Søg Garagen Hej Gæst! Register

Forslag til lovændring
#1
Hej der. Grøn grin

De fleste knallertkørere vil vist gerne have lov at køre ubegrænset uden at skulle frygte for at få konfiskeret knallerten og det har inde på scootergalleri.dk affødt en diskussion om hvordan og hvorledes man skulle få den slags igennem, så jeg vil da lige dele den her, da enhver lovændring jo ville vedrøre alle, så jeg vil gerne høre jeres tanker om det inden noget sendes afsted til nogen som helst. Smil


Forslag groft skitseret.

- Begrænsningerne væk, eventuelt med inddeling i kategorier eller få 50cc maskiener til at ligge ind under som mc, som man så må køre som 16-årig under mc regler.
- Hvor hurtigt maskinen kan køre er så angivet på en typegodkendelse og man kunne sige at 16-årige kun må erhverve maskiner der ud fra denne godkendelse har en tophastighed på op til 60-75 km/t, da dette er hvad de fleste 50cc maskiner klarer når de er ubegrænsede.
- Køre ude på vejen, hvor forholdene er til en højere hastighed.
- Fyldestgørende køreundervisning for at kørene kan styre en højere hastighed, jo mere det ligner mc kørekortet jo bedre. Stigning i pris gør ikke noget, hvis det giver bedre undervisning og mulighed for at køre ubegrænset.
- Tvungent syn, årligt eller halvårligt, for at sørge for at maskinerne fortsat er i teknisk forsvarlig stand.
- Lovpligtige sidespejle, for at sikre at hæve sikkerheden så højere hastighed er muligt.
- Højere bødestraffe for ulovlig kørsel og maskiner der er tunede eller misvedligeholdte så de ikke er i overensstemmelse med godkendelsen og gældende regler.
- Samme krav til bremser som stor knallert og motorcykler har idag (5,0 m/s^2 imod nuværende 4,2 m/s^2).
- Måske hæve til euronorm 3?

Mulig præsentation af forslag.

Argumenter for lovforslag om øget hastighed på to-hjulede køretøjer med motorstørrelse op til 50 kubik centimeter samt andre forslag til forbedringer af sikkerhed og trafik vedrørende denne gruppe trafikanter.

Der er tre ting der betyder noget i forbindelse med trafikal lovgivning og det er at trafikken skal afvikles så nemt og hurtigt som muligt, at trafikken skal afvikles så sikkert som muligt og at luftforurening som følge af trafikken skal minimeres.

Ved at begynde at betragte de små to-hjulere som aktive spillere i trafikken og arbejde mod at forbedre forholdene for disse kan man gøre dem til et reelt alternativ til bilen for mange, da de er væsentligt billigere. Derudover fylder disse meget mindre i trafikken og kapaciteten på vejene kan øges ved at flere billister der ellers kører alene i bil bruger dette transportmiddel, hvilket vil gøre det muligt at afvikle trafikken hurtigere i tættere bebyggede områder. For unge i yderområderne der i forvejen benytter sig af knallert 30 som deres primære transportmiddel vil dette gøre det muligt at øge rækkevidden hvori de kan bevæge sig, hvilket betyder at disse hurtigere vil kunne ankomme til skole og arbejde selvom disse ligger inde i byerne, hvilket der er tendens hen imod.
Størstedelen af moderne køretøjer af den nuværende type knallert 30 er i stand til at opnå hastigheder på 60 til 70 km/t i ubegrænset tilstand, hvilket vil betyde at disse kan medvirke til en flydende trafik i byerne uden at billister vil være blive aggressive og overhale farligt eller køre faretruende tæt samtidig med at de er i stand til at holde en respektabel fart på landevejene.


Med hensyn til sikkerheden, så er der kun to ting der sætter grænser for hvor hurtigt det er sikkert at køre og disse er køretøjets tekniske egenskaber og førerens evner.
Idag findes langt de fleste knallert 30 modeller også som knallert 45 med samme udstyr og en del findes også som 125cc model med samme bremser, hjul og affjedring og hvor den eneste store forskel på stellet er motorophænget, som er placeret anderledes idet der er forskel på motortyperne. Dette understøtter at køretøjerne rent teknisk er i stand til at klare langt højere kræfter og hastigheder end de bliver udsat for på en 50cc maskine. Da størstedelen af moderne knallerter overholder kravet om en decelleration på mindst 5,0 m/s^2 bør dette også være den lovpligtige mindste bremseevne, da man på den måde sikrer sig høj sikkerhed for fremtidige køretøjer af denne kategori
For at sørge for at køretøjerne fortsat efter første indregistrering er i forsvarlig stand bør der indføres tvungen syn, som det kendes fra andre køretøjer, dog med højere frekvens, da serviceintervallerne på disse maskiner også er lavere og det oftere er relevant at tjekke at køretøjet er som det bør være. Halvårligt eller årligt syn ville være passende.
Endvidere for at øge køretøjets sikkerhed bør det være lovpligtigt med sidespejle i begge sider på disse køretøjer, som er meget styrevillige, for at overraskelser og behov for at vende sig om under kørsel minimeres.

Idet det for nyligt er blevet lovligt i flere andre lande at køre på motorcykler op til 125cc ved en alder af 16 år må vi konkludere at det ikke er alderen der er afgørende for sikkerheden men hvilke evner føreren har der er udslagsgivende.
Derfor foreslås det at det nuværende knallertkørekort gøres mere eller mindre identisk med motorcykelkørekortet, hvor forskellen blot er motorstørrelsen og fraværet af motorvejskørsel. For at betale for de højere udgifter hæves prisen på køreundervisningen sammen med kvaliteten heraf.
For at give nye kørere gradvist stigende ansvar efterhånden som deres erfaring på vejene kommer kan man inddele dette kørekort i to eller flere grupper, hvoraf én gruppe er begrænset i hastighed som den nuværende knallert 45 og en anden gruppe er ubegrænset og har en maksimal hastighed som angivet på køretøjets godkendelse.
At hæve hastigheden sammen med kørerens evner vil også i højere grad bringe førerens opmærksomhed på kørebanen, dens forløb og de andre trafikkanter, da der er en tendens blandt kørere til nemmere at lade sig distrahere når hastigheden falder.
For at højne sikkerheden og mindske antallet af personer der udnytter en lovlig hastighedsstigning til yderligere at tune deres køretøjer kan straffe mod ikke godkendte motorændringer samt overskridelse af køretøjets godkendte hastighed yderligere skærpes.


Der er en tendens blandt førere af knallert 30 til at give meget gas selvom den konstruktivt bestemte maksimalhastighed er nået, hvilket på grund af begrænsningen i transmissionen giver ringe udnyttelse af benzinen samt unødig forurening og støj. Ved at fjerne begrænsningen i transmissionen og have høje bøder for fartforseelser tvinges føreren af en 50 kubiks maskine uden begrænsning til at justere hastigheden til lokale fartgrænser ved at slække på gassen, og dette resulterer således i en mere økonomisk kørsel i højere gear med lavere omdrejninger og mindre gasgivning, således at både forurening og støj reduceres.
Hvis det viser sig at moderne fir-takts maskiner i ubegrænset stand kan overholde miljøreguleringen Euronorm 3 (mod Euronorm 2 idag) og at en to-takter med karburator i ubegrænset stand ikke kan vil det være muligt yderligere at reducere luftforureningen og støjen og samtidig drastisk mindske forekomsterne af tuning på offentlige veje, da der så kan skabes en stor forskel mellem de maskiner der i øjeblikket er populære at bruge til ræs på lukkede baner og de som så ville kunne indregistreres til at køre ubegrænset og det er meget usandsynligt at der vil være samme kultur i at tune 50cc firtaktsmotorer da udbudet af effektivt effektforøgende dele til disse (kompressorer og turboladere i passende størrelse) er yderst begrænset.



Derfor bør det være muligt at hæve tophastigheden på to-hjulede køretøjer med 50 kubik motorer og derved afvikle trafikken mere effektivt samtidig med at kørslen bliver mere miljøvenlig og sikkerheden holdes høj.



Tanken bag at foreslå at hæve til Euronorm 3 er at dette er det der idag gælder for motorcykler, men idet biler er ved at forberede sig til Euronorm 5 og motorcykler efter sigende snart skulle gå op til Euronorm 4, så det er kun et spørgsmål om tid før knallerter presses op i Euronorm 3, så hvis det kunne blive en del af en samlet løsning at vi går på kompromis dér, så er det mere muligt at vi i stedet for at blive set som "knallert bøller" bliver set på som nogen der har valgt et lille énpersoners køretøj men som udover at være utilfredse med hastighedsbegrænsningen er en gruppe af trafikkanter der har gjort sig overvejelser med hensyn til hvad der er bedst for os alle. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Er det K30 eller K45 du vil hæve hastigheden på?

45 km/t er en EU-standard, så hvis du vil ændre reglerne skal du nok tage til Brüssel. 30 km/t er en dansk standard, og størst mulighed for ændring, er at få lovgiverne til at sænke hastigheden ti 25 km/t. Det har været på tale.

Måske kan vi få EU45 godkendt til at køre på cykelstier, hvis det er en fordel. Det vil sandsynligvis være en dansk afgørelse. Eller, det kan være tilladt, at knallertkørerne selv afgør, hvor de ønsker at køre.

Det er muligt at indføre 125cc motorcykelkørekort til 16 årige. Om det er en fordel ved jeg ikke - de lande, som har det, har også mange uheld med disse.

Hvis EU gør det obligatorisk med ABS bremsere på 125cc motorcykler, så tror jeg det vil være en fordel at indføre et 125cc motorcykelkørekort til 16 årige. Krav til ABS vil øge kvaliteten på 45'erne - og pris går op, så det bliver mere forsvarligt.

I nogle lande, er lovligt at motorcykler kører i busbanerne. Det kræver naturligvis at busserne tager hensyn til disse, men det burde ikke være et problem. Eventuelt kan busserne monteres med en K45/MC detektor, så de automatisk standser, hvis chaufføren er ved at torpedere en forankørende motorcykel eller K30/45.
Svar
#3
Har du læst EU direktivet?
Svar
#4
Det er ikke muligt, at ændre hastigheden på 45'erne. De skal leve op til EU lovene.

Men det er muligt, at muliggøre kørekort til 45'erne som 16 årig. Og EU muliggør også, at kørekort til 125cc (med større hastighed end 45 km/t) kan tages som 16 årig. En mulighed for 45'er, med større hastighed end 45 er udelukket.

Med de nuværende regler for 45'ere, tror jeg ikke, at det vil øge sikkerheden, at sænke alderskravet til 16 år. Og det samme gælder 125cc'er.

Selvom at to år - fra 16 til 18 er mange, når man er i den alder, så er det trods alt lidt at vente, når man bliver ældre.

Det kan måske også være muligt indenfor EU's rammer, at tillade 125cc'er til bilister på bilkørekort. Men, jeg tvivler på, at det er en fordel. Så kan man ligeså godt også tillade 250cc'er, der jo kræver ABS. Min holdning er, at hvis 125cc eller 250cc tillades på bilkørekort, så skal antallet af timer til bil øges, og inkludere såvel praktisk kørsel, som kørekort på MC.
Svar
#5
(05-07-2013, 21:26)Super 8 Skrev: Er det K30 eller K45 du vil hæve hastigheden på?

45 km/t er en EU-standard, så hvis du vil ændre reglerne skal du nok tage til Brüssel. 30 km/t er en dansk standard, og størst mulighed for ændring, er at få lovgiverne til at sænke hastigheden ti 25 km/t. Det har været på tale.

Måske kan vi få EU45 godkendt til at køre på cykelstier, hvis det er en fordel. Det vil sandsynligvis være en dansk afgørelse. Eller, det kan være tilladt, at knallertkørerne selv afgør, hvor de ønsker at køre.

Det er muligt at indføre 125cc motorcykelkørekort til 16 årige. Om det er en fordel ved jeg ikke - de lande, som har det, har også mange uheld med disse.

Hvis EU gør det obligatorisk med ABS bremsere på 125cc motorcykler, så tror jeg det vil være en fordel at indføre et 125cc motorcykelkørekort til 16 årige. Krav til ABS vil øge kvaliteten på 45'erne - og pris går op, så det bliver mere forsvarligt.

Du har helt ret, 30-knallerten er en dansk en, og derfor nok den eneste vi rigtig kan ændre på. Fræk

Grunden til at vi begynder at snakke om om ikke man burde have ubegrænsede 50cc scootere er at den med 125cc til unge allerede er nedstemt, og så ville det måske i stedet være muligt at få begrænsningerne væk fra 50 kubikkerne. Smil

Jeg kan nemlig kun finde to grunde til at en stigning i hastighed kan være usikker:
- Hvis ikke teknikken (bremser, stel, hjul osv) holder til det.
- Hvis ikke føreren er i stand til at styre det. Smil

I mange år har man indtil den 19. januar ment at 30 km/t er så nemt at det kan klares uden nogen form for undervisning af enhver over 18 år. Det mener de så ikke mere og de har nu lavet det til et rigtigt kørekort, omend jeg har hørt fra en del at det ikke er blevet særlig meget sværere at bestå når man er under 18 og over 18 er det vist bare en teoriprøve så vidt jeg har forstået.
Men jeg finder stadig flere og flere maskiner hvor stel, bremser og stort set alt andet end motorophænget er identisk på 50cc modellen og 125cc modellen af en scooter, hvilket betyder at de er godkendt til de omkring 100 km/t som 125cc modellerne kan klare og på dem hvor man ikke kan finde en 125cc model af den er bremserne og stellet nok mindst i stand til at klare den hastighed som de kan køre ubegrænset. Så er det jo bare fjollet at skulle køre 30 km/t, hvis teknikken er i orden og det bare er kørekortet og undervisningen der skal op i gear. Grin
Så burde man da i stedet få begrænsningerne væk, forbedre undervisningen og stramme lovgivningen på det sikkerhedsmæssige. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Orker ikke at svarer på de lange indlæg Grin, men kun skrive: God fornøjelse med at få ændret reglerne, her i DK. Det sker nemlig aldrig.
 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 22.000 km VGA Mover 2016 6.600 km. Har haft Puch VZ, Puch MS 2 og 3 gear, Gilera Touring, Yamaha 4gear, Suzuki K50, Honda CD og Dax, Dr Big osv osv :D
Svar
#7
(05-07-2013, 21:52)Baddi Skrev: Jeg kan nemlig kun finde to grunde til at en stigning i hastighed kan være usikker:
- Hvis ikke teknikken (bremser, stel, hjul osv) holder til det.
- Hvis ikke føreren er i stand til at styre det. Smil
Som det er i dag, betyder det ikke, at 45'erne er sikre - men at 125'erne er særdeles usikre.
Jeg har en kinesisk 45'er. Der var problem med, at kæden røg af. Forhandleren opdager, at årsagen var, at samtlige bolte - bortset fra éen - til motorblokken var knækket af. Kinesisk kvalitet. Og det er den samme for 125'erne. En bolt ekstra knækket, og motorblokken lå på vejen. Stort set alt på de kinesiske er så dårlig kvalitet. Bremser du på en kinesisk 125'er, og monterer gode dæk på, så risikerer du at stellet brækker over. Mange 45'ere, og 125'ere, burde ikke køre over 35 km/t.

Hvorfor ikke tillade "børn" på 16 år får bilkørekort - moderne biler, har mulighed for at hastigheden kan begrænses i nøglen, så man f.eks. kan sætte en grænse på, at de højst må have en nøgle til forældrenes bil, så de kan køre 45-50 km/t. Der skal ikke være begrænsning på kubik og den slags - men kun være krav om, at der bruges en særlig nøgle, som kan fås til nyere biler, og begrænser hastigheden til max 45-50 km/t. Jeg tror, at det er en fordel, at børnene kører i bilernes dyre biler - så passer de godt på bilen, og dermed dem selv. Måske kan de tænde nogle særlige lygter samtidigt. Mange nyere biler, kører næsten selv. Og har indbygget "kørerlærer", der giver indstruktioner i, hvordan kørslen bliver bedre.

Med de nye krav til økologi, er nemt at hastighedsbegrænse bilerne elektronisk, f.eks. ved hjælp af chippen i nøglen. Og politiet vil nemt kunne tjekke hastighed og nøgletype på instrumentbrættet i bilens log, så de kan se, om børnene kører lovligt i bilen, hvis de stoppes. Mange nye biler indeholder også bunker af sikkerhedsmekanismer, og er langt mere sikre end MC'er.

Et kørekort til bil til 16 årige, der kun må bruges i biler der er begrænset til max. 50 km/t f.eks. i nøglen, og hvor der tages kørekort som ved et normalt kørekort, tror jeg vil være en fordel. Måske kan man også tidsmæssigt begrænse kørslen, så den skal lægges udenfor myldertiden, evt. kun nattimerne. Når man bliver 18, kan der tages et større kørekort, for at må køre hurtigere, og køre hele døgnet.

Et "natbilkørekort" til 16 årige, der kun må bruges fra 22 - 04, vil det ikke være en god idé? Jeg tror det vil være muligt indenfor EU rammerne, hvis det kun gælder i DK.
Svar
#8
(05-07-2013, 21:55)Jps Skrev: Orker ikke at svarer på de lange indlæg Grin, men kun skrive: God fornøjelse med at få ændret reglerne, her i DK. Det sker nemlig aldrig.

Jamen tak tak da. Grøn grin

Man kan vel altid forsøge og med opbakning nok kan alt lade sig gøre hvis det ikke er helt hen i skoven hvad man siger.
Det eneste rigtige der kan siges der taler imod det af andre grunde end at de lige har ændret lovgivningen og ikke gider igen er "Større hastighed gør uheldene værre", hvortil jeg vil svare at bremserne i forvejen enten er dimensioneret til den ubegrænsede hastighed eller til den hastighed som en 125cc model af samme køretøj kan klare. Så med gode bremser skal vi bare have førerens evner til også at kunne håndtere det og så bliver antallet af uheld hvor det gør en forskel at man kører ubegrænset jo pænt lavt. Fræk
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#9
(05-07-2013, 22:09)Super 8 Skrev: Som det er i dag, betyder det ikke, at 45'erne er sikre - men at 125'erne er særdeles usikre.
Jeg har en kinesisk 45'er. Der var problem med, at kæden røg af. Forhandleren opdager, at årsagen var, at samtlige bolte - bortset fra éen - til motorblokken var knækket af. Kinesisk kvalitet. Og det er den samme for 125'erne. En bolt ekstra knækket, og motorblokken lå på vejen. Stort set alt på de kinesiske er så dårlig kvalitet. Bremser du på en kinesisk 125'er, og monterer gode dæk på, så risikerer du at stellet brækker over. Mange 45'ere, og 125'ere, burde ikke køre over 35 km/t.

Hvorfor ikke tillade "børn" på 16 år får bilkørekort - moderne biler, har mulighed for at hastigheden kan begrænses i nøglen, så man f.eks. kan sætte en grænse på, at de højst må have en nøgle til forældrenes bil, så de kan køre 45-50 km/t. Der skal ikke være begrænsning på kubik og den slags - men kun være krav om, at der bruges en særlig nøgle, som kan fås til nyere biler, og begrænser hastigheden til max 45-50 km/t. Måske kan de tænde nogle særlige lygter samtidigt. Mange nyere biler, kører næsten selv. Og har indbygget "kørerlærer", der giver indstruktioner i, hvordan kørslen bliver bedre.

Med de nye krav til økologi, er nemt at hastighedsbegrænse bilerne elektronisk, f.eks. ved hjælp af chippen i nøglen. Og politiet vil nemt kunne tjekke hastighed og nøgletype på instrumentbrættet i bilens log. Mange nye biler indeholder også bunker af sikkerhedsmekanismer, og er langt mere sikre end MC'er.

Du har da satme været uheldig med den eller købt noget fra en rigtig dårlig producent for den slags burde da ikke blive godkendt hvis det var et kendt problem. :O

Jeg mener bestemt ikke at man som 16 årig bør have bil og jeg har mine tanker om biler, men det er jo slet ikke det det handler om her. Grin

Når der planlægges trafikpolitik er der kun 3 ting de har i hovedet:
- Trafikken skal afvikles så hurtigt som muligt. Trafikanterne skal nå deres bestemmelsessted så andre trafikanter kan bruge vejen til at nå deres.
- Trafikken skal afvikles så sikkert som muligt.
- Støj- og luftforureningen fra trafikken skal være så lav som muligt. Smil

Og jeg er pænt sikker på at udover det med at uheld (når de en sjælen gang sker) har det med at være mere alvorlige jo hurtigere hastigheden er, så kan det at fjerne begrænsningerne forbedre alle tre punkter, hvis det kombineres med tvungen syn halv eller helårligt og lovpligtige sidespejle samt en grundig undervisning af dem der tager knallertkørekort. Smil
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(05-07-2013, 21:55)Jps Skrev: Orker ikke at svarer på de lange indlæg Grin, men kun skrive: God fornøjelse med at få ændret reglerne, her i DK. Det sker nemlig aldrig.

Ikke med den regering, som vi har idag.
Med Venlig Hilsen.
Micras.
Yamaha Neos 4T, Titanium/Grå EU45, årgang ´13. 17100 km.
Svar
#11
(05-07-2013, 22:58)Micras Skrev: Ikke med den regering, som vi har idag.

Det er da lige meget hvem der sidder, nu skal i ikke være så negative. For nogle år siden brokkede alle sig over en blå regering der ikke kunne styre vores penge eller noget som helst og nu brokker alle sig over en rød regering der ikke kan styre vores penge eller noget som helst. De er alle sammen inkompetente, så vi må jo fortælle dem hvad der skal til og hvorfor det er en god idé. Grøn grin
Trafikpolitik kan man altid regne med at der er logik i det, hvis det præsenteres på den rigtige måde, og hvis de så kan føre sig frem som at de gør det grønnere og mere sikkert og alt muligt, så skulle det da ikke være umuligt at få dem talt til fornuft. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#12
Der sættes allerede nu krav til, at nye knallert 30'ere, får CBS bremsere. Og snart sættes også krav til mindre forurening. Det betyder, at 30'erne får direkte indsprøjtning. Det har de fleste som opfylder de nye EU-krav allerede i dag. En knallert 30 med direkte indsprøjtning, som opfylder de nye normer, både larmer lidt, og forurener lidt. Så det har EU taget højde for. Det med begrænsninger i udstødning, variator osv. er et ikke eksisterende problem. Inden 5 år findes stort set ikke knallerter der er begrænset på den måde. En knallert 30, vil køre ca. 50-70 km per liter, og en 45 knallert med direkte indsprøjtning kører mindre. Teknologien eksisterer til, at direkte indsprøjtning kan laves måske billigere, end de nuværende knallerter. Ofte medfører ny teknologi, også at prisen falder, fordi den elektriske styring er billigere end mekanik. Antallet af ledninger reduceres, det elektriske system er mere simpel og anvender en bus, det finder selv fejl på systemet, og på lygter, og det er billigere at fremstille og montere, da der ikke skal håndvikles så mange samlinger og crimbes stik. En elektronisk hasstighedsmåler ved hjulene, er også billigere at fremstille og montere end en mekanisk. Se bare på cykelkilometertællerne. Det koster stort set intet, med en magnet, og en chip, der detekterer magnetens retning. Og chippen kan sættes direkte på bussystemet, så det ikke koster ledning op til kilometertæller. Når chippen er monteret, er faktisk også nemt, at indføre ABS - det klares med en softwareopgradering. Det er bare at downloade softwaren til microcontrolleren.

Jeg tror, at der netop vil blive stort marked for den type software fremover. Som standard, produceres knallerterne og bilerne til, at køre så dårlig som mulig - dvs. så lav tophastighed som mulig, så dårlig brændstof økonomi som mulig, så lav sikkerhed som mulig osv. Og så kan det opgraderes, ved at købe software fra producenten. Det kan være ABS software til K30'eren. Eller "optimeringssoftware" der justerer den, så du får lavere benzinforbrug. Eventuelt, kan softwaren laves, så du downloader justeringssoftware en gang om måneden, for at køre optimalt benzinmæssigt. Direkte downloaded fra fabrikken og betalt via dankort eller ebay.

Knallerten er faktisk billigere at fremstille med det hele monteret. Så fremstillingsprisen vil falde. Algorithmerne til f.eks. ABS, optimering og justering af benzin økonomien osv. er jo software. Disse algorithmer kan betales, ved at købe softwaren, eller betale for en justering over nettet. Du vil måske også kunne købe forlænget batterikapacitet (downloade software der anvender standby funktionen i softwaren, så batteriet ikke drænes), eller software der aktiverer alarm. Det koster stort set intet, at indbygge alarm fra start, da scooteren er forsynet med horn. Bevæges scooteren, detekteres det af hjulets hastighedssensor, og hvis nøglen er elektronisk, så er muligt at aktivere alarmen, med mindre nøglen bruges straks. Det som koster, er faktisk ikke HW, men softwaren. Intelligensen, og udviklingen, er i software, og derfor er det softwaren som koster penge at lave og betales ved at blive solgt. Skal man hele tiden udvikle de seneste algorithmer, til at reducere benzinforbruget, er også nødvendigt at få knallerten justeret optimalt via nettet med de nyeste algorithmer. Det kan ikke undgås at koste noget. Men, det medfører så også, at hardwaren falder i pris, da udviklings, forskning, og mange andre omkostninger, tjenes ind via software og månedlige opgraderinger/justering.

Scooterne, som de er lavet i dag, er gammeldags og meget dyre at fremstille. Lidt elektronik, og prisen vil falde. Kender man lidt til elektronik, er det helt ufatteligt at se noget sådan old-teknologi.

Samtidigt, muliggøres at optimeringer, ekstra features, og masser af andet, vil kunne downloades og købes via nettet, og f.eks. indstalleres med en USB nøgle. Knallert nøglen, vil kunne opgradere scooteren, ved at sættes i computerens USB stik. Det betyder, at knallerterne kan fremstilles ens, produceres billigt, og kunderne betaler for ekstra features ved at downloade software, justeringer, opgraderinger, vedligehold, osv. direkte fra fabrikken på nettet. Eller, måske købes direkte fra forhandlerens hjemmeside.
Svar


Forum spring: