Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny her :)
#13
(28-08-2013, 07:46)stormbringer Skrev: Hvad med at gå en helt anden vej?

Køb en Ciao eller en Maxi. Sådan een er lille, let, har ingen plasticskjolde der kan gå i stykker og er mekanisk simpel - og derfor holdbar. Man kan vel godt finde en defekt model for 2500 kr, antager jeg. Og så er den rigtig retro!

Jeg tvivler på du får ret meget maxi for 2500 da de som du selv siger bliver betegnet som vetaran knallerter idag og derfor koster mere end de gjorde fra ny el ihvertfald næsten. Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
(26-08-2013, 18:43)Jacob k Skrev: 2 takteren er nemmere at skrue i for nybegyndere, der er færre komponenter og mindre der kan lave vrøvl. den vil derfor også være nemmere at fejlsøge på.

Han skriver at han har forstand på 4 takter, hvorfor skal han så købe 2 takter ?
Scooterture:
Skagen video.
 Mariager Havn video.
Sym Fiddle II 125/160cc årg. 2010
Opel Meriva årg. 2005
Svar
#15
(29-08-2013, 01:02)Flemmingo Skrev: Han skriver at han har forstand på 4 takter, hvorfor skal han så købe 2 takter ?

ja det ved jeg heller ikke men mig der tog fejl af hvem der lagde det ind med caio og maxi nævnte den kun fordi jeg mente det var ham der startede oplægget der nævnte dem.Grin
Svar
#16
(29-08-2013, 06:05)Quiks Skrev: ja det ved jeg heller ikke men mig der tog fejl af hvem der lagde det ind med caio og maxi nævnte den kun fordi jeg mente det var ham der startede oplægget der nævnte dem.Grin

Mnjaeh. Jeg læste det nu ikke som om at A-T frabad sig 2-takter, ifald argumentationen var på plads. Og hvis en billig, brugt, begynderegnet retromodel så var 2-takter, gjorde det ikke noget blot det ikke gav en ringere oplevelse. Derfor ideen med Ciao.

Skal det være retro-4-takter kan jeg kun komme på eet forslag, og det er en Dax-kopi som f.eks. Skyteam. Den er relativt let og faktisk ganske velegnet til en lille person. Omkring 65 kilo - sammenlignet med f.eks. min egen Stealth som vejer knap 100 vil det gøre en stor forskel når der skal bakses rundt med køretøjet.
Men jeg tror bare ikke det er let at finde en brugt Skyteam til 2500.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#17
(29-08-2013, 01:02)Flemmingo Skrev: Han skriver at han har forstand på 4 takter, hvorfor skal han så købe 2 takter ?

"2. Bør jeg også overveje en 2-takt model?"

Det er svært at overveje, hvis man ikke kender fordelen ved de 2-takter.
Uanset hvad folk siger så er en 2-takter bare nemmere at have med at gøre!
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
(30-08-2013, 14:40)Jacob k Skrev: "2. Bør jeg også overveje en 2-takt model?"

Det er svært at overveje, hvis man ikke kender fordelen ved de 2-takter.
Uanset hvad folk siger så er en 2-takter bare nemmere at have med at gøre!

Helt sikkert meget nemmere tør ikke pille ved kaburator og den slags på min 4 takter men også 28 år siden jeg gik på EFG og lærte om 4 taktér er jo glemt idag, Men en totakter den tør jeg skille ad ved ik hvor mange gange jeg har rodet med min maxi 2 gear da jeg var 16-18 år.
Svar
#19
(30-08-2013, 16:33)Quiks Skrev: Helt sikkert meget nemmere tør ikke pille ved kaburator og den slags på min 4 takter men også 28 år siden jeg gik på EFG og lærte om 4 taktér er jo glemt idag, Men en totakter den tør jeg skille ad ved ik hvor mange gange jeg har rodet med min maxi 2 gear da jeg var 16-18 år.
Ej hold dog op tøsedreng, karburatoren på en 4-takter er ikke mere indviklet end en på en 2-takter Blink med øjet
Svar
#20
(30-08-2013, 16:42)Arbejdsnarkomanen Skrev: Ej hold dog op tøsedreng, karburatoren på en 4-takter er ikke mere indviklet end en på en 2-takter Blink med øjet

Ikke af hvad jeg har hørt. Men lyder da godt.
Svar
#21
(30-08-2013, 16:45)Quiks Skrev: Ikke af hvad jeg har hørt, Men lyder da godt.

Den er go' nok. De to motortyper fungerer med den samme karburator. Imidlertid er der sket eet og andet siden Maxi. Moderne 2- og 4-taktere kører vel oftest med CV-karburatorer, og de ligner absolut ikke maxi'ens (og alle de andre knallerter fra dengang) enkle konstruktion.

CV-karburatorer fungerer med vacuum, og styres af et lille vippespjæld som er placeret EFTER nål, hoveddyse og det 'gammeldags' cylinderformede spjæld. Der er membran, fjeder og måske en rigtig accelerationspumpe mere at forholde sig til ift maxi'en.

Angiveligt er man gået over til CV fordi denne type giver bedre benzinøkonomi.

Hvis fravær af kompleksitet og ønske om mekanisk 'kendt område' står højt på ønskesedlen - ja så er Maxi/Ciao faktisk et godt valg.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
Takker for de gode råd igen Grin
Det ser nu ud til at datteren har forelsket sig i Sym Mio/Fiddle II - det er vel udseendet der trækker.
Så det kan godt være at jeg bliver nødt til at finde nogle sparegrise at slå ihjel Grin

Mht CV karburatorer - ja så har jeg været nede i dem ifbm. MC renovering. Problemerne har dog begrænset sig til hængende svømmer-ventiler og tilstoppede dyser - dvs. relativt nemt at håndtere.

Såvidt jeg kan se i specifikationerne så er Mio lidt lettere (og måske lidt mindre) end Fiddle - så måske et bedre valg for datteren?
Svar
#23
Udover selve scooteren, er det meget godt at have en idé om, hvad den koster:

Tøj - der skal købes tøj, styrthjelm, og handsker. Styrthjelm og handsker er obligatorisk. Hvis ikke styrthjelmen har antidug visir, så anbefales pin-lock. Styrthjelm og handsker koster i alt fra 1000 kr. og op.

Kædelås: Du skal have et par kædelåse - gerne en til både forhjul og baghjul. Jeg foretrækker dem med løs hængelås, da hængelåsen så kan udskiftes. Du skal regne med ca. 600-1000 kroner eller mere.
Jeg bruger selv den her som er en af de billigste: http://www.thansen.dk/product.asp?c=9520...1388864446 samt en lidt kortere til forhjul. Foretrukken er naturligvis en som ABUS, men prisen er høj.

Alarm: Hvis scooteren har stik til alarm, er en god idé at sætte en alarm i. Koster ca. 300 kr. Du kan selv sætte den i, hvis stikket er der. Som alternativ - hvis den ikke har stik - så kan bruges en kædelås/skivelås med alarm. Du skal specielt være opmærksom på strømforbruget. Nogle alarmer dræner scooterens batteri på få dage, så det koster et nyt batteri mv. Andre, bruger få miliampere, og fungerer over en måned uden der køres eller oplades. Tjek forbruget om muligt - helst 3 mA eller lavere, max 6 mA kan anbefales.

Hun skal naturligvis have en ansvarsforsikring - den koster ca. 1000 kr. om året. Obligatorisk.

Det er en meget god idé, med et falck abonnoment. Det koster 500 kr. om året. Næsten obligatorisk - med mindre du selv har mulighed for at transportere scooteren.

Reservebenzindunk: Søg på MSR brændstofflaske, 0.3l/0.6l eller 0.9l. Eneste der kan bruges til scooter. Ikke nødvendigt, men kan være en fordel. Koster ca. 100 - 150 kroner.

Mobiltelefon: Nødvendigt, f.eks. for at ringe efter falck eller anden hjælp.

Oplader: Hvis der løbes tør for strøm, så er nødvendigt med en oplader. De eneste der kan anbefales er CTEK. Koster ca. 600 kroner.

Har du selv tænkt at servicere den?
Ellers skal du tænke på, hvor det skal gøres. Mange forhandlere servicerer kun scootere som de selv har solgt. Så du kan komme til at køre langt. Service og vedligehold - hvis det skal gøres hos en forhandler - skal du forvente koster ca. 50 øre per km. plus ekstra udgifter, f.eks. ved styrt, punkteringer mv. Forvent 2.000 kr. per år.

Punkteringer: Kan varmt anbefale at hælde punkteringsbeskyttelse i dækket. Så punkteres ikke i de første par år eller mere. Du skal regne med, at punkteringsvæsken koster ca. 100 kroner per dæk, eller 200 kr. ialt. Du må ikke bruge dækpilot. Det ødelægger alt, og koster dynen bagefter. Brug OKO puncture free offroad, Airman, eller Slime. En 250ml flaske er nok per hjul, eller 500 ml for to hjul. Normalt kan en 250 ml flaske punkterbeskytte MC-dæk op til 6mm og 500 ml i et MC-dæk beskytte op til 10mm. Normalt bruges 250 ml. per dæk (6mm). Bauhause har slime. T-Hansen har air-man. Nogle kits sælges med pumpe, men en pumpe er ikke nødvendigt, hvis du hælder det i på tankstationen. Jeg har aldrig haft en punktering med punkterbeskyttelsesvæske i, så en pumpe er unødvendig. Der er ingen grund til at købe slime pumper. De er ikke pengene værd i forhold til AirMan pumpen.

Airman Easy pumpen, der følger med nogle kits fra T-Hansen, er i øvrigt den bedste minipumpe i verden til MC'er og cykler, og oprindeligt udviklet i Skanderborg. Fin, hvis du har brug for en pumpe, til f.eks. scooter, cykler, eller bil. Tyskerne har købt virksomheden, men har måttet beholde addressen i Skanderborg, grundet patenterne. På Airmans hjemmeside, står den er tysk designet, på patenterne står Skanderborg for Easy pumpen. Den kræver et 12V cigarstik, og kører ikke på 230V.

Personligt fraråder jeg lidt DBA - det er lidt et skotmarked. Og der er risiko for konstruktive ændringer, der kan koste dyrt. Be om stelnummeret i telefonen, og tjek det på nettet før køb. Der er ingen grund til at møde op, hvis de ikke vil oplyse stelnummer. Er det en ældre knallert, kan du måske ikke finde oplysninger på nettet, og den kan være fra før at nummerplade var nødvendig. I så fald, er det særligt vigtigt at tjekke, at det ikke er en 45 knallert, der søges solgt som 30'er. Det kan koste mange penge i bøder, samt udsættelse af bilkørekort, konfiskering af scooter osv. Det ses, og i nogle tilfælde er de enda justeret, til at kun kunne køre 30, og med 30 dele sat på, eller tilbydes sat på, så køberen reelt er uvidne. Det er stelnummeret som afgør, at det er en 45'er. Køres på den, uanset den kun kører 25 km/t og med 30 dele, så koster det samme som at køre bil uden kørekort, udsættelse af kørekort mv. Dertil diverse småbøder, f.eks. koster bøde, for at køre på cykelsti og ikke vej, at ikke have nummerplade på, og diverse fejl, typisk fejl på lys. Det kan måske også koste for konstruktiv ændring, og dermed konfiskering. Det sker ofte i den blå avis, at 45 knallerter får fjernet nummerpladen, og neddrosles til 30'er, med fatale konsekvenser for køberne. Ofte finder politiet måske også et par småfejl, måske noget ulovligt, mangler eller lign. og så kommer nemt lidt ovenpå bøden for at køre uden kørekort, cykelsti, nummerpladen osv. Typisk starter den slags for en der kører 25-30, f.eks. med en sprungen pære, som politiet lige vil bemærke... Og regningen bliver på 4-5 cifre i alt. Og falck skal have 1600 kr. for at hente scooteren. Nogle der sælger gennem DBA, kan også finde på at ringe til politiet, når du kører derfra - så køb aldrig ulovlig knallert i DBA.

Kan anbefale http://www.nummerplade.net - tjek restgæld, udskriv slutseddel, og hav den med ved handlen. Tjek også, om forsikringen er aktiv.

Du kan også prøve VIN tjekkeren på http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesid...hecker.php - den fungerer også på ældre scootere. Kommer den ikke igennem VIN tjekkeren, så er stelnummeret forkert, og du bør holde fingrene fra den. Kan du ikke finde oplyst på VIN-tjekkeren, eller nummerplade.net, at det er en lille knallert / 30 km/t, må du antage det er en motorcykel. Før der købes scooter, er også en god idé at tjekke oplysningerne hos motorregisteret:

Tjek i motorregisteret:
https://motorregister.skat.dk/dmr-front/...nfls=false

Med typegodkendelsesnummeret fra ovenstående kan typegodkendelsen findes her:
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-...delse.aspx
På scooter/knallert, kan du ikke slå typegodkenselse op fra stelnummer.
Svar
#24
tak igen for den megen info Grin

Det med punkteringer undrer mig lidt? Er der mange punkteringer på knallert?
(Har kørt mc i mange år og kun punkteret een gang)
Jeg har også hørt meget dårligt om det der anti-punkter snask - sætter sig i ventiler etc..

Og reserve-dunk? Er rækkevidden meget lille/er der ingen benzin måler på? Der er måske ikke reserve som på mc?

hej Smil

Husk venligst at starte med stort, tak. Jps.
Svar


Forum spring: