Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
06-06-2013, 12:00
(Dette opslag var sidst ændret: 06-06-2013, 15:08 af Baddi.)
Halli halløjsa.
Så er jeg ved at renovere topstykker, altså rense dem og slibe ventilerne op.
Efter at have gjort det på topstykket fra min gamle agility ville jeg give mig i kast med et topstykke med utætte ventiler jeg fik af Tiggi dengang jeg hjalp ham med at fejlsøge og jeg lagde så mærke til at der er lidt forskel på topstykkerne, som jeg tænker kan være grunden til at en Giantco stealth hvor topstykket kommer fra har 2,11 kw og agilityen har 2,77 kw ifølge markedsføringsmaterialerne. Servicemanualen til agility siger dog 3,5 kw og brugermanualen til stealth siger 1,5 kw.
Der er stadig masser sod i udstødningskanalen på begge topstykker, men indsugningen har jeg kunnet måle.
På agilityens topstykke var indsugningen 18,24mm og med afrundede kanter.
På topstykket jeg fik af Tiggi var der dog en skarp kant i starten af indsugningen der begrænsede diameteren til 16,82mm og diameteren så lige bag denne kant stiger til at være nogenlunde det samme som agilityen, jeg kan dog ikke få mit skydelære derned. Jeg kan forestille mig at denne kant laver en del turbulens og på den måde begrænser flowet af luft og dermed kræfterne.
Når jeg får sodet væk og kan måle udstødningens diameter skal det nok også komme samt sammenligning af ventilernes diametre. ;D
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
Hovsa!
Jeg fandt ud af at den skarpe kant i giantco topstykket var en form for pakningsmateriale der sad skævt på og havde en mindre diameter end indsugningen.
Diameteren af giantco topstykkets indsugning er 17,00 mm, hvilket jo stadig er lidt mindre end agilityen, men ingen skarp kant.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
Endnu en forskel fundet:
Giantcoen har to ventilfjedre per ventil mens agilityen kun har én per ventil.
Agilityen kan klare 12.000 omdrejninger uden at ventilerne flyder. Gad vide hvor meget giantcoen så kan klare?
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
Ventilers diameter:
Giantco:
- ind: 18,64mm.
- ud: 15,88 mm.
Kymco:
- ind: 18,62 mm.
- ud: 16,08mm.
Der er altså stort set ingen forskel på indsugningsventilerne, men en lille forskel på udstødningsventilerne.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
Så har jeg fået renset så meget sod og snavs væk som muligt fra udstødningen og diameteren yderst hvor udstødningsrøret kobles på er som følger:
Giantco: 17,66 mm.
Kymco: 18,54 mm.
Åbningen på kymcoen er dog lidt afrundet så diameteren er lidt mindre hvis man går 6-7mm ind, hvor giantcoen ikke har nogen tydelig afrunding men blot har en konstant stigende diameter hen mod åbningen.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 7.568
Tråde: 167
Tilmeldt: Jan 2012
For satan, Professor Baddi, du er sq for viderekomne
/Karen Hansen
Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi årgang 2017
"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(07-06-2013, 13:15)K. Hansen Skrev: For satan, Professor Baddi, du er sq for viderekomne
Tak tak
Men det ville først være rigtig professor agtigt hvis jeg kunne finde ud af at regne på hvilke størrelser der var mest optimeret til motorstørrelsen.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 7.568
Tråde: 167
Tilmeldt: Jan 2012
/Karen Hansen
Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi årgang 2017
"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
Forresten står jeg med motoren åben lige nu og jeg kan se at indsugningsspaceren, den sorte plastik ting mellem topstykke og studs, på agilityen kun er 16,22mm i diameter og med skarpe kanter, så denne er ikke ikke så god for luftflowet.
Jeg har ikke den der sidder på en giantco, så jeg kan ikke sammenligne her.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
WTF!
Jeg har lige opdaget noget.
Den første agility, som var produceret i 2008 havde kun én ventilfjeder, men den nye som er produceret i 2010 har 2.
Det var den med to der kunne klare 12.000 omdrejninger.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 324
Tråde: 33
Tilmeldt: May 2008
(07-06-2013, 13:50)Baddi Skrev: WTF!
Jeg har lige opdaget noget.
Den første agility, som var produceret i 2008 havde kun én ventilfjeder, men den nye som er produceret i 2010 har 2.
Det var den med to der kunne klare 12.000 omdrejninger.
Jeg forstår det altså ikke helt! Min Agility er fra 2008, men indregistreret i 2009 og der er også to ventilfjedre. Er du sikker på, at der ikke er blevet pillet ved din den første Agility?
Mvh
Minjet
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(07-06-2013, 17:21)minjet Skrev: Jeg forstår det altså ikke helt! Min Agility er fra 2008, men indregistreret i 2009 og der er også to ventilfjedre. Er du sikker på, at der ikke er blevet pillet ved din den første Agility?
Mvh
Minjet
Den første ejer af den første agility var min mors kvindelige kollega og den var blevet serviceret hos Midtfyns MC & auto rep. og der var aldrig gjort andet end olieskift, ventiljustering og tændrør.
Til 510 i timen beder man dem nok heller ikke om at fjerne en fjeder.
På det topstykke står der på siden: KGBG, men jeg fik ikke kigget hvad der står på det fra den nye model.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
|