Udover selve scooteren, er det meget godt at have en idé om, hvad den koster:
Tøj - der skal købes tøj, styrthjelm, og handsker. Styrthjelm og handsker er obligatorisk. Hvis ikke styrthjelmen har antidug visir, så anbefales pin-lock. Styrthjelm og handsker koster i alt fra 1000 kr. og op.
Kædelås: Du skal have et par kædelåse - gerne en til både forhjul og baghjul. Jeg foretrækker dem med løs hængelås, da hængelåsen så kan udskiftes. Du skal regne med ca. 600-1000 kroner eller mere.
Jeg bruger selv den her som er en af de billigste:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=9520...1388864446 samt en lidt kortere til forhjul. Foretrukken er naturligvis en som ABUS, men prisen er høj.
Alarm: Hvis scooteren har stik til alarm, er en god idé at sætte en alarm i. Koster ca. 300 kr. Du kan selv sætte den i, hvis stikket er der. Som alternativ - hvis den ikke har stik - så kan bruges en kædelås/skivelås med alarm. Du skal specielt være opmærksom på strømforbruget. Nogle alarmer dræner scooterens batteri på få dage, så det koster et nyt batteri mv. Andre, bruger få miliampere, og fungerer over en måned uden der køres eller oplades. Tjek forbruget om muligt - helst 3 mA eller lavere, max 6 mA kan anbefales.
Hun skal naturligvis have en ansvarsforsikring - den koster ca. 1000 kr. om året. Obligatorisk.
Det er en meget god idé, med et falck abonnoment. Det koster 500 kr. om året. Næsten obligatorisk - med mindre du selv har mulighed for at transportere scooteren.
Reservebenzindunk: Søg på MSR brændstofflaske, 0.3l/0.6l eller 0.9l. Eneste der kan bruges til scooter. Ikke nødvendigt, men kan være en fordel. Koster ca. 100 - 150 kroner.
Mobiltelefon: Nødvendigt, f.eks. for at ringe efter falck eller anden hjælp.
Oplader: Hvis der løbes tør for strøm, så er nødvendigt med en oplader. De eneste der kan anbefales er CTEK. Koster ca. 600 kroner.
Har du selv tænkt at servicere den?
Ellers skal du tænke på, hvor det skal gøres. Mange forhandlere servicerer kun scootere som de selv har solgt. Så du kan komme til at køre langt. Service og vedligehold - hvis det skal gøres hos en forhandler - skal du forvente koster ca. 50 øre per km. plus ekstra udgifter, f.eks. ved styrt, punkteringer mv. Forvent 2.000 kr. per år.
Punkteringer: Kan varmt anbefale at hælde punkteringsbeskyttelse i dækket. Så punkteres ikke i de første par år eller mere. Du skal regne med, at punkteringsvæsken koster ca. 100 kroner per dæk, eller 200 kr. ialt. Du må ikke bruge dækpilot. Det ødelægger alt, og koster dynen bagefter. Brug OKO puncture free offroad, Airman, eller Slime. En 250ml flaske er nok per hjul, eller 500 ml for to hjul. Normalt kan en 250 ml flaske punkterbeskytte MC-dæk op til 6mm og 500 ml i et MC-dæk beskytte op til 10mm. Normalt bruges 250 ml. per dæk (6mm). Bauhause har slime. T-Hansen har air-man. Nogle kits sælges med pumpe, men en pumpe er ikke nødvendigt, hvis du hælder det i på tankstationen. Jeg har aldrig haft en punktering med punkterbeskyttelsesvæske i, så en pumpe er unødvendig. Der er ingen grund til at købe slime pumper. De er ikke pengene værd i forhold til AirMan pumpen.
Airman Easy pumpen, der følger med nogle kits fra T-Hansen, er i øvrigt den bedste minipumpe i verden til MC'er og cykler, og oprindeligt udviklet i Skanderborg. Fin, hvis du har brug for en pumpe, til f.eks. scooter, cykler, eller bil. Tyskerne har købt virksomheden, men har måttet beholde addressen i Skanderborg, grundet patenterne. På Airmans hjemmeside, står den er tysk designet, på patenterne står Skanderborg for Easy pumpen. Den kræver et 12V cigarstik, og kører ikke på 230V.
Personligt fraråder jeg lidt DBA - det er lidt et skotmarked. Og der er risiko for konstruktive ændringer, der kan koste dyrt. Be om stelnummeret i telefonen, og tjek det på nettet før køb. Der er ingen grund til at møde op, hvis de ikke vil oplyse stelnummer. Er det en ældre knallert, kan du måske ikke finde oplysninger på nettet, og den kan være fra før at nummerplade var nødvendig. I så fald, er det særligt vigtigt at tjekke, at det ikke er en 45 knallert, der søges solgt som 30'er. Det kan koste mange penge i bøder, samt udsættelse af bilkørekort, konfiskering af scooter osv. Det ses, og i nogle tilfælde er de enda justeret, til at kun kunne køre 30, og med 30 dele sat på, eller tilbydes sat på, så køberen reelt er uvidne. Det er stelnummeret som afgør, at det er en 45'er. Køres på den, uanset den kun kører 25 km/t og med 30 dele, så koster det samme som at køre bil uden kørekort, udsættelse af kørekort mv. Dertil diverse småbøder, f.eks. koster bøde, for at køre på cykelsti og ikke vej, at ikke have nummerplade på, og diverse fejl, typisk fejl på lys. Det kan måske også koste for konstruktiv ændring, og dermed konfiskering. Det sker ofte i den blå avis, at 45 knallerter får fjernet nummerpladen, og neddrosles til 30'er, med fatale konsekvenser for køberne. Ofte finder politiet måske også et par småfejl, måske noget ulovligt, mangler eller lign. og så kommer nemt lidt ovenpå bøden for at køre uden kørekort, cykelsti, nummerpladen osv. Typisk starter den slags for en der kører 25-30, f.eks. med en sprungen pære, som politiet lige vil bemærke... Og regningen bliver på 4-5 cifre i alt. Og falck skal have 1600 kr. for at hente scooteren. Nogle der sælger gennem DBA, kan også finde på at ringe til politiet, når du kører derfra - så køb aldrig ulovlig knallert i DBA.
Kan anbefale
http://www.nummerplade.net - tjek restgæld, udskriv slutseddel, og hav den med ved handlen. Tjek også, om forsikringen er aktiv.
Du kan også prøve VIN tjekkeren på
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesid...hecker.php - den fungerer også på ældre scootere. Kommer den ikke igennem VIN tjekkeren, så er stelnummeret forkert, og du bør holde fingrene fra den. Kan du ikke finde oplyst på VIN-tjekkeren, eller nummerplade.net, at det er en lille knallert / 30 km/t, må du antage det er en motorcykel. Før der købes scooter, er også en god idé at tjekke oplysningerne hos motorregisteret:
Tjek i motorregisteret:
https://motorregister.skat.dk/dmr-front/...nfls=false
Med typegodkendelsesnummeret fra ovenstående kan typegodkendelsen findes her:
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-...delse.aspx
På scooter/knallert, kan du ikke slå typegodkenselse op fra stelnummer.