(24-05-2013, 00:53)Katana Skrev: Yep, den er med CBS bremser. Dog ikke særlig god.
Jeg ville fortrække kun bagbremse i venstre greb og forbremse i højre greb. Som CBS-systemet virker på min scooter, hvor det nærmest virker som om hverken for eller bagbremser tager fat, ville jeg hellere undvære. Derfor benytter jeg kun forbremsen alene, og bl.a derfor røg jeg på røven.
Der er krav til, at alle nye scootere om ikke så lang tid, skal have CBS bremser, eller ABS bremser. Det er en EU lov.
En mulig måde, at lave en slags CBS bremser - som faktisk fungerer godt - er at lave en hastighedsregulator som sænker omdrejningstallet, og at aktivere denne, med bremsekontakten. Jeg satte sådan en på min Super 8 for mange år siden, og vi eksperimenterede også med en udgave på Kragens Agility. Det, som sker, er at når der bremses på forhjulet, eller baghjulet, og at bremselyset lyser, så vil motorens omdrejningshastighed falde, således der altid motorbremses på baghjulet.
Det gør, at der ikke så nemt sker udskridning. Mange udskridninger på glat underlag skyldes, at der katastrofeopbremses, med gashåndtaget i bund - og da der her kun bremses på forhjulet, samtidigt med at motoren yder kraft på baghjulet, så vil der på et glat underlag - f.eks. olie, sne, græs eller lign. meget nemt ske en udskridning. Det er enda ofte begge hjul der udskrider samtidigt, hvis de har samme beskaffenhed - hvilken der udskrider, afhænger alene af, om fordæk eller bagdækket er bedst. Kræfterne imellem hjulet, ophæver kontakten med vejen, på forhjul og baghjul stort set samtidigt, da kraften på dækkene er ens. Som regel, er det forhjulet der udskrider, f.eks. fordi der ikke styres ligeud, og så giver det ekstra kraft på forhjul. Resultatet er en forhjulsudskridning.
Normalt sker det mest ved panikopbremsninger, fordi gashåndtaget her ikke slippes. Hvis gashåndtaget slippes først, så ydes ikke kræfter på baghjulet, og nedbremsningen er meget lettere at kontrolere.
CBS systemet, kan muligvis også have problem, hvis at gashåndtaget ikke er "lagt ned", når der bremses. Og her, kan det jo ikke redes med bagbremsen!
Jeg er tilbøjlig til at tro, at udskridningen kan skyldes CBS bremsen. Den er måske forkert designet. Hvis du har givet gas, og bremset samtidigt, kan det måske også være medårsag. Det er bremsen måske ikke "konfigureret" eller udviklet til.
Ved adskildte forhjul og baghjuls bremsere, kan du bedre kontrolere dette, da du selv styrer bremsetrykket.
Mit system, hvor der motorbremses på baghjulet, og derved opnås en slags CBS effekt, kan desværre nok ikke godkendes som en gyldig CBS bremse efter EU reglerne. Men den virker meget godt, og gør at der bremses på begge hjul samtidigt, selvom gashåndtaget holdes i bund. Effekten er faktisk størst, når gashåndtaget er i bund.