Søg Garagen Hej Gæst! Register

Møgsvin!!!.
#25
(24-05-2013, 20:07)sukedk2001 Skrev: Tror jeg faktisk også du skal være rimlig glad for.

Hvorfor det? Ahh du vil skåne hende for din modbydelige personlighed.
Smukt træk, så er du alligevel en gentleman Smil
S.B.T. FOR EVIGT!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#26
(24-05-2013, 20:19)JRC Skrev: Hvorfor det? Ahh du vil skåne hende for din modbydelige personlighed.
Smukt træk, så er du alligevel en gentleman Smil

Grøn grin
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#27
(24-05-2013, 00:53)Katana Skrev: Yep, den er med CBS bremser. Dog ikke særlig god.
Jeg ville fortrække kun bagbremse i venstre greb og forbremse i højre greb. Som CBS-systemet virker på min scooter, hvor det nærmest virker som om hverken for eller bagbremser tager fat, ville jeg hellere undvære. Derfor benytter jeg kun forbremsen alene, og bl.a derfor røg jeg på røven.

Der er krav til, at alle nye scootere om ikke så lang tid, skal have CBS bremser, eller ABS bremser. Det er en EU lov.

En mulig måde, at lave en slags CBS bremser - som faktisk fungerer godt - er at lave en hastighedsregulator som sænker omdrejningstallet, og at aktivere denne, med bremsekontakten. Jeg satte sådan en på min Super 8 for mange år siden, og vi eksperimenterede også med en udgave på Kragens Agility. Det, som sker, er at når der bremses på forhjulet, eller baghjulet, og at bremselyset lyser, så vil motorens omdrejningshastighed falde, således der altid motorbremses på baghjulet.

Det gør, at der ikke så nemt sker udskridning. Mange udskridninger på glat underlag skyldes, at der katastrofeopbremses, med gashåndtaget i bund - og da der her kun bremses på forhjulet, samtidigt med at motoren yder kraft på baghjulet, så vil der på et glat underlag - f.eks. olie, sne, græs eller lign. meget nemt ske en udskridning. Det er enda ofte begge hjul der udskrider samtidigt, hvis de har samme beskaffenhed - hvilken der udskrider, afhænger alene af, om fordæk eller bagdækket er bedst. Kræfterne imellem hjulet, ophæver kontakten med vejen, på forhjul og baghjul stort set samtidigt, da kraften på dækkene er ens. Som regel, er det forhjulet der udskrider, f.eks. fordi der ikke styres ligeud, og så giver det ekstra kraft på forhjul. Resultatet er en forhjulsudskridning.

Normalt sker det mest ved panikopbremsninger, fordi gashåndtaget her ikke slippes. Hvis gashåndtaget slippes først, så ydes ikke kræfter på baghjulet, og nedbremsningen er meget lettere at kontrolere.

CBS systemet, kan muligvis også have problem, hvis at gashåndtaget ikke er "lagt ned", når der bremses. Og her, kan det jo ikke redes med bagbremsen!

Jeg er tilbøjlig til at tro, at udskridningen kan skyldes CBS bremsen. Den er måske forkert designet. Hvis du har givet gas, og bremset samtidigt, kan det måske også være medårsag. Det er bremsen måske ikke "konfigureret" eller udviklet til.

Ved adskildte forhjul og baghjuls bremsere, kan du bedre kontrolere dette, da du selv styrer bremsetrykket.

Mit system, hvor der motorbremses på baghjulet, og derved opnås en slags CBS effekt, kan desværre nok ikke godkendes som en gyldig CBS bremse efter EU reglerne. Men den virker meget godt, og gør at der bremses på begge hjul samtidigt, selvom gashåndtaget holdes i bund. Effekten er faktisk størst, når gashåndtaget er i bund.
Svar
#28
Nå, nu har vi vist sagt hvad der skal siges omkring det. Lad os komme videre.
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#29
Til Super8

"Den er måske forkert designet. Hvis du har givet gas, og bremset samtidigt"

Jeg tror næppe at Katana i den konkrete situation har givet gas og bremset samtidig. Der var jo ikke tale om en panik-opbremsning. Systemet kan næppe tage forbehold overfor alle situationer. ABS må være løsningen, har tænkt på hvornår og hvor dyrt det bliver. Jeg fik lige en måske lidt underlig tanke: Hvad bremser hurtigst op, en væltet scooter eller en scooter med ABS?
Jeg talte engang med en motorcyklist, som havde oplevet en lastbil køre ud foran ham. Føret var ret fedtet, og da han bremsede op skred han og væltede. Motorcyklen endte under lastbilen, det gjorde han heldigvis ikke. Han spekulerede selv bagefter på, om ABS havde gjort situationen bedre eller værre. Deraf min lidt underlige tanke. Selv har jeg oftest begge hænder placeret på styret med fire fingre på hvert bremsegreb og bruger næsten altid begge bremser. Men hvis det er glat; uha-uha. Så kører jeg nødigt. Katana opdagede jo heller ikke det var glat før det var for sent.

Venligst Erik.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
Med ABS'en bremses der på gummi.
En væltet 2-hjuler, 'bremser' på metal eller plastik.

Gummi er ikke så stift som plastik/metal, og står bedre fast i en bremse situation. Når man tilmed har ABS, der sørger for at gummiet lige nøjagtig ikke skrider på underlaget, er det for mig åbenlyst bedste metode i en panik situation som den, Erik nævner.

Plastik/metal, der bare glider derudaf - specielt i glatføre, er der ikke god bremseevne i.
Svar
#31
(25-05-2013, 18:32)Teddy Skrev: Med ABS'en bremses der på gummi.
En væltet 2-hjuler, 'bremser' på metal eller plastik.

Gummi er ikke så stift som plastik/metal, og står bedre fast i en bremse situation. Når man tilmed har ABS, der sørger for at gummiet lige nøjagtig ikke skrider på underlaget, er det for mig åbenlyst bedste metode i en panik situation som den, Erik nævner.

Plastik/metal, der bare glider derudaf - specielt i glatføre, er der ikke god bremseevne i.

Mener bestemt også at ABS og hjulene på vejen må være det optimale, selvom der måske i sjældne tilfælde kan være undtagelser.

Venligst Erik.
Svar
#32
Som loven bliver, så vil der kræves ABS på motorcykler med over 125cc. På 125cc og derunder - også knallerter, vil der kræves CBS. Hondas knallert, lever dermed op til den nye lov.

Da bremsetrykket ikke justeres optimalt ved CBS, så kan jeg nemt forestille mig, at føren kan gøre det bedre, ved at justere for og bagbremse manuelt. En god CBS er måske en sikkerhedsmæssig forbedring. Men en dårlig, kan måske være ringere end traditionelle adskildte for og bagbremsere.
Svar


Forum spring: