Søg Garagen Hej Gæst! Register

Varmen af indsugningsluften
#1
Halløj folkens. Grin

Jeg står med et lille problem i forbindelse med mit indsprøjtning. Den regner massen af luften ud ved hjælp af tryk og temperatur sensorer og jeg fandt på et tidspunkt en fejl i min installation, da lufttemperatursensoren ikke sad helt inde i luftstrømmen og derfor målte temperaturen af selve luftfilteret, hvilket på en god varm motor nåede op på ca. 40-45 grader når motortemperaturen var 75-80 grader. Smil

Nu har jeg så fået sensoren ordenligt ind, men den viser stadig op til 31 grader på en varm motor når lufttemperaturen udenfor er omkring 20 grader og jeg tænker så om en stigning på 10 grader er realistisk fra luften kommer ind i filterkassen til lige inden den kommer ind i karburator/gasspjældshus? Grin

Jeg kom også til at tænke på om diameteren på luftfilterets tilslutning mon er så stor at luften ikke bevæger sig særlig hurtigt og dermed når at blive varmere med effektforringelse til følge? Smil
Hvis det er tilfældet at diameteren på det originale luftfilter er dårlig for effekten kan det være et levn fra at karburatorer kræver en stor forskel i diameter og også for at sænke støjen. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Nu er de originale luftfiltere jo konstruerede således at lufter passerer ganske langsomt for at reducere trykfaldet på karburatorsiden, og da kassen har en stor flade er der en stor sansynlighed for at der er varmt inde i den.
Freedom is just another word, for nothing left to loose. Citat: janice Joplin.
Svar
#3
(10-06-2013, 16:12)Fut Skrev: Nu er de originale luftfiltere jo konstruerede således at lufter passerer ganske langsomt for at reducere trykfaldet på karburatorsiden, og da kassen har en stor flade er der en stor sansynlighed for at der er varmt inde i den.

Okay, så du mener også at en temperaturstigning på 10 grader er realistisk når selve kassen er lige over 20 grader varmere ind luften er når den først kommer ind? Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#4
Lyder troligt. Jeg kunne også forestille mig at der ville være en del varme rundt om motoren når den arbejdede da turbolensen fra fartvinden vil søge at lave en boble rundt om scooterens centrum, Eller noget.
Freedom is just another word, for nothing left to loose. Citat: janice Joplin.
Svar
#5
(10-06-2013, 16:33)Fut Skrev: Lyder troligt. Jeg kunne også forestille mig at der ville være en del varme rundt om motoren når den arbejdede da turbolensen fra fartvinden vil søge at lave en boble rundt om scooterens centrum, Eller noget.

Altså agilityens bund og front er lavet således at fartvind glider ned under maskinen og rammer det nederste af motoren. Derudover glider luft ind forfra og ind under fødderne på en og rammer så ud på fronten af motoren. Dette er dog nok ikke ment som reel køling men nok mere bare at udnytte fartvinden lidt konstruktivt, da det ikke har påvirket motorens temperatur særligt at jeg har proppet tonsvis af elektronik ned under fødderne som forstyrrer denne vindvej. Grin
Med hensyn til køling af luftfilteret så sidder denne jo aller bagerst på på motoren og får derfor ikke noget ud af denne fartvind og det eneste den får er lidt der glider hen over ydersiden af den, men det er nok heller ikke så meget hvis man har benene lidt langt ude eller, som jeg nogle gange gør, sidder bagerst på maskinen med fødderne på passager fodstøtterne. Blink med øjet
Så luftfilteret bliver pænt varmt i forhold til at der ikke er nogen varmeudvikling inde i det, ja. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: