afholdes der ikke auktioner med knallerter mere. Ihvertfald ikke her, i "mit" område.

Kun med hittegods knallerter, ikke dem der er konfiskeret. Det gør de ikke mere.

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(27-08-2013, 09:41)Jps Skrev: Så jeg ved, afholdes der ikke auktioner med knallerter mere. Ihvertfald ikke her, i "mit" område.

Okay jeg mener bare de stadig holder dem her i Odense men det vil jeg da lige få tjekket ville nemlig selv købe en magen til min egen scooter bare som reservedele.
Svar
#11
(27-08-2013, 09:45)barden Skrev: Kun med hittegods knallerter, ikke dem der er konfiskeret. Det gør de ikke mere.


Okay Smil.
Ivecar plus 2023.
Svar
#12
Hvad med at gå en helt anden vej?

Køb en Ciao eller en Maxi. Sådan een er lille, let, har ingen plasticskjolde der kan gå i stykker og er mekanisk simpel - og derfor holdbar. Man kan vel godt finde en defekt model for 2500 kr, antager jeg. Og så er den rigtig retro!
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar


Forum spring: