Søg Garagen Hej Gæst! Register

TMS knallert ejer søger svar
#1
Hejsa
Jeg har lige købt en brugt knallert: TMS S3 50cc. Jeg har nogle basale spørgsmål om denne scooter. For det første har jeg fået at vide at det er en 30´er og den ikke er pillet ved. Men jeg oplever at kunne køre langt hurtigere end 30 km/t. Derfor er mit spørgsmål om det er normalt at de kan det? Og det derfor er ens eget ansvar at holde sig på de 30 km/t?

For det andet så kørte den over 133 km på en fuld tank første gang jeg tankede, nu kører den kun ca. 70 km, så hvad er normalt?
Og hvad kræver det ift loven, at jeg har med mig, når jeg kører? Ansvarsforsikring? Registreringsattest?
Der mangler et af sidespejl på knallerten, er det lovpligtigt at man har begge spejle på?
Håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig med disse spørgsmål. På forhånd Tak.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(16-08-2013, 22:35)Siv5 Skrev: {...} For det første har jeg fået at vide at det er en 30´er og den ikke er pillet ved. Men jeg oplever at kunne køre langt hurtigere end 30 km/t. {...}

Jamen hvad siger registrerings attesten?. Det man får at vide af folk kan man ikke altid være sikker på er rigtigt.

Svar
#3
På registreringsattesten står der at det er en lille knallert. Hvis det er det du mener? Jeg vil bare gerne vide om det er normalt at 30´er knallerter kan køre mere end de 30 km/t. For speedometeret går jo op til 80 km/t.
Svar
#4
(16-08-2013, 23:14)Siv5 Skrev: På registreringsattesten står der at det er en lille knallert. Hvis det er det du mener? Jeg vil bare gerne vide om det er normalt at 30´er knallerter kan køre mere end de 30 km/t. For speedometeret går jo op til 80 km/t.

Ok, så. Smil

På Speedometer kan en 30ér nok vise 40km/t. Men mål den med en GPS, Speedometre viser altid for meget.

Det er dit ansvar at den kan køre max. 30km/t.
Den bliver betragtet som ulovlig hvis den kan køre stærkere end 43km/t., og der vanker store bøder og andre sanktioner.

http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden...efelt.aspx

Svar
#5
Okay så må jeg gå ud fra at der er pillet ved den, for jeg når let op på 65 km/t. Har bare hørt at alle 30´er knallerter kan køre langt hurtigere end de 30 km/t, men at det er ens eget ansvar at holde sig på de 30 km/t. Jeg ved ikke lige hvad du mener med at måle den med en gps, Jeg har gps i min mobil, men kan ikke se se hvordan den skal kunne gøre andet end vise mig hvor jeg er, eller afstand til min destination.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(16-08-2013, 23:39)Siv5 Skrev: Okay så må jeg gå ud fra at der er pillet ved den, for jeg når let op på 65 km/t. Har bare hørt at alle 30´er knallerter kan køre langt hurtigere end de 30 km/t, men at det er ens eget ansvar at holde sig på de 30 km/t. Jeg ved ikke lige hvad du mener med at måle den med en gps, Jeg har gps i min mobil, men kan ikke se se hvordan den skal kunne gøre andet end vise mig hvor jeg er, eller afstand til min destination.

Hvis du holder dig på max. 30 km/t, og du bliver standset af politiet, uanset det skyldes lygter eller andet, så risikerer du, at den konfiskeres, hvis den kører over 42 km/t på rullefelt. Du skal sikre dig, at den ikke KAN køre for hurtigt. Hvilken hastighed at du kører med, er uden betydning, andet end for hastighedsbøden. Der er også klip i kørekortet mv.

Det er dit ansvar, at få den ordnet, så den ikke kan køre over 30 km/t - ellers bliver den konfiskeret, hvis politiet stopper dig. Eller, du bliver noteret, så den bliver konfiskeret næste gang.

Knallerter kan kun køre 30 km/t hvis det er en 30 km/t knallert. Ved ikke, hvor du har det andet fra? Måske tænker du på, at det er muligt at konstruktivt ændre dem, til en langt højere hastighed? Det er korrekt, at knallerter kan ulovligt ændres til højere hastighed. Men det er bestemt ikke almindeligt. Selv dem, der "pudser" knallerten, til at køre lidt hurtigere går ikke over 42 km/t. Ved denne hastighed, bliver den konfiskeret på rullefelt, og det vil ingen løbe. Der er også klip i kørekort, udsættelse af kørekort mv. De fleste holder "pudsningen", lidt under 40 km/t, da 39 km/t er grænsen for at få bøde. Og de færreste pudser den til 3 km/t ekstra, med risiko for bøde.

Så nej, det er ikke almindeligt, at de kan køre over 30 km/t. De fleste gidder ikke at få dem til at køre hurtigere. Hvilket betyder, at max. hastigheden er ca. 33 km/t. Det er den største hastighed de har, når du køber dem fra en forhandler. Gamle knallerter, kunne komme op på ca. 36 km/t. De fleste knallerter kører under 30 km/t, da producenterne skal være på den sikre side, og på grund af variationer, kan det være svært at ellers holde sig under 33 km/t med garanti.

Det er dit ansvar at knallerten ikke KAN køre for hurtigt. Kører den over 36 km/t, så er noget galt.

Det er dog almindeligt, at kilometertælleren viser 7-8 km/t for meget. Så den kan godt komme op på ca. 40 uden at knallerten er ulovlig af den grund.

Det er korrekt, at mange ulovlige knallerter sælges i DBA - som kan køre over 43 km/t. De sælges formentligt, fordi at ejerne ikke kan få dem gjort lovlige, og de ikke tør køre på dem længere. De er stort set intet værd, andet end på en bane. At få alle "tun" fjernet, vil være økonomisk udenfor rækkevide. Det er bedre og billigere, at købe en ny.
Svar
#7
Knallerter er konstruktivt begrænset. Det vil sige ved fuld gas må de højst kunne køre 30 km/t for lille knallert, og 45 km/t for storknallert.
Kører du over 30 km/t kan du få bøde ved lasermåling, kører den hurtigere end 42 km/t på rullefelt får du første gang en bøde (og eventuelle ulovlige dele konfiskeret), anden gang tager de hele knallerten.
Svar
#8
(16-08-2013, 23:58)Arbejdsnarkomanen Skrev: Knallerter er konstruktivt begrænset. Det vil sige ved fuld gas må de højst kunne køre 30 km/t for lille knallert, og 45 km/t for storknallert.
Kører du over 30 km/t kan du få bøde ved lasermåling, kører den hurtigere end 42 km/t på rullefelt får du første gang en bøde (og eventuelle ulovlige dele konfiskeret), anden gang tager de hele knallerten.
Du får bøde allerede fra 40 km/t.

Du kan se loven her:
http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden...efelt.aspx

Færdselspolitiet har rullefelt med i bagagerummet på politibilen. Som du kan se, så vil du ved over 42 km/t, få bøde, konfiskeret knallert, frataget kørekort til knallert, og få dit bilkørekort udsat, så du må vente et halvt år med at tage det. Dette kunne være undgået, hvis din knallert ikke KAN køre for hurtig. Politiet stopper ofte, og tjekker, selvom du kører indenfor lovens grænse. Typisk, vil det ske, hvis de ser en fejl - f.eks. en sprungen pære, eller andet. Så vil de lige være flinke, og undersøger også om den lyder korrekt, kigger lidt på den, kan køre for hurtigt. Kører du for hurtigt, eller larmer knallerten for meget, standses du naturligvis også straks. Og det hjælper ikke, at bare holde øje med dem - for de kører ikke altid med blå blink i politibil.

De fleste der "tuner" knallerten, tuner den til max. ca. 39 km/t.

Du skal i øvrigt på lille knallert altid overholde vejenes skiltning. Så at det er en 30 km/t knallert, betyder ikke, at du må køre 30 km/t. Det betyder, at knallerten højst må køre 30 km/t, og kan den køre hurtigere (f.eks. 33-36 km/t), så må du højst køre 30 km/t, og kan få bøde, ved højere hastighed. Du må højst køre den hastighed, som er angivet ved skiltning. Er det f.eks. 15 km/t, så kan du få bøde, kørekort konfiskeret, og udsat retten til bilkørekort, hvis du kører de 30 km/t, som knallerten er konstrueret til. At påstå knallerten er konstrueret til højere hastighed er noget sludder. Det fremgår både i stelnummer mv. Kører den over 30 km/t, så kører den hurtigere end bygget/konstrueret til, og det betyder, at du får bøde for ulovlig/konstruktiv ændret knallert. Selvom en knallert også findes i motorcykeludgive, f.eks. Kymco Super 8, så er det IKKE samme knallert. De ser bare ens ud, men der er store forskelle i byggekvaliteten, selvom der er lille forskel på pris. Dem der sælges som knallert, har lavere kvalitet, og oftere "løse skruer".
Svar
#9
(16-08-2013, 23:39)Siv5 Skrev: Okay så må jeg gå ud fra at der er pillet ved den, for jeg når let op på 65 km/t. Har bare hørt at alle 30´er knallerter kan køre langt hurtigere end de 30 km/t, men at det er ens eget ansvar at holde sig på de 30 km/t. Jeg ved ikke lige hvad du mener med at måle den med en gps, Jeg har gps i min mobil, men kan ikke se se hvordan den skal kunne gøre andet end vise mig hvor jeg er, eller afstand til min destination.

Det er altså ikke nok at bare at holde sig på 30km/t. Kommer den på rullefelt og bliver målt til de 65km/t. så vanker der en bøde. Anden gang konfiskerer de knallerten, og den er væk for evigt.

Enhver GPS, kan måle/vise hastigheden. Blink med øjet

Men 65km/t. ja så er den piv ulovlig.

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(17-08-2013, 00:48)barden Skrev: Det er altså ikke nok at bare at holde sig på 30km/t. Kommer den på rullefelt og bliver målt til de 65km/t. så vanker der en bøde. Anden gang konfiskerer de knallerten, og den er væk for evigt.

Enhver GPS, kan måle/vise hastigheden. Blink med øjet

Men 65km/t. ja så er den piv ulovlig.

Og ikke kun ulovlig - men også farlig at køre på. De kinesiske knallerter er livsfarlige ved hastigheder over ca. 28 mph (45 km/t). Skruerne falder ud på grund af rystelser. Mange har dårlige dæk. Dele kan falde af, og blokere forhjulet, f.eks. holder til speedometertællerkablet.

Min knallert, der faktisk blev købt som 45 km/t knallert, kan køre ca. 50 km/t. Resultat: Samtlige skruer der holder motoren knækket, på nær en. Kæden, kunne derfor ikke strammes ordentligt. Forhjulet ryster, og bremser ujævn. Den kan ikke bremse indenfor lovens grænse. Og der kunne fortsættes. Kommer en kinesisk knallert over 45 km/t, så er der fare.

Selvom kinesiske motorcykler er i lidt højere kvalitet, så kan de også være farlige. Det siges, at du ikke bør sætte bedre dæk på end originalen, for så risikerer du, at stellet brækker, når du bremser.
Svar
#11
(17-08-2013, 00:54)Super 8 Skrev: Og ikke kun ulovlig - men også farlig at køre på. De kinesiske knallerter er livsfarlige ved hastigheder over ca. 28 mph (45 km/t). Skruerne falder ud på grund af rystelser. Mange har dårlige dæk. Dele kan falde af, og blokere forhjulet, f.eks. holder til speedometertællerkablet.


Selvom kinesiske motorcykler er i lidt højere kvalitet, så kan de også være farlige. Det siges, at du ikke bør sætte bedre dæk på end originalen, for så risikerer du, at stellet brækker, når du bremser.

Jeg kører 58-60km/t på min tms s3 og endda os 78 (ned af bakke) flere gange og der er ingen skruer der er knækket, og ved os den er bygge som mc som 125, 150, 250ccm,er så den burde kunne holde til høje hastigheder. Jeg har dog haft bremse problemer med højehastigheder efter nogen få 1000km, men fik så skifte dæk til et meget bedre et, og den bremser som en drøm selv i glatfører.


Hvis den viser 65km/t på Speedometer, så svarer det ca 50 (gjorde det på min). Der sidder et stik under sædekassen, eller der kan være skifte cdi-boks eller føler ved kobiing kan være pille her men har fundet et par billeder af det stik jeg snakker om. Hvis du sætter stikket sammen kører den 28-30km/t.
http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/g...aensninger
Ledningen kan os være knækket over et sted, har jeg oplevet for en ugen siden, pga den sidste der pille ved scooteren samle det forkert ved variator.
Støt gerne dette opslag med lille mc på bil kort https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet...d=FT-01332
Svar
#12
Der var nu heller ikke noget der faldt af min Giantco Sprint, men bremserne synes jeg ikke man havde tillid til.

Hoppede jeg så op på Vivacityen, så er der godt nok positivt mærkbart forskel, i simpelthen alt.

Svar


Forum spring: