Først må jeg spørge dig hvor hurtigt den kører nu og om begrænsningerne er i.
Dernæst må jeg spørge dig om du har overvejet hvor høj en hastighed det er sikkert at køre med med hensyn til dine bremser og dine egne evner.
Nå, men lad os nu gå i gang med det sjove.
Hvis du har fjernet begrænsningerne, så er det meget svært at få hastigheden op helt uden at ofre nogen penge. Den eneste måde jeg mener at det kan gøres helt gratis er den metode der kræver mest forberedelse, nemlig at porte den, hvilket altså er et job for professionelle, da større ikke er lig med bedre og at hver størrelse skal regnes ud hvad det betyder for åbningstiden af porten og dermed effektbåndet.
Du kan også slibe en lille bitte bitte smule af topstykket så kompressionen bliver højere, men sliber du for meget vil du få tændingsbanken og sliber du skævt vil du få utætheder som toppakningen ikke kan tage.
Så medmindre du har meget styr på hvad du laver er det ikke en mulighed og det vil derudover gøre at du skal have en helt ny original cylinder hvis du nogensinde skal have den lovlig igen, og det er dyrt, så det anbefaler vi ikke.
Hvis du er villig til at ofte en lille smule penge, så er der en måde der i nogle tilfælde kan give nogle km på toppen.
Først sætter du tush streger på dine remskiver, både forreste og bagerste remskiver, og så kører du en tur hvor du når topfarten og så tager du transmissionen fra hinanden igen og kigger på stregerne. Der hvor remmen har kørt er de visket ud og du aflæser det som herunder:
- Stregen er ikke væk helt ud til kanten af varioen og ikke væk helt ind til koblingsakslen: du har ikke kræfter til at køre varioen helt ud. Du skal eksperimentere med ruller og dyser samt muligvis slibe ujævne kanter væk fra dit originale luftfilter hvis du bruger det. Hvis du vil bruge et powerluftfilter (giver minimalt men dog en smule) skal du være opmærksom på at disse kræver filterolie samt at de ikke filtrerer så godt og levetiden på din motor nedsættes og at du skal dyse op.
- Stregen ved vario er ikke helt væk men stregen ved bagerste remskiver er væk helt ind til koblingsakslen: din rem er for kort til at kunne komme helt ud ved varioen og du vil kunne få en højere topgearing ved at putte en længere rem på.
- Stregen er væk helt ud til kanten af vario men ikke helt væk ind til koblingsakslen: din rem er for lang og du vil få højere topgearing af at putte en kortere rem på.
Husk at det forstyrrer vario systemet når du skifter remlængde og du ved længere rem skal have lettere ruller og ved kortere rem skal have tungere ruller for at holde omdrejningerne hvor de bør være.
Nu til hvordan du finder den rette rullevægt. Du køber nogle i lidt forskellig vægt (½-1 g imellem) og så prøver du dig frem med et stopur og en kendt afstand. Tre ture per vægt og tag gennemsnittet af hvor hurtigt du kørte afstanden. På den måde finder du de ruller der gør det bedst for dig.
For at finde den dyse der gør det bedst for farten skal du sørge for at motoren er godt gennemvarm (kør den i 5-10 minutters tid) og så gør du ligesom med rullerne at du har en kendt afstand og tager tid på hvor lang tid det tager tre gange og så prøver med en ny dysestørrelse der er lige størrelsen over eller under. Den hvor det går hurtigst er den der får din motor til at yde bedst.
Jeg tror det er de billigste måder at få mest muligt ud af sin motor, men da du har en to-takter er der intet der med én ændring giver flere kræfter end at finde den rette udstødning.
Dertil, husk at alt dette (udover ruller og dyse) er piv hamrende ulovligt. Kør efter forholdene og kør fornuftigt!
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".