Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tun cyllinder med standard variator
#13
(04-06-2013, 23:11)Scooterballe Skrev: Som hovedregel skal der en større cylinder på en 4-takter for at give flere kræfter, har jeg læst mig til. Og det er vel også det rune75 skriver. Egentlig har jeg ikke en døjt forstand på det, men jeg er tilbøjelig til at give barden ret. Du vil ihvertfald belaste motoren mere, og hvis den ikke får en passende gearing vil den være uharmonisk. Slap nu bare af og prøv din scooter af, så finder du ud af hvad du behøver. Forstår godt at du er spændt og glæder digGrin

Venligst Erik.

Hej Erik
Der vil blive prøvet med en ny variator inden der bliver tænkt i tun cylinder, jeg håbe på at man kan ramme 55 km/t for jeg føler mig ikke tryg ved at det bliver meget højere end den hastighed, jeg hørte fra speedline igår men der var scooter ikke kommet endnu, men håber dog stadig på at jeg kan nå og få den i morgen Smil
Yamaha Neos 4t årg 2013
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
(05-06-2013, 09:23)MSJ1982 Skrev: Er en Neos ikke begrænset med en Pickup ved koblingen?

Jeg køre med en 63ccm og har lavet en knap så jeg kan tænde/slukke for begrænsningen.
Så kan du køre med tun, har dog ikke prøvet med mit 72ccm, men tror den drukner.

MSJ: der må jeg være dig svar skyldig, jeg ved ikke hvad en Pickup er?.Smil
Yamaha Neos 4t årg 2013
Svar
#15
(04-06-2013, 22:59)Yoda Skrev: Jamen det må vel blive de samme omdr man kører med, som på standard cylinder så burde det ikke være det samme, bortset fra mere moment?Smil

Det blir akkurat di samme omdreininger med tun cylinder som med standard cylinder. På min Sym Mio som jeg monterte
en 65cc på forsøkte jeg at kjøre med varioringen/skiven i. Resultatet ble at den fikk et meget godt opptrekk opp til 45km/t,
hvor den ble stoppet av turtallsbegrensningen.

Så Yoda, det vil fungere akkurat som du tenker deg at det vil fungere.
Svar
#16
(05-06-2013, 09:53)rune75 Skrev: Det blir akkurat di samme omdreininger med tun cylinder som med standard cylinder. På min Sym Mio som jeg monterte
en 65cc på forsøkte jeg at kjøre med varioringen/skiven i. Resultatet ble at den fikk et meget godt opptrekk opp til 45km/t,
hvor den ble stoppet av turtallsbegrensningen.

Så Yoda, det vil fungere akkurat som du tenker deg at det vil fungere.

Hej Rune, det lyder rigtig godt Grin noget jeg også har tænkt på, er at de burde have lavet en anden knast aksel til den, ville en anden knast aksel ikke kunne gøre det, eller skal man op i kubik for at forbedre optrækket?. Smil
Yamaha Neos 4t årg 2013
Svar
#17
(05-06-2013, 10:29)Yoda Skrev: Hej Rune, det lyder rigtig godt Grin noget jeg også har tænkt på, er at de burde have lavet en anden knast aksel til den, ville en anden knast aksel ikke kunne gøre det, eller skal man op i kubik for at forbedre optrækket?. Smil

En annen knast aksel som åpner ventilene litt mer, vil gjøre at motoren kan kjøre med litt høyere omdreininger, som igjen
vil gi litt høyere effekt. (Høyere omdreininger gir høyere effekt) Det bruker desverre at redusere effekten noe ved lave omdreininger. På en 50cc 4takt som er elektronisk begrenset i omdreiningene, vil et knast aksel bytte ikke ha noe positiv
effekt. Det er med andre ord mere kubikk som gjelder når omdreiningene er begrenset.

Ved at øke fra 50cc til f.eks 70cc vil du øke effekten med ca 1,5hk. Det blir som at få 25-30hk mer i en "normal"
familiebil. Det merkes godt. Husk: There is no replacement for displacement.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
(05-06-2013, 11:17)rune75 Skrev: En annen knast aksel som åpner ventilene litt mer, vil gjøre at motoren kan kjøre med litt høyere omdreininger, som igjen
vil gi litt høyere effekt. (Høyere omdreininger gir høyere effekt) Det bruker desverre at redusere effekten noe ved lave omdreininger. På en 50cc 4takt som er elektronisk begrenset i omdreiningene, vil et knast aksel bytte ikke ha noe positiv
effekt. Det er med andre ord mere kubikk som gjelder når omdreiningene er begrenset.

Ved at øke fra 50cc til f.eks 70cc vil du øke effekten med ca 1,5hk. Det blir som at få 25-30hk mer i en "normal"
familiebil. Det merkes godt. Husk: There is no replacement for displacement.

Ok, så lærte jeg lidt mere i dag Blink med øjet så en anden knast vil man først rigtig få udbytte af, i kombination med en tuncyllinder med større kubik Smil

Har aldrig rodet med knallert/scooter i 4 takt , jeg kørte 4 hjuls cross da jeg var lidt yngre inden min ryg skade, og det var på en Yamaha YFZ 450, motoren var en 450 kubik DOHC motor, og der blev der monteret et komplet anden udstødnings system og andre knaster, så trak den som en sindsyg! Hvorfor virker det så ikke med en anden udstødning på en 50 kubik 4takter?.

Jeg har lagt et billede ind af sådan en 450'er, min var faktisk magen til, med samme slags dæmpere,nerfbar osv så har du en ide om hvilken maskine jeg snakker om.


Vedhæftede filer Billed(er)
   
Yamaha Neos 4t årg 2013
Svar
#19
En 50cc 4takter er allerede nærmest optimert med tanke på knast og udstødning, det er ikke særlig mer at få ut av
den. Den er allerede tunet til nesten max effekt kan man si.

En motor med større kubikk vil alltid ha et mye større potensiale enn det den blir levert med fra fabrikken. Det har med holdbarheten på motoren å gjøre.
Svar
#20
(05-06-2013, 11:46)rune75 Skrev: En 50cc 4takter er allerede nærmest optimert med tanke på knast og udstødning, det er ikke særlig mer at få ut av
den. Den er allerede tunet til nesten max effekt kan man si.

En motor med større kubikk vil alltid ha et mye større potensiale enn det den blir levert med fra fabrikken. Det har med holdbarheten på motoren å gjøre.

Bare ok, så i teori hvis man ville montere et 70-80 kubik cylinder kit, så ville man ikke hente noget ved at skifte udstødning? Ikke fordi jeg vil af med den originale, for den er dejlig lydløs og tiltrækker ikke opmærksomhed, indtil nu siger tusinde tak for alle dine svar, og jeg har allerede lært en del mere i dag Smil
Yamaha Neos 4t årg 2013
Svar
#21
(05-06-2013, 11:58)Yoda Skrev: Bare ok, så i teori hvis man ville montere et 70-80 kubik cylinder kit, så ville man ikke hente noget ved at skifte udstødning? Ikke fordi jeg vil af med den originale, for den er dejlig lydløs og tiltrækker ikke opmærksomhed, indtil nu siger tusinde tak for alle dine svar, og jeg har allerede lært en del mere i dag Smil

Standard udstødning holder fint til 70-80 kubikk.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
(05-06-2013, 18:58)rune75 Skrev: Standard udstødning holder fint til 70-80 kubikk.

Super jeg takker.Smil
Yamaha Neos 4t årg 2013
Svar


Forum spring: