Søg Garagen Hej Gæst! Register

Scooterkører død efter påkørsel
#1
Citat fra TV2:

Scooterkører død efter sammenstød:

Et sammenstød mellem en scooter og en bil kostede i morges den 34-årige kvin­delige scooterkører livet. Ulykken ske­te i Gravballe nord for Silkeborg, da bilisten var trukket over i den anden vejbane for at lave en overhaling.

"Scooteren ramte lige frontalt ind i bilen og kom tre-fem meter op i luften ifølge vidnerne og slog en til to kolbøtter. Mens hun var oppe i luften, røg styrthjelmen af, for den var åbenbart ikke spændt fast. Hun landede på vejen, og styrthjelmen lå 18 meter væk fra hende, fortæller vagthavende ved politiet i Silkeborg.

Den 34-årige kvinde døde på stedet.

Citat slut.


Grunden til at jeg bringer dette citat er, at jeg oplever disse hasarderede overhalinger mindst 1-2 gange om ugen, både på landevejene og i byerne hernede. Og når de passerer tæt forbi mig, har jeg som regel rystet på hovedet og så tilgengæld fået fuckfingeren. Hvad fanden tænker de billister på? Er der forhindringer i deres vognbane og der kommer modkørende, uanset hvilket køretøj det er, skal man ikke overhale? At hun muligvis ikke havde spændt hjelmen, er jo bare endnu mere tragisk. Den kunne, have reddet hende?

Og nej, jeg er selv nogen engel på vejen. Jeg overtræder også færdelsloven i ny og næ, men ikke noget vildt hasarderet, som sætter andre trafikanters liv på spil.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Jps Skrev:Citat fra TV2:

Scooterkører død efter sammenstød:

Et sammenstød mellem en scooter og en bil kostede i morges den 34-årige kvin­delige scooterkører livet. Ulykken ske­te i Gravballe nord for Silkeborg, da bilisten var trukket over i den anden vejbane for at lave en overhaling.

"Scooteren ramte lige frontalt ind i bilen og kom tre-fem meter op i luften ifølge vidnerne og slog en til to kolbøtter. Mens hun var oppe i luften, røg styrthjelmen af, for den var åbenbart ikke spændt fast. Hun landede på vejen, og styrthjelmen lå 18 meter væk fra hende, fortæller vagthavende ved politiet i Silkeborg.

Den 34-årige kvinde døde på stedet.

Citat slut.


Grunden til at jeg bringer dette citat er, at jeg oplever disse hasarderede overhalinger mindst 1-2 gange om ugen, både på landevejene og i byerne hernede. Og når de passerer tæt forbi mig, har jeg som regel rystet på hovedet og så tilgengæld fået fuckfingeren. Hvad fanden tænker de billister på? Er der forhindringer i deres vognbane og der kommer modkørende, uanset hvilket køretøj det er, skal man ikke overhale? At hun muligvis ikke havde spændt hjelmen, er jo bare endnu mere tragisk. Den kunne, have reddet hende?

Og nej, jeg er selv nogen engel på vejen. Jeg overtræder også færdelsloven i ny og næ, men ikke noget vildt hasarderet, som sætter andre trafikanters liv på spil.

Det er uhyggeligt tit det sker, jeg oplever det dagligt på min vej til arbejde. Jeg har tit måtte en tur i rabatten for at undgå at blive til det der ligner hundemad på dåse.

Det samme med biler fra sideveje, de farer ud foren en så man må bremse for ikke at baldre ind i siden på dem, når de så er ude på vejbanen, snøvler mange af dem afsted med 20-30 km/t, det kan sætte mit humør fuldstændig på 0, hvis ikke de kommer ud af klappen omgående, har jeg tit kørt op på siden af dem, stirret ondt ind af vinduet, så skal jeg love for de ved hvor speederen sidder.

Tragisk er det for den kvinde det gik ud over, personen der lavede uheldet, får sig nok en hård straf.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#3
Dagligt!?!?

Hvis jeg dagligt udsatte mit liv for sådan en farer, ville jeg helt klart overveje en anden transportform - enten tilslutte mig dræber-bilisterne, eller tage den oofentlige transport??
Svar
#4
scooterfjaes Skrev:Dagligt!?!?

Hvis jeg dagligt udsatte mit liv for sådan en farer, ville jeg helt klart overveje en anden transportform - enten tilslutte mig dræber-bilisterne, eller tage den oofentlige transport??

Jae det er en livsstil.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#5
Det er kun ude på den jyske højderyg sådan noget sker :wink:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Ja det tror jeg, det er nu sjældent at sådan noget sker i Odense. Måske ude på landevejen, hvor der ikke er særlig god plads.

Det synes jeg faktisk kunne være én af grundene til at en scooter burde kunne køre 80km/t !!!

- Så vi kunne følge traffiken uden for byen.
Det er jo stadig forbudt at køre over 50km/t i byen, hvilket en scooter heller ikke skulle kunne.
Men på landeveje og andre størrer veje, er vi som scooterkører, til gene for de andre billister, som derfor laver farlige overhalinger, for lige at nå hjem og kunne koge bøffen til børnene, 5min. før normalt..
Svar
#7
Jps Skrev:Grunden til at jeg bringer dette citat er, at jeg oplever disse hasarderede overhalinger mindst 1-2 gange om ugen, både på landevejene og i byerne hernede.

Det er desværre også noget jeg oplever fra tid til anden i "Københavnstrup". Tilsyneladende er der nogen der mener at de har fortrinsret alene fordi de har 2 meter ud til kofangeren foran og at alt på 2 hjul skal køre ude i siden af vejen eller bare holde sig til cykelstierne.

Resultatet er somregel at idioten påbegynder en overhaling, formentligt velvidende at der er en 2 hjuler i modsat kørebane, med det resultat at jeg bliver nødt til at trække helt ud i højre side så vedkommende kan komme til at lave sin hazarderede overhaling.

Som jeg forstår færdselsreglerne på området, så er motorcykler, herunder også mc-scootere selvfølgelig og muligvis også knallert 45, berettiget til vejbanen i sin fulde bredde og skal derfor for så vidt muligt placere sig mit i vejbanen. Det er der bare nogle billister der er fløjtende ligeglade med. Ond

Desværre kan det ikke betale sig at være trodsig når man køre på 2 hjul for man taber altid ... :roll:

/stoiss
PGO T-REX 110 (årgang '04), tidligere ejer af Kreidler Florett (årgang '77)

PGO > Giantco/CPI - nuff said :P
Svar
#8
Min erfaring efter ca. 7 år på 2 hjul (45 km scooter uden begrænsning) og ca. 65.000 km, heraf 70% landevej, 15% villaveje og 15% bymæssigt:

Ligger man helt ude i vejsiden, ski... bilisterne på en og overhaler med meget lidt afstand til scooteren.

Kører man 1/3 ude på vejbanen (sådan ca. der hvor bilernes højre hjulpar normalt er - måske lidt længere ude mod midten), er de allerfleste bilister flinke og overhaler med god afstand og oftest hurtigt.
Måske fordi de nu er nød til at overskride evt. midterstriber på vejen.
Brug spejlene flittigt så det er muligt at trække lidt ind, uden at gå i grøften, hvis overhalende bil ikke holder afstand eller det værste; en overhalende bus der trækker ind, inden overhalingen er slut (klipper én).

Kører man 2/3 ude på vejbanen, som de fleste motorcykler, virker det let provokerende på bilisten.

Nogle gange ligger der en stor lastbil måske endda med anhænger bag og han kan umuligt komme forbi uden fare for modkørende etc. og der har jeg ofte trukket ind ved en vigeplads eller på cykelstien og så med venstre pote, vinket ham frem.
Resultatet har mange gange været et venligt trut eller kort blink som tak, og jeg er sikker så at den chauffør næste gang han møder en scooter vil være samvittigsfuld ved overhaling.

Og så til lige en advarsel mod at gøre som jeg gjorde:
En lille ladbil fra et gartnerfirma overhalede forrige fredag meget langsomt og MEGET tæt på.
Jeg blev sur og trykkede hornet i bund og da han endelig var forbi, kunne jeg ikke dy mig for at banke på styrthjælmen med en knytnæve og måske fik han også lidt finger.
Resultatet var at varebilen sagtnede farten lidt og da jeg var ca 5 m bag ham, huggede han bremsen i. Heldigvis var jeg forberedt så jeg bremsede hurtigere end han, men det var en ubehagelig oplevelse.
For en god ordens skyld drejede jeg væk ved første mulige sidevej.
--
Hilsen Ole
Svar
#9
OlePagh Skrev:Resultatet var at varebilen sagtnede farten lidt og da jeg var ca 5 m bag ham, huggede han bremsen i. Heldigvis var jeg forberedt så jeg bremsede hurtigere end han, men det var en ubehagelig oplevelse.For en god ordens skyld drejede jeg væk ved første mulige sidevej.

Et bevis på at det er krybdyrhjernen der styrer i trafikken. Han kunne have lemlæstet dig, fordi du havde såret hans stolthed. Deprimerende at tænke på.

I min første tid som scooterist insisterede jeg meget på retten til at være midt i banen, hvilket egentlig er fair nok, fordi man vil markere at bilister skal betragte en som en enhed i trafikken, ligesom en bil.

En dag var jeg på langfart op til Frederikssund, og ligeså hurtigt det gik derop med medvind, ligeså hårdt tog vinden af topfarten på hjemvejen på landevejen over Skibby. Den røg ned på 65-70 speedometerkilometer, og nogen gange lavere. Så kører en bilist op bag mig og dytter. Jeg bliver irriteret og vinker med venstrearmen at han skal skifte bane hvis han vil overhale, hvorefter han overhaler mig så tæt på og så langsomt som muligt. Jeg gjorde det samme som dig på hjelmen - dog ingen finger. Andet skete der ikke. Jeg blev sgu temmelig chokeret over at nogen kan være så afstumpet, men bare det at jeg irriteret viftede ham ud og ikke veg, har sikkert provokeret ham til at køre så tæt.

I dag ville jeg nok have trukket ud til højre for at slippe for den slags.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Ud af ren nysgerrighed, hvor ligger i jer saa normalt paa vejen hvis i koerer EU 45? Jeg har ikke den store erfaring ud over hvad jeg fik at vide da jeg tog mit bil koere kort, hvor de jo siger man skal opfoere sig som en bil, men det tvivler jeg nu paa alle goer.
Svar
#11
Timo Skrev:Ud af ren nysgerrighed, hvor ligger i jer saa normalt paa vejen hvis i koerer EU 45? Jeg har ikke den store erfaring ud over hvad jeg fik at vide da jeg tog mit bil koere kort, hvor de jo siger man skal opfoere sig som en bil, men det tvivler jeg nu paa alle goer.

Jeg kører til daglig i byområder, og jeg ligger lige midt i vejbanen for det meste. Kan ske jeg også ligger til højre eller venstre, men udgangspunktet er den absolutte midte.

edit: Ikke overraskende forresten, at de siger man skal opføre sig som en bil når man tager bilkørekort Griner
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#12
Timo Skrev:Ud af ren nysgerrighed, hvor ligger i jer saa normalt paa vejen hvis i koerer EU 45? Jeg har ikke den store erfaring ud over hvad jeg fik at vide da jeg tog mit bil koere kort, hvor de jo siger man skal opfoere sig som en bil, men det tvivler jeg nu paa alle goer.

Forskelligt, kommer an på hvilken vejtype, hvornår jeg skal dreje af, mængden af traffik osv.
Jeg prøver på ikke at være til gene for billister og samtidig sørge for mit eget liv.

Hvis jeg kører i byen og kan følge trafikken, sørger jeg for at billister bag mig ikke masser sig forbi og ender med at forringe min sikkerhedsafstand.

Der er mange billister der er gode til at presse. Et eksempel:
Jeg kører en 50km/t i følger trafikken på vejen. Jeg holder god sikkerhedsafstand på en 25 meter til den nærmeste bil. Hvis jeg placerede mig langt ude til højre, ville nogle billister sikkert presse sig forbi mig, ind imellem mig og den forekørende bil, og derved forringer min sikkerhedsafstand, så jeg skal nedsætte farten for at opnå god sikkerhedsafstand til billisten der lige overhalede mig. - I denne situation ville jeg kører midt på kørebanen.

Omvendt på en hovedvej hvor bilerne buldrer afsted med 80-90km/t, der forsøger jeg mig at holde mig godt passiv i trafikken. Jeg holder mig næsten midt på kørebanen, indtil jeg ser i sidespejlet at en bil er ved at indhente mig, når bilen begynder at trække ud for at overhale, kører jeg en ½ meter længere ind til højre, så yder jeg afstanden til den overhalende bil.
Svar


Forum spring: