Søg Garagen Hej Gæst! Register

Service og vinterdæk
#1
Jeg har set at folk taler om at deres knallert har fået vinterdæk og lige fået service.
Jeg har personligt aldrig hørt om at knallerter skal have service eller have vinterdæk, er det en lov at man skal skifte dæk og få lavet service?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
(26-05-2013, 17:14)Fyrgaarden Skrev: Jeg har set at folk taler om at deres knallert har fået vinterdæk og lige fået service.
Jeg har personligt aldrig hørt om at knallerter skal have service eller have vinterdæk, er det en lov at man skal skifte dæk og få lavet service?

Nej der er ingen lov omkring det. Men det er en god idé med at køre til service hos en knallertmekaniker, (Det koster dog kassen, desværre) eller få en man kender til at ordne service, hvis man selv har 10 tommelfingre Blink med øjet.

Vinterdæk kræver man har et ekstra sæt fælge, så man ikke skal skifte dæk flere gange på samme fælge man køre med Smil. Jeg har selv 3 sæt fælge med sommer og vinterdæk på, så det er bare at bytte rundt.
 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 20.000 km VGA Mover 2016 6.600 km. Har haft Puch VZ, Puch MS 2 og 3 gear, Gilera Touring, Yamaha 4gear, Suzuki K50, Honda CD og Dax, Dr Big osv osv :D
Svar
#3
(26-05-2013, 17:21)Jps Skrev: Nej der er ingen lov omkring det. Men det er en god idé med at køre til service hos en knallertmekaniker, (Det koster dog kassen, desværre) eller få en man kender til at ordne service, hvis man selv har 10 tommelfingre Blink med øjet.

Vinterdæk kræver man har et ekstra sæt fælge, så man ikke skal skifte dæk flere gange på samme fælge man køre med Smil. Jeg har selv 3 sæt fælge med sommer og vinterdæk på, så det er bare at bytte rundt.

Ok, tak for det Blink med øjet
Svar
#4
(26-05-2013, 17:14)Fyrgaarden Skrev: Jeg har set at folk taler om at deres knallert har fået vinterdæk og lige fået service.
Jeg har personligt aldrig hørt om at knallerter skal have service eller have vinterdæk, er det en lov at man skal skifte dæk og få lavet service?

I bund og grund handler det om sund fornuft.
- Både du og din scooter holder længere ved regelmæssig service. Fræk
---
Honda VFR 750 F, 1992. Billede
Tidligere: PGO Dr. Big.
Svar
#5
Jeg er en af dem, der af flere grunde, lader scooteren servicere på et værksted. Har lige været til 20.000 km eftersyn med scooteren. Fulgte med i de godt 2 timer mekanikeren brugte. Bremser for og bag adskilt, renset og smurt. Kobling adskilt, renset og smurt. Ny variatorrem og ruller (remmen var slidt 0,6mm ift. en ny).

Olieskift i transmission og motor, nye møtrikker til udstødning, kobberskive og gummiring til oliebolt, nyt tændrør og oliefilter, kontrol af ventilspillerum. Bagbremse strammet og tjek af diverse bespændinger. Ganske interessant at følge, og han sagde at det kunne jeg sagtens selv gøre hvis jeg havde værktøj og plads.
Det har jeg så ikke, men det største problem for mig er nok at jeg ikke tør gi`mig i kast med det. Selvom jeg ikke kan mærke forskel på scooteren, (jo den gamle skive blev sat i igen), så er jeg trygt kørende. Men billigt er det ikke: Kr 1924,-Neutral

Venligst Erik.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Det er typisk at et scooterbesøg hos mekanikeren koster ca. 2000 kr næsten uanset hvad man skal have lavet.

En gang skulle bagbremsen renses og løsnes på Cometen (Ja, suk) - det var det hele! - men da jeg hentede den havde også liiige skiftet bremsekablet og det blev lige knap 2000 kr. - "de skulle jo have alle skjoldene af..." Sur

Jeg kommer dér ikke igen!
Hygge hejsa.
Svar
#7
Tak for svarene (og personlige oplevelser)
Det lyder som en god ide at give den et service, meeeen 2000 kr. er ret meget. Min knallert kører i hvert fald godt lige pt. så jeg tror ikke at et service er nødvendigt Grøn grin
Svar
#8
Jo, service er nødvendigt. Alle dele bliver slidt, og med tiden virker de ikke, hvis ikke de bliver skiftet, smurt og/eller renset.
F.eks. en kilerem. Skifter du den ikke, når den er slidt ned, kan du risikere at den springer, og ødelægger krumtap, variator og kobling.

Gør det selv, eller få en du kender, som har forstand på scootere, til at gøre det. Det vil i sidste ende, spare dig for nogle store reparationer, som du ellers kunne have været undgået.
Svar
#9
2 timer Målløs

Jeg vil gætte på at de ting ville tage min gamle mekaniker, 20-30 minutter. Han var så også en af de bedre og har laaaang erfaring. Dem er der desværre langt imellem Ked af det
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jeg er en af den slags der aldrig har sendt en scooter til mekanikeren, fordi jeg jo selv kan gøre det hele, men jeg er også begyndt fra bunden. Grøn grin

Det er bare om at lære det, så kan man servicere så ofte som servicebogen skriver det uden at betale kassen hver gang. Grin

Angående dæk, så er det lovpligtigt at have nok mønster, men med hensyn til vinter/sommerdæk er det ikke ved lov. Det er dog en meget god idé da du ellers vil vælte mange gange. Sommerdæk er for hårde om vinteren og bider ikke godt nok, mens vinterdæk er for bløde om sommeren og så slides unødigt meget. Man siger at man skal skifte når temperaturen runder 5 grader, da sommerdæk er slemme når det er for koldt, men der ikke sikkerhedsmæssigt er så meget imod at have vinterdæk på når det er for varmt. Smil

Husk på at dækkene er din eneste kontakt med jorden og hvis den kontakt fejler kan du hverken accellerere, dreje eller bremse. Så fortsætter du i den retning og hastighed som du nu engang har, hvilket kan være både ubehageligt og farligt. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#11
Jeg sender kun knallerten til service/mekaniker med det som jeg ikke selv kan ordne, ellers så laver jeg så meget som muligt selv for at spare penge.
Bil: Audi A4, 2.0 TDI 207/445 HK/NM. 
Knallert: ingen pt. 
Husdyr: 3 katte. 
Arbejde: lastbilchauffør. 
For sjov/projekter: mini chopper. 
Uddannelse: lastbilchauffør med speciale i gods transport. 
Svar
#12
Har ikke fået skiftet Big2's vinterdæk ud med sommerdæk, endnu. Og tror heller ikke jeg gør det, da de Urban Snowdæk der er på, er gode på tør vej også Smil.
 46 år på 2 hjul. Kymco Super 8 2015 20.000 km VGA Mover 2016 6.600 km. Har haft Puch VZ, Puch MS 2 og 3 gear, Gilera Touring, Yamaha 4gear, Suzuki K50, Honda CD og Dax, Dr Big osv osv :D
Svar


Forum spring: