Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
Hej Folkens.
Nu har jeg efterhånden hørt mange gange at der er både støbejernscylindre og aluminiumscylindre, men kan nogen fortælle mig hvad fidusen er ved aluminium, når støbejern er hårdere?
Altså det vejer lidt mindre, så man har flere kræfter per kg, men er det den eneste fordel?
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 791
Tråde: 22
Tilmeldt: May 2011
03-06-2013, 23:39
(Dette opslag var sidst ændret: 03-06-2013, 23:46 af Arbejdsnarkomanen.)
Fandt lige en der skrev det her på SG:
"jern cylindere har større friktion= mere varme, hvilket vil sige den ikke kan holde til alt for mange omdrejninger.
alu= lav friktion=lav varmeudvikling - Kan holde til mange flere omdrejninger uden at blive for varm
Alu er klart det bedste hvis du vil have fart og optræk, jerncylindre burde dog holde lidt længere, da de ikke laver lige så mange omdrejninger "
Der er også nogen der skriver at alu cylindre stort set ikke skal køres til.
Søger man lidt mere, skriver folk at støbejern er meget slidstærk på grund af det høje indhold af grafit. Det vejer dog dobbelt så meget som alu.
Lidt mere tekst:
Alu cylindere vejer mindre, er mere omdrejningsvillige pga. Nikasil belægningen, og det har lættere ved at komme af med varmen,
Støbejerns cylindere vejer en del mere, de er mere hårdfør hele vejen igennem, men har så også sværere ved at komme af med varmen.
et støbejerns cylinder holder genereldt længere til hvis man skifter stempel/ringe ind i mellem hvor imod et alu ikke holder så længe. Men alu yder lidt mere.
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
Aaaah, friktion og varmeledende egenskaber, javel, det er jo også vigtigt.
Jeg var også kommet frem til at det ikke måtte holde lige så længe på grund af at det er lidt blødere, men jeg havde ikke lige tænkt friktion og varme ind i det, så tak for svaret.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 791
Tråde: 22
Tilmeldt: May 2011
03-06-2013, 23:58
(Dette opslag var sidst ændret: 03-06-2013, 23:58 af Arbejdsnarkomanen.)
Svar: 9.709
Tråde: 125
Tilmeldt: May 2007
Jeg er ikke helt enige, de nye alu kits idag med nikasil belægningen vil jeg vove og påstå holder ligeså længe som et typiske støbejerns kit, nikasil belægningen er sindssyg hård.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(03-06-2013, 23:58)DarkSide Skrev: Jeg er ikke helt enige, de nye alu kits idag med nikasil belægningen vil jeg vove og påstå holder ligeså længe som et typiske støbejerns kit, nikasil belægningen er sindssyg hård.
Så en aluminiums cylinder med nikasil er at foretrække i alle tilfælde?
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 470
Tråde: 18
Tilmeldt: Apr 2013
(03-06-2013, 23:58)DarkSide Skrev: Jeg er ikke helt enige, de nye alu kits idag med nikasil belægningen vil jeg vove og påstå holder ligeså længe som et typiske støbejerns kit, nikasil belægningen er sindssyg hård.
Jeg mener at have set, at KGI laver nikasil behandling, men det var dælme pebret mener jeg, omkring 2400kr
Yamaha Neos 4t årg 2013
Svar: 791
Tråde: 22
Tilmeldt: May 2011
(04-06-2013, 10:12)Yoda Skrev: Jeg mener at have set, at KGI laver nikasil behandling, men det var dælme pebret mener jeg, omkring 2400kr
De fleste nye alucylindre kommer med nikasil fra fabrikken af
Aluminium har bedre varmeafledning og stemplet kører ikke direkte i alu'en, det ville slide utrolig hurtigt. De har altid en speciel meget hård belægning, i gamle dage brugte man hårdforchromning - nu om dage bruger man Nikasil eller lign. belægning.
Fordelene ved et støbejernskit er at det billigt kan bores op til overstørrelse, et alu cylinder skal have ny belægning. Det tager tid at få lavet og koster min. 1000 kr,- i udlandet og omkring 2000 kr,- i dk.
Hvis man ikke beskadiger nikasil belægningen kan den holde meget lang tid. Jeg har lige fået ny belægning i en gammel Kreidler alu cylinder, en varmesætning havde ødelagt den gamle.
Nikasil er faktisk så hård at det kan overleve små sætninger. Smeltet alu fra stemplet kan fjernes fra overfladen med saltsyre. En let honing og nyt stempel så er man klar igen. Men hvis først der er dybe riser eller belægningen bliver revet af skal man have pengepungen frem. Ved de fleste knallert og scooter cylindre er det billigst at købe et nyt sæt. Det er først ved sjældne cylindre det kan betale sig, som min makkers blæserkølede Kreidler f.eks. Der findes ingen erstatning for org. cylinderet.
Svar: 470
Tråde: 18
Tilmeldt: Apr 2013
(04-06-2013, 11:58)Arbejdsnarkomanen Skrev: De fleste nye alucylindre kommer med nikasil fra fabrikken af
Øhh ja, skrev også bare at kunne få lavet nikasil behandling hos KGI, jeg skrev ikke på hvad.
Yamaha Neos 4t årg 2013
|