Søg Garagen Hej Gæst! Register

Overvejer 82ccm
#1
Har set et tilbud på et 82ccm med topstykke og racer knast til 750 kr inkl portodet syntes jeg ikke rigtigt jeg kan stå for.

Men går ud fra at indsugningen er større så jeg ikke kan bruge den normale karburator
jeg har godt nok en 24mm der passer på, men der høre et powerfilter med, og det vil jeg helst ikke køre med Ked af det

kan jeg køre med en normal karburator og sætte en normal isolator på og så måske slibe hullet lidt op, har tjekket afstanden fra min studs på 24mm og der er samme afstand imellem.

Eller kan jeg lave noget så jeg kan køre med den 24mm og så almindeligt luftfilter.
Tilspændingen er 42 kontra 40 så det er ikke meget, men den skal jo have noget mere luft sådan en Ked af det

Og hvad med udstødningen? Skal den skiftes, den har jo katalysator.

Jeg skal hen og have nyt stempel alligevel og det skal jeg give 32 euro for kontra 105 så det kun ca 500 Kr dyre Smil
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
De fleste 4 takt scootere er født med 80cc så standard karburatoren burde kunne føde et 82cc (skal være omkring 17-18mm). Skal du have et åbent filter på, så køb K&N, dyrt men kvalitet. Kittet lyder dog for godt til at være sandt, prismæssigt, så jeg ville nok ikke regne med at det er den bedste kvalitet.

Den burde kunne køre med standard udstødning, med mindre den er blevet begrænset på en eller anden måde. Se om der sidder en ring i forrøret, du kan banke den ud (hvis der er en) og så skulle der ikke være nogen problemer. Igen angående standard luftfilter, så burde det kunne klare 80cc. Åbne filtere er mest til bane maskiner og mest pga lyd. De giver næsten ingenting, ud over larm og højere benzinforbrug på små 4 taktere.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#3
Har kørt mange 1000 km med et 63ccm fra dem, så kender kvaliteten.
Jeg har lige monteret mit 72ccm fra dem, men det har drillet meget på min Sprint.
Og skal lige have kørt lidt med det, for den røg ud af udstødningen, men Tændrøret er fint cocio farvet Grin
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#4
Jeg har lige et spørgsmål, som jeg har fået at vide her inde så ændre det ikke noget at skifte udstødning på en 4 takter. Hvis det er tilfældet, hvorfor skulle dem der laver scooteren så sætte en ring i udstødningen for at begrænse den?. Smil
Yamaha Neos 4t årg 2013
Svar
#5
Så længe det er kun er 63 og 72ccm mener jeg ikke det kan/vil give noget.

Men når dui kommer længere op så skal man skifte topstykke, med størriser ventiler.
Så vil jeg mene det er smart, at have en med fri gennemluft, men er slet ikke inde i de udstødninger Ked af det

Og hvis det viser sig at katalysatoren begrænser luften på en måde, så skal jeg ikke have det.
Den bliver osse en del varmere, og kunne osse forestille mig at den blev endnu varmere med mere benzin og luft Ked af det

Og går ikke ud og bruger 7-800 kr på en udstødning osse, så kan jeg godt nøjes med mit 63ccm igen Blink med øjet
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(17-06-2013, 09:28)Yoda Skrev: Jeg har lige et spørgsmål, som jeg har fået at vide her inde så ændre det ikke noget at skifte udstødning på en 4 takter. Hvis det er tilfældet, hvorfor skulle dem der laver scooteren så sætte en ring i udstødningen for at begrænse den?. Smil

Nogen gange er de begrænset i forrøret. hvorfor må du ikke spørge mig om. Udstødning kan ikke betale sig at skifte på 4takt med mindre du vil have absolut alt ud af den. På 89cc gav det mig ca 3-4km/t på toppen, og for at være ærlig, tror jeg det var fordi tun udstødningen var lettere :P
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#7
Det lyder måske åndsvagt men man indsnævrer udstødningerøret på mindre cylindre for at få udstødningen hurtigere ud.
Forklaringen er som følger: Når man går fra et lille hul i topstykket til et større rør vil gassen pludselig bevæge sig langsommere. Det gør at trykket stiger og kan bevirke at der dannes en "gasprop" lige uden for topstykket, som vil hindre gassen i at flyde frit ud af cylinderen, og dermed nedsætte motorens kraft.
Freedom is just another word, for nothing left to loose. Citat: janice Joplin.
Svar
#8
(17-06-2013, 10:11)Fut Skrev: Det lyder måske åndsvagt men man indsnævrer udstødningerøret på mindre cylindre for at få udstødningen hurtigere ud.
Forklaringen er som følger: Når man går fra et lille hul i topstykket til et større rør vil gassen pludselig bevæge sig langsommere. Det gør at trykket stiger og kan bevirke at der dannes en "gasprop" lige uden for topstykket, som vil hindre gassen i at flyde frit ud af cylinderen, og dermed nedsætte motorens kraft.

Og det kan næppe være særlig sundt for motoren. Har selv haft en sådan cylinder på min gamle Big.
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#9
Angående størrelser. Grin

Efter at jeg har slebet diameteren i topstykket her op til 24mm er jeg begyndt at undersøge hvilke diametre der passer bedst til hvilke motorstørrelser. Uden held. Grin

Det lader dog til at 24mm er otimalt for 125cc og at 18mm er optimalt for 72cc og vi skal helt ned i 15-16mm for at det er optimalt for 50cc, ifølge en rør-størrelses begregner. Jeg ved dog ikke hvor meget man kan stole på beregneren, da den i hvert fald med hensyn til effekt og hvilke omdrejningstal man yder mest er pænt uenig med servicemanualen til min agility. Grin
Den eneste grund jeg kan komme på at have 18mm i standart topstykkerne på 50cc scootere er at det begrænser fyldningen ved de brugte omdrejninger og at man ikke kan slibe det op ligesom at man med knallerter tidligere kunne bore plomben ud. Blink med øjet

Så til udstødningen. Grin
At have en udstødning der er et lige rør har sine fordele. For det første er der mindre modstand, hvis diameteren er korrekt og der ingen katalysator er, men hovedfordelen kommer på et andet punkt. Grin
Når en trykbølge bevæger sig hen af et rør og så rammer åbningen vil en anden trykbølge af modsat fortegn kastes den modsatte vej og hvis enden af røret er lukket vil en trykbølge af samme fortegn kastes tilbage. Smil

Dette betyder at når udstødningsventilen åbnes vil en trykbølge af overtryk kastes ud i udstødningsrøret, og hvis røret er lavet til dette vil den efter lidt tid ramme åbningen og en negativ trykbølge vil bevæge sig tilbage mod cylindren, hvor den suger luft ud af forbrændingskammeret og skifter til positivt fortegn og bevæger sig væk fra motoren igen. Sådan vil det fortsætte med at give undertryk indtil ventilen lukker eller trykbølgen dør ud. Smil
Det giver en betydeligt bedre tømning af cylindren. Man ser det blandt andet på drag racere, hvor udstødningsrørene har meget afstemte længder og peger lige op i luften eller ud i siden fra motoren. Grin
Trykbølger kan godt finde ud af at følge buk uden at tabe energi, da de ingen masse har men man foretrækker oftest et så lige rør som muligt fordi det er nemmere at regne ud. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Helt ok, jeg takker for svar Smil
Yamaha Neos 4t årg 2013
Svar
#11
For dælen da en smøre "Baddi" Smil

Jeg tager bare et nyt stempel til mit 63ccm Smil
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#12
Baddi elsker at være teknisk Smil Jeg er sq forbavset over hvor godt et hoved der sidder på den drengSmil Du kan virkelig drive det vidt hvis du vil, my man Blink med øjet Sorry for OT, måtte bare lige rose ham Grin
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar


Forum spring: