Søg Garagen Hej Gæst! Register

Så mangler jeg bare kompressoren
#13
[Image: buddfab_50cc_aprilia_engine.jpeg]

Smil
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
(09-06-2013, 13:28)DarkSide Skrev: http://www.theworldofmotorcycles.com/spo...ngine.jpeg

Smil

Det ser da rimelig psyko ud på de billeder, er der opgivet noget effekt?.Smil
Yamaha Neos 4t årg 2013
Svar
#15
(09-06-2013, 14:55)Yoda Skrev: Det ser da rimelig psyko ud på de billeder, er der opgivet noget effekt?.Smil

Det er meget muligt at jeg forveksler den med en anden, men det der er vist motoren fra verdens hurtigste 50cc maskine. Grin
233 km/t med en turboladt AM6 motor. Blink med øjet

Anyway, det kan godt være at i ikke tror den vil være meget værd på en bane, men jeg gør det sku alligevel, så må det knalde eller falde. Grøn grin

Det er godt nok spændende med ham nordmanden... Indtil nu har jeg jo ikke rigtig set så mange andre der har prøvet Ecotrons' kit og dokumenteret det, så det er da fantastisk at se hvordan det virker på to-taktere. Jeg tror dog heller ikke på at han får de 30-40 hestekræfter han ønsker sig, men en god slat ekstra skal han sku nok få. Blink med øjet

Pointen med at jeg til at starte med vælger kompressor frem for turbolader er at den mindste masseproducerede turbo, som han også bruger, er designet til 600 kubik på en lille bil eller motorcykel. Som en to-takter har han allerede en fordel, da en to-takter giver mere udstødningsgas per omdrejning end en fir-takter, men dog ikke dobbelt så meget, fordi to-taktere har dårligere fyldning af cylindren end en fir-takter. Men havde man kunnet få turboladere i den rette størrelse havde det dog været at foretrække, da de energimæssigt øger effektiviteten af motoren mere end en kompressor. En kompressor har dog den fordel at den giver et dejlig højt tryk så snart der åbnes for gasspjældet uanset omdrejningerne, hvilket skulle give pænt meget bedre gasrespons end en turbolader. Grin
Jeg forstår dog ikke hvorfor han ikke har investeret i en ladeluftskøler, da 12 psi overtryk fra en turbolader må give en god slat varme fra sig. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#16
Det er nemlig motoren der holder verdensrekorden lige pt, den er også ganske kvik, men har overhovedet intet optræk, den er voldsomt tungt gearet.

Baddi, Jeg forstår du ønsker at presse grænserne, men jeg tror du ville få meget mere sjov ud af at montere alle de ting på en lidt støre kubik maskine, en lille 50cc gy6, selv med kompressor kommer aldrig nogensinde til at kunne følge med en 70cc 2takt, hverken i optræk eller topfart.

Der skal flere kubik til før det bliver sjovt. Smil
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#17
(09-06-2013, 23:27)DarkSide Skrev: Det er nemlig motoren der holder verdensrekorden lige pt, den er også ganske kvik, men har overhovedet intet optræk, den er voldsomt tungt gearet.

Baddi, Jeg forstår du ønsker at presse grænserne, men jeg tror du ville få meget mere sjov ud af at montere alle de ting på en lidt støre kubik maskine, en lille 50cc gy6, selv med kompressor kommer aldrig nogensinde til at kunne følge med en 70cc 2takt, hverken i optræk eller topfart.

Der skal flere kubik til før det bliver sjovt. Smil

Altså Anders Elsbergs Honda med en superlader på har da også givet han konkurrenter baghjul Grin

Jeg har altid sagt at jeg nægter at gå op i kubik eller at skifte til to-takt, alene fordi det ikke er det mest effektive (Ditech ikke medregnet, da direkte indsprøjtning er for vildt). Smil
Går man til større kubik men med det samme topstykke vil den volumetriske effektivitet falde selvom outputtet stiger. Hvis man så tilpasser alle dele, hele indsugningen, topstykket og udstødningen til den nye motorstørrelse, så har man i mine øjne skiftet hele motoren til en i en større størrelse og så tunet den. I stedet for at øge motorstørrelse og tilpasse det hele der til, så vil jeg hellere øge den volumetriske effektivitet, hvilket udover en mindre belastning af krumtap ved skift mellem taktene, giver en hurtigere forbrænding og renere forbrænding, da der er kortere vej fra tændrør til yderkanten og dermed flere kræfter. Blink med øjet

Så det er meget muligt at man kan nå 10 hestekræfter som mit mål er, ved at øge motorstørrelsen, men mit mål er nu at gøre det uden at øge motorstørrelsen og at samtidig så vidt muligt kunne overholde gældende lovkrav, for at vise at der ingen grund er til at så små motorer skal være så håbløst ineffektive. Grin
Nogen ville måske kalde det 'Downsizing'. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Mjah, det er også fint nok, men 10hk kommer du ingen vejne med på en bane, langt de fleste maskiner ligger jo fra 13 til 25hk, alt efter opsætningen, og jeg kan love dig for en 2takt med 20 heste på baghjulet gerne vil fremad. Blink med øjet

Selv ikke en Ditech hører til på en bane, ihvertfald ikke med standard indsprøjtningen, jeg ved der er bygget en baseret på Piaggio Purejet motoren med et PFI system, lidt i samme stil som du benytter, den her er dog med et 94cc kit, og er bygget specielt til Malossi, den burde nok kunne følge med. Grin

Det lyder direkte tåbeligt, især fordi jeg selv sværger til maskiner med indsprøjtning, men vil man lave heste, så skal der karburator til.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#19
(10-06-2013, 12:34)DarkSide Skrev: Mjah, det er også fint nok, men 10hk kommer du ingen vejne med på en bane, langt de fleste maskiner ligger jo fra 13 til 25hk, alt efter opsætningen, og jeg kan love dig for en 2takt med 20 heste på baghjulet gerne vil fremad. Blink med øjet

Selv ikke en Ditech hører til på en bane, ihvertfald ikke med standard indsprøjtningen, jeg ved der er bygget en baseret på Piaggio Purejet motoren med et PFI system, lidt i samme stil som du benytter, den her er dog med et 94cc kit, og er bygget specielt til Malossi, den burde nok kunne følge med. Grin

Det lyder direkte tåbeligt, især fordi jeg selv sværger til maskiner med indsprøjtning, men vil man lave heste, så skal der karburator til.

Målet med 10 hestekræfter er også sat efter at det skal være et lidt realistisk mål og 250% af den oprindelige kraft er højt nok at sætte i første omgang, den skal kunne køre på vejen og fordi agility 125 som denne deler meget med har 11 hk når den er tunet de 20% man godt må. Smil
Når jeg frem til at den ikke skal køre på vejen går jeg så efter så mange kræfter som muligt med 50cc. Grøn grin

Jeg ser dog ikke logikken i det du siger med at karburatorer skulle kunne give flere kræfter, da de ikke forstøver benzinen nær så godt og der slet ikke er den samme kontrol over blandingen. Hvis man kigger i den helt sofistikerede del af ræserverdenen ser man heller ikke nogen karburatorer på hverken driftbiler, formel-1 eller traktortræks traktorer. Blink med øjet
Du har ret i at en fed blanding giver flere kræfter og bedre gasrespons end en mager blanding, hvilket jo giver karburatorscootere en marginal fordel på gasresponsen frem for indsprøjtningsscootere, men med hensyn til kræfter, så har støkiometrisk med indsprøjtning ofte flere kræfter end fed med karburator, da indsprøjtningen forstøver det bedre og dermed giver koldere indsugningsluft og også bedre forbrænding. Grin
Grunden til at indsprøjtningsscootere altid vælger støkiometrisk er jo miljømæssig, men jeg kan sagtens vælge et andet blandingsforhold, som virker mere passende, da mit indsprøjtning ikke er justeret og låst af en producent. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#20
Det er nu noget sludder, en fed blanding koster kræfter, derfor handler det om at køre lige på grænsen, normalt dyser jeg mine maskiner en anelse fed til hverdagskørsel, fordi jeg ikke har brug for 100% ydeevne, men godt kan nøjes med 90%, istedet for det koster et kit fordi den køres lige mager nok. Smil

Ditech maskinerne kører voldsomt magert standard, derfor mange vælger at montere en benzintryksregulator når de begynder at rode med 70cc kits, osv.

Det er muligt ECU'en er låst standard, men man kan altid pille. Smil
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#21
(10-06-2013, 18:40)DarkSide Skrev: Det er nu noget sludder, en fed blanding koster kræfter, derfor handler det om at køre lige på grænsen, normalt dyser jeg mine maskiner en anelse fed til hverdagskørsel, fordi jeg ikke har brug for 100% ydeevne, men godt kan nøjes med 90%, istedet for det koster et kit fordi den køres lige mager nok. Smil

Et støkiometrisk blandingsforhold giver flest kræfter, set rent kemisk på selve forbrændingen, men idet der kræves energi til at gå fra flydende form (dråber i luften) til gasform vil en let fed blanding give ind koldere og tættere indsugningsluft og dermed mere luft i selve cylindren. Derfor er et blandingsforhold på 13 bedre til at levere kræfter end et støkiometrisk blandingsforhold på 14,7. Smil

For en karburatormaskine vil både 13 og 14,7 virke for magert, da det begge giver det velkendte hvide tændrør og vi kommer helt ned imod et blandingsforhold på 11 eller lidt under før det giver det cociobrune tændrør, som folk elsker så meget. Grin

Nu må jeg hellere se at vinde i lotto så jeg kan få det dynometer og underbygge hvad jeg siger med målinger. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
Der bliver vi aldrig enige, det kan godt være din bog siger 1 ting, men jeg fortrækker stadigt praksis erfaring frem for hvad man kan læse i en bog. Smil
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#23
(10-06-2013, 19:24)DarkSide Skrev: Der bliver vi aldrig enige, det kan godt være din bog siger 1 ting, men jeg fortrækker stadigt praksis erfaring frem for hvad man kan læse i en bog. Smil

Jeg foretrækker også målinger og hårde data, men de kræver dyrt udstyr. Grin

Det med at de 13 er bedre end 14,7 har jeg også en føling på, da den føles mere tjep, men den slags kan man ikke bruge til det store jo. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar


Forum spring: