Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kymco Agility vil ikke starte :(
#73
(25-06-2013, 08:44)mrr Skrev: Oh my god. Den gjorde det IGEN imorges. Den døde mens jeg kørte på den, selv om den startede på første kick.
Her er hvad jeg har gjort ind til videre:
- Renset karburator - to gange.
- Stillet ventilerne.
- Skiftet benzinfilter.
- Skiftet tændrør.
- Stillet tomgangsskrue.
- Laddet batteri/kontrolleret batteri.
- Grundig rens af knallert.
- Nok med benzin (blyfri 92).
- Fixet el-start.

Hvad f%#$ kan det være? Ked af det
Sorry sproget, er ret frustreret efterhånden. Når jeg endelig tror den virker så dør den.
Igår startede og kørte den perfekt.

Det er satme underligt, på 18.000 km på agility har jeg aldrig oplevet det du beskriver. :O
For at en motor duer skal der være tre ting i orden:
- Benzin tilførsel/blanding.
- Fastholdelse af benzinblandingen i cylinder frem til enden af kompressionstakten.
- Antænding af den komprimerede benzin.

Idet det at have benzinen i cylindren og komprimere den er rent mekanisk og kun kan fejle hvis tolerencerne bliver for store, så tror jeg ikke at det er det der giver periodiske problemer, som du beskriver dem. Jeg er rimelig sikker på at vi skal fokusere på benzinblandingen og antændingen. Smil

Det der kan give periodiske fejl i benzinblandingen er hvis der er noget der ligger i benzinen der bliver suget op i en dyse eller kanal og tilstopper den, men det har du jo tjekket hele to gange, så jeg begynder at hælde mod om det mon kan være noget elektrisk. Fræk

Det der som regel giver periodiske fejl i elektronikken er fugt i stik eller stik der er løse. Hvis det er fugt i stik, så oplever man det gerne når det er fugtigt, om morgenen hvis man parkerer udenfor eller hvis det har været fugtigt for nyligt og det ikke er fordampet inde i de små kroge af scooteren. Grin
Løse stik vil som regel give problemer hvis man kører over et bump eller kort efter man er kørt over et bump. Smil

Hvis du er sikker på at benzinvejene er i orden, så vil jeg så anbefale dig at tjekke strømmen rundt omkring på scooteren, at stikkene sidder ordenligt i, ikke er rustne/irrede, at isoleringen ikke er beskadiget og så derefter give alle stik noget ren silikone for at holde fugt væk. Smil

Nogle af de slags stik jeg har haft oplevet problemer med at er blevet løse er dem hvor kabelsko-hannen er sådan en lille rund aflang stav. Der kan de være løse, hvis der er blevet rykket for meget i dem og hunnen så er blevet for løs. Så klemmer du lidt om kabelsko-hunnen så den igen sidder stramt om hannen.
For at i ikke sidder og ruller med øjnene af mig, så er der tale om den slags kabelsko, hvor hannen ser ud som herunder, og det er den slags der bruges til pickuppens signal. Grøn grin
[Image: kabelsko-blaa-han-rund-15-25mm2-10-stk.jpg]
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#74
(25-06-2013, 10:30)Baddi Skrev: Det er satme underligt, på 18.000 km på agility har jeg aldrig oplevet det du beskriver. :O
For at en motor duer skal der være tre ting i orden:
- Benzin tilførsel/blanding.
- Fastholdelse af benzinblandingen i cylinder frem til enden af kompressionstakten.
- Antænding af den komprimerede benzin.

Idet det at have benzinen i cylindren og komprimere den er rent mekanisk og kun kan fejle hvis tolerencerne bliver for store, så tror jeg ikke at det er det der giver periodiske problemer, som du beskriver dem. Jeg er rimelig sikker på at vi skal fokusere på benzinblandingen og antændingen. Smil

Det der kan give periodiske fejl i benzinblandingen er hvis der er noget der ligger i benzinen der bliver suget op i en dyse eller kanal og tilstopper den, men det har du jo tjekket hele to gange, så jeg begynder at hælde mod om det mon kan være noget elektrisk. Fræk

Det der som regel giver periodiske fejl i elektronikken er fugt i stik eller stik der er løse. Hvis det er fugt i stik, så oplever man det gerne når det er fugtigt, om morgenen hvis man parkerer udenfor eller hvis det har været fugtigt for nyligt og det ikke er fordampet inde i de små kroge af scooteren. Grin
Løse stik vil som regel give problemer hvis man kører over et bump eller kort efter man er kørt over et bump. Smil

Hvis du er sikker på at benzinvejene er i orden, så vil jeg så anbefale dig at tjekke strømmen rundt omkring på scooteren, at stikkene sidder ordenligt i, ikke er rustne/irrede, at isoleringen ikke er beskadiget og så derefter give alle stik noget ren silikone for at holde fugt væk. Smil

Nogle af de slags stik jeg har haft oplevet problemer med at er blevet løse er dem hvor kabelsko-hannen er sådan en lille rund aflang stav. Der kan de være løse, hvis der er blevet rykket for meget i dem og hunnen så er blevet for løs. Så klemmer du lidt om kabelsko-hunnen så den igen sidder stramt om hannen.
For at i ikke sidder og ruller med øjnene af mig, så er der tale om den slags kabelsko, hvor hannen ser ud som herunder, og det er den slags der bruges til pickuppens signal. Grøn grin
[Image: kabelsko-blaa-han-rund-15-25mm2-10-stk.jpg]

Hmm, det må jeg kigge på. Det er bare meget mystisk. Jeg kører på cykelstier, hvor der ikke er nogle bump. Jeg holder altid parkeret indenfor, eller har den dækket til, hvis det skulle være fugtigt/regnvejr (på jobbet).
Men hver aften holder den indenfor i vores cykelkælder, så det bør bestemt ikke være pga fugt at den har taget skade.

Men jeg må genkontrollere alle kabler senere i dag. Jeg har ellers, mens jeg har renset den, tjekket samtlige kabler om der har været noget løst, kunne ikke se noget. Selv om jeg på samme tid fået liv el-starteren, så jeg ved ikke om der ligger noget her.

Ellers må jeg købe et nyt batteri, selv om den er fuldt opladet. Spurgte i thansen, da jeg ikke har måler, de målte den til 12,4 (kan ikke huske om det var volt eller ampære /andet) - og dette sagde de at det var fint. Bør jeg købe nyt batteri?

Det mærkelige er bare at fejlen altid er om morgenen. Hvis jeg f.eks. fik den til at køre her til morges, så vil den køre fint hele dagen. Det gjorde det nemlig i går. Jeg kørte i øvrigt min længste tur i går - (ca. 10 km hver vej).

Hvordan tjekker jeg benzinblandingen egentlig?

Jeg tror jeg tager forbi thansen og ser om de har en større dyse - vil det hjælpe? Min kammerat havde forlagt hans, så har ikke kunne prøve den Smil
Svar
#75
(25-06-2013, 11:42)mrr Skrev: Hmm, det må jeg kigge på. Det er bare meget mystisk. Jeg kører på cykelstier, hvor der ikke er nogle bump. Jeg holder altid parkeret indenfor, eller har den dækket til, hvis det skulle være fugtigt/regnvejr (på jobbet).
Men hver aften holder den indenfor i vores cykelkælder, så det bør bestemt ikke være pga fugt at den har taget skade.

Men jeg må genkontrollere alle kabler senere i dag. Jeg har ellers, mens jeg har renset den, tjekket samtlige kabler om der har været noget løst, kunne ikke se noget. Selv om jeg på samme tid fået liv el-starteren, så jeg ved ikke om der ligger noget her.

Ellers må jeg købe et nyt batteri, selv om den er fuldt opladet. Spurgte i thansen, da jeg ikke har måler, de målte den til 12,4 (kan ikke huske om det var volt eller ampære /andet) - og dette sagde de at det var fint. Bør jeg købe nyt batteri?

Det mærkelige er bare at fejlen altid er om morgenen. Hvis jeg f.eks. fik den til at køre her til morges, så vil den køre fint hele dagen. Det gjorde det nemlig i går. Jeg kørte i øvrigt min længste tur i går - (ca. 10 km hver vej).

Hvordan tjekker jeg benzinblandingen egentlig?

Jeg tror jeg tager forbi thansen og ser om de har en større dyse - vil det hjælpe? Min kammerat havde forlagt hans, så har ikke kunne prøve den Smil

Det er volt de har målt det i. Det er osse 12v batterier der sidder i scootere for det meste, så det de siger de har målt det til lyder rigtigt nok. Hvor mange ampere er dit batteri på? Det står på det. Hvis det er for lavt, kan det jo godt være det der gør den er træg. Så kan den godt stå og aflade lidt om natten, og så have besvær med at starte første gang. Har jeg selv oplevet Blink med øjet
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#76
(25-06-2013, 11:46)K. Hansen Skrev: Det er volt de har målt det i. Det er osse 12v batterier der sidder i scootere for det meste, så det de siger de har målt det til lyder rigtigt nok. Hvor mange ampere er dit batteri på? Det står på det. Hvis det er for lavt, kan det jo godt være det der gør den er træg. Så kan den godt stå og aflade lidt om natten, og så have besvær med at starte første gang. Har jeg selv oplevet Blink med øjet

Nu har jeg den ikke ved mig. Men mener at den står på 4 ampære? Kan dette passe...?
Svar
#77
12.4 volt vil jeg mene er i underkanten, et sundt batteri skulle gerne måles til omkring 12.8 i min bog.

Det er dog ikke ensbetydende med batteriet er dårligt, men nok nærmere at det trænger til at bliver opladet af en oplader, eller en lang køretur.

En masse korte ture og brug af elstart tager hårdt på et batteri, det bliver aldrig ladet ordenligt op.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#78
(25-06-2013, 15:05)DarkSide Skrev: 12.4 volt vil jeg mene er i underkanten, et sundt batteri skulle gerne måles til omkring 12.8 i min bog.

Det er dog ikke ensbetydende med batteriet er dårligt, men nok nærmere at det trænger til at bliver opladet af en oplader, eller en lang køretur.

En masse korte ture og brug af elstart tager hårdt på et batteri, det bliver aldrig ladet ordenligt op.

Så det kunne faktisk have været batteriet fra dag 1? Grin
Oh crap en masse jeg er gået igennem. Hehe. Men så har jeg ellers fixet det meste på den gode side.
Men det er kun her den sidste uge elstart har virket - starter den med kickstart normalt.
Kører ellers ca 20 min hver vej til og fra arbejde. Er dette skidt for batteriet? Smil

Hvor lang tid skal jeg lade batteriet? Har kun et standard lader, som ikke slukker af sig selv Smil

Hvilket batteri skal jeg købe? (Giv gerne link til thansen da jeg bor tæt på dem)

Hvis jeg siger motorolie - hvad siger i så? Skal jeg komme noget nyt i? (Også link tak)
Svar
#79
(25-06-2013, 12:45)mrr Skrev: Nu har jeg den ikke ved mig. Men mener at den står på 4 ampære? Kan dette passe...?

4 ampere er ikke meget. Jeg kører med 6 på min.
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#80
(25-06-2013, 15:30)mrr Skrev: Hvis jeg siger motorolie - hvad siger i så? Skal jeg komme noget nyt i? (Også link tak)

Mht. motorolie; jeg plejer at køre med Shell Helix købt i enten Føtex eller Bilka. De har mange gange nogle rimelige tilbud på motorolier og jeg mener ikke man kan gå helt galt i byen med en olie fra Shell (eller for den sags skyld et andet anerkendt fabrikat).
Olien er i øvrigt en 10W40.

Mvh

Minjet
Svar
#81
(25-06-2013, 15:31)K. Hansen Skrev: 4 ampere er ikke meget. Jeg kører med 6 på min.

Kan være jeg husker forkert, og der stod 5. Men er ikke sikker overhovedet.

Kører med en AERO YT5L-BS,
Men herinde står der at jeg skal bruge. YB4L-BS ...?

Hvad er forskellen for mit vedkommende - er den jeg har overhovedet god nok?

Links:
YT5L-BS
YB4L-BS


(25-06-2013, 15:44)minjet Skrev: Mht. motorolie; jeg plejer at køre med Shell Helix købt i enten Føtex eller Bilka. De har mange gange nogle rimelige tilbud på motorolier og jeg mener ikke man kan gå helt galt i byen med en olie fra Shell (eller for den sags skyld et andet anerkendt fabrikat).
Olien er i øvrigt en 10W40.

Alrights. Men hvilken effekt har motorolie egentlig som så? Hvad er dens funktion?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#82
(27-10-2010, 23:47)kragen Skrev: Først, skal du skal måle den kasse, batteriet sidder i på din maskine, så du næjagtig ved, hvilke mål batteriet maksimalt må have. Batterierne har forskellige mål, og der er normalt plads til et batteri, der er lidt større end standardbatteriet . Så det er batterirummet, og ikke batteriet du skal måle. Når du så ved, hvor langt, højt og bredt batteriet må være, må du i gang med at bladre dig igennem de mange 12 volt Nitro batterier, for at finde de batterier, der kan passe ned i batterikassen. Når du har fundet alle dem, der kan passe, finder du det af dem, der har flest Ah OG flest koldstartampere. Koldstartampere er vigtigere end Ah, men det er altid rart, med lidt flere Ah.
Svar
#83
Gode gamle Kragen Smil Stadig med os i ånden, selvom han ikke er her mere Grin
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#84
(25-06-2013, 16:14)mrr Skrev: Kan være jeg husker forkert, og der stod 5. Men er ikke sikker overhovedet.

Kører med en AERO YT5L-BS,
Men herinde står der at jeg skal bruge. YB4L-BS ...?

Hvad er forskellen for mit vedkommende - er den jeg har overhovedet god nok?

Links:
YT5L-BS
YB4L-BS



Alrights. Men hvilken effekt har motorolie egentlig som så? Hvad er dens funktion?

Den renser og smører. Og den køler også.
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar


Forum spring: