Super 8'eren er på mange måder en god scooter. Den har gode køreegenskaber - men den har også ulemper.
Ulemperne er:
1. Lys. Nogle modeller, måske alle, har deffekt lys. Pludseligt går det ud. Der har været rygter om, at det skulle være rettet på nye modeller, men der er stor risiko for, at det er fejl på lyset, hvis du køber en brugt. Løsningen er, at sætte et relæ på. Du kan se hvordan på scootergrisens hjemmeside.
2. Strømforbruget: Super 8'eren tapper batteriet. En stor del af strømforbruget skyldes lyskontrol boksen. Så af med den, erstat den med et par relæer, og så er lykken gjort. Du får et pålideligt lys, og et batteri der holder mere end 7-14 dage. Jeg er lidt usikker på, om uret har en fejl, så det kan trække for stort strøm. Der er ikke et mærkbart strømforbrug, men jeg har selv sat en modstand i serie med den, og så er der ikke et problem. Eventuelt hiv det fra. Der er under instrumentbrættet et "rund-stik" som uret er sat på med, og du kan trække den røde ledning fra. Sæt noget tape over, for at sikre de 12V ikke kortslutter med andet. Så skulle strømforbrugsproblemet ihvertfald være løst.
3. På visse modeller (ikke alle), er der problem med at starte. Jeg kender ikke årsagen. Nogle starter fint. Jeg tror, at der er et problem med chokeren. Det kan skyldes CDI'en, da den leverer signalet til chokeren. Og det er den samme CDI, der også leverer det fejlagtige signal til lyskontrol boksen. Jeg regner med, at det er en CDI fejl, men har ikke fået målt på det endnu.
Men, hvis vi ser bort fra alt det elektriske, så er Super 8 en god scooter. Men Kymco har ikke rigtigt styr på elektronikken. Deres lyskontrol boks, æder masser af strøm, når scooteren er slukket, og enhver elektroingeniør vil have målt dette som noget af det første, og kasseret det hele på stedet. En scooter, der ikke kan holde mere end 14 dage på batteriet, og hvor forhandlerne må tage ledningerne af batteriet mens scooteren står i butikken, for at den kan starte på batteriet, når den sælges til kunden, er ret så fejlbehæftet fra producenten. Normalt bør ikke trækkes større strøm fra batteriet. Kycmo'ens lyskontrolboks trækker mere, end en dårlig aktiv tyverialarm (dealextremes 50 kroner MC-tyverialarmer trækker mindre strøm end lyskontrol boksen, og det er en af de hungrende).
Men, skiftes lyskontrol boksen - eller hvis du er så heldigt, at du får en ny model, hvor fejlene er rettet (hvis de er), så er det en god scooter.
Jeg vil anbefale at du prøvekører den. Vær opmærksom på, om den starter nemt. Den vil normalt altid starte nemt, hvis den har været ude at køre en halv time før. Men, har den stået et stykke tid, så starter den ikke altid nemt. Lyskontrol boksen, kan du rette selv. Det kræver et par relæer, og noget ledning. Og, bruger den stadigt for meget strøm på batteriet, kan du tage ledningen ud af uret, og sætte tape på.
Ulemperne er:
1. Lys. Nogle modeller, måske alle, har deffekt lys. Pludseligt går det ud. Der har været rygter om, at det skulle være rettet på nye modeller, men der er stor risiko for, at det er fejl på lyset, hvis du køber en brugt. Løsningen er, at sætte et relæ på. Du kan se hvordan på scootergrisens hjemmeside.
2. Strømforbruget: Super 8'eren tapper batteriet. En stor del af strømforbruget skyldes lyskontrol boksen. Så af med den, erstat den med et par relæer, og så er lykken gjort. Du får et pålideligt lys, og et batteri der holder mere end 7-14 dage. Jeg er lidt usikker på, om uret har en fejl, så det kan trække for stort strøm. Der er ikke et mærkbart strømforbrug, men jeg har selv sat en modstand i serie med den, og så er der ikke et problem. Eventuelt hiv det fra. Der er under instrumentbrættet et "rund-stik" som uret er sat på med, og du kan trække den røde ledning fra. Sæt noget tape over, for at sikre de 12V ikke kortslutter med andet. Så skulle strømforbrugsproblemet ihvertfald være løst.
3. På visse modeller (ikke alle), er der problem med at starte. Jeg kender ikke årsagen. Nogle starter fint. Jeg tror, at der er et problem med chokeren. Det kan skyldes CDI'en, da den leverer signalet til chokeren. Og det er den samme CDI, der også leverer det fejlagtige signal til lyskontrol boksen. Jeg regner med, at det er en CDI fejl, men har ikke fået målt på det endnu.
Men, hvis vi ser bort fra alt det elektriske, så er Super 8 en god scooter. Men Kymco har ikke rigtigt styr på elektronikken. Deres lyskontrol boks, æder masser af strøm, når scooteren er slukket, og enhver elektroingeniør vil have målt dette som noget af det første, og kasseret det hele på stedet. En scooter, der ikke kan holde mere end 14 dage på batteriet, og hvor forhandlerne må tage ledningerne af batteriet mens scooteren står i butikken, for at den kan starte på batteriet, når den sælges til kunden, er ret så fejlbehæftet fra producenten. Normalt bør ikke trækkes større strøm fra batteriet. Kycmo'ens lyskontrolboks trækker mere, end en dårlig aktiv tyverialarm (dealextremes 50 kroner MC-tyverialarmer trækker mindre strøm end lyskontrol boksen, og det er en af de hungrende).
Men, skiftes lyskontrol boksen - eller hvis du er så heldigt, at du får en ny model, hvor fejlene er rettet (hvis de er), så er det en god scooter.
Jeg vil anbefale at du prøvekører den. Vær opmærksom på, om den starter nemt. Den vil normalt altid starte nemt, hvis den har været ude at køre en halv time før. Men, har den stået et stykke tid, så starter den ikke altid nemt. Lyskontrol boksen, kan du rette selv. Det kræver et par relæer, og noget ledning. Og, bruger den stadigt for meget strøm på batteriet, kan du tage ledningen ud af uret, og sætte tape på.