Søg Garagen Hej Gæst! Register

Selv servicere scooter
#1
Hej med jer.
Har som bekendt en Kymco Super 8, som stadig er under garanti. Den har været til 500 km. service ved ca. 850 km. og skal nu, hvor den har gået ca. 2100 km. til 2000 km. service. Jeg har kontaktet autoriseret forhandler for at få en pris, og prisen er 748 kr. ekskl. materialer. Så jeg regner automatisk med ca. 1000 kr.
Det synes jeg er dyrt, specielt taget i betragtning af at det er ca. en måned siden jeg fik lavet 500 km. service, som kostede ca. 800 kr. Altså omkring 1800 kr. på to måneder.
Spørgsmålet melder sig så nu om det er dét værd, at have en garanti. Hvad kan gå i stykker på min scooter, som tages af garantien og som opvejer prisen for de service, jeg har fået lavet. Altså kan det betale sig i længden at få et autoriseret værksted til at lave service, eller skal man forsøge sig selv eller få en mekaniker-ven eller lignende til at udføre service?

Når jeg læser i manualen er det "kun" olieskift, rense olie-si, stille ventiler, skifte luftfilterindsats, tjekke dæktryk, batteri, og bremser de første mange km. Og det eneste jeg gruer for er at stille ventiler, for det har jeg aldrig prøvet før.

Nogle kloge ord? Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
At servicere en scooter er ikke særlig svært, som du selv siger er det mest komplicerede at stille ventiler, men det lærer man hurtigt. Smil

Mine maskiner har aldrig i min varetægt været ved en autoriseret mekaniker og har nu kørt sammenlagt næsten 20.000 km for mig, selvom jeg startede som helt grøn. Grin
Det at stille ventiler er blot at sætte motoren i kompressionstakt og måle ventilspillerummet med et søgerblad på 0,1mm (0,08, hvis du kan få fat i sådan et). Hvis du ikke kan få søgerbladet ind eller det kommer ind med lethed, så løsner du kontramøtrikken og skruer på justérskruen indtil den sidder stramt om søgerbladet, hvorefter du strammer kontramøtrikken igen. Husk dog at motoren skal være kold når du gør dette, så du må ikke have kørt i mange timer inden, da ventilerne er lang tid om at køle af når de sidder inderst i motoren. Grin

For gode billeder må jeg henvise til scootergrisen.dk.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#3
Jamen det kan være jeg skal igang med at kigge Youtube videoer.
Vil det være dumt at gøre op med garantien? Hvad kan det dyreste være, som garantien dækker?
Man skal jo se det hele som et stort regnestykke: Næsten 1000 kr. i måneden for at holde den kørende med garanti uden brændstof. Det er dyrt. For de penge kan jeg jo få en ny.
Svar
#4
Hvis din scooter har kørt de 2500km uden mislyde osv ville jeg uden tvivl vælge selv at servicere den.
Tidligere:
Baotian BT49QT-7. Peugeot Speedfight 3. Hyundai i10. Ford Mondeo. Aprillia Ditech.
CPI Hussar. Nissan Primera eGT. Alfa Romeo 156. Ford Mondeo V6. VW Polo Fox. Nissan Almera. Mitsubishi Galant V6. Nissan Micra
Nuværende:
Saab 900
Svar
#5
Jeg ved ikke hvad garantien dækker, da jeg aldrig har brugt den. Jeg har med det service jeg har lavet dog aldrig før nu oplevet store problemer som jeg ikke selv har været skyld i. Men nu kan jeg jo også lide at rode med den slags og det at fikse problemer er lige så meget en hobby som en nødvendighed. Jeg ved ikke hvordan du har det med den slags? Smil
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(01-07-2013, 19:31)Baddi Skrev: Jeg ved ikke hvad garantien dækker, da jeg aldrig har brugt den. Jeg har med det service jeg har lavet dog aldrig før nu oplevet store problemer som jeg ikke selv har været skyld i. Men nu kan jeg jo også lide at rode med den slags og det at fikse problemer er lige så meget en hobby som en nødvendighed. Jeg ved ikke hvordan du har det med den slags? Smil

Hmm, jo det er skam hyggeligt nok.
Har i dag været nede at købe en liter Castrol olie og bestilt et luftfilter-element, så nu går jeg i gang. Har lavet en aftale med et værksted om at vi stiller ventiler sammen den første gang.
Svar
#7
(02-07-2013, 16:55)bachlassen Skrev: Hmm, jo det er skam hyggeligt nok.
Har i dag været nede at købe en liter Castrol olie og bestilt et luftfilter-element, så nu går jeg i gang. Har lavet en aftale med et værksted om at vi stiller ventiler sammen den første gang.

Det var satme smart. Grøn grin

Første gang jeg skulle stille ventiler gjorde jeg det forkert og justérskruen faldt af og lå nede ved knastkædestrammeren i et års tid, så det er nok smart at have en der ved noget om det den første gang. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#8
(02-07-2013, 16:55)bachlassen Skrev: Hmm, jo det er skam hyggeligt nok.
Har i dag været nede at købe en liter Castrol olie og bestilt et luftfilter-element, så nu går jeg i gang. Har lavet en aftale med et værksted om at vi stiller ventiler sammen den første gang.

Smart! Så kan det næsten ikke gå galt Smil

Men hvorfor nyt luftfilter? Mit har vistnok serviceinterval på 50.000...
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#9
(05-07-2013, 14:55)stormbringer Skrev: Smart! Så kan det næsten ikke gå galt Smil

Men hvorfor nyt luftfilter? Mit har vistnok serviceinterval på 50.000...

Ved Super 8 og Agility står det i servicemanualen at det skal skiftes for hver 2.000 km, hvilket lyder meget rimeligt, da det hurtigt stopper til. Jeg mener dog at man godt kan vente med at gøre det til hver 6.000 km, hvis man blot hver 2.000 km støvsuger det grundigt med en børste på støvsugeren. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jeg vasker altid mit i sæbevand og hænger det til tørre, så får man alt skidt og benzin og olierester ud
og så giver jeg den en lille gang wd-40 inden det kommer ind.

Har aldrig købt nyt luftfilter til nogle af miine, og Sprinten kørte trods alt ca 25.000 km Smil
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#11
(05-07-2013, 18:34)MSJ1982 Skrev: Jeg vasker altid mit i sæbevand og hænger det til tørre, så får man alt skidt og benzin og olierester ud
og så giver jeg den en lille gang wd-40 inden det kommer ind.

Har aldrig købt nyt luftfilter til nogle af miine, og Sprinten kørte trods alt ca 25.000 km Smil

Har du skumfilter eller papirfilter? Blink med øjet

Papirfiltre må nemlig ikke blive våde og skal derfor skiftes når de er stoppet til. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#12
Det er selvfølgelig skum Smil>

Men det var noget vi gjorde, da jeg kørte cross, men det er så osse 17-18 år siden Smil
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar


Forum spring: