Søg Garagen Hej Gæst! Register

Elcyklen overhaler knallerten
#1
Ja ifølge denne artikel, så rasler salget af knallerter ned, set i forhold til elcykler. Problemet er så at en kvalitets elcykel koster næsten det samme som en knallert:

Elcykel vs. knallert.
 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 20.000 km VGA Mover 2016 6.600 km. Har haft Puch VZ, Puch MS 2 og 3 gear, Gilera Touring, Yamaha 4gear, Suzuki K50, Honda CD og Dax, Dr Big osv osv :D
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
(03-07-2013, 21:57)Jps Skrev: Ja ifølge denne artikel, så rasler salget af knallerter ned, set i forhold til elcykler. Problemet er så at en kvalitets elcykel koster næsten det samme som en knallert:

Elcykel vs. knallert.

Ja den dér bliver ikke et hit hos mig i hvertfald.

Men ang salget, de tager nok ikke højde for de mange ikke registrerede maskiner der købes/sælges på fx G&G og DBA.
/Karen Hansen


PGO Dr. Big  årgang 2016


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#3
Største problem med en elcykel er efter min mening batteriet. Over 3000 kr for de mindste, og så holder de til små 500 opladninger, og så holder det omkring 35 km.
Så omkring 10.000 kr for en fornuftig elcykel, hvilke man kan få meget scooter for.
Men hvis man kun skal bruge den til korte ture til og fra arbejde er de sikkert gode nok, dog til en dyr pris.

Svar
#4
Skal aldrig have en elcykel eller for den sag en elbil, en knallert har længere rækkevide og den kan man have mere på.
Bil: Audi A4, 2.0 TDI 207/445 HK/NM. 
Knallert: ingen pt. 
Husdyr: 3 katte. 
Arbejde: lastbilchauffør. 
For sjov/projekter: mini chopper. 
Uddannelse: lastbilchauffør med speciale i gods transport. 
Svar
#5
Jeg overvejer kraftigt, om ikke mit næste by-køretøj skal være el-drevet.

Matra e-MO: http://www.suzuki-mc.dk/content/dk/model...el-scooter
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg ville ikke have noget imod noget el-drift.
Det være sig scooter eller cykel.
Cyklen giver mere motion, men kan til gengæld stort set ikke transportere noget som helst i form af indkøb el.lign.

Prisen (anskaffelse og drift) skræmmer dog stadig. Og det er ikke opladningen, men levetiden, jeg tænker på.Rullende øjne

Jeg vil til daglig (hverdag) have behov for ca. at bruge en fuld opladning. Såfremt de 500 opladninger holder, så vil et batteri således holde ca. 2 år.
En typisk levetid for mine seneste cykler har været ca. 6 år, så fungerende el-cykel i den periode skulle således koste i omegnen af:
10k + 2x 3k = 16.000 kr?

Jeg har af og til set billigere tilbud i Bilka (ca. kr. 7.000), men så er selve cyklen sikkert noget juks.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#7
Hej her Smil..

At salget af el-cykler er stigende vil jeg ikke bestride, men at de skulle være 'mindre farlige' at køre på er da noget bavl, med direkte adresse til den kære professor-mand fra Ålborg, jooo, hvis de kører meget langsommere så ja, men da de jo næsten ingen motorlarm har, så er det jo lige før de er farligere i trafikken særlig for fodgængere.. El-biler har jo samme problem.

Nææ, det hele er nok mere et spørgsmål om 'politisk korrekthed' (som ofte vanlig) Grin ..
Interesser: Scootere og lave computerspil, se selv her: http://virtuchat.com eller min samling på: http://bensoe.dk/MaxiKnallert/ og min GTA billedsamling: http://bensoe.dk/GTA/ ...
Garage: http://www.billig-scooter.dk/garage.php?id=433
Svar
#8
(05-07-2013, 13:32)SørensenDK Skrev: Hej her Smil..

At salget af el-cykler er stigende vil jeg ikke bestride, men at de skulle være 'mindre farlige' at køre på er da noget bavl, med direkte adresse til den kære professor-mand fra Ålborg, jooo, hvis de kører meget langsommere så ja, men da de jo næsten ingen motorlarm har, så er det jo lige før de er farligere i trafikken særlig for fodgængere.. El-biler har jo samme problem.

Nææ, det hele er nok mere et spørgsmål om 'politisk korrekthed' (som ofte vanlig) Grin ..

NEJ, el-biler har IKKE samme problem. Det er en skrøne, der er modbevist op til flere gange, både via diverse forsøg, samt af tusindvis af reelle el-bil ejere. Ved ekstremt lav fart, f.eks. på parkeringpladser, skal chaufføren være en smule mere opmærksom, men når man kører ude på vejen, er det dækstøjen, folk hører først. Og den er ikke mindre, fordi man kører mere miljørigtigt.

En cykel med elmotor larmer faktisk mere end en cykel, uden. En knallert 30 med elmotor larmer mindre, men kører efter samme forhold som cyklerne - der jo ikke larmer.
Svar
#9
Så vidt jeg ved skal forventes en holdbarhed på ca. 3 år for et LiOn batteri til en el-cykel. Her forventes, at der cykles ca. 3.000 km. om året, eller 10.000 km på 3 år. Batteri i sig selv, koster dermed det samme som ansvarsforsikring til en knallert. En normal el-cykel, vil med motorer mv. ikke holde til meget mere end 20.000 km. så det er ufornuftigt, at investere i mere end et batteri. For 20.000 km, koster det således el-cyklens pris, plus 3.000 kr. til batteri. Her er vedligeholdelsen og forsikringen til gengæld lav: Kasko, er med i den almn. indbo forsikring.

Sammenlignes med en knallert, så er el-cykler billigere, specielt for dem, der ikke selv reparerer. En el-cykel, er stort set uden udgifter til reparation i forhold til en knallert. Uden reparation, er der hellerikke mange knallerter, der holder over 20.000 km. Nogle el-cykler kan sikkert holde længere, hvis de er god kvalitet, og man er villig til at skifte motor selv. Eller finde brugte dele på ebay eller dba. Men, jeg vil nok fraråde at købe en brugt el-cykel på DBA, for den har sikkert kørt dens tid ud.

En af el-cyklens fordele er, at du kan tage den med s-toget. Der har været diskussion om, hvor vidt det er lovligt, men i hvertfald kan batteriet nemt afmonteres, og så skulle det være ok. Tror nok, at det er et krav, da man vil være sikker på, at de ikke "starter selv".

Sikkerhedsmæssigt, er næppe fordele ved el-cykler, fremfor en lovlig knallert. Knallertkørere, er normalt bedre påklædt, har bedre styrthjelm, og de 5 km/t der er i forskel, betyder intet. Knallerten beskytter også bedre ved et sammenstød. De færreste kommer alvorligt til skade, ved at vælte på knallert, eller ved at støde ind i en bil ved 30 km/t, hvis bilen ikke er i bevægelse. Der sker mange alvorlige uheld med cykler. Selv ganske små uheld på cykel, såsom en hård opbremsning, kan i værste tilfælde medføre døden.

For noget tid siden, så jeg en cykelist fortsætte ud foran en bil, helt uden at se sig for. Han blev torpederet af bilen i høj hastighed. Forhjulet gik af, og dansede hen af vejen i stor hastighed, men ellers skete intet med cykelisten, der blot stod med sin cykel uden forhjul. Knallerter er måske bygget mere robust - så om en knallertkører var kommet ligeså uskadt fra "uheldet" ved jeg ikke. Det så så komisk ud, at man skulle tro cykelisten gjorde det med vilje... Og så står han så der, og siger bilisten kørte totalt uforsvarlig. Hvad mon han bagefter har krævet af bilisten? Det må have krævet øvelse...
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: