Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny pålidelig 45 scooter
#1
Hej med jer.

Jeg har på nuværende tidspunkt en PGO Big Max.
Den har kørt omkring 16.000 i de 2½ år jeg har haft den og brugt ca. 8000 på reperation og jeg vil ikke ofre flere penge på den i reperationer, derfor er jeg nu på udkig efter en ny scooter.

Jeg har kørt på knallert i 7 år men har absolut ingen special viden om knallerter, derfor spørger jeg nu jer til råds om køb af ny.

Kender ikke den store forskel på 2-takt og 4-takt.

Har kigget lidt på Piaggio Fly/Zip.


Mine præferencer:

Vil kun købe nyt.
Det skal være en 45-knallert (Lovlig).
Meget gerne have plads til hjelm i hjelmrummet.
Køre langt på literen.
Stor tank.
God affjedring.
Minimum vedligeholdelse.
Fornuftig pris (10.000 - 15.000).
Kvalitet.

Vigtigst af alt vil jeg bare gerne have en knallert der kan holde i lang tid uden de store omkostninger, hvilket min nuværende ikke har kunne.


Jeg håber i kan hjælpe lidt til med valget af min nye scooter kom meget gerne med nogle forslag med fordele/ulemper.



Tillægsspørgsmål:

Kan det betale sig at køre til service med en knallert i det prisleje?


Venlig hilsen.
Patrick Timmner
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
16.000 km kørt, og 8000 kr brugt, enten har du fået en mandags model, eller også har den blot været behandlet yderst skidt.

PGO er noget af det mest solide på det danske marked, de plejer bestemt ikke gå i stykker på den måde.

Kan dog tilføje at Piaggio maskiner går man aldrig galt i byen med, de er også ganske solide.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#3
(10-07-2013, 20:57)DarkSide Skrev: 16.000 km kørt, og 8000 kr brugt, enten har du fået en mandags model, eller også har den blot været behandlet yderst skidt.

PGO er noget af det mest solide på det danske marked, de plejer bestemt ikke gå i stykker på den måde.

Kan dog tilføje at Piaggio maskiner går man aldrig galt i byen med, de er også ganske solide.

Måske manglene service har resulteret i større skade?
Det er meget muligt hvis man intet aner om maskinerne, At når der er nogen slid dele der er dårlige og det så går i stykker, i stedet for at det blev lavet i tide..
Svar
#4
Hvis du vil have den til at køre langt på literen vil jeg foreslå at kigge efter en fir-takts scooter (eller en to-takter med direkte indsprøjtning, men dem har jeg ikke så meget erfaring med). Moderne fir-taktere og moderne to-taktere har nogenlunde lige kraftige motorer og med et stopur i hånden er de oftest også lige hurtige, men en to-takter tager dog ofte lidt hårdere fat og føles hurtigere. Grin

En fir-takter kører dog oftest næsten (næsten) dobbelt så langt på literen som en normal to-takter, så er det en prioritet skal man huske på det. Grøn grin

En af forskellene er så i service. To-taktere skal have fyldt olie på en gang imellem og luftfilteret vaskes ofte bare. Fir-taktere skal have drænet olien og hældt nyt i, justeret ventilerne og filterelementet er ofte af papir og må ikke vaskes, så det skal skiftes. Grin
Det er dog ikke så svært. Smil
Begge typer skal med jævne mellemrum have skiftet tændrør, ruller, rem, gearolie og have renset karburatoren og benzinfilteret og andre ting der slides eller kan snavses til. Grin

Når du har bestemt dig om du vil have en to- eller fir-takter skal du så bestemme dig om du skal have en lille eller en stor maskine og her er det et spørgsmål om hvilke køreegenskaber man vil have, da de tunge store virker mere stabile men er mindre glade for at dreje skarpt og de små lette er mere villige til at dreje, men også kan føles mere ustabile. De store kan man dog godt få til at dreje rimelig skarpt når man har fundet ud af hvordan man lægger den langt ned og hvor langt ned man kan komme på en sikker måde. Grin
En anden forskel på store og små maskiner er at de store ofte findes i 125cc model også, hvor flere ting, deriblandt bremser, er de samme på 50cc modellen og 125cc modellen. Smil

Så snart man har bestemt sig for hvilke kvaliteter man søger i sit fremtidige køretøj har man meget nemmere ved at finde den model man vil have. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#5
(10-07-2013, 20:10)Timmner Skrev: Hej med jer.

Jeg har på nuværende tidspunkt en PGO Big Max.
Den har kørt omkring 16.000 i de 2½ år jeg har haft den og brugt ca. 8000 på reperation og jeg vil ikke ofre flere penge på den i reperationer, derfor er jeg nu på udkig efter en ny scooter.

Jeg har kørt på knallert i 7 år men har absolut ingen special viden om knallerter, derfor spørger jeg nu jer til råds om køb af ny.

Kender ikke den store forskel på 2-takt og 4-takt.

Har kigget lidt på Piaggio Fly/Zip.


Mine præferencer:

Vil kun købe nyt.
Det skal være en 45-knallert (Lovlig).
Meget gerne have plads til hjelm i hjelmrummet.
Køre langt på literen.
Stor tank.
God affjedring.
Minimum vedligeholdelse.
Fornuftig pris (10.000 - 15.000).
Kvalitet.

Vigtigst af alt vil jeg bare gerne have en knallert der kan holde i lang tid uden de store omkostninger, hvilket min nuværende ikke har kunne.


Jeg håber i kan hjælpe lidt til med valget af min nye scooter kom meget gerne med nogle forslag med fordele/ulemper.



Tillægsspørgsmål:

Kan det betale sig at køre til service med en knallert i det prisleje?


Venlig hilsen.
Patrick Timmner

Må spørge; er det vedligehold og/eller reparationer du mener? Under alle omstændigheder er 8000 pænt mange penge for bare vedligehold. Men mekanikeres timeløn på næsten 500kr gør ikke just nogetsomhelst billigt. Hvad har du fået for de penge? Svaret på dit tillægsspørgsmål må være et rungende JA!!! Forudsat du ikke selv kan servicere den.
Pøj pøj med scooteren. Også en evt. ny.

Venligst Erik.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Tak for svarene der er kommet indtil videre.

Jeg kan fortælle at den helt sikkert har haft det hårdt da jeg har kørt en del terræn kørsel ud over den daglige tur til og fra arbejde og så havde jeg faktisk en idé om at service ikke var så vigtigt på en knallert til så få penge, at den ville køre længe nok til at det bedre kunne betale sig at købe en ny når det var helt galt.

Baddi - tak for svaret jeg tror jeg ender ud med en 4-takter, mht størrelse så syntes jeg at den jeg har nu har en rigtig god størrelse.

Scooterballe - det er hovedsageligt reperationer og så en smule vedligeholdelse.
Jeg har fået 4 nye blink lys, 1 bremse greb, 2 tændrør, 1 grebkonsol, fået ordnet bagbremsen 2 gange,
skiftet hornet, lavet el-start, nyt batteri, lappet baghjulet, lavet triptæller og nok også flere andre ting jeg ikke lige kan huske.

Og mange tak for dit svar på tillægsspørgsmålet.

Venlig hilsen.
Patrick Timmner
Svar
#7
(10-07-2013, 20:10)Timmner Skrev: Har kigget lidt på Piaggio Fly/Zip.


Mine præferencer:

Vil kun købe nyt.
Det skal være en 45-knallert (Lovlig).
Meget gerne have plads til hjelm i hjelmrummet.
Køre langt på literen.
Stor tank.
God affjedring.
Minimum vedligeholdelse.
Fornuftig pris (10.000 - 15.000).
Kvalitet.

Vigtigst af alt vil jeg bare gerne have en knallert der kan holde i lang tid uden de store omkostninger, hvilket min nuværende ikke har kunne.


Jeg håber i kan hjælpe lidt til med valget af min nye scooter kom meget gerne med nogle forslag med fordele/ulemper.



Tillægsspørgsmål:

Kan det betale sig at køre til service med en knallert i det prisleje?


Venlig hilsen.
Patrick Timmner

En Zip har ikke plads til en hjelm, og god affjerdring er en smags sag. Den er MEGET hård i forhold til en f.eks Hot 50 der virker som en sofa ved siden af. En Zip er dog kvalitet og kræver minimum af vedligeholdelse. Kørte omkring 35 km/l med 80ccm, så hvor meget den vil køre lovligt ved jeg ikke.

Personligt ville jeg vælge en lettere brugt Fly da jeg selv ville lave service, og bruge de penge sparet på topbox og vindskærm. Der er fysisk lidt større, og stadig med samme kvalitet som Zip.

Svar
#8
Mange tak for svaret Xipe.

udstødningen røg lige i torsdags så jeg har besluttet mig for at tage ud og købe en fly på mandag.

Husk venligst at starte med stort, tak (§2). Jps.
Svar
#9
Hvis du kører offroad så skulle du måske kikke på en Aprillia Rally (hvis det er scootere du kan lide)
Og ellers en af de større offroadere..
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jeg vil godt anbefale en Honda Vision.
Jeg købte min sidste sommer, og har kørt 8000 km på den hen over vinteren.
Jeg har ikke haft nogen reperationer udover olieskift.
Og så så kører den ca. 48 km/l.
2012 Honda NSC 50 Vision - Hvid.
Svar
#11
Fly var sat op til 16.000 så droppede at købe den.
Har istedet købt en Yamaha Neos som er sat ned til 14.00, får den torsdag eller fredag.
Svar
#12
Hvis jeg skulle have en ny, skulle det være en Aprilia Sport City.
Simpelthen bare flot. Smil

http://www.pgdanmark.dk/default.asp?id=3...t=22:50:13

Svar


Forum spring: