Søg Garagen Hej Gæst! Register

GY6 ventiltolerance!
#1
Ja, når man sidder på toilet, kommer man tit til at fundere over de mest mærkelige ting; Nogle vælger at skrive lokumspoesi på vægen. Jeg vælger at søge lidt på nettet om noget der interesserer mig.
Jeg har selv haft bragt det op før. Ventiltolerance. Folk herinde påstår hårdnakket at 50cc GY6'erne skal stilles til 0,08mm (0.003" tommer). Men, der er ingen der har kunnet dokumentere at 0.08 er den rigtige tolerance, og min agility tikker stadig fra ventilerne ved 0.08mm, når den er varm. Det fik mig til at søge lidt på nettet, og er mange gange røget ind på amerikanske fora, og der siger ALLE at de skal stilles til 0.04mm (0.002" tommer), Kymcos servicemanual foreskriver det samme.

Det fik mig for noget tidspunkt til at stille spørgsmåltegn, ved om de 0.08mm egenlig kunne være rigtigt. Derfor oprettede jeg et emne herinde. Alle herinde påstod stadig at 0.08 var det rigtige mål, men der var ingen der rent faktisk kunne dokumentere det på nogen måde. MEN, der kom rent faktisk et rigtig interessant brev, fra vores danske importør på banen (http://www.billig-scooter.dk/attachment.php?aid=3702), og de foreskriver 0.06mm til maskinen har kørt 300km, og derefter 0.04 ligemeget hvor langt maskinen har kørt.

Idag fandt jeg så frem til et amerikansk forum, hvor en genial fyr skriver at de 0.08mm gælder for 125/150cc GY6 motorere, og de 0.04mm gælder for 50cc motorene. (http://scootdawg.proboards.com/index.cgi...read=19177)
Så et eller andet sted vil jeg konkludere at de anbefalede 0.08mm, IKKE er gældende for 50cc motorer. Det konkluderer jeg udfra, at min egen scooter stadig tikker fra ventilerne ved 0.08mm, Kymco, og den danske Kymco importør foreskriver 0.04mm. Derudover hvis man søger lidt på de amerikanske fora, stiller alle deres 50cc motorer til 0.04mm, og kører derfor uden problemer.

For at opsummere:
0.04mm:
De fleste anbefaler dette mål (udenfor Danmark). I servicemanualerne står der 0.04mm, og man må jo gå ud fra at producenten ved bedre end diverse hobby-mekanikere.

0.08mm:
Jeg er ikke helt sikker på hvor dette udsagn stammer fra. Enten er det fra 125/150cc servicemanualerne, eller også er det fra de påståede servicemeddelelser fra Kymco (bl.a.) som det ikke er lykkedes mig at finde.

Med dette indlæg, håber jeg at bringe lidt debat på banen, da for stramme ventiler for dem til at "brænde af", og for løse ventiler får motoren til at sprøjte olietåge ud i luftfilteret, og tikke.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Spændende tråd!

Jeg har altid stillet mine ventiler på min Kymco Agility til 0.08 for en sikkerheds skyld - Jeg har et 0.08 blad til at indstille ventilerne + et 0.1 blad til at checke at de ikke er for løse Smil
Svar
#3
(17-05-2013, 11:16)sc00ter Skrev: Spændende tråd!

Jeg har altid stillet mine ventiler på min Kymco Agility til 0.08 for en sikkerheds skyld - Jeg har et 0.08 blad til at indstille ventilerne + et 0.1 blad til at checke at de ikke er for løse Smil


Jeg har for cirka en uge siden, for første gang, også selv stillet ventiler, da min forhandler ikke gør det ordenlig (0.1 på indsugning og 0.15 på udstødning). Jeg har også stillet dem til 0.08 som anbefalet herinde, men motoren tikker voldsomt når den bliver varm, men når den er kold lyder den helt perfekt Smil
Svar
#4
Det var da lige godt spændende! Grin

Selv har jeg også funderet lidt over ventiler, men mere hvor man måler tolerencen. For at slide mindre på søgerbladet kunne man måske måle mellem knastakslen og vippearmen, hvis man kan få den derind? Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#5
De 0.08 kommer fra importøren, det var så vidt jeg husker Kragen selv der fik det oplyst, det findes et sted herinde i forummet.

http://www.billig-scooter.dk/showthread....3#pid93323
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Har aldrig haft med tikkeri og har altid stillet på 0.08.

Vil så sige at hvis man ikke får sat den som en stram 0.08 eller kommer op på 0.10
Så kan man høre det syntes jeg, men det kunne være man skulle prøve 0.06 næste gang.

Kan ikke huske hvad der står i min manual til Sprinten.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#7
(17-05-2013, 15:12)MSJ1982 Skrev: Har aldrig haft med tikkeri og har altid stillet på 0.08.

Vil så sige at hvis man ikke får sat den som en stram 0.08 eller kommer op på 0.10
Så kan man høre det syntes jeg, men det kunne være man skulle prøve 0.06 næste gang.

Kan ikke huske hvad der står i min manual til Sprinten.


Jeg stillede min ventiler efter alle kunstens regler.. TDC, stram 0.08 osv.. Og de tikker når maskinen er varm Rullende øjne
Næste gang prøver jeg med 0.05mm, da det er det eneste mindre søgeblad jeg har liggende Smil
Svar
#8
http://www.racing-planet.de/engine-compl...1279239e55
Valve play should be carefully monitored. Both valves should be set within 0.08mm.

Opdatering:
Kigger man på en helt ny motor, anbefales det at stille ventiler på 0.08mm.. Fortvivlet
Det bliver mere og mere forvirrende, hvilken tolerance der rent faktisk er den korrekte.
Svar
#9
o,6 ind og 0,8 ud, står i min rep.bog fra HaynesRullende øjne
Mvh.
volvohansen
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(19-05-2013, 18:56)volvohansen Skrev: o,6 ind og 0,8 ud, står i min rep.bog fra HaynesRullende øjne
Mvh.
volvohansen


Du kunne vel ikke lokkes til at scanne, eller tage et billede af siden i bogen og ligge ind? Smil
Svar
#11
Ventiler skal vel stilles til den tolerance der gør at de lige netop ikke tikker. 0.08 eller 0.1 lyder som sikre bud. Tikker de, reducerer man tolerancen indtil de *næsten* holder op. Og så la'r man dem ellers være!
Al den ventiljustering i tide og utide er IMHO aldeles overflødigt. Eksempelvis har jeg ikke pillet ved mine de sidste 10.000 km, og da jeg så endelig checkede - bare for en ordens skyld - skulle de ikke stilles.

Ventiljustering er IKKE universalkuren mod alt fra fodvorter til dårlig ånde. Dårlige elanlæg og manglende vedligehold - eller for meget vedligehold! - er vist dét som er årsag til flest problemer.
'Rudi', blå Honda CB500 '01 med 84k på klokken.
'Færgen', Citroën Xantia 1.8i 16V Break '99; nu med Klima
Giantco Stealth '08 (45'er) - 36.000 km. Opklodset og ude af drift.
Projekt Fønix - 36.000 km og nysynet.
Svar
#12
(20-05-2013, 10:20)stormbringer Skrev: Ventiler skal vel stilles til den tolerance der gør at de lige netop ikke tikker. 0.08 eller 0.1 lyder som sikre bud. Tikker de, reducerer man tolerancen indtil de *næsten* holder op. Og så la'r man dem ellers være!
Al den ventiljustering i tide og utide er IMHO aldeles overflødigt. Eksempelvis har jeg ikke pillet ved mine de sidste 10.000 km, og da jeg så endelig checkede - bare for en ordens skyld - skulle de ikke stilles.

Ventiljustering er IKKE universalkuren mod alt fra fodvorter til dårlig ånde. Dårlige elanlæg og manglende vedligehold - eller for meget vedligehold! - er vist dét som er årsag til flest problemer.

Nej men de første 3000 Km skal de stilles jævnligt, så det er lort at lukke ud.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar


Forum spring: