Søg Garagen Hej Gæst! Register

Topstykke 72ccm
#1
Har gået og funderet i nogen tid, da jeg går og nusser om mit næste projekt.

Har tænkt mog at sætte 72ccm på og slibe indsugningen op så den passer med min 24mm karburator, det er mere for at det bare passer, det giver jo nok intet, men benzinen har en lettere vej.

Men når man måler størrelsen der hvor stemplet presser op imod ventilerne, er jo kun 39mm når du så sidder 72ccm på (47mm) så kommer det jo langt ud over.

Har det noget at sige, der har været mange at sige at det ikke hjælper, men i min verden burde det give en bedre forbrænding, at det kan bruge hele toppen af stemplet.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Der må jeg desværre sige nej. Smil

Altså forbrændingskammeret på en 50cc er oftest 5-6cc, hvilket betyder at du jo vil få en betydeligt højere kompression af at beholde standart topstykket, men det har også nogle fordele. Jo mindre forbrændingskammeret er, jo mere kompakt er blandingen og detonering vil ske i mindre grad. Detonering er når varmestråling fra flammefronten får varmet et sted der er langt væk fra flammefronten op, således at blandingen så brænder flere steder fra. Smil

Derudover lader det også til at det er 18mm der er det optimale i indsugningen for 70cc og at 24mm først er optimalt ved 125cc. Når det er sagt, så er alle skarpe ujævnheder og ændringer i diameter forfærdelig for flowet, så det kan være at det er fint og at du vil få mere effekt ud af det. Jeg vil dog sige at jeg har fået en lidt mærkelig motor efter jeg sleb min op til 24mm og at jeg har fået færre kræfter ved de omdrejninger jeg normalt kører med, men jeg må lige tage mig sammen og tjekke om effektbåndet er hoppet lidt opad af det. Grin

Anyway, det er også muligt at den mindre effekt jeg kan mærke er detonering som følge af for høj kompression i forhold til fyldningen og lufttemperaturen efter jeg har fjernet forskellige begrænsende faktorer i indsuningen (kompressionsforhold på 11, lufttemperatur 30 grader og tryk lige over atmosfærisk ved fuld gas med en fyldning på omkring 80% Smil ).
Jeg ved det ikke, men konklusionen indtil nu har i hvert fald været at der ikke er kommet flere kræfter for mig ved at tilpasse indsugningens diameter til studsen på 24mm. Blink med øjet

Og med hensyn til at bruge hele toppen af stemplet, så har det ikke noget med forbrændingen at gøre, men med hvor stort et område trykket har at yde sin kraft på. Efter få grader er stemplet dog kommet forbi øverste dødpunkt, benzinen er antændt og så bevæger stemplet sig væk fra topstykket og trykket kan så yde på hele stemplet få grader efter øverste dødpunkt. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#3
Selve indsugningen bliver jo ikke større, det er bare der hvor de mødes, så der ikke er en kant Smil
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#4
(28-06-2013, 09:52)MSJ1982 Skrev: Selve indsugningen bliver jo ikke større, det er bare der hvor de mødes, så der ikke er en kant Smil

Tja, jeg sleb op så åbningen var 24mm og oplevede færre kræfter. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#5
Har givet den lidt så kanten ikke er så skarp, så må vi se.
Du køre vel osse med 50ccm?
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(30-06-2013, 09:00)MSJ1982 Skrev: Har givet den lidt så kanten ikke er så skarp, så må vi se.
Du køre vel osse med 50ccm?

Jo jeg kører med 50cc. Fræk

Jeg har dog fundet nogle udregnings værktøjer på nettet til at regne diameter og længde på indsugning, men selvom de ikke alle siger det samme og nogle tager omdrejninger med i udregningerne og andre også tager ventilåbningstider, løft og overlap med, så siger de alle at det optimale for 70cc og 7500 omdr. er 17-18,7mm og alt derimellem. Grin

Ud fra hvad jeg har kunnet finde er det eneste der sker ved at have for stor en diameter blot at det "boost" man kan få ved at have den rette ikke er så stort som ellers. Men medmindre længden i forvejen er optimeret (53,3 cm eller 26,6 cm), så gør det vel ikke den store forskel udover at tryktabet ikke bliver så højt. Smil
Det lyder for mig som om det burde glatte effektbåndet lidt ud. Lavere maks effekt, men højere effekt uden for effektbåndet fordi der ikke skal bruges kræfter på at trække luften så højt op i hastighed. Blink med øjet

Glæder mig til at høre hvilke erfaringer du gør dig med det. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#7
Er lige vågnet men tror kun at jeg har slebet det ca 1 mm større, og så lavet en rund kant i stedet for en den skarpe der ellers ville være eller var det 5 mm jeg skulle slibe af Ked af det

Hvis man ligger mærke til hullet eller pakningen til indsugningen, så er den bredere i bunden, det gør der ikke når du sidder 24mm på, så det er kun den kant jeg har slebet.

Må lige prøve at måle når jeg går ud.
Havde regnet med at købe en anden knast, men det er noget der altid kan vente, nu skal der gang i det projekt Blink med øjet
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#8
[Image: 2j2g6ky.jpg]

Sådan ser det ud Smil
Har ikke et bedre kamera.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#9
Det ser da meget fint ud, men jeg kan ikke se på billedet om overfladen er glat eller hvordan vinklen er. Fræk

I Two stroke tuner's handbook skrev de noget angående vinkler i udstødninger om at 8 grader var godt både når det kommer an på trykbølger og at ændre lufthastigheden med så god energibevarelse som muligt. Hvis vi så siger 9 grader, fordi det er nemt at regne med skal ændringen fra 24mm til 18mm så ske over 15mm ifølge min hovedregning. Grin

Der blev dog nævnt noget med at jo lavere hastighed jo større en vinkel kan man få, hvilket giver en form der om noget minder om formen på funktionen 2^x eller ligesom udmundingen på en trompet. Grøn grin

Jeg vil tro at de samme tanker gør sig gældende i indsugningen som i udstødningen da det hele jo er luft og trykbølger. Dog skal vi holde i tankerne at vi i indsugningen ikke ønsker at vende trykbølgen om så tidligt, så jeg tror vi skal have en hældning på mindre end de 8-9 grader. Fræk


Hvor langt ned i indsugningen er du før vi er ved de 18mm i diameter igen? Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Vil mene at den er ligeså glat som før, eller lidt bedre Smil

Jeg har ikke målt hvor langt ned, og det sidder jo på nu, men den får alt for meget benzin, den kan dog godt starte.

Så går lige og fundere lidt over hvilken dysesæt jeg skal købe Smil
Har kigget på det her. http://www.speedline.dk/da/scooter/dyses...p360-0003/

Kan godt købe enkeltvis i Tanten, men de har først hjemme sidst på måneden.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#11
(03-07-2013, 12:32)MSJ1982 Skrev: Vil mene at den er ligeså glat som før, eller lidt bedre Smil

Jeg har ikke målt hvor langt ned, og det sidder jo på nu, men den får alt for meget benzin, den kan dog godt starte.

Så går lige og fundere lidt over hvilken dysesæt jeg skal købe Smil
Har kigget på det her. http://www.speedline.dk/da/scooter/dyses...p360-0003/

Kan godt købe enkeltvis i Tanten, men de har først hjemme sidst på måneden.

Det er hammer smart at købe et sæt med flere i så man kan prøve sig frem. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#12
Jeg skal lige se hvad naboen har liggende, men ellers køber jeg det fra 60-78, skal ihvertfald 10 numre ned.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar


Forum spring: