Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvor tit skal man skifte bremseklodser?
#1
Hvor tit skifter man bremser ( klodser/skiver) på en scooter?

Jeg har kørt knap 5.000 km på min og kom til at tænke på det.
Vespa lx 50
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
(24-06-2013, 22:19)Parker Skrev: Hvor tit skifter man bremser ( klodser/skiver) på en scooter?

Jeg har kørt knap 5.000 km på min og kom til at tænke på det.

Jeg har snart rundet 13.000 km og her har det været på tide i noget tid, men den har også hængt lidt i bremserne. Fræk
Jeg har ikke kigget på bagbremsen da jeg stort set aldrig bruger den, men forbremserne er der. Du skal bare måle hvor meget "klods" der er tilbage og så skifte når det er ved at være slidt ned. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#3
Når de er slidt ned! Grin

Det kan simpelthen ikke siges hvornår de skal skiftes ift Km.Idé

Med udgangspunkt i at ikke alle scootere har skive bremser for og bag.
Nogle bremser MEGET med forbremsen, imens andre bruger den meget lidt.

Nogle køre meget tæt på lyskryds og bremser relativt hårdt.
Andre slækker på gassen i forvejen og kommer stille derhen.


Prøv at læs denne side igennem, der er det meste dækket ind rigtig godt.

http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesid...remser.php
Kymco Agility 50 - 45'er @ 60km/t Cruise speed & 77km/t Top speed
Årgang 2006, Trip: 13.700km - Økonomi ca. 42 km/l
Svar
#4
Hver 6000 km ca skal bremse klodserne skiftes de må bare ikke slides helt ned til metallet på klodserne.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#5
(25-06-2013, 18:00)Johannes Johansen Skrev: Hver 6000 km ca skal bremse klodserne skiftes de må bare ikke slides helt ned til metallet på klodserne.

Det kommer som nævnt helt an på hvor lidt eller meget, bremserne bruges. En, der kører sin scooter hårdt i byen, skal skifte ofte, hvorimod en, der kører roligt på landet, kan vente noget længere.

Man kan altså ikke sætte et km tal på. Det kan godt bruges som en pegefinger, men heller ikke meget andet.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Så tommelfingerreglen er, at ved meget bykørsel er det fotere de skal skiftes? Vil bare gerne forstå det rigtigt, da det jo er aktuelt for mig. Undskyld for hijack af tråden Smil
/Karen Hansen


PGO Dr. Big  årgang 2016


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#7
Big2 har kørt 30.000 km, og jeg har (så vidt jeg husker Grin ), endnu ikke skiftet bremsebakker/klodser på den.
 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 22.000 km VGA Mover 2016 6.600 km. Har haft Puch VZ, Puch MS 2 og 3 gear, Gilera Touring, Yamaha 4gear, Suzuki K50, Honda CD og Dax, Dr Big osv osv :D
Svar
#8
(25-06-2013, 18:48)K. Hansen Skrev: Så tommelfingerreglen er, at ved meget bykørsel er det fotere de skal skiftes? Vil bare gerne forstå det rigtigt, da det jo er aktuelt for mig. Undskyld for hijack af tråden Smil

Du bruger jo bremserne mere ved bykørsel end ved landevejskørsel må man formode. Så i forhold til km-tal slides de hurtigere ved bykørsel med mange opbremsninger.

Venligst Erik.
Svar
#9
Super, mange tak for jeres svar.
Vespa lx 50
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Lige en ting. Grin

Selvom bremserne ikke trænger til at blive skiftet er det smart at skille dem ad og rense dem en gang imellem. Det har jeg aldrig gjort og nu efter halvandet år og 13.000 km har salt og skidt sat sig på stemplerne og de har svært ved at komme tilbage igen og så har de presset den ene bremseklods ind mod skiven konstant og den er slidt næsten helt ned og er slidt skævt. Smil

Desværre har det samme skidt og salt vist sig at være en gevaldig udfordring, da det også har sat sig på de bolte der holder klodserne og gjort dem urokkelige, så jeg står nu med en slidt bremse som jeg ikke umiddelbart kan skille ad og skifte klodser på. Fræk

En lille hilsen til jer andre er så at servicere og rense oftere end klodserne skal skiftes, da det ellers bliver noget gøgl der både forkorter klodsernes levetid og gør det helvedes svært at skifte dem. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#11
(25-06-2013, 23:32)Baddi Skrev: Lige en ting. Grin

Selvom bremserne ikke trænger til at blive skiftet er det smart at skille dem ad og rense dem en gang imellem. Det har jeg aldrig gjort og nu efter halvandet år og 13.000 km har salt og skidt sat sig på stemplerne og de har svært ved at komme tilbage igen og så har de presset den ene bremseklods ind mod skiven konstant og den er slidt næsten helt ned og er slidt skævt. Smil

Desværre har det samme skidt og salt vist sig at være en gevaldig udfordring, da det også har sat sig på de bolte der holder klodserne og gjort dem urokkelige, så jeg står nu med en slidt bremse som jeg ikke umiddelbart kan skille ad og skifte klodser på. Fræk

En lille hilsen til jer andre er så at servicere og rense oftere end klodserne skal skiftes, da det ellers bliver noget gøgl der både forkorter klodsernes levetid og gør det helvedes svært at skifte dem. Grøn grin

Bremserens Blink med øjet
Svar
#12
(25-06-2013, 23:58)Teddy Skrev: Bremserens Blink med øjet

Det lyder da bare som det helt rigtige til at rense bremser med! Det må jeg have mig noget af. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar


Forum spring: