Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hjælp til tuning
#1
Hej alle sammen.

Jeg ville spørge om i kan fortælle mig alle de ting jeg kan gøre for at få min peugeot Tkr til at kører hurtigere? Ret og sagt hvordan jeg kan tune den uden at opfrer nogle penge? Håber i kan hjælpe mig Smil

På forhånd tak Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Først må jeg spørge dig hvor hurtigt den kører nu og om begrænsningerne er i. Smil
Dernæst må jeg spørge dig om du har overvejet hvor høj en hastighed det er sikkert at køre med med hensyn til dine bremser og dine egne evner. Grin

Nå, men lad os nu gå i gang med det sjove. Blink med øjet

Hvis du har fjernet begrænsningerne, så er det meget svært at få hastigheden op helt uden at ofre nogen penge. Den eneste måde jeg mener at det kan gøres helt gratis er den metode der kræver mest forberedelse, nemlig at porte den, hvilket altså er et job for professionelle, da større ikke er lig med bedre og at hver størrelse skal regnes ud hvad det betyder for åbningstiden af porten og dermed effektbåndet. Blink med øjet
Du kan også slibe en lille bitte bitte smule af topstykket så kompressionen bliver højere, men sliber du for meget vil du få tændingsbanken og sliber du skævt vil du få utætheder som toppakningen ikke kan tage. Grin

Så medmindre du har meget styr på hvad du laver er det ikke en mulighed og det vil derudover gøre at du skal have en helt ny original cylinder hvis du nogensinde skal have den lovlig igen, og det er dyrt, så det anbefaler vi ikke. Grøn grin

Hvis du er villig til at ofte en lille smule penge, så er der en måde der i nogle tilfælde kan give nogle km på toppen.
Først sætter du tush streger på dine remskiver, både forreste og bagerste remskiver, og så kører du en tur hvor du når topfarten og så tager du transmissionen fra hinanden igen og kigger på stregerne. Der hvor remmen har kørt er de visket ud og du aflæser det som herunder:

- Stregen er ikke væk helt ud til kanten af varioen og ikke væk helt ind til koblingsakslen: du har ikke kræfter til at køre varioen helt ud. Du skal eksperimentere med ruller og dyser samt muligvis slibe ujævne kanter væk fra dit originale luftfilter hvis du bruger det. Hvis du vil bruge et powerluftfilter (giver minimalt men dog en smule) skal du være opmærksom på at disse kræver filterolie samt at de ikke filtrerer så godt og levetiden på din motor nedsættes og at du skal dyse op. Smil
- Stregen ved vario er ikke helt væk men stregen ved bagerste remskiver er væk helt ind til koblingsakslen: din rem er for kort til at kunne komme helt ud ved varioen og du vil kunne få en højere topgearing ved at putte en længere rem på.
- Stregen er væk helt ud til kanten af vario men ikke helt væk ind til koblingsakslen: din rem er for lang og du vil få højere topgearing af at putte en kortere rem på. Grin

Husk at det forstyrrer vario systemet når du skifter remlængde og du ved længere rem skal have lettere ruller og ved kortere rem skal have tungere ruller for at holde omdrejningerne hvor de bør være. Blink med øjet

Nu til hvordan du finder den rette rullevægt. Du køber nogle i lidt forskellig vægt (½-1 g imellem) og så prøver du dig frem med et stopur og en kendt afstand. Tre ture per vægt og tag gennemsnittet af hvor hurtigt du kørte afstanden. På den måde finder du de ruller der gør det bedst for dig. Grin

For at finde den dyse der gør det bedst for farten skal du sørge for at motoren er godt gennemvarm (kør den i 5-10 minutters tid) og så gør du ligesom med rullerne at du har en kendt afstand og tager tid på hvor lang tid det tager tre gange og så prøver med en ny dysestørrelse der er lige størrelsen over eller under. Den hvor det går hurtigst er den der får din motor til at yde bedst. Smil

Jeg tror det er de billigste måder at få mest muligt ud af sin motor, men da du har en to-takter er der intet der med én ændring giver flere kræfter end at finde den rette udstødning. Blink med øjet


Dertil, husk at alt dette (udover ruller og dyse) er piv hamrende ulovligt. Kør efter forholdene og kør fornuftigt! Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#3
Der bliver slået hårdt ned på tuned/ulovlige knallert, efter de nye regler er trådt i kraft, tænk over det også Blink med øjet
Bil: Audi A4, 2.0 TDI 207/445 HK/NM. 
Knallert: ingen pt. 
Husdyr: 3 katte. 
Arbejde: lastbilchauffør. 
For sjov/projekter: mini chopper. 
Uddannelse: lastbilchauffør med speciale i gods transport. 
Svar
#4
Jeg ville også passe på, især hvis du kører 45. Jeg har lært det på den hårde måde.
/Karen Hansen


PGO Dr. Big  årgang 2016


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#5
(21-06-2013, 11:36)Baddi Skrev: Først må jeg spørge dig hvor hurtigt den kører nu og om begrænsningerne er i. Smil
Dernæst må jeg spørge dig om du har overvejet hvor høj en hastighed det er sikkert at køre med med hensyn til dine bremser og dine egne evner. Grin

Nå, men lad os nu gå i gang med det sjove. Blink med øjet

Hvis du har fjernet begrænsningerne, så er det meget svært at få hastigheden op helt uden at ofre nogen penge. Den eneste måde jeg mener at det kan gøres helt gratis er den metode der kræver mest forberedelse, nemlig at porte den, hvilket altså er et job for professionelle, da større ikke er lig med bedre og at hver størrelse skal regnes ud hvad det betyder for åbningstiden af porten og dermed effektbåndet. Blink med øjet
Du kan også slibe en lille bitte bitte smule af topstykket så kompressionen bliver højere, men sliber du for meget vil du få tændingsbanken og sliber du skævt vil du få utætheder som toppakningen ikke kan tage. Grin

Så medmindre du har meget styr på hvad du laver er det ikke en mulighed og det vil derudover gøre at du skal have en helt ny original cylinder hvis du nogensinde skal have den lovlig igen, og det er dyrt, så det anbefaler vi ikke. Grøn grin

Hvis du er villig til at ofte en lille smule penge, så er der en måde der i nogle tilfælde kan give nogle km på toppen.
Først sætter du tush streger på dine remskiver, både forreste og bagerste remskiver, og så kører du en tur hvor du når topfarten og så tager du transmissionen fra hinanden igen og kigger på stregerne. Der hvor remmen har kørt er de visket ud og du aflæser det som herunder:

- Stregen er ikke væk helt ud til kanten af varioen og ikke væk helt ind til koblingsakslen: du har ikke kræfter til at køre varioen helt ud. Du skal eksperimentere med ruller og dyser samt muligvis slibe ujævne kanter væk fra dit originale luftfilter hvis du bruger det. Hvis du vil bruge et powerluftfilter (giver minimalt men dog en smule) skal du være opmærksom på at disse kræver filterolie samt at de ikke filtrerer så godt og levetiden på din motor nedsættes og at du skal dyse op. Smil
- Stregen ved vario er ikke helt væk men stregen ved bagerste remskiver er væk helt ind til koblingsakslen: din rem er for kort til at kunne komme helt ud ved varioen og du vil kunne få en højere topgearing ved at putte en længere rem på.
- Stregen er væk helt ud til kanten af vario men ikke helt væk ind til koblingsakslen: din rem er for lang og du vil få højere topgearing af at putte en kortere rem på. Grin

Husk at det forstyrrer vario systemet når du skifter remlængde og du ved længere rem skal have lettere ruller og ved kortere rem skal have tungere ruller for at holde omdrejningerne hvor de bør være. Blink med øjet

Nu til hvordan du finder den rette rullevægt. Du køber nogle i lidt forskellig vægt (½-1 g imellem) og så prøver du dig frem med et stopur og en kendt afstand. Tre ture per vægt og tag gennemsnittet af hvor hurtigt du kørte afstanden. På den måde finder du de ruller der gør det bedst for dig. Grin

For at finde den dyse der gør det bedst for farten skal du sørge for at motoren er godt gennemvarm (kør den i 5-10 minutters tid) og så gør du ligesom med rullerne at du har en kendt afstand og tager tid på hvor lang tid det tager tre gange og så prøver med en ny dysestørrelse der er lige størrelsen over eller under. Den hvor det går hurtigst er den der får din motor til at yde bedst. Smil

Jeg tror det er de billigste måder at få mest muligt ud af sin motor, men da du har en to-takter er der intet der med én ændring giver flere kræfter end at finde den rette udstødning. Blink med øjet


Dertil, husk at alt dette (udover ruller og dyse) er piv hamrende ulovligt. Kør efter forholdene og kør fornuftigt! Grøn grin

Det er alle begrænsningerne jeg er intereseret i at få fjernet, men hvis jeg får dem fjernet skal jeg vel også have nogle andre rullere i for bedre acceleration? Smil Håber du kan hjælpe Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Den primære begrænsning er bagpladen der er skruet fast med 3 bolte bag på variatorhuset. Fjerner du den, løber den ca. 55km/t.
Udstødningen er begrænset i form af et blindrør. Klem det sammen, eller skær det af og luk hullet, det giver også lidt.
Svar
#7
(22-07-2013, 21:15)Arbejdsnarkomanen Skrev: Den primære begrænsning er bagpladen der er skruet fast med 3 bolte bag på variatorhuset. Fjerner du den, løber den ca. 55km/t.
Udstødningen er begrænset i form af et blindrør. Klem det sammen, eller skær det af og luk hullet, det giver også lidt.

Lyder let, men kan du ikke forklarer det yderligere. Jeg har ikke rodet med scootere før så er i største grad nybegynder, så hvis du vil forklarer det mere detaljeret, ville det være perfekt. Smil
Svar
#8
Håber på du er indforstået med bøderne og konsekvenserne der er ved ulovlig kørsel Blink med øjet
Men jeg skal ikke moralprædike, jeg har selv kørt ulovligt, gør det dog ikke mere, pga. de skærpede regler der er kommet i år.
Svar
#9
Men ellers er det af med kickstarterskjoldet, og så løsne møtrikken der sidder på starterhjulet (forreste remskive).
Og så er det ellers at skrue bagpladen af som vist:

[Image: billed1034.jpg]
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(22-07-2013, 21:25)Arbejdsnarkomanen Skrev: Men ellers er det af med kickstarterskjoldet, og så løsne møtrikken der sidder på starterhjulet (forreste remskive).
Og så er det ellers at skrue bagpladen af som vist:

[Image: billed1034.jpg]

Så bare at fjerne den " bagplade " Og så det bare at sætte det tilbage? Lyder meget enkelt Blink med øjet
Svar
#11
(22-07-2013, 21:29)Champen Skrev: Så bare at fjerne den " bagplade " Og så det bare at sætte det tilbage? Lyder meget enkelt Blink med øjet
Det er det også Blink med øjet
For en rutineret tager "indgrebet" omkring 10 minutter.
Svar
#12
(22-07-2013, 21:30)Arbejdsnarkomanen Skrev: Det er det også Blink med øjet
For en rutineret tager "indgrebet" omkring 10 minutter.

Kan der ske noget ved det? Tænker på acceleration, ødelæggelse eller nogen form for en dårlig oplevelse? Hvis man enten gør noget forkert eller noget andet forkert? Smil

Tak for det ellers Smil
Svar


Forum spring: