Søg Garagen Hej Gæst! Register

Automat chooker
#1
Hej med jer.

Kan i fortælle mig hvordan man kan sikre sig at en automat chooker til en scooter virker som den skal, er der nogen måde man kan checke det.

Hvis man sætter tændning til scooteren, kan man ikke se nogen bevægelse på chookeren, men det skal man måske heller ikke...

Mvh.
Hanibal
Det blev til fem år med en Italjet Formula 50, fra 1996 - Nu er det en Suzuki Katana fra 2002 samt en Pgo Hot fra 2006.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Jeg må indrømme, at den eneste måde jeg er kommet på er, at maskinen starter med højere tomgang.
Efter en kort tids kørsel er tomgangen tydeligt lavere. Dette tolker jeg som at chokeren går ind og ud, men om den virker 100%, skal jeg ikke kunne sige.

Umiddelbart tror jeg ikke man kan se noget udenpå. Det er jo en magnetventil eller lign, der åbner for en eller anden kanal i karburatoren, så blandingen bliver federe.

Så vidt vides styres den alene af en indbygget temperaturføler, hvilket kunne forklare en tendens til ikke at slå fra i frostvejr.
Svar
#3
Det her svar er fra hukommelsen, som desværre ikke er helt hvad den har været:

Man afmonterer spolen. Den kan afmonteres med én skrue og de 2 ledninger er monteret med et stik.

Der stikker en lille stift nogle mm. ud fra enden af spolen. Mål med en skydelære hvor langt den stikker ud.

På køkkenborder tilslutter du så 12 V til de 2 ledninger. Det er ligemeget hvad der er + og -.
I løbet af nogle minutter vil den lille stift så have bevæget sig nogle få mm længere ud (eller ind. -Det kan jeg ikke huske) og hele enheden vil blive en lille smule varmere end før.
Hvis den reagerer som beskrevet, virker chookeren.

De 12 V kan du tage fra scooterens batteri eller fra en strømforsyning, den blot skal kunne give ca. 1 Ampere.

Hvis man har angang til et multimeter, kan man måle strømmen der går til spolen.
Når den er kold, vil der gå ca. 0,5 - 1 A og efter tilslutning falder strømmen, igen i løbet af nogle minutter til ca. 0,1 A eller mindre, og vil stabilisere sig der.

Det kan forresten godt være at spolen skal en tur i kølerskabet inden man måler den lille stift i kold tilstand, for hvis den er rigtig håndlun, er dern måske allerede i den stilling hvor chookeren er deaktiveret.

Om det så virker mekanisk inde i karburatoren, er en anden sag. Denne test går kun på det elektriske.
--
Hilsen Ole
Svar
#4
Citat:På køkkenborder tilslutter du så 12 V til de 2 ledninger. Det er ligemeget hvad der er + og -.
I løbet af nogle minutter vil den lille stift så have bevæget sig nogle få mm længere ud (eller ind. -Det kan jeg ikke huske) og hele enheden vil blive en lille smule varmere end før.

Jeg har konsulteret Haynes 'Scooters Service and Repair Manual', og den siger at den lille stift efter ca. 5 min. skal have bevæget sig mellem 3 og 6 mm længere UD, afhængig af kaburatortype.

Man skulle også ved at måle spolens modstand ved 20 °C, kunne få en fornemmelse om chokeren er OK elektrisk.
Den skal på nogle typer ligge mellem 30 og 40 Ω, medens der for andre scootertyper står ca 2,5 Ω.
Jeg ved ikke lige hvad der gælder for Kineserscooterne, for de er ikke rigtig med i bogen, men mit bud er at man skal måle mellem 30 og 40 Ω. Tag dog det tal med stort 'cirka', fordi modstanden netop er lavet temperaturafhængig, og stiger meget med temperaturen.
--
Hilsen Ole
Svar
#5
Perfekt forklaring Ole kom med
Kan måske lige tilføje, at chokeren er bygget således, at den er slået mekanisk TIL når stømmen tages fra, så man skal altså ikke koble stikket fra hvis man vi fejlfinde ud fra tanken "at slå chokeren fra"... :wink:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: