Søg Garagen Hej Gæst! Register

T-rex 110 taber kræfter
#1
Hej Grin

Har en t-rex 110 spm har kørt 4800km. Ved godt jeg ikke kan stole på omdrejningstælleren, men når den er driftvarm, tager den max ved 6200 omdrejninger, indtil farten bliver høj nok til at omdrejningerne stiger typisk over 70km/t. Før den bliver rigtig varm tager den ca 7200 omdrejninger og trækker meget bedre. Har også læst mig til at det er i den området, cylinderen arbejder bedst.

Er det normalt at de falder så meget? Motoren kan da dårligt være slidt, selvom jeg har tænkt på simmerringe ved krumtap og stempelringe da jeg ikke synes den har meget kompression iforhold til ccm. Har selv lige lavet service på den med originale dele, tændrør, ruller, luftfilter mm.
Opel Zafira 1,6 03'
Kawasaki ZZR 1100 D1 93'
Honda ANF 125 Innova 05'
Puch Maxi K 76' - Under total renovering!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Skete det samme før du havde lavet service?
Tidligere:
Baotian BT49QT-7. Peugeot Speedfight 3. Hyundai i10. Ford Mondeo. Aprillia Ditech.
CPI Hussar. Nissan Primera eGT. Alfa Romeo 156. Ford Mondeo V6. VW Polo Fox. Nissan Almera. Mitsubishi Galant V6. Nissan Micra
Nuværende:
Saab 900
Svar
#3
Hvordan så forbrændingen ud på dit tændrør, for jeg ville umiddelbart sige den har for lille hovedyse.

Nu skrev du også at du syndes den har "dårlig" krompression, så ville jeg pille cylinder af den og tjekke stempelringene. De kan være en eller dem begge er knækket eller en eller dem begge er brændt fast..



Mvh.
Tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
#4
Før service var det lige sådan og tændrørets farve var som det skulle være.

Den har da kompression, mere end man kan rykke ned med hånden, men synes ikke det er imponerende for en 110ccm, men det er nok også forkert at sammenligne med div cylinderkits fra da jeg var knallert bølle for 15 år siden Cool
Har dog læst herinde at de ikke e så høj komprimeret og ligeledes at de originale ruller på 10gram er for tunge og 7-8 grams passer bedre.
Har derfor prøvet at montere 8 grams ruller og må sige at jeg har fået et helt andet og mere frisk køretøj, der med garanti kommer først over lyskrydset nu, dog kan jeg godt mærke at oppe i fart, er der ikke det samme moment, men den er meget bedre til by kørsel mm

Måske den kunne tåle 8,5 eller 9 grams, men prøver at køre med dette et stykke tid Grin

Undrer mig bare over at det er sådan, men kan jo læse om flere herinde med samme dilemma.
Opel Zafira 1,6 03'
Kawasaki ZZR 1100 D1 93'
Honda ANF 125 Innova 05'
Puch Maxi K 76' - Under total renovering!
Svar
#5
Jeg høre flere sige det om deres 110 og 125 ccm at de ikke kan køre ret stærkt.


Hvordan er gearing i sådan en, det er vel ikke en almindelig standard.
Og hvor lang/bred er remmen?
Er Variatoren større?

For jeg kan på min Baotian køre 70 km/t ægte med 63ccm og måske 5 Km/t mere hvis jeg sætter en lidt længere rem i.

Det er ikke for at prale, men læste om en der kun kunne køre 60 i modvind på sin 110ccm, og det kan jo ikke passe, så er der altså noget galt Fortvivlet


Jeg kan se at man kan få en Multivar til sådan en http://www.speedline.dk/da/scooter/varia...m-5113591/
Det tror jeg ville være en god investering Smil
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(02-08-2013, 11:33)Modvind Skrev: Hej Grin

Har en t-rex 110 spm har kørt 4800km. Ved godt jeg ikke kan stole på omdrejningstælleren, men når den er driftvarm, tager den max ved 6200 omdrejninger, indtil farten bliver høj nok til at omdrejningerne stiger typisk over 70km/t. Før den bliver rigtig varm tager den ca 7200 omdrejninger og trækker meget bedre. Har også læst mig til at det er i den området, cylinderen arbejder bedst.

Er det normalt at de falder så meget? Motoren kan da dårligt være slidt, selvom jeg har tænkt på simmerringe ved krumtap og stempelringe da jeg ikke synes den har meget kompression iforhold til ccm. Har selv lige lavet service på den med originale dele, tændrør, ruller, luftfilter mm.

Man kan rent faktisk godt stole på omdrejningstælleren, men ikke benzinmåler og speedometeret.
En 110'cc kører ikke ikke meget mere end max 85-95 km/t (måske 100 på en god dag Blink med øjet ).

I modvind falder den måske mellem 10-30 km/t, alt efter hvor kraftig modvinden er. Måske er der falsk luft ved luftfilteret, efter samlingen? Det giver lavere fart og dårligt træk.

Simmeringen i venstre side bag variatoren, kan godt være blevet utæt allerede. Det ses ved at den "sveder". Stempelringene burde holde meget længere, end de 4800 km. Jeg har selv kørt 25.000 km på et sæt ringe, på min 1. Big.

Du kan tune den de lovlige 20% for en Mc/bil osv., men lige hvor du får større cylinder og diverse andre ting, ved jeg ikke.
 Kymco Super 8 2015. 31.000 km. Anaig City Elf 2019 480 km.
Svar
#7
(03-08-2013, 00:57)Modvind Skrev: Før service var det lige sådan og tændrørets farve var som det skulle være.

Den har da kompression, mere end man kan rykke ned med hånden, men synes ikke det er imponerende for en 110ccm, men det er nok også forkert at sammenligne med div cylinderkits fra da jeg var knallert bølle for 15 år siden Cool
Har dog læst herinde at de ikke e så høj komprimeret og ligeledes at de originale ruller på 10gram er for tunge og 7-8 grams passer bedre.
Har derfor prøvet at montere 8 grams ruller og må sige at jeg har fået et helt andet og mere frisk køretøj, der med garanti kommer først over lyskrydset nu, dog kan jeg godt mærke at oppe i fart, er der ikke det samme moment, men den er meget bedre til by kørsel mm

Måske den kunne tåle 8,5 eller 9 grams, men prøver at køre med dette et stykke tid Grin

Undrer mig bare over at det er sådan, men kan jo læse om flere herinde med samme dilemma.

De nyeste modeller af agilityen har en kompression pa ca 8,5:1, mens de gamle er på 10,5:1. Nyere motorer kører som regel med et lavere kompressions forhold, da det ikke "stresser" motoren så meget.

Ang omdrejningerne er de nogenlunde til at stole på. Speedometret er dog ikke. Den skal helst stige i omdrejninger til et hvis punkt og så holde den der, og senere stige lidt igen. Stiger den med det samme til maks, har du for lette ruller i, stiger den og så begynder at falde er det som regel for tunge ruller. Det skal testes på en varm motor.

I det omdrejningerne falder når den bliver varmere, får den enten for meget luft eller for lidt benzin, eller taber noget af dens kompression, måske for lidt 2takts olie ?(går ud fra det er en 2takter?). Motoren bliver ihvertfald for varm.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#8
(03-08-2013, 09:38)Havoc Skrev: De nyeste modeller af agilityen har en kompression pa ca 8,5:1, mens de gamle er på 10,5:1. Nyere motorer kører som regel med et lavere kompressions forhold, da det ikke "stresser" motoren så meget.

Ang omdrejningerne er de nogenlunde til at stole på. Speedometret er dog ikke. Den skal helst stige i omdrejninger til et hvis punkt og så holde den der, og senere stige lidt igen. Stiger den med det samme til maks, har du for lette ruller i, stiger den og så begynder at falde er det som regel for tunge ruller. Det skal testes på en varm motor.

I det omdrejningerne falder når den bliver varmere, får den enten for meget luft eller for lidt benzin, eller taber noget af dens kompression, måske for lidt 2takts olie ?(går ud fra det er en 2takter?). Motoren bliver ihvertfald for varm.


Ja, T-Rex er 2t.
/Karen Hansen


PGO Dr. Big  årgang 2016


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#9
Jeg vil hellere prøve at måle kompressionen, end bare at skille det ad. Simmerringe tror jeg ikk længere på, da alt ser fint ud når maskinen åbnes.
Benzin får den fint af, det kan mærkes både på gas rullen og ses på tændrørets farve. Ang olien er det vel en anelse svært at kontrollere? Jeg tror ikke på længere at den skulle fejle noget efter A have læst andres erfaringer herinde, nærmere for tungt rulle valg fra fabrikken.

Er der desuden nogen som har erfaringer med en anden udstødningen, til når den originale står af.

Ligeledes, det runde dæksel ved blæser skjoldet, nogen der ved hvorfor det er taget af ca60% af de t-rex 110 jeg kan finde på nettet?
Opel Zafira 1,6 03'
Kawasaki ZZR 1100 D1 93'
Honda ANF 125 Innova 05'
Puch Maxi K 76' - Under total renovering!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(03-08-2013, 10:35)Modvind Skrev: Ang olien er det vel en anelse svært at kontrollere?

Nemt at kontrollere. Find din olie beholder og se om der er olie i Smil Ikke stol på lampen, da den kan være defekt. Når dit tændrør har den farve som det skal, ville det dog undre mig at den ikke får nok olie. Du kan evt prøve at køre med ekstra olie i tanken. Tøm tanken, hæld 1 liter benzin i og 0,5% olie i tanken(0.5 centiliter olie pr liter benzin). Så får den lidt ekstra olie. Kør indtil motoren bliver varm og tjek tændrøret og ellers læg mærke til hvordan den kører.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#11
Der er skam olie i og fylder også jævnligt på Blink med øjet
Opel Zafira 1,6 03'
Kawasaki ZZR 1100 D1 93'
Honda ANF 125 Innova 05'
Puch Maxi K 76' - Under total renovering!
Svar
#12
Lige en bemærkning til de svingende omdr. du oplever. Jeg er nu igang med min T-Rex 110 nr.2. Den første havde kørte også mellem 6.100 og 6.800 alt after dagsform på den samme vej hjem - trods at variatoren absolut ikke klemte nogen steder. Jeg údskiftede - efter anbefaling fra en scooter mekker - variatoren med en ny (original) og fik dermed et meget mere konstant omdrejningatal ved fuld gas.

Jeg endte op med 8 gr. ruller og det passede. 3 dage efter blev T-rex´en "hentet" i min garage. Jeg købte en anden brugt 110´er og havde samme problem. Politiet fandt min gamle scooter - godt deomoleret - igen, og er nu kun til reservedele. Jeg har flyttet den "nye" variator over, og det samme mønster gør sig nu gældende.

Lang historie kort : Køb en nye variator ( ca.500,-), sæt 8 grams ruller i, og kør. Hvis den tager lidt for mange omdr. , så tag 10% af gassen når du er oppe i fart - du taber ingen fart, men kan lægge dem til når du skal op ad bakken.

Til sidst. Glem alt om tuning. Alt hvad jeg har kunnet finde hidtil - inklusive at planslibe topstykket - er endt i motorhavari !.
Svar


Forum spring: